FANDOM

30b6d85c-84f2-11e3-a5e3-97fe6d8b3d62 web scale 0.5 0.5
Erik Goossens
(Wilrijk, 19 oktober 1967) is een Belgisch acteur en zanger.

Privéleven

Goossens studeerde aan de Jazzstudio Hallewijn en vervolgens aan de Studio Herman Teirlinck. In 1989 nam hij met zijn groep deel aan de Baccarabeker en slaagde ze erin deze te winnen. Daarnaast werd hij er voor zijn persoonlijke prestatie gelauwerd met de Sabamprijs voor het gospelnummer Let Me Be The Eldest Child. Datzelfde jaar startte hij met acteren in het Koninklijk Jeugdtheater, waarvoor hij twee jaar rollen speelde in Momo, De Paddenprinses, Aladin, Tarzan en de Stille Prins.

Hij is getrouwd met de Belgische actrice Bieke Ilegems. Samen hebben ze twee dochters: Noa (21 februari 1996) en Mila (16 april 2002). Sinds 2006 is hij betrokken bij de uitbouw van een Vlaams receptief theaterhuis, Theater ARTE in Brussel.

Televisie

Bekend werd hij echter pas als Peter in het feuilleton Familie (1991 - '95), een rol waarvoor hij driemaal genomineerd werd voor Het Gouden Oog in de categorie Populairste acteur en die hij eenmaal mee naar huis mocht nemen.

In 2014 neemt hij deel aan het dansprogramma Dansdate samen met zijn levenspartner Bieke Ilegems. Hij wist op 5 december 2014 het programma te winnen.

Muziek

Daarnaast maakte hij deel uit van de groep Leopold 3, waarmee hij als zanger deel nam aan Eurosong in 1993. Vier opeenvolgende jaren werden ze genomineerd tijdens Het Gouden Oog in de categorie populairste band. Tweemaal haalde ze die trofee binnen. In het totaal bracht de groep 5 albums uit en tientallen singles. Daarnaast was Goossens actief als presentator van het muziekprogramma de Super 50 op VTM. Ook als filmacteur was hij in deze periode vaak te zien zo speelde hij mee in Made in Vlaanderen, De Zoete Smaak van Goudlikeur (regie Patrick Lebon, 1988), Moordterras ('91) en Boerenpsalm (beide van Roland Verhavert). Daarnaast presenteerde hij het candid cameraprogramma Kan Dit?! dat op haar hoogtepunt 1,6 miljoen kijkers kon bekoren

Na een korte soloperiode, met onder andere het album De Naakte Waarheid ('96) tot gevolg, startte hij samen met Olivier Adams de band EGO in 2003. Deze samenwerking had echter slechts één single tot gevolg: Blauw (2003). In 2000 debuteerde hij met zijn eerste theaterproductie Mn zkt vr in regie van Stijn Coninx. Twee jaar later volgde Je Veux L'Amour dat een succes werd met 40.000 bezoekers. Later volgde nog Blauw (regie Stijn Coninx) en Broers (een samenwerking met Peter Thyssen over de Everly Brothers.