FANDOM

Zuster Ernestine
Seizoenen 78910 Portret-ernestine
Eerste verschijning Aflevering 1216 - 9 september 1997
Laatste verschijning Aflevering 2133 - 3 mei 2001
Gespeeld door Ria Verschaeren

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenVerhaallijnenTriviaSlideshow

Algemene Informatie

Ernestine is een nevenpersonage dat van 9 september 1997 tot en met 3 mei 2001 vertolkt wordt door Ria Verschaeren. 

Beroepsleven

Wanneer Walter Dierckx zijn promotie maakt van priester naar bisschop, krijgt hij zuster Ernestine onder zijn hoede als vaste huishoudster. Ernestine neemt zelfs haar intrek in het appartement van Walter. Jaren later geeft ze haar job als huishoudster op uit angst voor de stalker van Walter: psychopaat Kurt Smits.

Verhaallijnen

Familie1216
JoLeemansRusthuis Seizoen7

Walter Dierckx krijgt het goede nieuws dat hij gepromoveerd zal worden binnen de kerk. Hij wordt namelijk een bisschop, en krijgt hierdoor een huishoudster onder zijn hoede. Zuster Ernestine maakt zo haar opwachting, en neemt deze taak zeer ernstig. Ze neemt haar intrek in zijn appartement en houdt zich zowel met zijn professioneel als zijn privéleven bezig.

Om wat meer leven in de gemeenschap van Walter te brengen, wil Ernestine verschillende evenementen organiseren. Ze is een grote fan van zangeres Jo Leemans, en hoopt dat ze een optreden wil geven in het plaatselijke rusthuis, waar ook Rita Van den Bossche werkt. Ondertussen organiseert ze ook een modeshow voor de bewoners. Wanneer Jo Leemans echt haar opwachting maakt, kan het geluk van Ernestine niet op.

Nadien wordt Ernestine steeds vaker een vast gezicht binnen de familie, vooral omdat ze altijd klaarstaat wanneer er problemen zijn. Ze wordt door Maarten Van den Bossche dan ook uitgenodigd op zijn communiefeest.

Walter Dierckx vertrekt voor enkele weken naar Rome naar een congres en Ernestine wil van de gelegenheid gebruik maken om haar zus te bezoeken, met wie ze al een tijdje geen contact meer heeft gehad.

Enkele weken later valt het Ernestine op dat Walter al een tijdje in een sombere bui is. Dat heeft allemaal te maken met een pedofiliezaak waar Walter nauw betrokken bij is. De priester die van pedofilie beschuldigd wordt, Theo Dikkens, is namelijk een goede vriend van Walter. In de media worden foute conclusies getrokken en Walter wordt zelf van pedofilie verdacht. Er volgt een proces waardoor ook Ernestine in een mediastorm terecht komt. Ze wordt echter door haar orde tot zwijgplicht gedwongen. Meester Balencourt doet er alles aan om Walter vrij te pleiten, en dat lukt, maar nadien blijven de bedreigingen aan Walters deur aanhouden. De politie komt het appartement van Walter onderzoeken en vinden er bezwarend materiaal. Er volgt een tweede proces, maar Walter wordt opnieuw vrijgesproken.

Om volledig te kunnen rusten na het zware proces, vertrekt Walter naar Israël en blijft Ernestine alleen achter in het appartement. Ze krijgt wel snel het gezelschap van Dries Van Winckel die eventjes in het appartement komt logeren tijdens Walters afwezigheid. Ernestine moet de man al snel met raad bijstaan wanneer hij aandacht krijgt van twee verschillende vrouwen.

Binnenkort

Het leven van Ernestine en Walter Dierckx komt onder druk te staan door de komst van psychopaat Kurt Smits. Hij gaat ten biecht bij Walter over alle moorden die hij gepleegd heeft, en begint nadien een speciale fixatie te ontwikkelen voor Walter. Ernestine voelt zich niet langer veilig in het appartement van Walter en neemt de moeilijke beslissing om haar job als huishoudster op te geven. Ze vertrekt terug naar haar orde en verdwijnt uit beeld.

Trivia

  • Ria Verschaeren kroop in 2001 eventjes in de rol van een nieuw personage, Célestine, terwijl ze ook nog de rol van Ernestine vertolkte. 

Slideshow