FANDOM

536705 2
Begir Memeti
is een Vlaams/Italiaans acteur vooral bekend van Deadline 14/10 en Familie.

Achtergrond

Begir Memeti is van Italiaanse en Albanese afkomst. Zijn vader was Albanees en kwam in de jaren zestig naar België als vluchteling. Zijn moeder was Italiaanse en kwam naar België om te huwen met de vader van Memeti. Begir Memeti heeft zelf enkel de Italiaanse nationaliteit en niet de Belgische, hoewel hij hier is geboren en opgegroeid. Zijn voornaam was eigenlijk Beçir, in het Albanees geschreven, maar door een fout van de burgerlijke stand werd het "Begir". 

Televisie

Memeti volgde geen acteursopleiding. Via een persoonlijke kennis kreeg hij in 2008 een opdracht voor de film Dirty Mind. De scène waarin hij meespeelde werd echter weggeknipt uit de definitieve versie van de film. Hij deed in 2009 audities voor een kleine rol in Dossier K. toen daar acteurs van Albanese afkomst gezocht werden. Het werd zijn eerste uitgezonden rol.

In 2010 volgde de rol als verpleger Rachid in zijn tweede langspeelfilm Adem. Ook in Wolven en een kortfilm (Perfect drugs) speelde Memeti mee. In 2012 had hij een hoofdrol als Volkan Serter, de jonge commissaris van de Antwerpse politie in de VTM-televisieserie Deadline 14/10. Vanaf 2014 is hij in Familie te zien als Faroud Kir.

Jaar Titel Rol Opmerking Foto
2014 - heden Familie Faroud Kir Soap - hoofdrol
640px-Familie 5338 002
2012 Deadline 14/10 Volkan Serter Serie - hoofdrol
Deadline-14-10-aflevering-6-de-quotes-discussieer-mee 100 1000x0
2010 Wolven Onbekend Film
2010 Adem Rachid Film
2009 Dossier K Onbekend Film
Media xl 973161