Fandom

Familie Wiki

Jana Pleysier

2,827pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Jana Pleysier
Seizoenen 2122 Familie4775
Eerste verschijning Aflevering 4771 - 23 januari 2012
Laatste verschijning Aflevering 4999 - 31 januari 2013
Gespeeld door Priske Dehandschutter

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Jana Pleysier is een nevenpersonage dat van 23 januari 2012 tot en met 31 januari 2013 vertolkt wordt door Priske Dehandschutter.

Familie en Liefdesleven

Jana is lesbisch en had een tijdje een relatie met Kris. Toch blijkt deze relatie niet stand te houden omdat Kris volgens Jana veel te aanhangerig was. Jana probeert een einde te maken aan hun relatie, maar Kris begint haar te stalken. Evy besluit Jana te helpen door te doen alsof zij de nieuwe vriendin van Jana is. Niet veel later begint Jana echt gevoelens te krijgen voor Evy Hermans, maar deze worden niet meteen beantwoord. Daarna beginnen ze alsnog een relatie met elkaar.

Evy leert Freya Pleysier, de zus van Jana, kennen. Ze is de moeder van Lars Pleysier. Omdat zij juist een kindje heeft, beginnen de moedergevoelens bij Evy ook te komen. Jana en Evy proberen een kindje te krijgen met Niko Schuurmans als donor. Het loopt anders af dan verwacht wanneer Jana te weten komt dat Evy en Niko enkele keren samen naar bed zijn geweest om via de natuurlijke manier zwanger te geraken. Door de affaire maakt Jana een einde aan haar relatie met Evy en verdwijnt voorgoed uit haar leven.

Beroepsleven

Jana is van opleiding een maître en heeft ook al een ruime ervaring in het vak. Wanneer ze meedoet aan de selectieproeven bij de KomEet, komt ze dan ook zeer professioneel over waardoor ze de job heeft. Een jaar later neemt ze alweer afscheid van de job omdat haar relatie met Evy Hermans gestrand is.

Verhaallijnen

640px-Familie afl4772 01
640px-Familie afl4795 03
Familie4826
Familie4855

Wanneer de KomEet eindelijk een succes blijkt te worden, besluiten Maarten en Roos om naar een maître te zoeken. Al vanaf de eerste ontmoeting met Maarten en Roos, had Jana een zeer goede indruk achter gelaten en ze besloten om haar meteen in dienst te nemen. Jana blijkt een zeer bekwame maître te zijn voor het restaurant en zorgt er steeds voor dat foutjes op een correcte manier worden rechtgezet.

Ze vindt in Maarten een gelijke en ze komen zeer goed overeen. Dit zorgt er natuurlijk voor dat Roos jaloers begint te worden maar Jana heeft geen interesse in Maarten want ze blijkt een vaste vriendin te hebben. Toch heeft Jana geen goede relatie met Kris want niet veel later besluit ze het uit te maken met haar omdat ze veel te achterdochtig is heel de tijd. Niet veel later verschijnt Kris dan ook in het restaurant om het uit te vechten met Jana. De volgende dagen en weken blijft Jana gestalkt worden door Kris. Ze is zo bang om alleen thuis te zitten dat ze naar een oplossing zoekt. Ze gaat voor een tijdje logeren bij Mieke maar Kris blijft haar achtervolgen.

Jana en Evy bedenken al snel een plannetje: ze gaan doen alsof ze een koppel zijn zodat Kris hen met rust laat. Dit blijkt te helpen tot Kris plotseling Evy gaat bedreigen. Gelukkig kan de politie op tijd ingrijpen en Kris wordt opgepakt waardoor Jana weer opgelucht kan ademhalen. Door heel dit gedoe heeft ze wel een goede vriendin gevonden in Evy maar al snel blijkt dat Jana gevoelens voor haar heeft. In eerste instantie worden haar gevoelens afgewezen door Evy maar na een tijdje begint het tij te keren en beginnen de twee toch een relatie met elkaar. Al snel krijgen ze veel kritiek van hun omgeving. Vooral Rita is enorm tegen hun relatie. Jana is een zeer grote steun voor Evy tijdens deze moeilijke periode.

Jana wordt al een tijdje lastig gevallen door een moeilijke klant in de KomEet. Hij geeft Jana steeds complimentjes maar wanneer hij haar ziet kussen met Evy in het restaurant, begint hij plots helemaal anders te reageren op Jana's aanwezigheid. Hij begint haar uit te schelden voor 'pot' en andere kwetsende opmerkingen. Jana verliest haar geduld en vliegt uit tegen hem in het bijzijn van het volledige restaurant. Maarten wil dat Jana haar verontschuldigen aanbiedt maar wanneer hij te weten komt wat voor iemand de man echt is, is hij blij dat Jana hem zo behandeld heeft.

Familie afl4887 04
Familie 4902 03
Familie afl4929 03
Familie afl4929 06
Familie afl4962 02
Familie afl4994 06
Familie afl4999 05

Jana is ontzettend blij met het nieuws dat Maarten en Roos gaan trouwen. Later beginnen zowel Jana als Roos achterdochtig te worden omdat Maarten zo vaak gaat werken in het boerderijtje dat hij gekocht heeft. Ondertussen verwaarloost hij ook zijn werk in de KomEet. Jana en Roos proberen hem te overtuigen iets minder hooi op zijn vork te nemen, maar het gaat van kwaad naar erger. Ondertussen probeert Jana Evy te helpen bij het maken van haar promotiefilmpje. Samen met Niko schittert ze in het filmpje.

De situatie van Maarten lijkt volledig uit de hand te lopen wanneer hij bijna een ernstig auto-ongeluk heeft. Roos en Maarten besluit om een tijdje op vakantie te gaan naar Thailand waardoor ze op zoek moeten naar een nieuwe chef. Jana stelt voor dat Guy Rogiers de vervanger wordt, een oude kennis van haar.

Er gebeuren op hetzelfde moment enkele dingen in de KomEet. Maarten en Roos keerden terug uit Thailand maar omdat Maarten zijn arm gebroken heeft, moet Guy nog enkele weken langer blijven. Maarten werkt Roos en Jana op de zenuwen door constant aanwezig te zijn in de zaal maar niet veel later krijgt Jana nog een veel groter verwijt te verwerken. Wanneer Maarten constateert dat er met dure wijnflessen geknoeid is, verdenkt hij Jana hiervan omdat ze toegang heeft tot de wijnkelder. Jana is op haar tenen getrapt en neemt haar ontslag. Toch wil ze het hier niet bij laten en samen met Evy wil ze achter de waarheid van de wijnflessen komen. Ze verdenkt Guy en gaat op onderzoek. Bij Guy thuis vinden ze de gestolen wijnflessen en ze belt onmiddellijk de politie. Enkele momenten later wordt Guy opgepakt door de politie, probeert Maarten het terug goed te maken met Jana en gaat Jana opnieuw aan de slag als maître.

Ondertussen heeft Evy een nieuwe job waardoor ze vaak lange uren heeft. Jana heeft het gevoel dat ze verwaarloosd wordt door Evy en ze is niet blij met haar nieuwe job. Evy denkt dat er niets aan de hand is en blijft lange uren werken.

Wanneer Evy op een dag iets komt drinken samen met twee collega's van haar werk, schelden ze Jana en Evy uit omdat ze een lesbische relatie hebben. Evy begint steeds meer haar oude job te missen en Jana vertelt dit aan June. Niet veel later krijgt Jana het goede nieuws dat Evy haar oude job terug kan krijgen en ze vertelt het onmiddellijk aan haar. Evy voelt zich eerst beschaamd omdat ze op een onvriendelijke manier is weggegaan, maar ze besluit toch om het aanbod aan te nemen. Jana is enorm blij dat Evy weer haar oude job heeft.

Jana krijgt te horen dat Roos wel eens zwanger zou kunnen zijn. Evy gaat hier helemaal in op en Jana vindt dat ze overdrijft. Al snel komt het thema kinderen ook bij hun aan bod. Jana laat meteen verstaan dat ze nog geen kinderen wilt maar Evy blijkt daar anders over te denken. Later krijgt Jana plotseling bezoek van haar zus: Freya en samen met Evy passen ze op haar dochtertje. De moedergevoelens van Evy komen weer naar boven en ze begint opnieuw te polsen bij Jana. Toch reageert Jana opnieuw terughoudend en er ontstaat een ruzie tussen de twee.

Na een goed gesprek met haar zus over kinderen, begint bij Jana langzaamaan ook een moedergevoel te komen en ze vertelt aan Evy dat ze toch kindjes wil. Evy is meteen in de zevende hemel en begint al met haar zwangerschap te plannen. Jana wil het nog eventjes stilhouden maar Evy praat haar snel haar mond voorbij tegen verschillende mensen.

De volgende weken gaan Jana en Evy op zoek naar een geschikte spermadonor. Ze willen niet samenwerken met de spermabank maar kiezen juist voor een bekende donor. Ze denken allebei dat Niko de meest geschikte donor is. Niko gaat na lang aarzelen akkoord en ze beginnen met de voorbereidingen. Alles loopt mis wanneer Jana te weten komt dat Evy en Niko enkele keren met elkaar naar bed zijn geweest. Ze beëindigd haar relatie met Evy en zet haar aan de deur. Ze neemt ontslag bij de KomEet en verdwijnt volledig uit het leven van Evy.

Trivia

  • Tijdens het 19de seizoen vertolkt actrice Priske Dehandschutter de rol van een lesbische vrouw die geïnteresseerd is in het appartement van Jan. Het is onduidelijk of dit personage ook Jana Pleysier was of dit slechts toeval was.
  • Jana werd op 5 november 2014 (gedurende seizoen 24) vernoemd door Mieke Van den Bossche wanneer Evy Hermans gevangengehouden wordt. De politie heeft Evy niet teruggevonden in de villa van Menno Van Calster, dus had Mieke gebeld - buiten beeld - naar Jana en Andreas Schillewaert, 2 ex-liefjes van Evy, of zij wisten waar hun huisgenote verbleef.

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Jana, zie hier.