FANDOM

† Guido Van den Bossche
Seizoenen 12345678927 Portret-guido
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Gespeeld door Karel Deruwe
Huidig beroep -
Huidige partner -
Kinderen Peter Van den Bossche en Veronique Van den Bossche
Ouders Pierre Van den Bossche en Anna Dierckx
Huidige categorie Toekomstige Personages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Guido Van den Bossche is een hoofdpersonage dan van 30 december 1991 tot en met 13 december 1999 vertolkt wordt door Karel Deruwe. In het 27ste seizoen keert het personage terug.

Familie en Liefdesleven

Guido Van den Bossche is de oudste zoon van Anna Dierckx en Pierre Van den Bossche. Hij heeft één broer Jan Van den Bossche, twee zussen Rita Van den Bossche en Marleen Van den Bossche en één halfbroer Georges Van den Bossche.

Bij de start van de reeks is Guido al 25 jaar getrouwd met Marie-Rose De Putter. Samen hebben ze twee kinderen: Peter Van den Bossche en Veronique Van den Bossche. Guido en Marie-Rose lijken het perfecte huwelijk te hebben, maar niets is minder waar. Marie-Rose kan het niet laten om Guido te bedriegen, omdat hij een echte workaholic is. Zelfs wanneer Guido maandenlang ontvoerd is, bedriegt ze hem met haar advocaat: Jean-Michel Le Croix. Guido vraagt de scheiding aan. 

Later vindt Guido opnieuw het liefdesgeluk bij psychologe Claire De Ruyter. De twee zijn perfect gelukkig samen, al is Claire meermaals jaloers over de hechte vriendschap die Guido nog met Marie-Rose heeft. Wanneer Guido en Claire in Malta verblijven, volgt er een aanslag van huurmoordenaar De Cobra waarvan Claire het slachtoffer wordt en sterft.

Na de tijdsprong tijdens het zesde seizoen heeft Guido een relatie met thuisverpleegster Els D'hollander. De twee worden verliefd en trouwen met elkaar. Ook hun geluk blijft niet lang duren wanneer Guido in Malta wordt vermoord door sekteleden van Salomon.  

Beroepsleven

Voor de start van de serie richtte Guido VDB Electronics, een succesvol elektronicabedrijf, op. Hij was CEO met eerst Xavier Latour en later Willem Delfosse als zijn rechterhand.

Tijdens het 3de seizoen neemt Didier De Kunst het bedrijf tijdelijk over tijdens de ontvoering van Guido. Hij koopt ook het merendeel van de aandelen waardoor Guido machteloos staat. Bij zijn terugkomst besluit Guido opnieuw een bedrijf op te starten: VDB Systems. VDB Systems wordt al snel succesvoller dan VDB Electronics waardoor er een fusie komt tussen de twee. Guido wordt opnieuw CEO en Didier verhuist naar het dochterbedrijf van VDB Electronics: FAIC.

Tijdens het 6de seizoen zet Guido een stap opzij als CEO na zijn ongeval in Malta waardoor Veronique tijdelijk de leiding krijgt. Nadien blijft Guido tot aan zijn dood in 1999 aan de leiding staan en zorgde in de loop der jaren voor nieuwe dochterbedrijven, waaronder de Van den Bossche Plant in Malta en het Franstalige filiaal van het FAIC. 

Verhaallijnen

Afl1.5
Seizoen1 AnnaMarieRoseGuido
VeroniqueGuidoSeizoen1
SF01 16

Guido is de oudste zoon van Anna Dierckx en Pierre Van den Bossche. Zijn vader overleed jaren geleden aan leukemie en nadien nam Guido de rol van 'pater familias' over. Guido is ook als een vader voor zijn jongste zus Marleen Van den Bossche.

Guido staat aan het hoofd van het bedrijf VDB Electronics. Hij leidt het bedrijf met zware hand, maar iedereen weet zijn methode te appreciëren. Wanneer zijn enige broer Jan Van den Bossche ontslagen wordt als verzekeringsagent, biedt Guido hem een job aan als personeelschef. Het is niet ongeweten dat Jan het financieel veel moeilijker heeft dan Guido. Guido vindt familie heel belangrijk en steunt zijn broer en zussen dan ook vaak. Wanneer zijn moeder 65 jaar wordt, wil Guido dan ook een groot feest geven. Marie-Rose brengt het feest bijna in gevaar door ruzie te maken met Monique Stevens over het cadeau.

Achter de muren van de villa van Guido is het echter niet al goud dat blinkt. Hij heeft dikwijls ruzie met zijn vrouw Marie-Rose De Putter en wordt door haar ook bedrogen. Guido komt te weten dat ze hem bedriegt met haar tennisleraar maar Guido kan Marie-Rose deze slipper vergeven. Ook tienerdochter Veronique zorgt voor problemen binnen het gezin. Ze heeft een relatie met Mark en ze wordt zwanger van hem. Guido kan zijn oren niet geloven wanneer hij het nieuws hoort. Marie-Rose reageert eerder koeltjes op het nieuws. Veronique wil het kind niet en laat verstaan dat ze een abortus wil uitvoeren. Guido is hier radicaal tegenstander van.

Tenslotte belanden Guido en Marie-Rose in ruzie met hun zoon Peter Van den Bossche. Hij gaat om met de verkeerde vrienden en zet zich af van zijn familie. Hij probeerde zijn tante Marleen Van den Bossche te chanteren om met hem naar bed te gaan, en flirt met Birgit Van den Sompel, de vriendin van zijn beste vriend Picasso.

Bij Guido en Marie-Rose gebeuren er vreemde dingen. Er wordt een dode kat voor de deur gelegd, de stallen van de manege worden in brand gestoken en de computers bij Van den Bossche Electronics worden gesaboteerd. Wie heeft dit gedaan? In eerste instantie denkt iedereen dat Peter de dader is, want hij heeft ruzie met zijn ouders en is al een tijdje niet meer thuis geweest.

Bij het vertrek op vakantie worden Guido, Marie-Rose en hun dochter Veronique Van den Bossche het slachtoffer van een zwaar verkeersongeval. Guido en Marie-Rose komen ongeschonden uit het wrak, maar Veronique wordt naar het ziekenhuis overgebracht en verliest haar kindje.

Seizoen2 OngevalGuido
Trouw anna1
Seizoen2 ManagerVanHetJaar3

Guido moet in het ziekenhuis enkele weken revalideren. Hij heeft geen gevoel meer in zijn benen en is bang voor verlamming. Wanneer hij eindelijk naar huis mag, belandt hij tijdelijk in een rolstoel en kan hij niets anders doen dan thuis zitten, hopen op een snelle revalidatie. Ondertussen wordt Marie-Rose De Putter CEO van VDB Electronics, al zag Jan Van den Bossche deze functie ook wel zitten. Guido voelt zich al snel nutteloos en dat begint Marie-Rose tegen te zitten.

Peter Van den Bossche is door de politie opgepakt. Hij is de hoofdverdachte in de zaak rond de verkrachting van Birgit Van den Sompel. Guido maakt aan Peter duidelijk dat hij niet zal opdraaien voor zijn fouten en dat hij alle gerechtskosten zelf zal moeten betalen. Na enkele weken in de gevangenis, volgt er eindelijk een rechtszaak. Peter wordt vrijgesproken want er zijn geen bewijzen. Peter wil zijn leven weer opnemen en hoopt op een verzoening met zijn ouders. Hij sluit zich aan bij het leger en verandert volledig van karakter. De relatie tussen vader en zoon wordt weer zoals vroeger.

Guido krijgt al een tijdje verschillende bedreigingen op het werk en bij hem thuis. Hij weet nu dat Peter hier niet achter zit en begint zich zorgen te maken. Met VDB Electronics gaat het desalniettemin zeer goed. Hij haalt het ene succes na het andere binnen, en wordt door de stad uitgeroepen als ereburger. Niet veel later wordt Guido ontvoerd door de elektronicamaffia, die uit zijn op zijn ideeën en zijn prachtige bedrijf. Inspecteur Hendrik Jacobs wordt opgetrommeld om de zaak tot een goed einde te brengen.

Wekenlang is Guido onvindbaar en wacht de familie geduldig op nieuws. Tot Marie-Rose en Peter een videocassette in de bus krijgen. Op de video is Guido te zien, die ondertussen in Canada wordt vastgehouden.

GuidoOntvoerd3 seizoen3
GuidoOntvoerd9 seizoen3
Guido19
SF03 13

De ontvoerders laten wekenlang niets meer van zich horen. De familie begint de hoop te verliezen dat ze Guido nog levend zullen terugvinden. Peter Van den Bossche wil de moed niet opgeven en blijft naar zijn vader zoeken. Op een dag bekijkt Peter een documentaire en is hij ervan overtuigd zijn vader gezien te hebben. Jan Van den Bossche reist naar Venezuela om zijn broer te zoeken, en komt in contact met Guido. Hij wordt echter vastgehouden door zijn ontvoerders, en Jan verliest ze uit het oog.

Nadien wordt Guido overgebracht naar Canada, waar hij in een rolstoel wordt vastgebonden. Hij ziet er Babette Van Tichelen, die er op dat moment is met Peter. Guido wordt vastgebonden in zijn hotelkamer, en Peter en Babette doen er alles aan om hem te bevrijden. Het is weer tevergeefs, want de ontvoerders sturen Guido naar een afgesloten locatie in de Canadese bossen.

Guido kan uiteindelijk ontsnappen door één van de ontvoerders te overmeesteren. Hij vlucht de Canadese bossen in en gaat op zoek naar een dorpje waar hij kan telefoneren. Hij belt naar VDB Electronics en krijgt tot zijn eigen verbazing Didier De Kunst aan de lijn. Didier boekt voor hem een ticket naar België vanuit Canada, maar wat Guido niet weet, is dat Didier ook de politie belt. Wanneer Guido in de luchthaven aankomt, wordt hij opgepakt door inspecteur Hendrik Jacobs. Hij wordt ervan verdacht zijn eigen ontvoering in scène gezet te hebben. Guido belandt enkele weken in de gevangenis en mag niemand zien. Hij wordt vrijgelaten en de ontvoerders worden opgepakt en naar de gevangenis gebracht.

Maar eenmaal thuis komt Guido voor een verrassing te staan. Tijdens zijn afwezigheid begon Marie-Rose namelijk een affaire met zijn advocaat Jean-Michel Le Croix. Guido kan dit bedrog niet aanvaarden en zet Marie-Rose aan de deur. Ze scheiden en Marie-Rose neemt haar intrek in een appartementje terwijl ze een relatie met Jean-Michel begint.

Tijdens zijn afwezigheid is er bij VDB Electronics ook veel veranderd. Didier De Kunst maakte hier gebruik van om het bedrijf helemaal over te nemen door een meerderheid aan aandelen te kopen. Het is geen geheim dat Didier stikjaloers is op het succes van Guido en zijn bedrijf. Guido zet een stap terug en trekt zich terug als CEO van VDB Electronics.

De ontvoerders van Guido zijn ontsnapt uit de gevangenis. Peter en Guido, die nog steeds moet bekomen van zijn ontvoering, gaan uitrusten in de Ardennen. Wanneer Peter en Guido naar huis terug rijden wordt hun wagen beschoten en rijden ze in het kanaal. Peter is nog bij bewustzijn en slaagt erin om zijn vader te bevrijden. Hijzelf daarentegen blijft vasthangen en dreigt te verdrinken.

VDB Systems2 Seizoen4
VDB Systems6 Seizoen4
GuidoClair2 Seizoen4
Ritadraaitdoor9 Seizoen4
SF04 25

Guido en Peter Van den Bossche zijn met hun auto in het kanaal beland. Guido kon op tijd ontsnappen, met de hulp van zijn zoon die daarna zelf bleef vast hangen. Als de brandweer aankomt, redden ze Peter alsnog uit het water. Hij wordt onmiddellijk naar het ziekenhuis gebracht en overleeft uiteindelijk het drama. Inspecteur Jacobs wordt opnieuw ingeschakeld om de ontvoerders op te pakken.

Niet lang daarna houdt Guido een spoedvergadering bij hem thuis met François Van den Bossche, Jan Van den Bossche, Mia Dondeyne, Babette Van Tichelen en Peter. Hij richt met de financiële hulp van François een volledig nieuw bedrijf op: VDB Systems. Hiermee willen ze de concurrentie aangaan met VDB Electronics, dat nog steeds geleid wordt door Didier De Kunst. Zijn plannetje lukt, want VDB Systems wordt een succes, door de naambekendheid van Guido. Didier voelt dit in de cijfers, en de Raad van Bestuur van Electronics stelt zijn leiderschap in twijfel.

Als hoogtepunt van Didiers nederlaag, moet hij de kantoren van Electronics verkopen om extra opbrengsten binnen te krijgen. Guido slaagt erin de kantoren te verkopen en verhuist VDB Systems naar zijn oude werkplek. Uiteindelijk fuseren de twee bedrijven en wordt Didier verbannen naar het FAIC.

De scheiding tussen Guido en Marie-Rose is zo goed als afgerond, maar Marie-Rose bleef hopen dat hij haar nog een kans wou geven. Al heeft ze nog steeds een relatie met haar advocaat Jean-Michel Le Croix. Niet veel later reizen ze samen naar Italië voor het huwelijk van hun dochter Veronique Van den Bossche. Ook Guido gaat de romantische toer op. Hij wordt verliefd op psychiater Claire De Ruyter. Ze neemt al snel haar intrek in zijn villa en verovert de harten van zijn familie.

Rita Van den Bossche zit aan de fles sinds zowel Jack als Dirk Cockelaere ervandoor zijn én ze te weten is gekomen dat ze opnieuw zwanger is. Walter Dierckx doekt haar café op en Rita gaat aan de slag in de kantine van VDB. Rita en Guido hebben meermaals ruzie, vooral omdat Rita zich niet op haar plaats voelt tussen al die 'dikke nekken'. Haar stoppen slaan volledig door en ze is tot alles in staat wanneer ze een half café bij elkaar gedronken heeft. Vooral tussen Rita en Marie-Rose heeft het nooit geklikt. Rita steekt het appartement van Marie-Rose in brand. Daarna schiet ze op Guido wanneer die haar probeert te redden. Het schot is mis, maar kort daarna wordt ze zelf neergeschoten door de politie. Rita overleeft het, maar haar kindje wordt te vroeg geboren en ze moet naar de gevangenis.

Ook tussen Guido en Peter loopt het fout. Peter studeert in Amerika, maar raakt daar verzeild in een gevaarlijke sekte. Hij wordt verslaafd aan drugs en het gaat volledig de verkeerde kant op. Guido en Babette Van Tichelen willen Peter doen inzien dat hij fout bezig is, zonder veel resultaat. Guido wil niets meer met zijn zoon te maken hebben, en verbreekt het contact.

Tot Guido te horen krijgt dat de sekte verschrikkelijke plannen heeft. Ze willen massaal zelfmoord plegen. Guido reist naar Spanje, waar de sekte op dat moment zich bevindt, en gaat op zoek naar zijn zoon en diens vriendin Willeke De Vries. Eenmaal bij de sekte aangekomen, ziet hij alle lijken liggen en vreest hij het ergste. Bij de politie krijgt hij te horen dat ze het lichaam van Peter niet gevonden hebben.

Peterinsekte Seizoen5
HetProces13 Seizoen5
DeBendevanCartouche7 Seizoen5

Guido zit nog steeds in La Torre Blanca om zijn zoon uit de handen van de wrede sekteleider Salomon te redden. Het dode lichaam van Willeke wordt gevonden, maar Peter is spoorloos verdwenen net als de sekteleider. Ook de lokale politie biedt weinig hulp en Guido kan niets ander dan terugkeren naar huis, zonder Peter. Hij geeft zichzelf de schuld omdat hij zijn zoon niet heeft kunnen tegenhouden. Guido heeft de moeilijke taak om het nieuws aan Marie-Rose De Putter en de rest van de familie te vertellen.

In afwachting van haar proces, mag Rita Van den Bossche naar huis. Ze neemt haar intrek bij haar moeder en Albert Thielens. Guido steunt zijn zus tijdens het proces en is dolgelukkig dat ze wordt vrijgesproken. Al deelt Marie-Rose een andere mening. Marie-Rose en Guido hebben nadien weer ruzie wanneer de begrafenis van Peter plaatsvindt. Marie-Rose geeft hem ook de schuld van Peters dood.

Guido en Didier De Kunst staan opnieuw lijnrecht tegenover elkaar binnen VDB Electronics. Didier is niet meer tevreden met zijn functie binnen het FAIC en maakt er een rotzooi van. Guido wil niet langer samenwerken met Didier, en roept de Raad van Bestuur samen. Didier wordt weggestemd als voorzitter van de Raad van Bestuur en nadien ontslagen bij het FAIC. Didier maakt zo van Guido zijn vijand nummer één. Didier geeft een som van 25.000 frank aan huurmoordenaar de Cobra om Guido te vermoorden.

Tussen Guido en Claire loopt ook niet alles op rolletjes. Marie-Rose heeft gebroken met haar vriend Hugo Beckers en heeft een nieuwe missie. Ze wil Guido terug. Ze loopt voortdurend de deur plat bij Guido en Claire, en probeert zoveel mogelijk tijd met hem te spenderen. Claire heeft het spelletje van Guido al snel door, en ze vraagt Guido op de man af om te kiezen. Haar of Marie-Rose.

ClaireenGuido10 Seizoen6
Malta3
Malta11
Images (2)
SF06 22

Guido heeft voor Claire gekozen, en wil dit ook zoveel mogelijk tonen aan zijn vriendin. Al maakt Marie-Rose De Putter het hem niet gemakkelijk. Ze maakt er geen geheim meer van dat ze Guido terug wil, en probeert hem opnieuw te verleiden. Guido schept duidelijkheid: meer dan vriendschap zal er tussen hun twee nooit meer zijn.

Nu Didier De Kunst het bedrijf verlaten heeft, wil Guido zich toespitsen op het buitenland en VDB Electronics op de kaart zetten. Hij sluit een samenwerkingsverband met de Maltese zakenman Joe Bonduono. Er wordt een dochterbedrijf in Malta opgericht, vernoemd naar Peter: De Peter Van den Bossche Plant.

Guido en Claire De Ruyter reizen naar Malta om de opening van het bedrijf voor te bereiden. Wat ze niet weten is dat huurmoordenaar De Cobra ook aanwezig is. Hij is ingehuurd door Didier om Guido voor eens en altijd uit te schakelen. Tijdens een romantisch moment tussen Guido en Claire slaat hij toe. De huurmoordenaar gebruikt een blaaspijp met een gifpijltje, dat echter in de nek van Claire terechtkomt. Het slachtoffer valt op de vestingmuren van Medina in Guido's armen en beiden storten neer. Claire overleeft de val niet. Guido wel, maar hij is bijna volledig verlamd.

Omdat Didier zich niet verdacht wil maken, regelt hij de repatriëring van Guido en het lichaam van Claire naar België. Er wacht Guido een lange revalidatie, en in tussentijd geeft hij de leiding van VDB aan zijn dochter, Veronique Van den Bossche.

De serie maakt een sprong in de tijd van zeven jaar

Zeven jaar later. Guido is nog steeds verlamd en zit al zeven jaar vastgekluisterd aan zijn rolstoel. Guido zet ondanks alles door en krijgt daarbij de hulp van zijn nieuwe vriendin en tevens zijn thuisverpleegster Els D'hollander. Els en Guido zijn naar Knokke verhuisd omdat de zeelucht een goed effect heeft op Guido's gezondheid.

Didier is opnieuw het hoofd van het FAIC geworden. Guido en zijn Van den Bossche Elektronics lijken voor hem geen concurrenten meer. Didier is na zeven jaar nog steeds niet ontmaskerd als de moordenaar van Claire, tot de puzzelstukjes in elkaar vallen. De contactman, die Didier gebruikt heeft om De Cobra in te huren, verraadt Didier en brengt de politie op de hoogte. Didier wordt opgepakt door Jef Lits en bekent. Hij wordt naar de gevangenis gebracht.

Guido vraagt in het bijzijn van Anna en Albert, Els ten huwelijk. Anna is dolgelukkig dat haar zoon opnieuw het liefdesgeluk gevonden heeft. Guido en Els trouwen en heel de familie komt bij elkaar in het Hilton hotel om dit te vieren. Maar het feest krijgt een onaangenaam einde wanneer een meedogenloze huurmoordenaar de Van den Bossches gijzelt in het Antwerpse Hotel. Net op dat moment is er namelijk een dictator aanwezig, en de gijzelaars willen hem vermoorden voor zijn daden in zijn thuisland.

Uiteindelijk verliezen de gijzelnemers hun geduld. Ze brengen alle familieleden en de dictator samen en plaatsen een bom in het hotel. De klok tikt en de politie staat machteloos. Dan volgt er een ontploffing. Zijn alle Van den Bossches omgekomen?

DidierOntsnapt5 Seizoen7
DidierOntsnapt9 Seizoen7
MarieRoseDood3 Seizoen7
Enrique3 Seizoen7
SF07 34

De familie zit in een kring gebonden met een bom. Maarten Van den Bossche kan onder het koord door kruipen en slaagt erin de code van de bom in te tikken. De bom blijft maar een tijdje stilstaan, dus de familie moet snel ontsnappen. Ze vluchten naar het dak en kunnen uiteindelijk bevrijd worden. De man waar de aanslag allemaal om draaide pleegt zelfmoord met een geweer.

Guido en Els D'hollander keren na hun mislukt trouwfeest terug naar Mechelen. Ze verkopen hun appartement in Knokke en kopen een villa in de buurt van hun familie. Guido gaat ook terug aan de slag als CEO bij VDB Electronics, wat niet helemaal naar de zin van zijn dochter Veronique Van den Bossche is. Omdat hij het beleid van de Van den Bossche Plant in Malta niet langer kan combineren met zijn werk in België, vraagt Guido aan Henk Terjonck en Lenka Wuytack om naar Malta te verhuizen. Het koppel accepteert dit aanbod niet en Guido zorgt ervoor dat Henk aan het hoofd van het FAIC komt te staan.

René D'hollander hoopt dat zijn schoonbroer hem aan een job bij VDB Electronics kan helpen, maar Els vertelt over de ware aard van haar broer. Toen ze tieners waren, liet René zijn zus namelijk misbruiken door zijn vrienden, in ruil voor geld. René is echter veranderd, en wil de vergiffenis van zijn zus vragen. Guido geeft hem een job bij het FAIC.

Didier De Kunst is in de gevangenis ondertussen een plannetje aan het bedenken om te ontsnappen. Hij schakelt hiervoor de hulp in van zijn celgenoot Ricky. Didier wil zich nog steeds wreken op Guido en kan samen met Ricky ontsnappen door een cipier te gijzelen. Terwijl Ricky naar het buitenland wil trekken, plant Didier zijn volgende aanslag. Terwijl Guido en Veronique een late vergadering hebben in het FAIC, steekt Didier de kantoren in brand. Guido en Veronique zitten opgesloten en raken bedwelmd door de rook. De brandweer komt op tijd ter plaatse en kan de twee uit het vuur redden.

Henk Terjonck keert zonder Lenka terug naar België en gaat opnieuw aan de slag bij VDB. Hij hoort verhalen over weeskinderen van de sekte van Salomon in Cuba en komt te weten dat ook Willeke De Vries zwanger was en vlak voor haar dood bevallen was van een zoontje. Henk reist samen met Babette Van Tichelen en Rikkert Moortgat naar Cuba om het jongetje te halen, maar na een vaderschapstest komt Henk te weten dat Enrique het zoontje van Peter Van den Bossche is. Guido en Els ontfermen zich over de jongen, maar dat verloopt niet altijd even goed. Enrique kan zich moeilijk aanpassen aan deze nieuwe levensstijl, en de twee hebben hun handen vol met zijn opvoeding.

Op een avond krijgt Guido slecht nieuws te horen. Zowel zijn ex-vrouw Marie-Rose De Putter als Hugo Beckers zijn om het leven gekomen tijdens een helikoptercrash. Guido zoekt steun bij zijn dochter, maar kan op weinig begrip rekenen. Zij geeft haar moeder de schuld dat haar vriend Hugo dood is.

Guido en Els maken eindelijk plannen om op huwelijksreis te vertrekken. Ze vertrekken naar Marbella met hun tweetjes, maar Didier is hen achterna gereisd en beraamt een verschrikkelijk plan. Wanneer het koppel een ritje met een plezierboot maakt, klautert Didier met een vuurwapen aan boord. Het komt tot een confrontatie tussen Guido en Didier, terwijl Els in zee zwemt. Er valt een schot...

Familie1542
Seizoen8 46
Familie1583
Familie1617
SF08 36

Didier De Kunst is neergeschoten, maar niet door Guido. Het is namelijk René D'hollander die het schot gelost heeft. Hij klom stiekem aan boord van het schip om Didier uit te schakelen. René vertelt aan Guido en Els D'hollander dat Didier hem had ingeschakeld om wraak te nemen op Guido. Maar René was altijd van plan om dubbelspel te spelen. Ze dumpen het lijk van Didier in het water en zijn ervan overtuigd dat ze voor eens en altijd van hem verlost zijn. Niets is minder waar. Didier leeft nog steeds. Hij droeg namelijk een ijzeren plaatje in zijn jas en het was de bedoeling om neergeschoten te worden zodat hij een grote verdwijntruc kon doen.

Enrique Van den Bossche woont nu officieel bij Guido en Els. De jongen heeft het echter moeilijk om zich aan te passen en krijgt voortdurend woede-uitbarstingen. Els en Guido verschillen van mening over de opvoeding van Enrique. Ze overwegen Enrique naar een internaat te sturen wanneer het enkele weken later niet betert. Het is uiteindelijk dankzij Rita Van den Bossche en Pierrot Van den Bossche dat de jongen zich kan aanpassen aan het westerse leven. Enrique en Pierrot worden namelijk goede vrienden en gaan geregeld met elkaar om.

Els vindt documentatie over een nieuw soort operatie die de toestand van Guido kan verbeteren. Niet veel later vertrekt hij naar Isla Margarita waar hij een afspraak heeft met dokter Coleman. Maar Didier komt dit nieuws te weten en is hier enorm geïnteresseerd in. Didier komt in aanraking met de dokter. Als hij achter zijn oorlogsverleden komt, chanteert hij hem. Hij moet Guido vermoorden of hij vertelt het verleden aan iedereen.

Uiteindelijk verloopt de operatie nog goed af voor Guido, maar op een zekere dag komt de chantage tot een climax. Didier bedreigd de assistente van Coleman, Theresa, waardoor hij een hartaanval krijgt. Theresa probeert hem nog te redden, maar hij sterft. Didier wordt opgesloten in een psychiatrische instelling. Tijdens een bezoek van inspecteur Jef Lits probeert Didier hem neer te steken met een geslepen staaf. Jef probeert zich te verdedigen en schiet Didier neer. Hij sterft.

Henk en Veronqiue komen in Cuba bij de sekte van Salomon terecht en ze komen er te weten dat Peter nog leeft. Ze gaan op zoek naar hem maar het blijkt geen makkelijke klus te zijn. De familie is in de zevende hemel wanneer Peter eindelijk terug naar België keert maar hij heeft een ernstige drugsverslaving. Guido komt in contact met Vincent Misotten, een commissaris die de zaak van Peter behandeld. Guido kan de man overtuigen om Peter vrij te laten, en Guido wil er persoonlijk voor zorgen dat zijn zoon weer op het rechte pad komt.

Maarten, Leen, Enrique en Pierrot vertrekken op zeeklassen en onder meer Noortje, Nele en Els zorgen voor de organisatie. Tijdens de zeeklassen loopt het echter volledig mis wanneer er bij sommige kinderen een dodelijk vorm van botulisme wordt vastgesteld. Guido komt onmiddellijk ten plaatste om de situatie in te schatten, maar krijgt weinig nieuws van de politie. Hij en Peter Van den Bossche vrezen het ergste wanneer ze horen dat er dodelijke slachtoffers zijn gevallen.

Seizoen9 10
Seizoen9 17
Seizoen9 24

Twee maanden later wordt duidelijk dat er acht dodelijk slachtoffers zijn gevallen tijdens de zeeklassen. Maar alle Van den Bossches hebben het avontuur overleefd. Guido is vooral Nele Van Winckel enorm dankbaar, omdat zij zich extra heeft ingezet tijdens de hectische dag. Hij wil haar speciaal bedanken met een etentje in De Lork. Peter Van den Bossche is minder onder de indruk, hij is vooral van mening dat de dokters zijn zoon gered hebben, en niet Nele.

Peter heeft zich helemaal kunnen herpakken. Hij is niet meer verslaafd aan drugs en is zelfs aan een opleiding begonnen zodat hij goed kan functionneren binnen VDB Systems. Guido is bijzonder trots op zijn zoon en weet nu dat de opvolging verzekerd is.

Guido en Peter worden echter nog steeds achtervolgd door de sekte van Salomon. Hij wil Peter terug in zijn sekte krijgen, en is bereid om over lijken te gaan. Guido komt te weten dat Salomon zich tegenwoordig in Malta schuilhoudt en gaat samen met Peter en diens vriendin Femke Maeterlinck naar Malta om hem in de val te lokken. Ze slagen erin om Salomon op te sporen en hij wordt naar de gevangenis overgebracht. Tijdens een feest in de Maltese straten loopt het echter grondig mis. Guido wordt neergestoken door twee sekteleden, die wraak willen omdat ze Salomon opgepakt hebben. Terwijl Peter, Femke en Joe Bonduono op zoek gaan naar Guido, dwaalt hij hulpeloos door de straten van Malta. Guido valt neer en sterft aan zijn verwondingen.

De dood van Guido Van den Bossche is een aangrijpende gebeurtenis. De familie moet afscheid nemen van de pater familias en de stichter van Van den Bossche Electronics. Na zijn dood volgt zijn zoon Peter Van den Bossche hem op als algemeen directeur van Van den Bossche Electronics. Op Guido's begrafenis geeft Anna Dierckx een zeer emotionele speech. Ze hoopt dat Guido nu in de hemel is om voor Marleen Van den Bossche, Pierre Van den Bossche, Pierrot Cockelaere en Paul Van den Bossche te zorgen.

Binnenkort.

Trivia

  • Door vele problemen met de makers verliet acteur Karel Deruwe in 1993 eventjes de serie. In 1999 werd uiteindelijk beslist om zijn personage uit de serie te schrijven: Guido wordt vermoord.
  • In 2014 bezoekt Marie-Rose De Putter op Guido's verjaardag (25 juni) zijn grafsteen. De grafsteen geeft weer dat Guido geboren is in 1948 en overleden in 2000. Dat laatste klopt eigenlijk niet, want hij werd neergestoken in de aflevering van 13 december 1999, waarna hij meteen stierf en begraven werd.
  • Op 16 september 2014 was Gunther Levi's muziekgroep 'De Romeo's' te gast in het komische programma 'Lang Leve'. Tijdens een biografische persiflage rond Gunther Levi duikt acteur Karel Deruwe in een sketch weer op als Guido, die op zoek is naar een nieuw gezicht voor zijn zoon Peter Van den Bossche. De scène werd opgenomen op de set van Familie. Het is de eerste keer in 15 jaar dat Deruwe de rol van Guido opnieuw op zich nam.
  • In september 2014 vertelde acteur Karel Deruwe in een interview in Dag Allemaal dat hij niet categoriek zou weigeren wanneer de makers hem ooit zouden vragen om terug te keren in de soap.
  • Anno 2017 zou Guido 69 jaar geweest zijn in de serie.
  • Op 3 oktober 2017 werd bekendgemaakt dat Karel Deruwe terug zal keren gedurende het 27ste seizoen.

Generiek

Guido heeft al vanaf seizoen 1 een vaste plaats in de generiek. In seizoen 3 wordt hij wel eventjes naar achter verschoven omdat hij toen ontvoert was en dus niet veel in beeld kwam. Guido verdwijnt uit de generiek zodra het personage wordt vermoord.

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Guido, zie hier.
  • Voor meer informatie over het overlijden van Guido, zie hier.
  • Voor meer informatie over de begrafenis van Guido, zie hier.