Fandom

Familie Wiki

Dimitri Roels

2,825pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Dimitri 'Dimi' Roels
Seizoenen 1718192021 Portret-dimi
Eerste verschijning Aflevering 3650 - 22 september 2007
Laatste verschijning Aflevering 4681 - 19 september 2011
Gespeeld door Fred Van Kuyk

Kinderen Tasha Roels en Alex Roels
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Dimitri Roels is een nevenpersonage dat van 22 september 2007 tot en met 11 mei 2011 vertolkt wordt door Fred Van Kuyk. Het personage keerde eenmalig terug op 19 september 2011.

Familie en Liefdesleven

Dimi is de vader van een dochter en zoon: Tasha en Lex. Zijn twee kinderen zijn echter nooit in beeld gekomen. Zijn echtgenote en tevens de moeder van zijn kinderen, is overleden. Tijdens het 19de seizoen vertelt Dimi dat hij 1 broer heeft in Nieuw-Zeeland: Marcel. Hij en Marcel waren, volgens hem, 2 handen op 1 buik.

In het verleden had hij tijdlang een relatie met Claudia, maar die kwam ten einde toen ze hem in de steek liet. Jaren later komt ze plotseling terug in zijn leven en hebben ze kort weer een relatie, tot Dimi ontdekt dat Claudia niets liever doet dan Rita Van den Bossche het leven zuur te maken. Nadien werd Dimi verliefd op Lien Pollet, maar het is nooit tot een relatie gekomen.

Dimi en Rita hebben altijd een haat-liefderelatie gehad met elkaar. Ze doen niets liever dan met elkaar ruzie maken over de kleinste dingen. Op een dag slaat die ruzie echter om in liefde, en beginnen ze een relatie met elkaar. Enkele maanden later maakt Dimi hier een einde aan wanneer hij meer te weten komt over het verleden van Rita.

Beroepsleven

Dimi was jarenlang cafébaas, maar droomde er al lang van om België achter zich te laten om een wereldreis te maken. Hij verkoopt zijn café aan Jan Van den Bossche, dat uiteindelijk omgedoopt wordt tot de Jan en Alleman. Hij bleef na de verkoop nog een tijdje meehelpen in het café en ging ook aan de slag als clown 'Pimi' in het Algemeen Ziekenhuis. Nadien vertrekt hij op wereldreis. 

Verhaallijnen

Rita Van den Bossche heeft Antwerpen verlaten is op zoek naar een job en verblijfplaats. In Mechelen gaat ze op goed geluk solliciteren in het café van Dimitri (Dimi voor de vrienden) en ze krijgt de job. Bovendien staat er boven het café nog een tweede appartement leeg, waardoor het huisprobleem van Rita ook meteen opgelost is. De Van den Bossches vinden al snel hun weg naar het café van Dimi nadat de QV van eigenaar verandert. Ook twee vrienden van Rita: Rudolf De Moor en Lode Saggaert volgen Rita naar dit café.

Rita en Dimi kunnen het principe goed met elkaar vinden, maar kunnen het niet laten om met elkaar te kibbelen over de kleinste dingen. Dimi is bovendien een beetje hypochondrisch en werkt Rita voortdurend op de zenuwen met zijn ingebeelde ziektes. Lode wordt al snel jaloers op de vriendschap tussen Rita en Dimi en graaft in het verleden van de cafébaas.

Op een dag krijgt Dimi een oude bekende over de vloer in zijn café: Claudia, zijn ex-vriendin. De twee gingen al een hele tijd uit elkaar, maar Claudia zoekt opnieuw toenadering. Claudia doet haar best om opnieuw op een goed blaadje te komen bij Dimi, maar Rita heeft haar spelletjes door. Ze vindt Claudia een verschrikkelijk mens en kan haar aanwezigheid niet langer aan. Ze dreigt er zelfs mee ontslag te nemen wanneer de twee opnieuw een koppel worden. Rita weigert zich te laten commanderen door Claudia en haar dag is helemaal om zeep wanneer Claudia vertelt dat ze haar intrek bij Dimi zal nemen en nu dus de nieuwe bazin van het café is. Rita neemt ontslag, tot groot ongenoegen van Dimi, maar hij slaagt erin om haar terug te krijgen.

De pesterijen van Claudia worden steeds erger, maar ze doet dit altijd wanneer Dimi het niet kan zien. Wanneer Claudia echter op een dag door de mand valt, en haar ware aard naar boven komt, zet Dimi haar opnieuw op straat.

Dimi gaat op zoek naar enkele leuke initiatieven om wat meer volk naar zijn café te lokken en organiseert samen met de jongeren een muziekquiz. Na het succes van de quiz, gaat hij op zoek naar nog meer leuke activiteiten. Zo organiseert hij bijvoorbeeld ook nog een tafeltenniswedstrijd wat meteen tot een heuse rommel zorgt wanneer Lode en Rudolf met een pingpongtafel komen aanzetten.

Door een ongeluk breekt Dimi zijn been, waardoor hij zich een tijdje moet voortbewegen met krukken. Hij kan dus amper helpen in het café waardoor Rita Van den Bossche er zo goed als alleen voorstaat. Bovendien werkt Dimi haar snel op de zenuwen met zijn gecommandeer. Uiteindelijk mag Dimi de krukken na enkele dagen achterwege laten. Hij wordt echter terug opgenomen in het ziekenhuis omdat zijn breuk nog niet helemaal genezen is en hij moet zich in een rolstoel voortbewegen.

Wanneer zijn been uit het gips mag, krijgt Dimi slecht nieuws te verwerken. Hij krijg te horen dat de stad een nieuwe weg wil aanleggen, die dwars door zijn café zal lopen. Het is vooral Bert Van den Bossche die achter dit idee zit en hij triomfeert wanneer er een artikel van in de krant verschijnt. Ondertussen organiseert Dimi het wereldrecord frieten bakken in zijn café, maar dat laat zijn sporen na. Dimi belandt zelfs in het ziekenhuis omdat hij te veel gegeten heeft.

Dimi krijgt een aangetekend schrijven van de stad Mechelen en is helemaal van de kaart. Rita schakelt Yasmine Wuyts in om te voorkomen dat het café van Dimi moet verdwijnen en slaagt in haar opzet. Nadien krijgen Dimi en Rita het bezoek van Jan Van den Bossche, die bij zijn zus Rita komt logeren door huwelijksproblemen. Dimi wordt knettergek van het gekibbel tussen Rita en Jan.

Lien Pollet, de nieuwe huishoudster van Bart en Brenda, maakt haar opwachting in het café van Dimi en hij heeft meteen zijn oog op haar laten vallen. Dimi bestookt Bart Van den Bossche met vragen over Lien en maakt zelfs zijn opwachting bij Bart thuis om Lien een bezoekje te brengen. Dimi kan niet verstoppen dat hij het zwaar te pakken heeft voor Lien, maar wordt zo onzeker over zijn uiterlijk en gewicht. Hij wil vermageren om meer kans te maken bij Lien, maar hij kan het snoepen niet laten.

Vol goede moed begint Dimi aan zijn dieet, maar zijn humeur wordt er daardoor niet beter op. Hij organiseert een Griekse avond in het cafe en vraagt aan Maarten Van den Bossche om te koken. Stiekem hoopt hij dat Lien ook haar opwachting zal maken. De weken nadien blijft Dimi moeite doen om het hart van Lien te winnen, en hij merkt op dat Rita zich zeer jaloers opstelt. Dimi en Lien spenderen samen valentijnsdag, maar het komt uiteindelijk toch niet tot een relatie tussen de twee wanneer Lien haar job opzegt bij Bart.

Pierrot Van den Bossche wil een free podium organiseren in het café van Dimi met zijn groepje The Project. Dimi twijfelt, omdat er vorige keer in het buurthuis het één en ander foutliep. Toch gaat hij akkoord, maar tijdens het free podium komt het tot een gevecht tussen twee rivaliserende bendes en blijft er een ravage achter in het café.

Dimi speelt al lang met het idee om zijn café te verkopen en een wereldreis te beginnen. Hij koopt aan caravan en installeert die vlak voor het café. Hij zoekt naar potentiële kopers en krijgt zo een aanbod van Jan Van den Bossche en Maarten Van den Bossche. Ze hebben plannen om van het café een brasserie te maken. Ook Bert Van den Bossche wil investeren in de overname, tot groot ongenoegen van Jan. Uiteindelijk komen Dimi, Jan en Maarten tot een compromis en wordt de deal gesloten. Dit betekent dat Jan met zijn gezin naar het appartement van Dimi verhuist, maar waar moet hij dan naartoe? Jan stelt voor dat Dimi nog een tijdje bij hen blijft logeren tot hij zelf iets gevonden heeft.

Jan stort zich op de voorbereidingen van de heropening van Dimi’s café en het wordt omgedoopt tot de Jan en Alleman. Linda Desmet heeft het moeilijk om zich aan te passen en stoort zich aan de aanwezigheid van Dimi. Zeker wanneer blijkt dat hij een bad liet installeren middenin de leefruimte. Linda vindt dat het appartement dringend een opknapbeurt nodig heeft en gaat met haar zoontje Guido tijdelijk ergens anders logeren tot Jan het appartement in orde heeft gemaakt en tot Dimi vertrokken is. Dimi neemt dan maar zijn intrek in zijn caravan tot hij op wereldreis kan vertrekken.

Zelfs na de overname blijft Dimi meehelpen als barman in het café en moeit hij zich bovendien met de renovatiewerken in het appartement. In het café lopen de spanningen hoog op wanneer Rita aan Dimi vraagt om een nieuw vat te steken.

Dimi besluit om een documentaire over zijn leven te maken en wil het 'The Dimi Story' noemen. Hij interviewt ook Rita Van den Bossche, die het hele idee belachelijk vindt. Al snel ondervinden Jan, Maarten, Rita en Linda dat Dimi geen blad voor de mond neemt in zijn documentaire. Maarten hoopt dat ook dat Dimi snel op wereldreis zal vertrekken.

Het gekibbel tussen Dimi en Rita blijft aanslepen en zorgt voor veel ruzie in het café. Maarten is het beu en bedenkt een plannetje. Hij vertelt aan Dimi dat Rita zo doet, omdat ze eigenlijk stiekem verliefd is op hem. Daarna vertelt hij exact hetzelfde aan Rita. De twee leggen hun jarenlange ruzies bij en beginnen elkaar eindelijk te appreciëren.

Wanneer Dimi eindelijk de knoop doorhakt en zijn wereldreis begint te plannen, ontstaan er romantische gevoelens tussen hem en Rita. Tijdens een gezellig moment in zijn caravan, kussen de twee. Maarten en Jan zijn getuige van dit moment en kunnen het niet laten om Rita hiermee te pesten. Rita wil het echter nog geheim houden voor haar familie dat ze een relatie met Dimi heeft. Tot ze allebei aanwezig zijn op de trein van Peter Van den Bossche en June Van Damme en Pierrot Van den Bossche de twee al kussend betrapt.

Pierrot Van den Bossche heeft zijn moeder en Dimi zien zoenen en moet toch even slikken. Rita beseft dat ze het niet langer kan verzwijgen en vertelt het ook aan Rob Gerrits en de rest van de familie. Dimi wil echter nog steeds op wereldreis vertrekken en hoopt dat Rita zal willen meegaan. Ook Maarten Van den Bossche spoort zijn tante aan om op wereldreis te vertrekken zodat er geld vrijkomt voor een keuken te installeren. Rita overweegt het plan en wil zelfs haar aandelen verkopen aan Bert Van den Bossche.

Jan Van den Bossche is er dan weer niet over te spreken dat Dimi en Rita voor een paar dagen op reis vertrekken en hij eist dat zijn zus een vervanger zoekt. Wanneer hij te weten komt dat Bert haar aandelen wil kopen, verzint hij een plannetje. Dimi en Rita maken een testritje met de caravan en Jan reist de twee achterna om de reis te saboteren. Door de ene tegenslag na de andere, ziet Rita het avontuur plots niet meer zitten, maar probeert Dimi haar toch te overtuigen van zijn liefde voor haar.

Omdat Dimi van plan is om zijn wereldreis te annuleren, beseft Rita dat hij haar graag ziet en wil ze toch meegaan. Ter voorbereiding van hun wereldreis hebben Rita en Dimi een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en Rita’s afwijkende bloedwaarden zorgen voor ongerustheid. Ze wordt opgenomen in het ziekenhuis voor verdere testen. Rita mag het ziekenhuis verlaten, maar krijgt nadien een beroerte. Rita voelt zich nog steeds erg moe en ze is teleurgesteld in Dimi omdat hij haar voortdurend ontwijkt.

Dimi heeft het moeilijk om de situatie met Rita onder ogen te komen en probeert met allerlei kwaaltjes de aandacht te trekken. Wanneer Rita terug uit het ziekenhuis ontslagen wordt, blijft Dimi zich aanstellen. Rita weet niet meer hoe ze moet omgaan met haar eigen onzekerheid en met het kinderachtig gedrag van Dimi. Mieke Van den Bossche spoort Dimi aan om zijn kwaaltjes met dokter Paul te bespreken, maar is er zeker van dat het allemaal in zijn hoofd zit. Dimi is opgelucht en besluit nadien Rita in de watten te leggen.

Rita weet niet wat ze van Dimi moet denken. Hij geeft haar bloemen en verwent haar met ontbijt, maar maakt wel geen tijd voor een babbeltje. Bovendien heeft hij vaak geheimzinnige afspraakjes en loopt hij vrolijk rond. Rita voelt zich beter en stelt Dimi voor om samen te gaan wandelen. Maar zoals zo vaak de laatste tijd heeft hij andere plannen. Het is uiteindelijk Mieke die aan Rita verklapt dat Dimi vrijwilligerswerk doet in het ziekenhuis als clown, en daarom zo vaak verdwijnt zonder iets te zeggen. Ondertussen moet Rita onder het mes omdat er een tumor gevonden is. Dimi blijft aan haar ziekenbed waken, tot grote vreugde van Rita.

Dirk Cockelaere, de ex-man van Rita en biologische vader van Pierrot, maakt zijn opwachting in België. Dit zorgt ervoor dat oude familiegeheimen terug bovenkomen omdat Rita volledig in paniek is. Ze wil dat Pierrot niets met de man te maken heeft en Pierrot eist antwoorden op zijn duizenden vragen. Wat is er juist gebeurd in het verleden tussen de twee. Ook Dimi gaat op zoek naar antwoorden en krijgt de volledige waarheid te horen van Marie-Rose De Putter. Hij ontdekt zo dat Rita in het verleden heel wat mispeuterd heeft en hij weet niet zo goed hoe hij dit moet verwerken. Van de ene dag op de andere is hij plots verdwenen.

Rita zit volledig in de put en gaat overal op zoek naar Dimi. Marie-Rose voelt zich schuldig en Mathias Moelaert komt via zijn connecties te weten waar Dimi zich bevindt. Marie-Rose brengt Dimi een bezoekje en probeert hem te overtuigen naar Rita terug te keren. Dimi gaat langs bij Rita om haar uit te leggen waarom hij vertrokken is, maar hij wil voorlopig afstand houden en hun relatie beëindigen. Enkele dagen later pakt hij definitief zijn koffers en vertrekt hij toch op wereldreis. Hij laat een afscheidsbrief achter voor Rita.

Enkele maanden later onderbreekt Dimi zijn wereldreis wanneer hij wordt opgeroepen op het proces van Rita. Omwille van zijn eerdere houding tegenover het verleden van Rita wordt verwacht dat hij een negatieve getuigenis zal geven. Hij verbaast Rita echter door de jury te vertellen dat hij ervan overtuigd is dat ze nooit iemand opzettelijk kwaad zou doen. De familie bedankt Dimi voor zijn woorden, maar hij maakt daarop meteen duidelijk dat dit niets verandert aan de geleden vertrouwensbreuk. Hij vertrekt meteen weer om zijn wereldreis verder te zetten.

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Dimi, zie hier.