FANDOM

Alfons Coppens
Seizoenen 262728 Alfons Coppens portret
Eerste verschijning Aflevering 5799 - 10 oktober 2016
Laatste verschijning -
Gespeeld door Jaak Van Assche
Huidig beroep Gepensioneerd
Huidige partner -
Kinderen Benny Coppens, onbekend en onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto's

Algemene informatie

Alfons Coppens is een hoofdpersonage dat sinds 10 oktober 2016 vertolkt wordt door Jaak Van Assche.

Familie en Liefdesleven

Rechtlijnig, disciplinair, principieel, dominant: het zijn eigenschappen die het karakter van Alfons het best omschrijven. En bij uitbreiding ook de opvoeding die hij zijn drie zonen meegaf. De voormalige beroepsmilitair zwaaide de plak in het gezin en was de rechtstreekse aanleiding voor de turbulente jeugd van zijn oudste zoon Benny Coppens. Toen de vrouw van Alfons, Liliane Coppens, kanker kreeg, bleef Alfons voor zijn vrouw zorgen, maar kreeg hij wel de toestemming van haar om vreemd te gaan. Alfons had zo jarenlang een affaire met een zekere Betty. Benny kende het volledige verhaal niet en verbrak het contact met zijn vader na de dood van Liliane. In 2016 verzoenen vader en zoon zich en ontmoet Alfons voor het eerst zijn twee kleinkinderen Stefanie Coppens en Arno Coppens.

Beroepsleven

Vroeger was Alfons een beroepsmilitair.

Verhaallijnen

Door de moeilijke financiële toestand van Benny en Liesbeth stelt Liesbeth voor om geld te lenen bij Alfons, maar daar wil Benny niets van weten. Hij heeft al jarenlang geen contact meer met zijn vader en wil er niet over uitwijken. Op 28 juni is Benny serieus dronken en brengt hij zijn vader een onverwachts bezoekje.

Familie 5799 006
Familie 5814 005
S26 afl5814 035
S26 afl5814 039
Aflevering 5856-2
S26 afl5863 074
S26 afl5865 020
Familie 5881 004
3f919cf5bc96418ff4514ca342628069
5964-19
Familie 5979 008
Familie 5980 008

Wanneer Benny opgepakt wordt voor de moord op June, komt Alfons naar het politiebureau om het alibi van zijn zoon te voorzien. Benny was namelijk die avond bij hem langs geweest in zeer dronken toestand. Benny maakt Alfons meteen duidelijk dat hij zijn hulp niet nodig heeft, terwijl Alfons niets liever wil dan de banden terug aansmeden met zijn zoon.

Een tijdje later staat Alfons plots aan de deur bij Benny en Patrick. Nietsvermoedend laat Patrick hem binnen, maar Benny reageert furieus op zijn aanwezigheid en zet zijn vader alweer aan de deur. De volgende dag probeert Alfons het opnieuw en heeft hij een goed gesprek met Patrick, die met veel vragen zit. Alfons stuurde jarenlang verschillende brieven en kaartjes, maar Benny gaf er nooit antwoord op. Alfons is dan ook zeer benieuwd naar zijn familie en krijgt via Patrick wat meer informatie over zijn kleinkinderen en het huwelijk van Benny met Liesbeth. Wanneer Benny thuiskomt, zorgt hij er opnieuw voor dat zijn vader zo snel mogelijk de deur uit is.

Er heerst een koude oorlog tussen Patrick en Benny. Benny is namelijk boos omdat hij Alfons heeft binnengelaten. Patrick neemt op zijn beurt Benny kwalijk dat hij niet over zijn verleden wil praten. Hij vraagt zich af waarom Benny en Alfons 20 jaar geen contact meer hebben gehad. Alfons vertelt dat hij wel jarenlang kaartjes naar zijn zoon heeft gestuurd, maar Benny deze met opzet steeds terugstuurde.

Benny duidt Alfons als schuldige aan voor de dood van zijn moeder. Ellie wilt proberen het contact tussen de twee terug te herstellen. Ze kan Benny overtuigen om de brieven van zijn vader te lezen. Wanneer hij leest dat Alfons ooit een hartaanval heeft gehad, belt Benny hem hierover op. Alfons vertelt dat hij er niets aan heeft overgehouden. Vervolgens stemt Benny toe om met hem af te spreken in de Jan en Alleman, maar krabbelt terug van zodra hij Alfons ziet.

Een tijdje later spreken vader en zoon terug met elkaar af, waarbij Benny Alfons aanduidt als de schuldige van de dood van zijn moeder en duidelijk maakt dat hij haar heeft laten creperen. Terwijl Benny's moeder aan een ziekte leed, bedroog Alfons haar namelijk met een andere vrouw. Volgens Alfons heeft hij jarenlang gezorgd voor zijn vrouw én van haar gehouden. Hij maakt Benny duidelijk dat hij vreemdging met haar toestemming. Benny gelooft er niets van en trapt het af. Alfons geeft echter niet op en keert terug om hun ruzie definitief uit te praten.

Benny krabbelt terug en denkt er zelfs over na om Alfons terug toe te laten in zijn leven. Alfons is echter iets te enthousiast en komt te vaak langs om tijd met Benny te spenderen. Hij wil zelfs een weekend met Benny naar het Zwarte Woud trekken met zijn mobilhome. Tot grote frustratie van Patrick verzint Benny smoesjes om niet te moeten gaan. Alfons gaat langs bij Lars om verlof te vragen voor Benny. Patrick maakt Alfons duidelijk dat hij het stap voor stap moet aanpakken. Hij beslist Benny te verrassen door een kapotte lamp bij hem thuis te vervangen. Dat loopt echter verkeerd af. Alfons krijgt een stroomschok en valt tegen de grond neer.

Alfons wordt naar het ziekenhuis gebracht en heeft zowel zijn arm als zijn heup gebroken. Hij moet zich voortaan in een rolstoel voortbewegen en kan niet zelfstandig wonen. Hij neemt zijn intrek bij Benny en Patrick en leert zo ook poetsvrouw Viv kennen. Benny ergert zich meteen aan het gecommandeer van zijn vader en telt de dagen af tot hij terug naar huis kan. Aan de andere kant geniet Alfons dan weer van de aandacht die hij van zijn zoon krijgt en wanneer zijn heup aan de beterhand is, blijft hij doen alsof hij niet kan stappen om nog langer bij Benny te kunnen blijven wonen.

Op een dag komt Viv te weten dat Alfons al een tijdje doet alsof en ze wil alles vertellen aan Benny. Alfons smeekt haar om te zwijgen, omdat hij alle verloren tijd met zijn zoon wil inhalen. Viv gaat akkoord, maar ze doet Alfons wel beseffen dat hij iets aan zijn gedrag moet doen als hij wil dat alles in orde komt met zijn zoon. Alfons beslist om zich inschikkelijker te gedragen en wil op die manier de band met Benny versterken.

Benny komt er als snel achter dat Alfons doet alsof en hij is razend. Alfons beslist om zelf weg te gaan en verhuisd opnieuw naar zijn eigen thuis. Benny wil het echter terug goed maken met zijn vader en nodigt hem uit om elke woensdag te komen ontbijten bij zijn thuis samen met Patrick.

Benny en Alfons schieten terug goed met elkaar op en ze gaan zelfs samen naar de Jan & Alleman om een pint te pakken. Maar ze krijgen als snel een discussie omdat Alfons vindt dat Benny een luie klusjesman is. Benny is op zijn tenen getrapt, maar hij begint zelf ook te denken dat hij meer kan dan een klusjesman.

Benny weet terug voldoening te krijgen in zijn job als klusjesman wanneer de airco op VDB uitvalt en hij met behulp van Jenny de airco kan herstellen. Als hij dit vertelt aan Patrick en Alfons in het café, lijkt Alfons eerder teleurgesteld omdat hij meteen vertrekt na dit verhaal te horen. Benny denkt dat zijn vader hem en zijn job nog steeds niet apprecieert, maar enkele dagen later duikt Alfons terug op en hij geeft zijn zoon een medaille die hij ontving in het leger nadat hij een leven had gered. Benny is ontroerd dat Alfons trots is op zijn zoon.

Sinds Stefanie teruggekeerd is uit Nieuw-Zeeland heeft ze nog geen tijd gehad om haar grootvader te ontmoeten. Een week later krijgt ze eindelijk de kans om Alfons te ontmoeten. Alfons reageert in het begin zeer vreemd, maar later vertelt hij aan Stefanie dat dit komt omdat hij vindt dat ze heel veel lijkt op haar grootmoeder, Lilliane. Stefanie kan het al snel goed vinden met Alfons, ze noemt hem zelfs al 'Bompa'.

Alfons wil veel tijd doorbrengen met zijn kleindochter waardoor Patrick jaloers wordt. Alfons en Patrick gaan de concurrentie aan met elkaar : wie is de favoriete bompa van Stefanie? Ze sloven zich beiden uit voor hun kleindochter. Benny stookt hen nog meer op. Patrick vindt dat ze iets te ver zijn gegaan en hij excuseert zich bij Alfons, ook hij doet dit. Ze beslissen om de handen in elkaar te slaan en Benny te irriteren.

Stefanie moet voor enkele weken terug naar Nieuw-Zeeland. Na haar vertrek hoort niemand nog iets van haar. Wanneer Benny haar probeert te bellen neemt ze niet op. Simon begint zich ongerust te maken en licht Hanne in. Hij vertelt haar dat Stefanie werd lastiggevallen door ene Jason. Als ze er ook nog eens achter komen dat Stefanie helemaal nooit is aangekomen in Nieuw-Zeeland is iedereen ongerust. Liesbeth komt terug van Amsterdam om te helpen haar dochter te vinden. Ze ontmoet nu ook Alfons voor de eerste keer.

Benny, Liesbeth en Patrick beslissen om de verdwijning aan te geven bij de politie terwijl Simon en Alfons thuis geduldig afwachten. De politie vertelt hen dat ze niets kunnen doen omdat Stefanie een volwassen vrouw is. Simon start een onderzoek via Facebook. Alfons en Benny geloven niet dat dat iets zal opbrengen. Simon herinnert zich plots dat hij Stefanie een tracker meegaf voor ze vertrok. Stan wordt ingeschakeld om de site van de tracker te hacken. Hij slaagt erin om de site te hacken. Hij stuit echter op een nieuw probleem: Ze hebben nog een code nodig. Niemand weet echter dat Simon de ontvoerder van Stefanie is.

Stefanie slaagt erin om met pen en papier de sleutel van de kelder in handen te krijgen. Ze probeert onmiddellijk haar vader te alarmeren, maar net dan valt haar gsm uit. Stefanie beslist het op een lopen te zetten, maar wordt onderweg overmeesterd. Intussen heeft de politie Stefanies gsm-signaal ontvangen. Simon gaat tijdens de zoektocht naar het verlaten huisje en twijfelt even om Stefanie neer te steken of te 'redden'. Hij beslist haar te verlossen.

2017-09-06 (18)
2017-10-23 (19)
Thuiskomst-Stefanie 003
2018-02-03 (63)
Familie 6101 002
2018-02-25 (7)
Familie 6132 001
2018-06-01 (6)
2018-05-19 (7)
Familie 6188 006
S27 afl6208 202

Nu Stefanie veilig thuis is, wordt Simon overal als een held onthaald. Stefanie zelf heeft last van flashbacks en trauma's. Wanneer Alfons langskomt met broodjes en donuts, krijgt Stefanie een paniekaanval omdat ze ook donuts kreeg van haar ontvoerder.

Stefanie en Simon gaan voor twee weken op vakantie naar Brazilië. Net na hun vertrek komt inspecteur Tom Scheerlinck vertellen aan Benny en Patrick dat niemand minder dan Simon de ontvoerder van Stefanie is. Zijzelf komt er pas achter onderweg naar de luchthaven. Simon merkt op dat ze zich vreemd begint te gedragen en hij beslist haar opnieuw te ontvoeren. Benny, Patrick en Alfons wachten geduldig af ten huize Coppens, maar Stefanie blijft weg.

Wanneer Stefanie terug wakker wordt, zit ze vastgebonden op een bed in een hotelkamer. Simon maakt haar los en zij doet alsof ze hem alles vergeeft en ze met hem naar een ver land wilt vluchten. Simon gelooft haar en wanneer Stefanie vraagt om nog één keer naar haar vader en Patrick te bellen mag dat dan ook van hem. Tijdens het gesprek geeft Stefanie haar vader en grootvader verschillende tips over de locatie van het hotel, waardoor de politie erin slaagt een inval te doen in het hotel. Simon en Stefanie zijn echter al vertrokken.

Terwijl Patrick en Alfons elkaar troosten, komt Benny erachter dat Simon en Stefanie op VDB Fashion zitten. Simon is van plan om zelfmoord te plegen en Stefanie mee te nemen. Benny snelt naar VDB, maar het is Stefanie al gelukt om Simon uit te schakelen. Hij wordt afgevoerd naar het ziekenhuis. Patrick en Alfons verwelkomen Stefanie terug thuis.

Wanneer de friends krap zitten met financiële problemen verkopen sommige inwoners hun deel van het huis. Alfons heeft verrassend nieuws voor Stefanie. Hij doet haar het voorstel om samen met hem de helft van het huis van de friends te kopen, met de bedoeling dat Stefanie er intrekt en huurder wordt. Benny heeft het moeilijk met het voorstel van Alfons voor Stefanie. Alle plannen vallen bij de friends in duigen wanneer Mieke Van den Bossche en Niko Schuurmans aankondigen dat ook zij hun deel van het huis noodgedwongen moeten verkopen om te investeren in een nieuwe koelinstallatie van wel 300 000 euro. Alfons maakt zijn kleindochter duidelijk dat hij niet meer als 200 000 euro betaalt voor het huis.

Een zekere Willaert heeft een bod van 475 000 euro gedaan op het huis van de friends. Dit betekent dat iedereen moet verhuizen, omdat hijzelf er wilt komen wonen. Stefanie heeft een goed gesprek met haar grootvader. Alfons kan haar overtuigen om haar aandelen van Thomas te verkopen en een lening te nemen. Hij beslist borg te staan voor haar. Stefanie doet een bod van 450 000 euro op het volledige huis, op voorwaarde dat iedereen er mag blijven wonen aan dezelfde huurprijs. Iedereen gaat akkoord.

Ayo Buhari, een vluchteling uit Nigeria, zoekt hulp in de Jan & Alleman en komt zo terecht bij de familie Coppens. Hij doet zijn verhaal aan hen en Benny biedt hem onderdak aan. Alfons laat al meteen merken dat hij geen voorstander is van deze toestanden. Benny en Stefanie vinden het niet kunnen dat Alfons zo reageert op Ayo, die is moeten vluchten voor Boko Haram en nog maar net zijn verloofde heeft verloren. Met de tijd beginnen Stefanie en Ayo een hechte band te vormen, waarbij ze zelfs verliefd wordt op Ayo. Alfons blijft hem afkeuren.

Wanneer Ayo bang wordt dat ze hem terug gaan sturen naar Nigeria, stelt Stefanie voor om met hem te trouwen. Alfons waarschuwt zijn kleindochter, want hij denkt dat Ayo van haar profiteert. Ook Benny is tegen het huwelijk, omdat hij bang is dat Stefanie alweer in haar ongeluk loopt. Ze luistert echter niet naar de raad van haar familie en blijft erbij met hem te trouwen. Stefanie en Ayo gaan hun huwelijk aangeven in het gemeentehuis, maar ze komen in de problemen wanneer iemand de gemeente inlicht dat het over een schijnhuwelijk zou gaan. Stefanie beschuldigt meteen Alfons als verklikker.

Alfons zweert dat hij niets te maken heeft met de inlichting en voelt zich beledigt. Patrick gelooft in zijn onschuld. Wanneer Benny ontdekt dat Jan de verklikker is, verdedigt hij Alfons ook. Stefanie wil echter weten wie dan wel de verklikker is, maar Benny heeft Jan belooft om te zwijgen. Uiteindelijk wordt alles uitgeklaard en excuseert Stefanie zich bij Alfons voor de valse beschuldigingen. Ondertussen worden Benny, Patrick en Alfons ondervraagd door mevrouw Verhoeven van de cel schijnhuwelijken. Ze maken alle drie duidelijk aan haar dat Stefanie en Ayo wel degelijk van elkaar houden.

Hanne zoekt voor Stefanie een gepaste trouwjurk uit. Maar ze weet niet dat Hanne enkel haar maten nodig heeft zodat Benny, Patrick en Robyn haar een trouwjurk cadeau kunnen doen. Wanneer Ayo niet komt opdagen op de trouwceremonie, lijkt Alfons zijn theorie bevestigd te zien en begint luidop zijn racistisch getinte meningen te uiten. In werkelijkheid geraakte Ayo verzeild in een gevecht met twee mannen die hem lastigvielen op weg naar de gemeente.

Stefanie ontdekt dat de cel Schijnhuwelijken een nieuw onderzoek heeft geopend na de uitval van Alfons op het gemeentehuis. Ayo wordt meegenomen en geplaatst in een gesloten asielcentrum. Stefanie wil Alfons nooit meer zien. Ayo wordt teruggestuurd naar Nigeria. Stefanie heeft dringend vervoer nodig naar Brussel zodat ze nog afscheid van Ayo kan nemen, maar niemand kan haar brengen. Alfons biedt plots zijn diensten aan om het goed te maken met zijn kleindochter. Stefanie gaat in op zijn aanbod. Enkele dagen later beslist Stefanie om Ayo achterna te reizen. Hoewel haar besluit vast stond, staat ze later die dag met haar rugzak terug bij Benny, Patrick en Alfons...

Familie 6220 003
S28 afl6221 034
Familie 6226 extra2
Familie 6235 001
Familie 6237 002
Familie 6266 002
Familie 6287 001

Alfons raakt in de Jan en Alleman aan de praat met Albert Thielens, die hem uitnodigt om deel te nemen aan de bingoavond van het rusthuis in de Foodbar. Aanvankelijk slaat Alfons het voorstel af. Wanneer Albert hem vertelt dat er prijzen gewonnen kunnen worden, verandert hij toch van gedacht. Zjef wordt door Anna en Albert aangesteld als ballendraaier. Alfons probeert hem om te kopen voor de bingoavond en door de tussenkomst van Emma lukt het ook.

Op de bingoavond beslist Zjef om zich toch niet te laten omkopen door Alfons, waardoor Albert wint. Alfons gaat achteraf zijn geld terug vragen aan Zjef. Hij raadt Alfons aan om de volgende keer gewoon voor het plezier en gezelschap bingo te spelen. De week nadien rijdt Patrick voorbij het huis van Alfons, waar de voordeur openstaat en Alfons zelf niet thuis is. Hij licht Benny meteen in. Beiden maken zich zorgen omdat Alfons ook zijn telefoon niet opneemt. Enkele dagen later komt Alfons plots weer opdagen alsof er niets gebeurd is.

Benny vreest dat er maatregelen genomen moeten worden voor het verwarde gedrag van zijn vader. Hij overweegt om Alfons te laten intrekken in een rusthuis. Patrick schakelt Anna en Albert in om hier met Alfons over te praten, maar die reageert boos en neemt afstand van Benny en de rest. Op een dag komt hij zelfs niet opdagen voor een lunch met Stefanie, omdat hij verdwaald was.

Benny en zijn gezin maken zich zorgen om Alfons, die steeds meer vergeet. Ook Alfons zelf heeft door dat er iets mis is en is bang dat hij snel achteruit zal gaan. Stefanie zorgt ervoor dat hij zich laat onderzoeken en niet veel later moet hij onder de scan in het ziekenhuis, omdat het mogelijk is dat hij een hersentumor heeft. Dit blijkt gelukkig niet waar te zijn, maar dat betekent wel dat hij waarschijnlijk alzheimer heeft. Hij weigert zich echter verder te laten onderzoeken. Ondertussen gaat Benny met hem langs in het rusthuis van Anna en Albert, maar Alfons vindt het maar niks.

Nadat hij opnieuw een pot op het vuur vergeten is, krijgt Alfons een preek van Patrick en beslist hij om overdag naar het rusthuis van Anna en Albert te gaan. Die doen hem er al snel thuis voelen. Thuis is Alfons er niet bij met zijn hoofd en Stefanie vraagt hem wat er aan de hand is. Hij biecht haar op dat hij verliefd is op Lily uit het dagcentrum. Stefanie besluit haar grootvader te helpen en samen maken ze cake en schrijven ze een gedicht voor haar. Wanneer Benny dit te weten komt, komt er iets schokkends aan het licht. Alfons is verliefd op Liliane Saeys, Benny's moeder, die al jaren dood is. Niet veel later krijgen ze de resultaten van de onderzoeken. Alfons heeft een klein hartaanval gehad en lijdt daardoor nu aan een speciale vorm van dementie.

Enkele weken later lijkt Alfons hier alweer veel minder last van te hebben en is hij nog amper verward. In het café worden hij en Patrick aangesproken door Zjef om mee te spelen in een promofilmpje voor Niko zijn bier, Gust. Alfons en Amelie spelen de hoofdrollen. Hierdoor raken de twee aan de praat en vertelt Alfons aan Amelie dat hij een goede danser is. Hij belooft haar danslessen te geven. De volgende dag geeft hij Amelie de eerste dansles.

Trivia

  • Alfons is jarig op 23 september.
  • Omdat Jaak Van Assche niet fulltime werkt bij Familie, mogen de makers hem slechts 7 scènes per week schrijven.
  • Ondanks zijn status als hoofdpersonage, duikt Alfons eerder sporadisch op. In het 26ste seizoen kwam hij in 42 afleveringen in beeld en in het 27ste seizoen maar in 33 afleveringen.

Generiek

Galerij

Foto's