FANDOM

Henk Terjonck
Seizoenen 45678910 Portret-henk
Eerste verschijning September 1995
Laatste verschijning April 2001
Gespeeld door Dieter Troubleyn

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Henk Terjonck is een hoofdpersonage dat van september 1995 tot en met april 2001 vertolkt wordt door Dieter Troubleyn

Familie en Liefdesleven

Aanvankelijk heeft Henk een relatie met Willeke De Vries, totdat Peter Van den Bossche haar inpikt en de twee samen naar een sekte trekken. Door het bedrog van hun partners, groeiden Henk en Babette Van Tichelen naar elkaar toe, maar hun relatie hield niet lang stand.

Nadien is Henk een tijdje getrouwd met Lenka Wuytack. Daarna heeft hij kortstondig iets met Veronique Van den Bossche, maar vertrekt uiteindelijk naar het buitenland waar Henk een relatie begint met Linda Desmet. Zij verlaat hem echter voor Jan Van den Bossche

Studies en Beroepsleven

Nadat Henk zijn studies in Amerika stopzette, ging hij aan de slag bij VDB Electronics. Hij groeide er snel binnen het bedrijf en werd een vaste kracht en surrogaatzoon voor Guido Van den Bossche. Samen met zijn vrouw Lenka stond Henk even aan het hoofd van de Maltese afdeling van VDB, en hij werkte een tijdje in het FAIC. Na de dood van Guido, wordt hij door Peter ontslagen en geraakt Henk op het slechte pad. Samen met zijn nieuwe vriendin Linda Desmet en met Thomas Maeterlinck start hij op Tenerife een zwendel in vakantiehuisjes. Henk wordt gearresteerd en verdwijnt achter de tralies. 

Verhaallijnen

Enrique Seizoen7
Familie1371

Henk en Lenka Wuytack krijgen een mooi aanbod van Guido Van den Bossche. Hij wil namelijk dat het koppel de leiding overneemt van de Peter Van den Bossche Plant in Malta. Henk weigert dit aanbod, omdat hij België niet wil verlaten. Daarom wordt Henk overgeplaatst naar het FAIC, maar dat neemt hij niet in dank af.

Toch krijgt Henk van Guido de kans om in zijn eentje het FAIC te leiden. Maar dat zorgt voor de nodige portie stress, en niet iedereen is van mening dat Henk deze uitdaging aankan. Ook Lenka is allesbehalve tevreden, want Henk maakt nooit meer tijd vrij voor haar. Wanneer Guido en Veronique Van den Bossche op een avond laat doorwerken in de gebouwen van het FAIC, steekt vijand Didier De Kunst - die juist ontsnapt is uit de gevangenis - het bedrijf in brand. Henk en Bart Van den Bossche haasten zich naar het bedrijf, en kunnen zien hoe Veronique en Guido gered worden door de brandweer.

De toekomst van het FAIC ziet er plots niet meer zo rooskleurig uit, en dat zorgt opnieuw voor stress bij Henk. Zijn huwelijk met Lenka loopt op de klippen en zij verdwijnt uit zijn leven.

Berichten van mensonwaardige toestanden in een Cubaans weeshuis trekken de aandacht van Henk. Via Unicef komt hij te weten dat er ook kinderen verblijven wiens ouders vroeger in Salomons sekte verbleven. Henk vermoedt dat zijn vroegere vriendin Willeke De Vries zwanger was. Henk reist naar Cuba, waar hij met de hulp van zijn goede vrienden Rikkert Moortgat en Babette Van Tichelen op zoek gaat naar zijn zoon. Ze worden naar het weeshuis gebracht waar Henk voor het eerst kennismaakt met Enrique Van den Bossche. Later blijkt dat hij echter de zoon van Peter is. Guido en Els ontfermen zich over de jongen die zich nog volop moet aanpassen aan een nieuwe levensstijl in België.

Seizoen8 41
Seizoen8 43
Familie1603

Sinds Henk overgeplaatst is van VDB Electronics naar het FAIC, is zijn humeur beneden alle peil. Hij gedraagt zich als een klier op het werk, en dat vooral tegen zijn secretaresse Noortje Moortgat. Babette Van Tichelen merkt dat haar ex-vriend het moeilijk heeft, en besluit met hem te praten. Ze nodigt hem uit voor een etentje in De Lork.

Henk fleurt weer helemaal op wanneer hij enkele weken later een nieuwe flatgenoot krijgt: Veronique Van den Bossche. Ze verbleef eventjes in het buitenland om het verlies van haar moeder en Hugo Beckers te verwerken, maar is nu van plan om haar leven weer op het goede spoor te krijgen. Bovendien valt het samenwonen voor de twee heel goed mee, en hun omgeving denkt meteen dat er meer aan de hand is dan goede vriendschap. Tot Henk plotseling oog in oog staat met zijn ex-vrouw Lenka Wuytack. Veronique en Henk beseffen dan pas dat ze iets voelen voor elkaar, en beginnen een relatie.

De twee krijgen niet veel later al hun eerste grote ruzie. Henk heeft het Guido Van den Bossche namelijk nog altijd niet vergeven dat hij 'verbannen' is naar het FAIC, en bovendien zit het hem nog steeds dwars dat Enrique Van den Bossche niet zijn zoon, maar de zoon van Peter Van den Bossche is. Tot Guido en Els aan Henk vragen of hij op Enrique wil passen, zolang zij naar Isla Margarita gaan voor de operatie van Guido.

Henk en Enrique kunnen het goed met elkaar vinden, maar Enrique heeft veel vragen over zijn verleden in Cuba. Henk wil daar iets aan doen, en samen met Enrique naar Cuba reizen om antwoorden te zoeken. Ook Veronique ziet een reisje naar Cuba wel zitten. Els D'hollander verbiedt echter dat Enrique meegaat naar Cuba, waardoor Henk en Veronique alleen gaan.

Eenmaal in Cuba komen Henk en Veronique in contact met een zekere Georges, die over informatie bezit over de sekte van Salomon. Ze komen tot de verrassende conclusie dat Peter Van den Bossche nog steeds leeft, en door Salomon wordt vastgehouden in Cuba. Henk en Veronique zijn vastberaden om Peter te bevrijden en er volgt een spannende zoektocht. Met succes, want het lukt hen om Peter te bevrijden uit de klauwen van de sekteleider. Ze kunnen ontsnappen en Peter zonder veel problemen in België krijgen. Al is Peter niet meer dezelfde als vroeger. Dankzij Salomon is hij volledig verslaafd geraakt aan drugs, en het afkicken is een lang, en zwaar proces.

Henk heeft volledig gebroken met de familie Van den Bossche en verhuist naar Tenerife waar hij samen met Thomas Maeterlinck een immobiliënkantoor overneemt. Wanneer Anna en Albert willen overwinteren in Tenerife, komen ze in contact met Henk. De twee slagen erin om Anna en Albert een appartement aan te smeren, maar al snel blijkt dat Henk hen heeft opgelicht. Thomas besluit al snel om zich terug te trekken uit de frauduleuze praktijken. Intussen gaan de Van den Bossches op zoek naar een manier om het geld van Anna en Albert te recupereren.

Jan en Nele trekken samen naar Tenerife, waar ze een poging willen ondernemen om bij Henk het geld van Anna en Albert te recupereren. Jan komt er in contact met Henks nieuwe vriendin, Linda Desmet, die zegt dat ze niets met de hele zaak te maken heeft. Niets blijkt minder waar te zijn, wanneer ze kort daarop Henk helpt om zijn eigen dood te ensceneren en Jan als hoofdverdachte van de moord wordt aangewezen.

Linda komt tot inkeer en Jan wordt opnieuw vrijgelaten. Henk is echter van de aardbodem verdwenen en Jan en Nele keren terug naar België. Daar komt Jan opnieuw in contact met Linda en ze gaat akkoord om te helpen Henk te vinden. De politie slaagt erin om Henk te arresteren en uiteindelijk krijgen Anna en Albert hun geld terug.

Trivia

  • Henk is in de serie van oorsprong een Nederlander en praat bij zijn debuut dan ook met een Nederlands accent, hoewel acteur Dieter Troubleyn een Vlaming is. Later zwakt het accent af en verdwijnt het zelfs helemaal.

Generiek

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Henk, zie hier.