FANDOM

Hendrik Jacobs
Seizoenen 23456 JacobsPortret
Eerste verschijning 1993
Laatste verschijning Najaar 1996
Gespeeld door † Walter Rits

Kinderen Onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenVerhaallijnenTriviaSlideshow

Algemene Informatie

Hendrik Jacobs is een gastpersonage dat van 1993 (seizoen 2) tot 1996 (seizoen 6) vertolkt werd door Walter Rits.

Beroepsleven

Onderzoeksrechter Jacobs van de federale politie kwam voor het eerst in aanraking met de Van den Bossches bij de ontvoering van Guido Van den Bossche. Nadien stond hij Guido ook bij in de zoektocht van zijn vermiste zoon Peter Van den Bossche, na de collectieve zelfmoord binnen de sekte waar hij verzeild was geraakt. Jacobs en Guido werden hierdoor goede vrienden.

Ook de jaren nadien dook hij op om de familie te helpen, bijvoorbeeld wanneer Rita Van den Bossche haar afgestane zoontje Pierrot Van den Bossche ontvoerde. De vaste werkpartner van Jacobs was inspecteur Frank Block. Vanaf de tijdsprong begin 1997 kwam Jacobs niet meer in beeld en stonden de Van den Bossches vooral in contact met politieman Jef Lits.

Verhaallijnen

Guido Van den Bossche krijgt al een tijdje verschillende bedreigingen op het werk en bij hem thuis. Hij weet dat Peter Van den Bossche hier niet achter zit en begint zich zorgen te maken. Niet veel later wordt Guido ontvoerd door de elektronicamaffia, die uit zijn op zijn ideeën en zijn prachtige bedrijf. Inspecteur Hendrik Jacobs wordt opgetrommeld om de zaak tot een goed einde te brengen. Wekenlang is Guido onvindbaar en wacht de familie geduldig op nieuws. Tot Marie-Rose De Putter en Peter een videocassette in de bus krijgen. Op de video is Guido te zien, die ondertussen in Canada wordt vastgehouden.

Guido kan uiteindelijk ontsnappen door één van de ontvoerders te overmeesteren. Hij vlucht de Canadese bossen in en gaat op zoek naar een dorpje waar hij kan telefoneren. Hij belt naar VDB Electronics en krijgt tot zijn eigen verbazing Didier De Kunst aan de lijn. Didier boekt voor hem een ticket naar België vanuit Canada, maar wat Guido niet weet, is dat Didier ook de politie belt. Wanneer Guido in de luchthaven aankomt, wordt hij opgepakt door Hendrik Jacobs. Hij wordt ervan verdacht zijn eigen ontvoering in scène gezet te hebben. Guido belandt enkele weken in de gevangenis en mag niemand zien. Hij wordt vrijgelaten en de ontvoerders worden opgepakt en naar de gevangenis gebracht.

Ritadraaitdoor13 Seizoen4

Rita Van den Bossche haar stoppen slaan volledig door en ze is tot alles in staat wanneer ze een half café bij elkaar gedronken heeft. Vooral tussen Rita en Marie-Rose De Putter heeft het nooit geklikt. Rita steekt het appartement van Marie-Rose in brand. Daarna schiet ze op Guido Van den Bossche wanneer die haar probeert te redden. Het schot is mis, maar kort daarna wordt Rita zelf neergeschoten door de politie. Ze overleeft het, maar Rita wordt naar de gevangenis overgebracht waar ze uiteindelijk bevalt van een zoontje: Pierrot Van den Bossche.

Rita wordt tijdelijk naar het ziekenhuis gebracht waar ze ondervraagd wordt door Hendrik. Ze bekent dat ze het appartement van Marie-Rose in brand heeft gestoken en op Guido geschoten heeft. Ze wordt overgebracht naar de gevangenis terwijl Pierrot op de afdeling van de prematuurtjes belandt.

Peter Van den Bossche en Willeke De Vries raken in Amerika verzeild in de sekte van Salomon. Ze worden alletwee verslaafd aan drugs en volledig gebrainwasht. Guido schakelt Hendrik Jacobs in om zijn zoon te zoeken. Hendrik steunt Guido door deze moeilijke periode.

Hendrik krijgt een tip dat Salomon in Cuba gesignaleerd is. Hij weigert er echter naartoe te gaan om op onderzoek te gaan.

Wanneer Rita Van den Bossche haar afgestane zoontje Pierrot Van den Bossche ontvoerd naar Spanje samen met Micheline Hoefkens, leidt Hendrik het onderzoek. Maar dit gebeurt zonder succes want de drie lijken van de aardbol verdwenen te zijn.

Binnenkort

Trivia

  • Naast zijn rol als onderzoeksrechter Jacobs was Walter Rits ook jarenlang acteursregisseur bij Familie.
  • Hij stond bekend om zijn slagzin 'Snapt ge 't plaatje?'

Foto's