FANDOM

Eline Vaerenbergh
Seizoenen 1516 Portret-eline
Eerste verschijning Aflevering 3117 - 2 september 2005
Laatste verschijning Aflevering 3591 - 12 mei 2007
Gespeeld door Lulu Aertgeerts

Kinderen Zoë de Rixart de Waremme en Noa de Rixart de Waremme
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Eline Vaerenbergh is een hoofdpersonage dat van 2 september 2005 tot en met 12 mei 2007 vertolkt wordt door Lulu Aertgeerts.

Familie en Liefdesleven

Als tiener raakte Eline zwanger van een tweeling die ze na de geboorte afstond aan een onbekend koppel. De twee meisjes blijken Noa de Rixart de Waremme en Zoë de Rixart de Waremme te zijn. Eline leert haar dochters beter kennen en ze komen bij haar inwonen. Eline begon ondertussen een relatie met dokter Guy Maeterlinck na het overlijden van zijn vrouw. Voor haar relatie met Guy was ze jarenlang getrouwd met een Nederlander genaamd Huug.

Beroepsleven

Eline is psychiater en werkte jarenlang in een psychiatrische instelling. Annemarie Govaert was één van haar patiënten. Tijdens het 16de seizoen stopt Eline hiermee en opent ze een eigen praktijk thuis. Wanneer Guy een aanbieding krijgt in de Verenigde Staten, zegt Eline haar praktijk alweer op en verhuist ze mee met hem en de tweeling naar Amerika. 

Verhaallijnen

Eline werkt in de psychiatrische instelling waar Guy Maeterlinck noodgedwongen zijn vrouw Annemarie Govaert moet onderbrengen. Eline wordt haar persoonlijke psychiater en houdt op deze manier Guy op de hoogte van zijn vrouw's mentale toestand. De twee komen hierdoor vaak met elkaar contact en kunnen het goed met elkaar vinden. Wanneer Eline hem meevraagt naar een concert, vraagt de omgeving van Guy zich af of er iets moois aan het bloeien is tussen de twee.

De toestand van Annemarie gaat snel bergaf en ze sterft in het centrum. Voor Guy is dit een zware klap om te verwerken en hij kan de steun van Eline goed gebruiken. Eline nodigt hem uit voor een uitstap zodat hij zijn gedachten kan verzetten. De twee brengen de weken nadien verschillende gezellige avonden met elkaar door en één van die avonden eindigt met een zoen. Guy brengt nadien Mieke Van den Bossche en Marc De Waele op de hoogte van zijn nieuwe relatie waardoor Eline en Mieke zelfs goede vriendinnen worden. Eline helpt Mieke en Marc wanneer ze problemen zien tussen Kobe Dierckx en Roxanne Ribbens.

De romantiek viert nog altijd hoogtij tussen Eline en Guy en Eline neemt haar intrek in het huis van Guy. Vlak voor de feestdagen krijgt Eline onverwacht een bezoeker over de vloer: haar ex-man Huug. De relatie tussen de twee is volledig verzuurd en het staat Eline dan ook niet aan dat hij zomaar komt opdagen. Tot Huug zijn ware aard naar boven komt en geld vraagt in ruil voor een groot geheim van Eline. Ze overweegt om geld te vragen aan Guy, maar voor Guy is het duidelijk: hij wil niet opnieuw een relatie met een vrouw die geheimen heeft voor hem. Eline vertelt de waarheid en zegt dat ze in haar tienerjaren zwanger werd van de zoon van een graaf. Ze kreeg een tweeling, maar moest de twee meisjes afstaan na de geboorte.

Huug blijft Eline en Guy lastigvallen nu hij nog steeds geen geld ontvangen heeft. Hij richt een ware ravage aan in de tuin van Guy en maakt hem en Eline het leven zuur. Eline gaat haar hart luchten bij Mieke en kan haar volledige verhaal nog eens vertellen. Guy en Eline roepen de hulp in van Andreas Mitsides om Huug te stoppen.

Wanneer Guy en Eline uitgenodigd worden voor een feestje bij Marie-Rose De Putter, ziet Eline er de twee halfzussen van Trudy Tack de Rixart de Waremme: een tweeling van dezelfde leeftijd als haar eigen kinderen nu zouden zijn. Eline maakt van elk moment gebruik om Trudy uit te horen over haar zussen en is ervan overtuigd dat zij haar kinderen kunnen zijn. Ondertussen zijn ook Eline en Marie-Rose goede vriendinnen geworden en Eline helpt haar wanneer ze twijfels heeft over haar gevoelens voor Christophe Mouret. De twee gaan samen geregeld tennissen.

Eline bekent aan Trudy dat zij misschien de moeder is van de tweeling, maar ze wil de situatie zeer voorzichtig aanpakken. Eline wil de twee meisjes zelf inlichten over haar vermoedens en een DNA-test laten uitvoeren. Een weekje later wachten Eline, Zoë de Rixart de Waremme en Noa de Rixart de Waremme ongeduldig op het resultaat. Hun vreugde is groot wanneer blijkt dat Noa en Zoë inderdaad de dochters van Eline zijn. Eline hoopt nu dat de twee meisjes bij haar en Guy zullen komen inwonen, al hebben ze soms problemen met de strenge aanpak van 'papa Guy'.

Marie-Rose De Putter is aangerand en sluit zich op in haar kamer. Ze wil niemand zien, maar laat uiteindelijk wel Eline toe in haar kamer. Marie-Rose laat zich door Eline hypnotiseren om de identiteit van haar aanrander te achterhalen en is hierna ervan overtuigd dat Raf Broos de dader is. Ondertussen probeert Eline een steun te zijn voor Mieke, die op het punt staat te scheiden met Marc.

Het samenwonen van Eline, Guy en de tweeling loopt niet van een leien dakje. De meisjes kunnen het niet goed vinden met Guy en proberen op allerlei manieren zijn gezag te ondermijnen. De politie komt zelfs een paar keer aan de deur staan. Eline stelt zich heel geduldig op, maar uiteindelijk moet ze de twee toch goed op hun plaats zetten om duidelijk te maken dat ze zich niet langer als pubers kunnen gedragen. Zoë en Noa moeten bekomen van de uitval van Eline en proberen hun wilde leventjes achterwege te laten.

De serie maakt een sprong in de tijd van drie jaar

Eline voelt dat ze geen voldoening meer uit haar werk haalt in de instelling en ze gaat op zoek naar een nieuwe professionele uitdaging. Ze wil thuis een eigen praktijk opstarten en brengt Guy Maeterlinck hiervan op de hoogte. Samen bekijken ze de plannen om enkele ruimtes om te bouwen tot een praktijk.

De wilde jaren van Noa de Rixart de Waremme lijken achter de rug nu ze een vaste job heeft bij VDB Electronics, maar Zoë de Rixart de Waremme is duidelijk nog geen haar veranderd. Wanneer ze verliefd wordt op Dirk Seymens, laat ze de jongen voortdurend bij haar thuis slapen, en dat is tegen de zin van Guy. Bovendien is Dirk niet helemaal betrouwbaar wanneer hij Zoë en Eline kan overtuigen om te investeren in een vastgoedproject van hem. Dirk gaat er nadien vandoor met de centen van Eline en Zoë en ze kunnen hem niet meer bereiken. Ze dienen een klacht in bij de politie.

Wanneer Zoë weer geregeld verdwijnt zonder iets te zeggen, begint Eline te vrezen dat er iets aan de hand is. Ze komt te weten dat Dirk terug in het land is en Eline overweegt om de politie in te schakelen. Zoë probeert haar moeder te overtuigen dat de plannen van Dirk echt zijn. Het gaat van kwaad naar erger wanneer zowel Noa als Zoë aangerand worden door de serieverkrachter in de buurt. Eline voelt zich mislukt als moeder.

De praktijk van Eline opent ondertussen haar deuren en ze krijgt al enkele patiënten over de vloer. Eén van deze patiënten is Michel, die een ziekelijke fascinatie voor Eline ontwikkelt omdat hij in haar een goede steun gevonden heeft. Wanneer ze 's avonds laat over straat stapt, heeft Eline het gevoel dat ze achtervolgt wordt. Ze overweegt de politie in te lichten, maar ze gaat eerst een gesprek aan met de man. Eline zet een punt achter de behandeling van Michel. Hij weigert te aanvaarden dat Eline de behandeling stopt en hij klopt midden in de nacht bij haar en Guy aan. Enkele dagen later wordt Michel dood teruggevonden, hij heeft zelfmoord gepleegd.

Zoë is klaar voor een nieuwe wending in haar leven en ze schrijft zich in voor de filmacademie. Eline steunt haar dochter in deze beslissing en is onder de indruk van haar scenario voor haar ingangsexamen. Ze helpt haar dochter met het uitwerken van haar film. Ondertussen ergert Eline zich aan de bloeiende vriendschap tussen Guy en verpleegster Ellen. Tot ze te weten komt dat Guy haar beschermt in het ziekenhuis nadat ze een patiënt een dodelijk spuitje gegeven heeft.

Guy neemt de schuld op zich en wordt geschorst door het ziekenhuis. Het komt tot een proces en Guy moet een advocaat onder de arm nemen. Eline maakt zich zorgen over het proces van Guy wanneer er een negatief krantenartikel over hem verschijnt. Eline wordt ondertussen opgeroepen om te helpen met de zaak van de serieverkrachter wanneer Kobe Dierckx hiervoor aangehouden wordt. Eline onderzoekt de jongen en komt tot de vaststelling dat hij meerdere persoonlijkheden ontwikkeld heeft.

Het proces van Guy kent een positieve afloop wanneer de verpleegster toch de schuld op zichzelf neemt. Guy neemt echter zijn ontslag in het ziekenhuis, maar dat vindt Eline een drastische beslissing. Guy krijgt een aanbieding van een Amerikaanse ziekenhuis en wilt emigreren. Eline ziet dat idee niet zitten, maar Zoë is er dan wel voor te vinden. Uiteindelijk draaien ook Noa en Eline bij en vertrekt het viertal met het vliegtuig richting Amerika om er aan een nieuw leven te beginnen.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

*Voor meer informatie over het liefdesleven van Eline, zie hier.