FANDOM

Bjorn Impens
Seizoenen 161718 Familie3450
Eerste verschijning Aflevering 3433 - 9 november 2006
Laatste verschijning Aflevering 4072 - 1 april 2009
Gespeeld door Koen Vijverman

Kinderen Jurgen Impens
Ouders Arne Impens en Bea Impens
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieLiefdesleven en FamilieStudies en BeroepslevenVerhaallijnenGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Bjorn Impens is een nevenpersonage dat van 9 november 2006 tot en met 1 april 2009 vertolkt wordt door Koen Vijverman.

Liefdesleven en Familie

De ouders van Bjorn zijn Arne Impens en Bea Impens. Bjorn is hun enige zoon. Zijn ouders hebben het nooit gemakkelijk gehad, omdat Arne valselijk beschuldigd werd van verkrachting. 

Bjorn had enkele maanden een relatie met directiesecretaresse Shirley Van Kets, maar wanneer Bjorn zijn oude jeugdliefde Veerle Suys weer terugziet, breekt hij met Shirley. Bjorn en Veerle hebben samen een zoontje: Jurgen Impens. Jurgen heeft autisme en woont in een instelling. Bjorn en Veerle moesten genoodzaakt breken met elkaar door de strenge vader van Veerle. Bjorn en Veerle worden terug een koppel en zoeken Jurgen op. Nadien wordt Veerle opnieuw zwanger, maar ze heeft een miskraam. 

Tijdens een trip naar de Ardennen komt Veerle ten val in een grottencomplex. Ze is volledig verlamd en wil euthanasie plegen. Bjorn probeert de laatste wens van zijn vriendin te respecteren en moet afscheid van haar nemen. Bjorn neemt nadien de opvoeding van Jurgen voor zijn rekening, met de hulp van Veerles ouders. 

Studies en Beroepsleven

Bjorn studeerde aan de kokschool en was een studiegenoot van Maarten Van den Bossche. Bjorn deed tijdens zijn opleiding onder meer stage in De Lork en in het eethuis van Caro Goossens

Verhaallijnen

Wanneer Maarten Van den Bossche zich inschrijft in de kokschool, ontmoet hij er zijn studiegenoot Bjorn. De twee worden goede vrienden en Bjorn vervoegt al snel het vriendengroepje van Maarten en zijn zus Leen Van den Bossche. Samen met Pierrot Van den Bossche gaan Maarten en Bjorn op zoek naar een manier om snel geld te verdienen, en ze gaan met hun drietjes naar de spermabank.

In de buurt van Mechelen is er een serieverkrachter aan het werk en Maarten komt te weten dat Bjorn zelf een geheim meesleurt. De politie besluit Bjorn op te pakken voor ondervraging, omdat het opvalt dat de verkrachtingen begonnen toen hij opdook in de buurt. Bjorn heeft er echter niets mee te maken en vertelt Maarten over zijn moeilijke jeugd. Zijn vader Arne Impens werd vroeger opgepakt omdat hij beschuldigd werd van verkrachting van een minderjarige. Hij verdween in de gevangenis, maar werd opnieuw vrijgelaten toen zijn onschuld bewezen werd. Hierdoor kreeg Arne echter de stempel van 'pedofiel' opgekleefd waardoor hij amper werk vindt en het gezin van Bjorn dus vaak financiële problemen heeft.

Bjorn blijft zich inzetten voor zijn vrienden. Hij helpt Evy Hermans met haar zoektocht naar haar biologische vader en hij wil zijn medewerking aanbieden voor de kortfilm van Zoë de Rixart de Waremme. Samen met Maarten trekt hij zijn stoute schoenen aan en gaat hij kleding vragen bij Veronique Van den Bossche. Ondertussen begint Bjorn ook een relatie met Shirley Van Kets. Al zit er snel een haar in de boter wanneer Bjorn samen met Maarten en Kobe naar een stripclub gaat. Nadien blijkt één van de danseressen verkracht te zien die avond en commissaris Annelies De Vos en haar assistent Bosman ondervragen Kobe en Bjorn. Voor Shirley is het feit dat Bjorn de nacht op het politiekantoor heeft doorgebracht het bewijs dat hij meer weet over de aanrandingen.

Björn slooft zich uit om het vertrouwen van Shirley terug te winnen. Wanneer uiteindelijk Kobe opgepakt wordt door de politie in verband met de aanrandingen, lijkt Shirley weer bij te draaien. Bjorn en zijn vrienden zijn onder de indruk van de gebeurtenissen en kunnen het nieuws van Kobe maar amper geloven. Tot ze te horen krijgen dat hij een dubbele persoonlijkheid gecreëerd heeft na de dood van zijn vader. De familie van Kobe probeert zijn vrienden aan te sporen om hem niet te laten vallen nu hij in een instelling verblijft.

In de Ardennen hebben Bjorn, Maarten en Caro de politie kunnen alarmeren. Hun eerste prioriteit is Veerle uit de grot halen en naar het ziekenhuis overbrengen. Het nieuws dat Bjorn daarna krijgt is een grote klap. Veerle is volledig verlamd over haar hele lichaam en zal nooit meer kunnen bewegen. Dit komt enorm hard aan bij zowel Veerle als haar familie. Veerle besluit thuis bij haar ouders te blijven, en niet in het ziekenhuis en ze wil Bjorn een tijdje niet meer zien om hem niet tot last te zijn. Bjorn wil het daar niet zomaar bij laten en probeert het contact te blijven onderhouden.

De situatie is volledig uitzichtloos voor Veerle en ze vertelt dat ze euthanasie wil plegen, omdat ze op deze manier niet langer wil blijven leven, als een plant. Bjorn heeft het ontzettend moeilijk met deze beslissing, maar wil zijn vriendin steunen. Hendrik Suys denkt hier anders over en weigert zijn dochter zomaar af te geven.

Ondertussen staat de tijd niet stil. Bjorn besluit zijn theoretisch rijexamen af te leggen en begint met rijlessen. Hij kreeg lessen van Jan Van den Bossche, maar krijgt daar al snel spijt van. Nadien neemt Wim Veugelen het over. Bjorn gaat als hulpkok aan de slag in het eethuisje van Caro en dat zorgt voor discussies met zijn beste vriend Maarten. Vooral omdat Maarten en Caro inmiddels uit elkaar zijn. Wanneer er een kus volgt met Caro, is Bjorn helemaal in de war en lijkt hij Maarten voorgoed als vriend te verliezen.

De wens van Veerle om te sterven is nog steeds niet uitgekomen. Haar ouders verzetten zich en ze vraagt aan Bjorn om naar de rechtbank te stappen. Hij krijgt de hulp van advocate Yasmine Wuyts en de rechter geeft Veerle de toestemming. Enkele dagen later is het zover en neemt Bjorn, samen met zijn vrienden en de ouders van Veerle, afscheid van haar.

Maarten wil niet dat Bjorn zich opsluit nu Veerle overleden is en hij neemt zijn vriend op sleeptouw. Bjorn heeft er echter geen zin meer in, en stopt zelfs met zijn studies om nu voor Jurgen te zorgen. Arne probeert hem te overhalen om zijn zoontje Jurgen toch naar Hendrik en Gerda te laten gaan. Bjorn besluit uiteindelijk dat dit de beste oplossing is.

Wanneer restaurant De Lork tijdelijk gesloten moet worden omdat bazin Els D'hollander in het buitenland zit, maître Frank ziek is en de chef ontslagen is, wil Maarten, die er als stagiair werkt, het restaurant op eigen houtje runnen. HHij schakelt hiervoor Bjorn in en een aantal van hun klasgenoten. Nadat Els hierachter komt, beveelt ze hen hiermee te stoppen. Na deze affaire lijkt het contact tussen Maarten en Bjorn te verwateren. Bjorn komt enkele weken later nog een laatste keer in beeld wanneer hij Maarten helpt met een familiefeestje.

Maarten vertelt Linda dat Bjorn zijn studies heeft opgegeven en hij in het hof van zijn vader werkt. Op 24 mei 2010 (seizoen 19) wordt duidelijk dat Maarten en Bjorn nog contact hebben, aangezien ze samen iets zijn gaan drinken. Op 12 juni 2010 vertelt Linda dat Maarten bij Bjorn aan het logeren is.

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Bjorn, zie hier