FANDOM

Benny Coppens
Seizoenen 222324252627 Familie portret2017 benny 02
Eerste verschijning Aflevering 4932 - 30 oktober 2012
Gespeeld door Roel Vanderstukken
Huidig beroep Klusjesman VDB Holding
Huidige partner -
Kinderen Arno Coppens en Stefanie Coppens
Ouders Alfons Coppens en † Liliane Coppens
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaQuotesGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Benny Coppens is een hoofdpersonage dat sinds 30 oktober 2012 vertolkt wordt door Roel Vanderstukken.

Familie en Liefdesleven

Benny is de jongste uit een gezin met drie kinderen: allemaal jongens. Wat Benny het liefst doet is vrouwen charmeren en hij ziet er dan ook graag goed uit. In maart 2016 wordt duidelijk dat er een serieuze haar in de boter zit tussen Benny en zijn vader: Alfons Coppens. Hij heeft Alfons jarenlang verweten dat hij vreemdging, maar wist niet zijn moeder Liliane Coppens reeds jaren terminale kanker had. Benny en Alfons leggen hun jarenlange ruzie bij en zoeken opnieuw contact met elkaar.

Benny en Liesbeth Pauwels leerden elkaar kennen op de middelbare school. Liesbeth had een relatie met Hans Deschutter, de beste vriend van Benny, maar hij slaagde erin om Liesbeth van hem af te snoepen. Op haar 17de werd Liesbeth voor het eerst zwanger en beviel van Stefanie Coppens. Twee jaar later kregen ze nog een zoon: Arno Coppens. Het koppel stapt in het huwelijksbootje en ze nemen hun intrek bij Patrick Pauwels

Wanneer Liesbeth voor enkele maanden naar het Engelse Reading vertrekt, heeft Benny het zeer moeilijk. Hij mist zijn vrouw en zoekt troost bij Veronique Van den Bossche. De twee belanden samen in bed na een avondje uit. Benny biecht zijn misstap op maar zijn huwelijk met Liesbeth blijft standhouden. Nadien proberen ze samen een adoptiekindje te regelen, maar dat mislukt door hun financiële problemen. Wanneer Liesbeth ook haar relatie met Benny in twijfel trekt, is dat het einde van hun huwelijk. De twee gaan uit elkaar. Liesbeth zet de echtscheiding in.

Na zijn scheiding gaat Benny terug uit. Hij leert in een dronken bui Cynthia kennen. Tussen hen wordt het echter niets. Niet veel later leert Benny frituuruitbaatster Ellie Segers beter kennen en worden ze een koppel. Enkele weken later maakt Benny het uit omdat hij beseft dat hij Liesbeth probeert te vervangen door Ellie.

Studies en Beroepsleven

Hoewel Benny meerdere diploma's op zak heeft, waaronder een diploma automechanica en EHBO, heeft hij weinig ambitie op werkvlak. Benny leefde vele jaren van een werkloosheidsuitkering. Om toch wat geld bij te verdienen, knapte hij hier en daar klusjes op, vaak in het zwart. Ook hielp hij af en toe zijn schoonvader Patrick Pauwels in diens atelier.

Uiteindelijk kon de familie Benny overtuigen om vast werk te gaan zoeken. Hij schrijft zich in bij een interimkantoor, maar is niet tevreden met de werkjes die hij krijgt. Wanneer ze bij de VDB Holding een klusjesman zoeken, sollicteert Benny en krijgt hij de job. Daarnaast verzorgde hij een tijdje de publiciteit voor de Foodbar en sprong hij af en toe in als medewerker wanneer er zich personeelstekort voordeed.

In april 2016 wordt Benny ontslagen omdat hij laptops van VDB stal en doorverkocht om zijn financiële problemen te kunnen verminderen. Wat later gaat hij tijdelijk aan de slag in De Proeverij, waar Niko Schuurmans hem zwartwerk laat verrichten om zijn grote bestelling op tijd in orde te krijgen. Nadien krijgt Benny zijn oude job bij VDB terug. Ondertussen sprong hij ook af en toe in bij de Jan en Alleman als barman.

In maart 2017 laat Lars het bedrijf doorlichten door een mental coach met psychologische tests. Na zijn karakteranalyse maakt Benny Lars duidelijk dat hij andere jobs binnen VDB wilt uitproberen. Als hij merkt dat Jenny Versteven met vakantie is, waagt hij zijn kans aan de onthaalbalie. Met de toelating van Lars mag Benny ook 'stage' volgen bij Rudi Verbiest bij de ontwerpafdeling van VDB Fashion, maar zijn ontwerpen vallen niet in de smaak. Nadien gaat Benny gewoon terug aan de slag als klusjesman.

Verhaallijnen

Trivia

  • Benny is geboren op 10 juni 1976. Anno 2017 is hij dus 41 jaar oud.
  • Hilde De Baerdemaeker, die de rol van Liesbeth Pauwels vertolkt, speelde ook al eens de vrouw van Roel Vanderstukken in het VTM-programma LouisLouise. Aanvankelijk zou Sandrine André de rol van Liesbeth spelen, die ooit de zus van Vanderstukken was in de reeks Wittekerke.
  • Benny zorgt vaak voor een komische noot in het programma met zijn ondertussen legendarische uitspraken 'Boemshakalak' en 'Beste Film Ever'. De eerste uitspraak kon je op de website van Familie downloaden als ringtone. 
  • Benny gebruikt veel bijnamen. Zo noemt hij Liesbeth Pauwels vaak 'Lizzy' of 'Baby', zijn zoon Arno Coppens 'Smalle', Mathias Moelaert 'Thieuke', Veronique Van den Bossche 'Madame Veronique', Zjef De Mulder 'Jozef', zijn schoonvader Patrick Pauwels 'Onze Va' en CEO Lars De Wulf 'Meneer Lars'.
  • Tijdens het 25ste seizoen komt Benny's vader Alfons voor het eerst ter sprake. In de aflevering van 1 december 2016 komen we, 4 seizoenen na zijn debuutseizoen, van Benny te weten dat zijn moeder reeds gestorven is.
  • Tijdens zijn jeugd speelde Benny in een voetbalploeg.

Quotes

Bekende uitspraak van Benny.
Benny: Boemshakalak
Wanneer Benny over een film praat.
Benny: Dat is den beste film ever.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informative over de relaties van Benny, zie hier.
  • Voor meer informatie over de affaires van Benny, zie hier.
  • Voor meer informatie over de familie Coppens, zie hier.