Wikia

Familie Wiki

Jef Lits

Comments0
873pages on
this wiki
Jef Lits
Profiel lits
Vorige Nevenpersonages

Acteur

Stef Van Litsenborgh

Debuut

1997

Einde

2011

Reden

Verdwenen uit beeld

Jef Lits werkte bij de politie en behandelde een aantal zaken waarbij de familie Van den Bossche betrokken was.

Algemene InformatieEdit

Jef Lits werd vertolkt door acteur Stef Van Litsenborgh en was een vast nevenpersonage van 1997 tot 2007. In 2008, 2009 en 2011 maakte hij nog enkele beperkte gastoptredens waarna hij uit beeld verdween.

VerhaallijnenEdit

Jef Lits komt na de tijdsprong in 1997 in beeld als politie-inspecteur. Hij houdt zich in het begin voornamelijk bezig met de zaak Didier De Kunst en krijgt hem uiteindelijk definitief achter de tralies. Wanneer Didier tijdens een ondervraging in de gevangenis een poging doet om Lits te vermoorden, schiet Lits hem dood.

Ook de jaren nadien komt hij nog diverse malen in contact met de Van den Bossches. Daarbij krijgt hij na het vertrek van zijn oorspronkelijke werkpartner Jos Janssens, eerst Lou Lieckens en nadien Luc De Laet als assistent.

Lits durft wel eens niet helemaal volgens het boekje te werken. Uiteindelijk lijdt dit ertoe dat hij door de politietop wordt weggepromoveerd: hij wordt diensthoofd bij de spoorwegpolitie. Annelies Devos volgt hem op.

Een aantal maanden later duikt hij op bij de bewakingsfirma Els D'hollander en vertelt hij haar dat hij ontslag heeft genomen. Hij vraagt haar om een job als bewakingsagent.

Later begint Lits als zelfstandig privé-detective en op die manier komt hij opnieuw een aantal keer in aanraking met de Van den Bossches. Zo huurt Peter Van den Bossche hem in om Xavier Latour op te sporen. Ook slaagt Lits erin om Bart Van den Bossche en Brenda Vermeir uit de handen van Nel Veenstra te redden, en voert hij op vraag van Rita Van den Bossche een onderzoek naar het doen en laten van haar ex-man Dirk Cockelaere.

TriviaEdit

  • Stef Van Litsenborgh, de acteur die het personage Lits speelde, werkt ook in het echte leven bij de politie. Hij is Commissaris bij de lokale politie van Vilvoorde.

Around Wikia's network

Random Wiki