Wikia

Familie Wiki

Jef Lits

2,263pages on
this wiki
Comments6
Jef Lits
Seizoenen 678910111213141516171820NODV Portret2007 Jef 1
Eerste verschijning 1996
Laatste verschijning NODV Aflevering 7 - 7 juli 2016
Gespeeld door Stef Van Litsenborgh

Kinderen Onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto's

Algemene Informatie

Jef Lits is een nevenpersonage dat van 1996 tot en met mei 2009, van februari 2011 tot en met 14 april 2011 en van 6 juli 2016 tot en met 7 juli 2016 vertolkt wordt door Stef Van Litsenborgh.

Beroepsleven

Lits is jarenlang de inspecteur van de Lokale Politie met wie de Van den Bossches en vrienden steeds te maken krijgen. Hij heeft door de jaren heen samengewerkt met onder andere Jos Janssens, Lou Lieckens en Luc De Laet. Bij zijn korte terugkeer in 2016 blijkt Lits een andere functie uit te oefenen binnen de politiesector.

Verhaallijnen

Binnenkort

Binnenkort

Familie1663

Didier De Kunst zit opgesloten in een psychiatrische instelling voor zijn misdaden. Wanneer Jef hem een bezoek brengt probeert hij hem te vermoorden met een geslepen staaf. Uit zelfverdediging trekt Jef zijn pistool en schiet hij Didier dood.

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Familie3891

Bart Van den Bossche en Brenda Vermeir worden nog altijd vastgehouden door Nel Veenstra, die zich almaar meedogenlozer opstelt. Jef is de twee op het spoor en komt te weten waar Nel de twee vermoedelijk vasthoudt. Daar aangekomen rijdt Nel net weg nadat ze het huis in brand heeft gestoken. Nadat ze Lits heeft opgemerkt is ze echter teruggereden om Lits te bedreigen met een pistool. Hij kan haar uiteindelijk overmeesteren en Bart en Brenda via het keldergat redden.

Jef werkt nog steeds als privé-detective en wordt op een dag gecontacteerd door Rita Van den Bossche. Haar ex-man Dirk Cockelaere is plotseling teruggekeerd uit de Verenigde Staten en Rita is er vast van overtuigd dat hij iets op zijn kerfstok heeft. Rita wil vooral vermijden dat Dirk contact zoekt met zijn biologische zoon Pierrot Van den Bossche. Jef gaat op onderzoek, en achtervolgt Dirk een hele tijd, maar moet tot de vaststelling komen dat hij helemaal niets verbergt. Nadien verdwijnt hij opnieuw uit beeld.

June Van Damme wordt dood aangetroffen op VDB Fashion. Niko Schuurmans dumpt het moordwapen nog snel in een container en vlucht weg. Al snel is de politie ter plaatse. Hoofdinspecteur Ruth Delaet denkt dat June haar moordenaar persoonlijk kende. Eén dag na de moord op June zijn er al vier verdachten: Niko, Peter Van den Bossche, Simon Feyaerts en Stan Lauwers. Elk met z'n eigen motieven. Terwijl Ruth denkt dat Stan schuldig is, denkt inspecteur Stef Mortier dat Niko de dader is. Beiden zijn ervan overtuigd dat ze met harde bewijzen moeten afkomen bij de rechter en dus niet met vermoedens. Meneer De Prins, een getuige, heeft iemand het moordwapen in de container zien droppen. Terwijl Stef beslist zelf het wapen in de container te zoeken, ondervraagt Ruth de getuige. Meneer De Prins slaagt erin om Niko te identificeren op het politiebureau, tot grote vreugde van Stef.

Niko is opgepakt en wordt ondervraagd door Stef. Alle bewijzen wijzen in zijn richting maar hij blijft ten stelligste ontkennen dat hij June heeft vermoord. Niko's vingerafdrukken staan namelijk op het pistool dat de politie heeft teruggevonden in de container naast VDB Fashion. Stef en Ruth confronteren hem met deze feiten. Nadien wordt Niko door Jef Lits en twee collega's vervoerd in een politiewagen. Wanneer er een misverstand gebeurd op de weg, ziet Niko zijn kans om te ontsnappen. Hij valt Jefs collega aan en verlaat de politiewagen. Nu Niko ontsnapt is, gaat de politie hem meteen achterna. Hij beslist een auto te carjacken en de bestuurder onder schot te houden. Ondertussen zitten Stef en Ruth Niko op de hielen. Hij slaagt erin om zijn handboeien los te krijgen. Stef en Ruth slagen erin om de gecarjackte auto te stoppen, maar ontdekken dat Niko reeds de auto verlaten heeft. Niko slaagt erin om uit de handen van de politie te blijven. Hij beslist de fiets van een tiener af te pakken en op de vlucht te slaan.

Trivia

  • Stef Van Litsenborgh, de acteur die het personage Jef Lets vertolkt, werkt ook in het echte leven bij de politie. Hij is commissaris bij de lokale politie van Vilvoorde.
  • 20 jaar na zijn debuut duikt Stef terug op als Lits in de webreeks Niko Op De Vlucht.

Foto's

Around Wikia's network

Random Wiki