FANDOM

† François Van den Bossche
Seizoenen 123456 ProfielFrancoisSeizoen2portret
Eerste verschijning Aflevering 2 - 31 december 1991
Laatste verschijning Najaar 1996
Gespeeld door Bob Stijnen

Kinderen -
Ouders † Charles Van den Bossche en † Nathalie Van Assche
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

François Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 31 december 1991 tot en met 1996 vertolkt wordt door Bob Stijnen.

Familie en Liefdesleven

François is de zoon van Charles Van den Bossche en Nathalie Van Assche. François heeft één broer Pierre, die getrouwd was met Anna tot zijn dood. Hij is tevens de nonkel van Guido, Jan, Rita, Marleen en Georges.

François was jarenlang getrouwd met Simonne en hebben geen kinderen. Wanneer Simonne dement wordt, en haar naar een rusthuis brengt begint hij een relatie met Liliane. Na de dood van Simonne komt het tot een breuk tussen François en Liliane.

Hij vindt echter opnieuw het liefdesgeluk bij Mia, een ongehuwde vrouw met wie hij in het huwelijksbootje stapt en samen in een vliegtuigcrash verongelukken.

Verhaallijnen

Seizoen1 MarleenFrancois

François Van den Bossche is een zakenman die rijk geworden is dankzij zijn schoenenfabriek. François was de broer van de overleden Pierre Van den Bossche en was jarenlang getrouwd met Simonne Vercauteren. Doordat hij veel geld heeft, komt de rest van de familie vaak bij hem aankloppen als er problemen zijn. De twee hebben ook geen kinderen, waardoor vele familieleden hopen op een deel van zijn erfenis. Zijn broer is dan wel al enkele jaren overleden, hij heeft nog steeds een goede band met Anna Dierckx en haar kinderen. Hij komt ook goed overeen met Walter Dierckx.

LilianeFrancois seizoen3

In 1993 wordt Simonne dement. Het gaat van kwaad naar erger en François kan niet langer voor haar zorgen. Hij moet de moeilijke beslissing nemen om haar naar een rusthuis te brengen. Hij is er kapot van, maar begint al redelijk snel een nieuwe relatie, met Liliane Faes. Niet iedereen in de familie aanvaardt zijn nieuwe relatie, zeker niet omdat Simonne nog steeds leeft. François verkoopt zijn huis en koopt een volledige verdieping in een appartementsgebouw. Hij trekt samen met Liliane in een appartement, en verhuurt het appartement naast hem aan Jan Van den Bossche

FrançoisCEO2 seizoen3
1000px-Francois mia

Wanneer Guido Van den Bossche ontvoerd wordt door de maffia, gaat François zich bemoeien met VDB Electronics. Dit op vraag van Didier De Kunst, die er zeker van is dat het bedrijf zal leiden met Peter Van den Bossche aan het hoofd. François merkt al snel dat Didier andere plannen heeft, en zet een stap opzij. Wanneer Guido terug in België is, wil hij een nieuw bedrijf opstarten: VDB Systems. François helpt zijn neef door het nodige startkapitaal te voorzien en zo aandeelhouder te worden. 

Uiteindelijk sterft Simonne toch in het rusthuis en gaan François en Liliane toch nog uit elkaar. Nadien begint hij iets met Mia Dondeyne, de secretaresse van Guido Van den Bossche. Dit zorgt opnieuw voor veel oproering binnen de familie maar het koppel besluit toch om met elkaar te trouwen en later vertrekken ze op wereldreis.

Op een dag krijgt Jan Van den Bossche bezoek van een medewerker van het Ministerie van Buitenland. François en Mia zijn omgekomen tijdens hun huwelijksreis. Ze zijn omgekomen tijdens een vliegtuigcrash. Vlak voor hun vertrek hebben François en Mia een videoboodschap opgenomen, voor het geval er iets met hun moest gebeuren. François vertelt daarin dat hij zijn geld verdeeld onder de kleinkinderen van Anna en zijn appartement schenkt aan Bart Van den Bossche en Mieke Van den Bossche.

Trivia

  • Bob Stijnen verdween uit de reeks naar aanloop van de verjongende tijdsprong in het zesde seizoen en kreeg in de plaats een vaste rol in de toenmalige sitcom Nonkel Jef, die door hetzelfde productiehuis werd gemaakt.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van François, zie hier.
  • Voor meer informatie over de familie Van den Bossche, zie hier.