FANDOM

Francis De Ridder
Seizoenen 1920 Portret-francis
Eerste verschijning Aflevering 4219 - 23 november 2009
Laatste verschijning Aflevering 4474 - 19 november 2010
Gespeeld door Ben Van Ostade

Kinderen Onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGalerijFoto's

Algemene Informatie

Francis De Ridder is een personage dat van 23 november 2009 tot en met 19 november 2010 vertolkt wordt door Ben Van Ostade.

Familie en Liefdesleven

Ondanks het leeftijdsverschil heeft Francis een serieuze boon voor Jennifer Verjans. Zij gebruikt dit in haar voordeel om meer gedaan te krijgen binnen MVM. Wanneer het enkele maanden later duidelijk wordt dat Jennifer iedereen rond haar vinger draait om haar professionele carrière naar een hoger niveau te tillen, laat Francis haar vallen.

Beroepsleven

Francis is een rijke zakenman en een goede vriend van de ouders van Jennifer Verjans. Hij heeft toen ze klein was zelfs nog op haar gebabysit. Hij is de baas van de warenhuisketen, waar Jennifer vroeger als jobstudent werkte. Het is trouwens dankzij hem dat ze mode-academie heeft kunnen doen en hij was al meer dan eens haar mecenas.

Wanneer Jennifer aan de slag gaat bij modehuis MVM en er na verloop van tijd achter komt dat mede-oprichtster Bert Van den Bossche zijn aandelen van de hand wil doen, kan ze Francis overtuigen om de aandelen over te kopen. Vele maanden later wilt Francis zijn aandelen in MVM doorverkopen en dit aan modegigant Bruyninckx. De familie probeert dit te voorkomen en slaagt erin om Mathias Francis' aandelen te laten overkopen.

Verhaallijnen

Francis is een rijke zakenman en een goede vriend van de ouders van Jennifer Verjans. Hij heeft toen ze klein was zelfs nog op haar gebabysit en zorgde ervoor dat ze als jobstudente aan de slag kon in één van zijn supermarkten. Francis heeft Jennifer altijd zowel mentaal als financieel gesteund in het verwezenlijken van haar studies en carrière. Wanneer de zaken binnen MVM slecht gaan - dankzij de verdwenen collectie van Veronique en de bijhorende schadevergoeding die nog niet betaald is - wil Bert zijn aandelen verkopen. Jennifer kan Francis overtuigen om deze aandelen te kopen en geld te pompen in het modebedrijf. Op deze manier hoopt Jennifer vooral dat ze een extra voet binnen het bedrijf heeft en zo haar eigen willetje kan doordrijven.

De aandeelhouders van MVM maken kennis met Francis. Mario vraagt zich af welke relatie Jennifer en Francis hebben en hij heeft het moeilijk om zijn jaloezie te onderdrukken. Feit is dat Francis wel degelijk een boontje voor Jennifer heeft, en zij maakt hier gretig gebruik van om haar zin te krijgen. Veronique reageert argwanend omdat ze Jennifer voor geen haar vertrouwt, maar legt zich neer bij de beslissing.

Francis weet van Marie-Rose dat Jennifer met Mario het weekend in Londen heeft doorgebracht. Hij is kwaad op de jonge ontwerpster en vreest dat haar relatie met Mario hun vriendschap in de weg zal staan. Francis begint terug te twijfelen aan zijn belofte om te investeren. Marie-Rose vertrouwt het zaakje niet en schakelt een privédetective in om het doen en laten van Francis na te gaan. Veronique wil vooral snel een contract zien van Francis en ze zet Jennifer onder druk om dit geregeld te krijgen. Maar de ontwerpster laat zich niet dirigeren. Uiteindelijk komt Francis toch met geld over de brug en wordt hij zo één van de grootste aandeelhouders.

Met de hulp van Francis is Jennifer er zeker van dat ze meer macht zal krijgen binnen MVM. Wanneer Veronique duidelijk de aandacht op Mario als ontwerper wil richten, en een reeks interviewen voor hem regelt, is dat niet naar de zin van Jennifer. De ontwerpster is vastbesloten stokken in de wielen te steken en rekent hiervoor op de hulp van Francis. Dankzij de hulp van Francis krijgt ook Jennifer haar eigen interview, waarin ze vooral de show steelt met haar gedurfde uitspraken. Veronique alarmeert Francis, maar die ziet het probleem niet.

Wanneer Jennifer opnieuw een interview geeft, waarin ze laat blijken dat ze bij een ander modebedrijf aan de slag wil gaan, blijft Jennifer beweren dat de journalist het verzonnen heeft. Veronique komt echter te weten dat Jennifer het artikel toegestuurd kreeg ter controle, en dus liegt. Veronique is de wanpraktijken binnen MVM beu en besluit haar job bij Scarlett op te geven om terug de algemene leiding van MVM op zich te nemen. Jennifer is er niet over te spreken dat Veronique de algemene leiding over MVM krijgt en ze eist dat Mario en Francis hun veto stellen. Marie-Rose besluit zichzelf terug te trekken en Jennifer houdt bij Francis een pleidooi om haar aandelen ook over te kopen. Maar dat ziet Francis niet zitten.

Uiteindelijk wordt de carrière van Jennifer bij MVM abrupt stopgezet wanneer ze ontslagen wordt. Veronique is het gemanipuleer van de jonge vrouw kotsbeu en licht ook Francis is over alles wat ze in het verleden uitgespookt heeft. Francis voelt zich gebruikt door Jennifer en besluit om het contact met haar te verbreken.

Francis wil zijn aandelen van MVM doorverkopen aan modegigant Bruyninckx, maar die wil enkel het volledige pakket. Francis probeert dan ook de anderen onder druk te zetten, maar ze lijken niet te willen zwichten. Uiteindelijk wordt dan toch een compromis gesloten en is het Mathias Moelaert die de aandelen van Francis koopt. Hierna verdwijnt Francis uit beeld.

Trivia

  • Oorspronkelijk zou de toen zeer populaire acteur Gert Winckelmans de rol van Francis vertolken. Hij moest echter op het laatste nippertje afhaken, omdat zijn eerste opnamemaanden niet combineerbaar bleken met zijn toen lopende theatertournee. De rol werd overgenomen door Ben Van Ostade en inhoudelijk aangepast vanwege het leeftijdsverschil tussen beide acteurs.

Galerij

Foto's