FANDOM

Bodé Ouattara
Seizoenen 24 S24-bode-portret
Eerste verschijning Aflevering 5374 - 30 oktober 2014
Laatste verschijning Aflevering 5406 - 15 december 2014
Gespeeld door Idy Mbengue

Kinderen Onbekend
Ouders Dieumerci Ouattara en onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenSlideshow

Algemene Informatie

Bodé Ouattara is een personage dat van 30 oktober 2014 tot en met 15 december 2014 vertolkt wordt door Idy Mbengue.

Familie en Liefdesleven

Bodé is de zoon van Dieumerci Ouattara. Samen met zijn vader verliet hij zijn familie in Ivoorkust om te komen werken in België.

Beroepsleven

Bodé is een bouwarbeider die samen met zijn vader illegaal werkt voor aannemer Jurgen Dens. Wanneer Dieumerci overlijdt en Jurgen verdwijnt, keert Bodé terug naar Ivoorkust om daar te werken, dicht bij zijn familie.

Verhaallijnen

Familie 5386 001
Familie 5386 002
Familie 5392 001
Dieumerci-lijk
Afl68 49
Familie 5405 003
Familie 5406 02

Niko Schuurmans komt een oude bekende tegen in de Jan en Alleman. Niko kent Jurgen van vroeger op school. Toen zag niemand een mooie toekomst voor Jurgen weggelegd. Ondertussen heeft hij het tegendeel bewezen en is de baas van een succesvolle werf. Aangezien Niko al een tijdje ander werk wil gaan doen, beslist hij de wereld van Jurgen te verkennen. Niko ontdekt dat zijn methoden om huizen te verkopen toch niet helemaal in orde zijn.

Wanneer Niko een tijdje met Jurgen meeloopt, leert hij Bodé beter kennen. Bodé is een sympathieke kerel die stiekem hoopt op een grote muziekcarrièrre. De twee worden meteen goede vrienden, maar Niko komt te weten dat Bodé, Dieumerci en de andere werknemers illegaal in het land verblijven. Hij confronteert Jurgen hiermee, maar die wil dat Niko zich er niet mee moeit.

Op een dag maakt Dieumerci een dodelijke val op de bouwwerf. Jurgen dumpt zijn lijk in het water om zichzelf uit de problemen te houden, maar weet niet dat Maarten Van den Bossche getuige is van deze gebeurtenis. Maarten vertelt zijn zus Leen Van den Bossche over wat hij heeft gezien. Leen denkt dat zijn broer nog steeds hallucinaties heeft en gelooft hem niet. Ze stelt Maarten voor om dit nog eventjes voor zichzelf te houden totdat er iets in de media verschijnt.

Ondertussen komt Niko aan op de werf van Jurgen. Hij merkt dat de stemming op de werf heel bedrukt is, en ook Bodé is niet zijn vrolijke zelf. Met een raar gevoel rijdt Niko terug naar huis. Maarten kan het nieuws niet voor zichzelf houden en beslist om zijn vriend toch op de hoogte te brengen. Niko confronteert Jurgen met de dumping van Dieumerci en krijgt de waarheid te horen: Dieumerci was tijdens het werken van zijn stelling gevallen. Er was niets meer aan te doen, want hij was op slag dood. Jurgen ging na deze gebeurtenis niet naar de politie, omdat Dieumerci en co illegaal in België verblijven. Het lijk dumpen in een kanaal was volgens Jurgen de beste oplossing voor iedereen.

Hoewel Jurgen weigerde om dit voorval aan te geven bij de politie, doet Niko dit wel. Wanneer de politie naar hem op zoek gaat, blijkt Jurgen spoorloos te zijn. Aangezien Bodé nu zonder werk zit en op straat belandt, beslissen Niko en de friends om hem tijdelijk op te vangen en onderdak te geven. De groep brainstormt over alle mogelijke oplossingen. Samen met Mieke Van den Bossche, Zjef De Mulder, Rudi Verbiest, Hannah Van den Bossche, Thomas Van den Bossche en Evy Hermans wil Niko een verblijfvergunning aanvragen voor Bodé.

De friends doen hun best om Bodé in het land te houden. Ze gaan zich bevragen bij de vluchtelingendienst, maar krijgen wat later te horen dat hij toch terug naar zijn thuisland zal moeten vertrekken: Ivoorkust. Dit komt hard aan bij Bodé, die absoluut in België wil blijven werken om zijn familie in Ivoorkust te kunnen onderhouden. Bodé panikeert en zet het op een lopen. Niko gaat op zoek en vindt zijn vriend terug in het station van Mechelen. Hij kan hem overtuigen om terug meer naar huis te komen en belooft Bodé om hem zoveel mogelijk te helpen als hij kan.

Hoewel Bodé terug naar Ivoorkust moet, is hij van plan om er het beste van te maken. Bodé wil samen met zijn familie aan landbouw doen, maar daarvoor is geld nodig. Thomas komt met het idee om een hulpfonds voor Bodé op te richten zodat hij een toekomst in Ivoorkust kan opbouwen. De familie Van den Bossche en vrienden dragen allemaal hun steentje bij. Bodé is iedereen ontzettend dankbaar en vertrekt enkele dagen later naar zijn familie in Ivoorkust.

Niko Schuurmans gaat, zoals hij beloofd had aan Bodé, naar de begrafenis van zijn vader Dieumerci Ouattara. Dit is voor Niko een moeilijke dag. Gelukkig krijgt hij steun van zijn echtgenote Mieke Van den Bossche.

Een tijd later ontvangen de friends een kaartje van Bodé met de boodschap dat hij het goed stelt in Ivoorkust en hen heel dankbaar is voor alle hulp.

Slideshow