FANDOM

Meester Balencourt
Seizoenen 56789101116171819 Marcbober
Eerste verschijning Najaar 1995
Laatste verschijning Aflevering 4170 - 26 september 2009
Gespeeld door Marc Bober

Kinderen Arianne Balencourt
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenFoto's

Algemene Informatie

Meester Balencourt is een nevenpersonage dat van najaar 1995 tot en met 2002 en van najaar 2006 tot en met 26 september 2009 vertolkt wordt door Marc Bober.

Familie en Liefdesleven

Meester Balencourt heeft één dochter, genaamd Arianne Balencourt, met een onbekend vrouw.

Studies en Beroepsleven

Meester Balencourt is in het najaar van 1995 te zien als de advocaat van Rita Van den Bossche tijdens haar proces. In 1997 neemt hij de verdediging van Isabeau voor zijn rekening. Ook bij Walter Dierckx biedt Balencourt zich aan als advocaat in de periode 1998-1999. In 1999 krijgt hij een nieuwe cliënt: Didier De Kunst. In datzelfde jaar huurt aartsvijand Diederik Truyman, alias Salomon, Balencourt in tot en met het proces in 2000. In 2002 wordt Balencourt opnieuw ingehuurd, ditmaal door Elke Baertsoen die verkracht werd door haar gynaecoloog Daniël Laenen.

In het najaar van 2006 duikt meester Balencourt opnieuw op wanneer hij Guy Maeterlinck verdedigt in de euthanasiezaak, gepleegd door verpleegster Ellen Maddens. In het voorjaar van 2007 vertegenwoordigt hij Micheline Hoefkens voor een burenruzie en helpt René D'hollander om herenigd te worden met diens zoontje Berre D'hollander. In het voorjaar van 2008 vraagt Rita Van den Bossche Balencourt om haar bij te staan in de scheiding met Rob Gerrits. Uiteindelijk huurt ook Peter Van den Bossche hem in, als nieuwe bedrijfsadvocaat voor VDB Electronics.

Na enkele jaren opnieuw in de omgeving van de Van den Bossches te vertoeven, beslist Balencourt in het najaar van 2009 om zijn werk af te bouwen en de fakkel door te geven aan zijn dochter Arianne Balencourt.

Verhaallijnen

Rita Van den Bossche wordt naar de gevangenis gebracht wegens brandstichting (het appartement van Marie-Rose De Putter) en poging tot doodslag (op haar broer Guido Van den Bossche). Aanvankelijk lukt het Rita om op borg vrij te komen waardoor ze in afwachting van haar proces haar intrek neemt bij Anna Dierckx en Albert Thielens. Het lukt Rita echter niet om op het goede pad te blijven en ze belandt terug in de gevangenis, waar ze haar proces probeert voor te bereiden. Ze beseft dat het niet gemakkelijk zal zijn om de jury van haar onschuld te overtuigen, en gooit het over een andere boeg. Tijdens het proces vertelt ze een heel emotioneel en persoonlijk verhaal over haar drankverslaving en zelfmoordpogingen. Ze wordt op die manier vrijgesproken door de jury.

Binnenkort

Meester Balencourt neemt de verdediging van Isabeau op zich. Isabeau zoekt troost bij René D'hollander. Didier De Kunst besluit dat hij zijn laatste slag in België nog niet geslagen heeft. Meester Balencourt is op zoek naar Didier en hoopt die via René te vinden. Monique Stevens vreest nog altijd dat Didier haar zal opzoeken. Meester Balencourt probeert via Isabeau met Didier in contact te komen. Ondertussen bereidt Didier zijn laatste grote slag in België voor. Guido Van den Bossche is vastbesloten om wraak te nemen op Didier. Henk Terjonck wil hem daarbij helpen. Maar Ricky en Didier zijn reeds naar het buitenland gevlucht...

Monique Stevens kan Didier De Kunst niet vergeten, zeker niet nu Balencourt zich aangeboden heeft als advocaat van Walter Dierckx. Meester Balencourt heeft voor Walter nieuws over de beslissing van de raadkamer. Walter is aangeslagen door wat er over hem verteld wordt in het bejaardentehuis. Hij bespreekt de zaak met Balencourt. Wat later brengt meester Balencourt Walter nieuws in verband met de rechtszaak. Balencourt twijfelt aan de onschuld van Walter. Jef Lits en Jos Janssens doen een huiszoeking bij de bisschop. Walter probeert Balencourt van zijn onschuld te overtuigen. Didier en meester Balencourt bedreigen elkaar. Lits wil zekerheid krijgen over Didiers overlijden. Hij en Janssens zetten alle feiten op een rij.

Meester Donders waarschuwt meester Balencourt. Plots wordt het duidelijk wie er verantwoordelijk is voor alle ellende. Balencourt gaat met Bart praten. Didier wil zijn plan realiseren met de hulp van Balencourt. Balencourt vraagt René D'hollander meer uitleg over zijn nieuwe cliënt Didier. Rikkert Moortgat is niet te spreken over de houding van René. Bart probeert René op een diplomatische manier aan te pakken. Ook nonkel Walter onderneemt een bemiddelingspoging. Alle Van den Bossches weten ondertussen dat Didier zich laat verdedigen door meester Balencourt. Balencourt interesseert zich plots in Peter Van den Bossche. Ondertussen vraagt iedereen zich af wat Didier met Noortje Moortgat van plan is. Lits en Janssens hebben meester Balencourt gevraagd langs te komen op kantoor. Ze hebben het gevoel dat hij meer weet dan hij vertelt. Balencourt en Noortje bezoeken Didier in de gevangenis. Meester Balencourt roept Monique op als getuige tegen Didier...

Rechercheurs Jef Lits en Jos Janssens zijn Salomon op het spoor. Ze vinden Salomon, ondervragen hem maar wordt uiteindelijk vrijgelaten. Lits en Janssens hebben het hier moeilijk mee. In Malta bereiden Joe Bonduono en Guido Van den Bossche de vluchtroute voor. Ze worden achtervolgd en geschaduwd door Chris en Daniël, de aanhangers van sekteleider Salomon. Tijdens de fiësta komt het tot een dramatisch hoogtepunt. Peter Van den Bossche wordt overmand door verdriet. Bovendien wordt hij verdacht van de moord op de visser. De procureur brengt Els D'hollander op de hoogte van de tragische gebeurtenissen op Malta. Alle Van den Bossches zijn ondertussen op de hoogte van het drama, dat zich op Malta heeft afgespeeld. Iedereen reageert verbijsterd. Ook de onzekerheid over het lot van Peter en Femke blijft. Op Malta zitten Peter en Femke opgesloten op hun hotelkamer. Ondertussen wacht de familie Van den Bossche op nieuws. Salomon wordt opgepakt. Balencourt bereidt met Salomon het proces voor...

Binnenkort

Tinne Huysmans is de kluts kwijt na het gesprek met meester Balencourt. Elke Baertsoen vindt het schandalig dat Tinne niet wil meewerken aan het onderzoek tegen Daniël Laenen...

In het najaar van 2006 duikt meester Balencourt opnieuw op wanneer hij Guy Maeterlinck verdedigt in de euthanasiezaak, gepleegd door verpleegster Ellen Maddens. In het voorjaar van 2007 vertegenwoordigt hij Micheline Hoefkens voor een burenruzie en helpt René D'hollander om herenigd te worden met diens zoontje Berre D'hollander.

In het voorjaar van 2008 vraagt Rita Van den Bossche Balencourt om haar bij te staan in de scheiding met Rob Gerrits.

Uiteindelijk huurt ook Peter Van den Bossche hem in, als nieuwe bedrijfsadvocaat voor VDB Electronics.

Foto's