FANDOM

Aflevering 1
Afl1.4
Seizoen Seizoen 1
Seizoensnummer 1
Week Week 1
Eerste uitzending 30 december 1991
Navigatie
Vorige aflevering /
Volgende aflevering Aflevering 2

Aflevering 1 is de 1ste aflevering van het 1ste seizoen en werd voor het eerst uitgezonden op maandag 30 december 1991.

Inhoud

De aflevering begint met Marleen die naar huis fietst. De 16-jarige studente was na school namelijk langsgegaan bij haar oudere broer Guido, die Marleen geholpen heeft met haar technische tekening die ze morgen af moet hebben. Sinds de aanwerving van zijn nieuwe adjunct-directeur heeft de zakenman meer vrije tijd. Zo zit hij vandaag thuis te schaken met nonkel Walter, de broer van Anna. Net zoals bij het tennis wint Walter steeds opnieuw van Guido. Anna was al ongerust dat haar dochter Marleen zo laat thuiskwam zonder haar te verwittigen. Ze vindt het verkeer namelijk gevaarlijk voor fietsers. Marleen vertelt haar moeder dat Guido haar beloofde een autootje te kopen als ze slaagt voor haar rijexamen. Anna snapt het niet, aangezien Guido volgens haar zich 'kapotgestudeerd' heeft aan de universiteit. Hij kon het zich zelfs niet veroorloven om een jaar over te doen. Marleen zelf wilt niet naar het unief, tot grote frustratie van Anna. Ze maakt duidelijk dat zij en Pierre, die verschillende functies heeft gehad zoals bureauchef, zich uit de naad hebben gewerkt om hun kinderen een zo goed mogelijk leventje te geven. Marleen ziet zichelf echter als een 'ongelukje', aangezien Rita al 20 jaar was toen Anna zwanger werd van Marleen. Ze snapt niet dat haar vader aan een kind begon terwijl hij een ongeneeslijke ziekte heeft. Volgens Anna wist Pierre niet dat hij ging sterven. Geen enkele dokter op specialist kon dit voorzien. Deze vrijdag zou Pierre 65 jaar geworden zijn. Ook Anna wordt op die dag 65 jaar.

Ten huize Guido komt een gefrustreerde Marie-Rose binnen. Ze heeft een zware werkdag achter de rug en zet zich aan tafel bij haar man Guido en pastoor Walter om een sherry'tje te drinken. Ook Guido doet het goed op zakelijk vlak. Hij heeft een eigen bedrijf met ongeveer 150 personeelsleden. Ondertussen is Julienne bezig met de voorbereidingen van het avondmaal, is Peter zijn wagen aan het herstellen en neemt Veronique een bad. Volgens Guido heeft zijn zoon al een drietal boetes gehad, waar hijzelf vanaf nu zal voor opdraaien. Hierna komt de verjaardag van Anna ter sprake. Guido heeft een idee, maar de excentrieke Marie-Rose vreest dat de andere tak van de familie dit niet goed gaat vinden. Volgens haar zitten ze op hun centen. Ten huize Jan komt diens vrouw Monique binnen. Het wordt al meteen duidelijk dat de twee het minder breed hebben dan Guido en Marie-Rose. Monique is naar de supermarkt geweest, maar heeft autopech gehad. Een jongeman, die in het bezit is van een Jaguar, moest de auto helpen wegduwen. Monique spoort Jan aan om hun auto te laten herstellen. Hun zoon Bart klaagt omwille van het feit dat ze al dagenlang kippenvleugels eten, waarna Monique kwaad wordt. Ze probeert Jan de ogen open te doen over het feit dat Guido steeds de oogappel van Anna en Pierre was en hijzelf aan de kant geschoven werd. Momenteel heeft hij een job bij de verzekeringen. Hierna komt dochter Mieke thuis. Ze is wat later dan normaal, omdat ze haar vriendin heeft geholpen met haar huiswerk.

Ten huize Guido maken Rita en Pierrot hun opwachting. Ze worden ontvangen door Marie-Rose, die duidelijk niet opgezet is met hun bezoekje. Marie-Rose en Rita kunnen elkaar niet uitstaan. Maar Rita maakt duidelijk dat ze dringend moet spreken met nonkel Walter, die buiten aan het zwembad aan het dineren is. Guido neemt Pierrot mee naar buiten voor een zwemles. Rita vraagt aan haar nonkel op Pierrot vannacht bij hem mag blijven logeren, omdat ze een optreden heeft en de babysit heeft afgebeld. Walter wilt haar nichtje dit plezier wel doen, maar spoort haar aan om Pierrot bij Anna te brengen. Rita maakt hem duidelijk dat ze het gezaag van haar moeder kotsbeu is. Anna spoort haar oudste dochter namelijk steeds aan om te trouwen met Dirk, de vader van Pierrot, om verlost te zijn van het 'babysit-probleem'. En volgens haar zal Monique Pierrot ook niet kunnen opvangen, want ze gaat veel naar praatgroepen. Rita stelt voor dat ze haar zoon bij de pastorij afzet. Uit schaamte vraagt ze Walter om de opvang van Pierrot geheim te houden. Rita beklaagt zich nog steeds dat ze in het verleden een nacht met Dirk, de drummer van de band, heeft doorgebracht. Naar eigen zeggen wordt Pierrot beschouwd als een bastaardkind. Rita is een echte mannenhater geworden sinds haar vorige man bij een andere vrouw introk terwijl hun 3-jarig zoontje pas gestorven was. Hierdoor wilt ze het liefst Pierrot op haar eentje grootbrengen.

Ten huize Guido is Marie-Rose net terug van het paardrijden. Tot Guido's verbazing wilt ze nu ook gaan tennissen met Günther en is ze op zoek naar haar tennisraket. Ondertussen zijn de twee enthousiast over de verrassing voor Anna. Ze willen haar namelijk mee naar restaurant De Gouden Vork nemen. Volgens Guido is dat geleden van Marleen haar plechtige communie dat haar moeder op restaurant is geweest. Naast de verrassing wilt Marie-Rose haar schoonmoeder een nieuw microgolfoven cadeau doen. Monique is niet opgezet met het idee van Marie-Rose rond De Gouden Vork. Een etentje daar zal haar gezin 2000 frank per persoon kosten, met daarbij nog een microgolfoven van 80000 frank. Jan stelt zijn vrouw voor om dit jaar dan niet op vakantie te gaan naar Dinant. Monique maakt duidelijk dat ze dit jaar niet naar Dinant wilt gaan, maar ergens anders naartoe. Ze beslist Marie-Rose haar gedag te gaan zeggen op de tennisclub. Jan helpt ondertussen Bart en Mieke verder met hun huiswerk.

Peter wilt met Jean-Pierre en de meisjes Chantal en Frieda iets gaan drinken in de St. James. Volgens Jean-Pierre is dat een te dure tent naar zijn goesting. En hij moet vroeg op de dag nadien, dus weigert hij. Ze spreken af om vrijdag iets samen te gaan doen. De sfeer verandert meteen wanneer Peter Chantal binnendoet voor zijn neus. Een woedende Frieda beslist te voet naar huis te gaan. Peter zelf rijdt naar café het Vissershuis. Daar probeert Gust Marleen te versieren. Ze vraagt zich luidop af waarom een getrouwde Gust, die in het verleden nogmaals getrouwd was, met een jong meisje als haar naar bed wilt. Wanneer de twee willen kussen, komt Peter tussenbeide. Hij jaagt Gust vriendelijk weg. Hierna brengt Peter zijn tante thuis. Hij komt nog even binnen, maar begint onmiddellijk handtastelijk te doen. Marleen schudt hem van zich af, waarna Peter haar begint te chanteren. Hij eist dat Marleen naar een bepaald adres gaat om iemand te plezieren, want anders zal hij op het verjaardagsfeest van Anna vertellen dat Marleen aanpapt bij oude, getrouwde mannen.

Cast

(Acteursnaam - Personage)

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Gastpersonages

Trivia

  • De eerste aflevering van Familie werd op dezelfde avond uitgezonden als de eerste aflevering van De Kotmadam. Dit zijn de enige twee fictiereeksen van VTM die de kaap van 20 seizoenen hebben overschreden.
  • Twee hoofdpersonages zijn in deze aflevering nog niet te zien: François Van den Bossche en Simonne Vercauteren. Ze staan wel reeds in de begingeneriek, maar worden pas in aflevering 2 geïntroduceerd.
  • Ivan Pecnik werd verkeerd gecrediteerd als 'Ivan Pecniec'.
  • Eind 2016, in de aanloop van 25 jaar Familie, plaatst VTM de allereerste scène van Familie (ongeveer 3 minuten) op de site. Een dag later wordt Generiek 1 op sociale media gepost. Op 30 december 2016 wordt de allereerste aflevering van Familie zelfs online gezet: http://nieuws.vtm.be/cultuur-media/220038-25-jaar-familie-herbekijk-de-eerste-aflevering

Quotes

{{{quotes}}}

Foto's

Links