FANDOM

Ingrid Van den Heuvel
Seizoenen 345691011121516 Portret-ingrid
Eerste verschijning Maart 1994
Laatste verschijning Aflevering 3402 - 4 oktober 2006
Gespeeld door Tine Van Poucke

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenSlideshowLees Meer

Algemene Informatie

Ingrid Van den Heuvel is een nevenpersonage dat van maart 1994 tot en met januari 1997, van 2000 tot en met voorjaar 2003, in 2005 en op 4 oktober 2006 vertolkt wordt door Tine Van Poucke.

Familie en Liefdesleven

Ingrid leert Herman De Bie kennen in zijn café Het Vissershuis. De twee beginnen een relatie en trouwen. Ze willen kinderen, maar Ingrid is onvruchtbaar en daarom proberen ze Pierrot Van den Bossche te adopteren wanneer diens moeder Rita Van den Bossche in de gevangenis vliegt. Na de vrijkomst van Rita ontstaat er een discussie omtrent de verdere opvoeding van Pierrot, waarbij uiteindelijk wordt besloten dat Rita hier opnieuw voor zal instaan. In 2002 sterft Herman aan een hartaanval en verhuist Ingrid naar de kust. 

Beroepsleven

Ingrid is aanvankelijk de huishoudster van François Van den Bossche en Liliane Faes. Na verloop van tijd begint ze een relatie met Herman De Bie en gaat ze hem helpen met het uitbaten van Het Vissershuis, het café dat in de beginjaren van de soap prominent in beeld komt als stamkroeg van de jonge Van den Bossches en hun vrienden. 

Na de tijdsprong begin 1997 verdwijnen Herman en Ingrid samen met Het Vissershuis uit beeld. In 2000 zijn ze alweer terug te zien wanneer ze de brasserie Het Bierhuis openen en opnieuw de Van den Bossches en hun omgeving tot vaste klanten krijgen. De zaak loopt zeer goed en Herman en Ingrid kloppen lange dagen. Op een dag zakt Herman plots in elkaar in de keuken en overlijdt hij aan een hartaanval. Ingrid besluit het café over te laten aan Rik Ghijselinck en Elke Baertsoen en naar de kust te verhuizen.

Verhaallijnen

François Van den Bossche en zijn vriendin Liliane Faes verhuizen naar een appartement en kiezen ervoor om een huishoudster aan te nemen. Ingrid maakt zo haar opwachting en krijgt de job. Ze is een jonge, frisse verschijning en durft François wel eens plagen. Toch kunnen de twee het enorm goed met elkaar vinden en begint François haar zelfs als zijn eigen dochter te zien.

Ingrid leert de omgeving van de Van den Bossches beter kennen en ontmoet zo café-eigenaar Herman De Bie, die wel enkele jaren ouder is dan haar. De twee worden smoorverliefd op elkaar en Herman vraagt haar ten huwelijk. Ingrid zegt ja en vraagt aan François of ze haar getuige wil zijn. Nadien neemt Ingrid de moeilijke beslissing om haar job op te zeggen en in het café van Herman aan de slag te gaan als barvrouw.

Ingrid en Herman De Bie zitten volop in de voorbereidingen van hun aankomende huwelijk. Marie-Thérèse De Bie, de adoptiedochter van Herman, maakt haar opwachting om Ingrid te leren kennen. De twee worden goede vrienden, tot grote vreugde van Herman. Het huwelijk zelf verloopt in intieme kring, met hun goede vrienden uit het café en onder meer François Van den Bossche en Walter Dierckx.

Na hun huwelijk denkt Ingrid snel aan kinderen, maar ze moet haar droom opbergen. Ingrid is namelijk onvruchtbaar en kan dus geen kinderen krijgen. Voor haar en Herman is dit een zware klap dat ze maar moeilijk kunnen verwerken.

Rita Van den Bossche is in de gevangenis bevallen van Pierrot Van den Bossche en kan dus onmogelijk zelf voor haar zoontje zorgen. Er worden opvangouders gezocht voor het kindje en Ingrid en Herman stellen zich kandidaat op de jongen op te vangen.

In afwachting van haar proces, mag Rita toch nog enkele weken naar huis. Ze neemt haar intrek bij Anna en Albert en probeert met Herman en Ingrid een regeling te treffen waardoor ze Pierrot af en toe kan zien. Herman stelt zich inschikkelijk op, maar Ingrid heeft minder begrip voor haar situatie. Ze wil Pierrot niet zomaar toevertrouwen aan Rita, zeker wanneer ze optrekt met haar oude celgenote Micheline Hoefkens. Wanneer Rita wordt vrijgesproken, hoopt ze dat ze nu weer voor Pierrot mag zorgen, maar de rechter beslist dat haar zoontje beter bij Herman en Ingrid blijft.

Op een dag is de kleine Pierrot verdwenen en Ingrid en Herman zijn in volle paniek. Ze ontdekken dat Rita met Micheline naar Spanje gevlucht is.

Rita Van den Bossche en Micheline Hoefkens zijn met Pierrot Van den Bossche naar Benidorm gevlucht, maar Rita voelt zich schuldig tegenover Herman en Ingrid. Ze stuurt een kaartje naar het koppel met de vraag om haar eens te bezoeken. Herman en Ingrid trekken naar Spanje waar ze na een goed gesprek met Rita beseffen dat Pierrot beter bij zijn echte moeder blijft. Ze keren uiteindelijk terug naar België en na een lang proces beslist de rechter dat Rita terug voor haar eigen zoon kan zorgen. Nadien volgt er een tijdsprong van zeven jaar en verdwijnen Ingrid en Herman uit beeld. Ze hebben het café verkocht en zijn een nieuw leven begonnen op een andere plaats.

Ingrid en Herman De Bie keren na enkele jaren terug naar de omgeving van de Van den Bossches. Ze ontmoeten de sympathieke barman Rik Ghijselinck van het café de Bananja. Aanvankelijk kunnen de drie het goed met elkaar vinden, tot ze bekend maken dat ze een café overgenomen hebben in de buurt: Het Bierhuis. Rik vreest dat die concurrentie de ondergang van zijn eigen café zal betekenen.

De bouwwerken in het Bierhuis hebben vertraging opgelopen, waardoor Ingrid en Herman met de handen in het haar zitten. Zullen ze op tijd kunnen openen? Rik Ghijselinck beseft dat de concurrentie tussen het Bierhuis en de Bananja moordend zal zijn, en maakt een drastische beslissing. Hij verkoopt zijn café en gaat aan de slag in het Bierhuis.

Het gaat zeer goed met Het Bierhuis en zowel Ingrid als Herman kloppen lange dagen in het café. Tot de gezondheid van Herman plots achteruit gaat. Ingrid maakt zich zorgen over haar echtgenoot en wil dat hij het kalmer aan gaat doen. Wanneer Herman niet luistert naar de goede raad van zijn omgeving, krijgt hij een hartaanval en sterft hij ter plaatse. Voor Ingrid is dit een grote klap en het afscheid valt haar zwaar. Ze probeert het café nog in haar eentje te runnen, maar alles doet haar aan Herman denken. Ze maakt de beslissing om van omgeving te veranderen en naar de kust te verhuizen. Rik Ghijselinck en Elke Baertsoen nemen het café over, maar uiteindelijk zullen zij het Bierhuis verkopen.

Rita Van den Bossche kampt opnieuw met een alcoholverslaving waardoor haar huwelijk met Rob Gerrits allesbehalve goed loopt. Pierrot Van den Bossche is het gedrag van zijn moeder kotsbeu en loopt van huis weg. Hij logeert enkele dagen bij Ingrid aan de kust.

Drie jaar later. Ingrid komt opnieuw even in beeld wanneer Rob Gerrits en zijn verloofde Isabelle Solie haar bezoeken aan de kust. Rita Van den Bossche is nog steeds verslaafd aan de drank en is thuis weggelopen. Rob hoopte dat Ingrid zou kunnen helpen, maar ook zij weet niet waar Rita uithangt.

In 2011 heeft Pierrot naar eigen zeggen nog regelmatig contact met Ingrid, zijn pleegmoeder van in de jaren '90. Ingrid en Herman komen ter sprake wanneer Pierrot meer wilt weten over het verleden tussen Rita en Dirk voor en na zijn eigen geboorte.

Slideshow

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relatie van Ingrid en Herman, zie hier.
  • Voor meer informatie over het huwelijk van Ingrid en Herman, zie hier.