Fandom

Familie Wiki

Alfons Coppens

2,773pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share
Alfons Coppens
Seizoenen 26 Reeks 26 Alfons
Eerste verschijning Aflevering 5799 - 10 oktober 2016
Gespeeld door Jaak Van Assche
Huidig beroep Gepensioneerd
Huidige partner -
Kinderen Benny Coppens, onbekend en onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Huidige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenFoto's

Algemene informatie

Alfons Coppens is een nevenpersonage dat sinds 10 oktober 2016 vertolkt wordt door Jaak Van Assche.

Familie en Liefdesleven

Rechtlijnig, disciplinair, principieel, dominant: het zijn eigenschappen die het karakter van Alfons het best omschrijven. En bij uitbreiding ook de opvoeding die hij zijn drie zonen meegaf. De voormalige beroepsmilitair zwaaide de plak in het gezin en was de rechtstreekse aanleiding voor de turbulente jeugd van zijn oudste zoon Benny. Via zijn zoon Benny heeft hij twee kleinkinderen: Stefanie Coppens en Arno Coppens.

Na jaren zonder contact, duikt Alfons opnieuw op in het leven van zijn zoon. De vrouw van Alfons heeft jarenlang kanker gehad en is hieraan gestorven. Naar eigen zeggen heeft hij al die tijd voor haar gezorgd én van haar gehouden. Volgens Alfons kreeg hij zelfs van Benny's moeder de toestemming om vreemd te gaan met een zekere Betty, omdat ze toch terminaal was en zou sterven.

Beroepsleven

Vroeger was Alfons een beroepsmilitair.

Verhaallijnen

Door de moeilijke financiële toestand van Benny en Liesbeth stelt Liesbeth voor om geld te lenen bij Alfons, maar daar wil Benny niets van weten. Hij heeft al jarenlang geen contact meer met zijn vader en wil er niet over uitwijken. Op 28 juni is Benny serieus dronken en brengt hij zijn vader een onverwachts bezoekje.

Familie 5799 006
Familie 5814 005
S26 afl5814 035
S26 afl5814 039
Aflevering 5856-2
S26 afl5863 074
S26 afl5865 020
Familie 5881 004
3f919cf5bc96418ff4514ca342628069

Wanneer Benny opgepakt wordt voor de moord op June, komt Alfons naar het politiebureau om het alibi van zijn zoon te voorzien. Benny was namelijk die avond bij hem langs geweest in zeer dronken toestand. Benny maakt Alfons meteen duidelijk dat hij zijn hulp niet nodig heeft, terwijl Alfons niets liever wil dan de banden terug aansmeden met zijn zoon.

Een tijdje later staat Alfons plots aan de deur bij Benny en Patrick. Nietsvermoedend laat Patrick hem binnen, maar Benny reageert furieus op zijn aanwezigheid en zet zijn vader alweer aan de deur. De volgende dag probeert Alfons het opnieuw en heeft hij een goed gesprek met Patrick, die met veel vragen zit. Alfons stuurde jarenlang verschillende brieven en kaartjes, maar Benny gaf er nooit antwoord op. Alfons is dan ook zeer benieuwd naar zijn familie en krijgt via Patrick wat meer informatie over zijn kleinkinderen en het huwelijk van Benny met Liesbeth. Wanneer Benny thuiskomt, zorgt hij er opnieuw voor dat zijn vader zo snel mogelijk de deur uit is.

Er heerst een koude oorlog tussen Patrick en Benny. Benny is namelijk boos omdat hij Alfons heeft binnengelaten. Patrick neemt op zijn beurt Benny kwalijk dat hij niet over zijn verleden wil praten. Hij vraagt zich af waarom Benny en Alfons 20 jaar geen contact meer hebben gehad. Alfons vertelt dat hij wel jarenlang kaartjes naar zijn zoon heeft gestuurd, maar Benny deze met opzet steeds terugstuurde.

Benny duidt Alfons als schuldige aan voor de dood van zijn moeder. Ellie wilt proberen het contact tussen de twee terug te herstellen. Ze kan Benny overtuigen om de brieven van zijn vader te lezen. Wanneer hij leest dat Alfons ooit een hartaanval heeft gehad, belt Benny hem hierover op. Alfons vertelt dat hij er niets aan heeft overgehouden. Vervolgens stemt Benny toe om met hem af te spreken in de Jan en Alleman, maar krabbelt terug van zodra hij Alfons ziet.

Een tijdje later spreken vader en zoon terug met elkaar af, waarbij Benny Alfons aanduidt als de schuldige van de dood van zijn moeder en duidelijk maakt dat hij haar heeft laten creperen. Terwijl Benny's moeder aan een ziekte leed, bedroog Alfons haar namelijk met een andere vrouw. Volgens Alfons heeft hij jarenlang gezorgd voor zijn vrouw én van haar gehouden. Hij maakt Benny duidelijk dat hij vreemdging met haar toestemming. Benny gelooft er niets van en trapt het af. Alfons geeft echter niet op en keert terug om hun ruzie definitief uit te praten.

Benny krabbelt terug en denkt er zelfs over na om Alfons terug toe te laten in zijn leven. Alfons is echter iets te enthousiast en komt te vaak langs om tijd met Benny te spenderen. Hij wil zelfs een weekend met Benny naar het Zwarte Woud trekken met zijn mobilhome. Tot grote frustratie van Patrick verzint Benny smoesjes om niet te moeten gaan. Alfons gaat langs bij Lars om verlof te vragen voor Benny. Patrick maakt Alfons duidelijk dat hij het stap voor stap moet aanpakken. Hij beslist Benny te verrassen door een kapotte lamp bij hem thuis te vervangen. Dat loopt echter verkeerd af. Alfons krijgt een stroomschok en valt tegen de grond neer.

Alfons wordt naar het ziekenhuis gebracht en heeft zowel zijn arm als zijn heup gebroken. Hij moet zich voortaan in een rolstoel voortbewegen en kan niet zelfstandig wonen. Hij neemt zijn intrek bij Benny en Patrick en leert zo ook poetsvrouw Viv kennen. Benny ergert zich meteen aan het gecommandeer van zijn vader en telt de dagen af tot hij terug naar huis kan. Aan de andere kant geniet Alfons dan weer van de aandacht die hij van zijn zoon krijgt en wanneer zijn heup aan de beterhand is, blijft hij doen alsof hij niet kan stappen om nog langer bij Benny te kunnen blijven wonen.

Op een dag komt Viv te weten dat Alfons al een tijdje doet alsof en ze wil alles vertellen aan Benny. Alfons smeekt haar om te zwijgen, omdat hij alle verloren tijd met zijn zoon wil inhalen. Viv gaat akkoord, maar ze doet Alfons wel beseffen dat hij iets aan zijn gedrag moet doen als hij wil dat alles in orde komt met zijn zoon. Alfons beslist om zich inschikkelijker te gedragen en wil op die manier de band met Benny versterken.

Benny komt er als snel achter dat Alfons doet alsof en hij is razend. Alfons beslist om zelf weg te gaan en verhuisd opnieuw naar zijn eigen thuis. Benny wil het echter terug goed maken met zijn vader en nodigt hem uit om elke woensdag te komen ontbijten bij zijn thuis samen met Patrick.

Benny en Alfons schieten terug goed met elkaar op en ze gaan zelfs samen naar de Jan & Alleman om een pint te pakken. Maar ze krijgen als snel een discussie omdat Alfons vindt dat Benny een luie klusjesman is.

Foto's