FANDOM

Jelle Van den Bossche
Seizoenen 15161718192021222324252627 S27-Felix-Jelle-pers 001
Eerste verschijning Aflevering 3375 - 30 juni 2006
Gespeeld door Felix Jamaels (voorheen Jens Gruyaert en een onbekende baby)
Huidig beroep Leerling middelbaar onderwijs
Huidige partner -
Kinderen -
Ouders Bart Van den Bossche en † Brenda Vermeir
Huidige categorie Toekomstige Personages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Jelle Van den Bossche is een hoofdpersonage dat op 30 juni 2006 vertolkt wordt door een onbekende baby, van 4 september 2006 tot en met 9 februari 2017 door Jens Gruyaert en vanaf 16 januari 2018 door Felix Jamaels.

Familie en Liefdesleven

Jelle is de zoon van Bart Van den Bossche en Brenda Vermeir en de jongere broer van Hanne Van den Bossche. Zijn moeder kwam om het leven nadat ze werd aangereden door een auto. Momenteel woont Jelle bij zijn vader, stiefmoeder Trudy Tack de Rixart de Waremme en stiefzus Louise Van den Bossche.

Verhaallijnen

555663 10151128854897491 2052904978 n

Bart Van den Bossche en Brenda Vermeir verwachten hun twee kindje samen. De hele familie is uitgenodigd in Kroatië voor de trouw van Veronique Van den Bossche en Mario Van de Caveye. Maar omdat Brenda bijna negen maanden zwanger is, moet ze thuisblijven. Ze past op de kinderen Leen Van den Bossche, Maarten Van den Bossche, Pierrot Van den Bossche en Guido Van den Bossche. Op 30 juni krijgt Brenda plotseling weeën en moet Leen haar helpen met de bevalling omdat ze de hulpdiensten niet kunnen bereiken. Brenda bevalt van Jelle en hierdoor besluit Leen om voor dokter te studeren.

De serie maakt een sprong in de tijd van drie jaar.

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

429254 386405368036470 48229735 n
Familie4603

Na alle ruzies en problemen binnen het gezin, zijn Bart Van den Bossche en Brenda Vermeir terug een koppel. Jelle en zijn zus Hanne Van den Bossche vinden dit fantastisch nieuws, zeker wanneer Brenda verkondigt dat ze haar fitnessketen zal verkopen om meer tijd met haar gezin te kunnen doorbrengen. Ze willen het nieuws vieren en gaat samen uiteten.

Maar dan slaat het noodlot toe. Bij het buitengaan wordt Brenda aangereden door een auto. Ze sterft in het ziekenhuis en zowel Jelle als Hanne moeten afscheid nemen van hun moeder. Hanne kan haar verdriet moeilijk verwerken, en kan tijdens de begrafenis haar emoties niet onder controle houden. Het is Jelle die zijn zus steunt en samen met haar een emotionele boodschap achterlaat.

Na de begrafenis heeft ook Bart het ontzettend moeilijk. Hij laat het huishouden links liggen waardoor al het werk op de schouders van Hanne terecht komt. Ze kan het niet langer aan en besluit om samen met Jelle naar hun opa te verhuizen tot hun papa weer zichzelf is.

Familie4678
640px-Familie afl4788 04
Familie4754

Na de brand bij VDB Electronics, wordt Bart Van den Bossche in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Zijn benen zijn er erg aan toe en hij wordt in een kunstmatige coma gehouden. Hanne Van den Bossche ontfermt zich over Jelle, maar beseft dat ze niet alleen voor hem kan zorgen. Jelle gaat daarom logeren bij zijn opa Jan Van den Bossche. Wanneer Bart uit de coma ontwaakt, en aan de revalidatie kan beginnen, gaat Jelle hem geregeld bezoeken.

Na enkele weken mag Bart terug naar huis en keert ook Jelle terug. Maar Bart is nog steeds niet de oude en moet zich nog tijdelijk in een rolstoel verplaatsen. Jelle heeft het hier moeilijk mee, maar gelukkig krijgen ze de hulp van Trudy Tack de Rixart de Waremme, die uiteindelijk ook de nieuwe vriendin van zijn vader wordt. Jelle vindt het fantastisch dat Trudy in de buurt is, maar Hanne heeft het er moeilijker mee.

Door de relatie van Trudy en Bart, leert Jelle ook Louise Van den Bossche beter kennen. Louise en Trudy nemen namelijk hun intrek in het huis. Jelle en Louise kunnen het onmiddellijk goed met elkaar vinden en gaan met elkaar om als echte broer en zus.

Hannah komt te weten dat ze zwanger is, maar wil een abortus laten uitvoeren. Wanneer de bomma dit te weten komt, reageert ze furieus. Hannah verdwijnt en niemand weet waar ze is. Jelle mist zijn grote zus enorm en probeert haar te contacteren. Hannah schrijft een brief naar Jelle waarin ze vertelt dat ze in een klooster zit om tot rust te komen. Remko Willaert probeert via Jelle te achterhalen waar Hannah zit en Jelle heeft geen andere keuze dan de waarheid te vertellen. Trudy gaat Hannah opzoeken en kan de bomma overtuigen om met Hannah te gaan praten.

Familie afl4911 03
Familie afl5105 07

Jelle moet opnieuw voor een tijdje afscheid nemen van zijn zus Hannah Van den Bossche. Ze vertrekt samen met haar vriend Remko Willaert naar de Verenigde Staten om er te gaan studeren. Jelle gaat zijn grote zus hard missen en het afscheid valt zwaar.

Dankzij de financiële crisis wordt Bart Van den Bossche ontslagen bij de VDB Holding. De reden hiervoor is het afvoeren van VDB Technics. Bart is werkloos, en vindt niet meteen een andere job. Dit zorgt voor spanningen in zijn relatie met Trudy, en ook voor spanningen tussen Bart en Jelle. Bart wordt uiteindelijk aangenomen bij de Dienst Cyber-criminaliteit van de politie. Nadien besluit hij samen met Trudy en Jelle te verhuizen naar een nieuwe woning.

Mathias Moelaert organiseert een buurtfeest met een koers als grootste evenement. Ook junioren zijn welkom, en Jelle schrijft zich in om mee te fietsen. Hij wordt aangemoedigd door zijn tante Mieke Van den Bossche, want zijn vader en Trudy zijn druk aan het verhuizen.

Familie 5173 06
40107814
640px-Familie 5290 012
640px-Familie 5291 004

De band tussen Jelle en Louise heeft een serieuze deuk gekregen omdat Louise volop aan het puberen is. Jelle ziet ook enorm af door de relatieproblemen van Bart en Trudy. Hij zorgt ervoor dat Hanne terug naar België keert om te helpen om de relatie van Bart en Trudy terug op orde te krijgen. Uiteindelijk komt alles goed. Bart en Trudy lossen hun problemen op, Hanne besluit om in België te blijven en de band tussen Jelle en Louise wordt weer zoals vroeger. Jelle is bovendien een grote steun voor Hanne en ze vertelt hem over haar gevoelens voor ontwerper Rudi.

Jelle heeft binnenkort zijn lentefeest en hij vraagt aan Hanne om zijn outfit te ontwerpen. Jelle is enthousiast over het resultaat en laat dit aan zijn klasgenootjes zien. Hierdoor krijgt Hanne aanbiedingen van andere ouders en begint ze zelf een eigen kinderlijn.

Het is bijna Jelle's lentefeest en hij besluit om op eigen houtje de familie uit te nodigen. Jelle probeert echter zijn vader warm te maken om toch een communiefeest te geven in plaats van een lentefeest. Vooral omdat al zijn vriendjes ook hun communie doen, en hij als enige niet. Bart en Trudy willen zich daar niet zomaar bij neerleggen en Trudy komt met de goede oplossing: Jelle krijgt een feestje met zijn vrienden en een feestje met de familie.

Niet veel later maakt de hele familie zich op voor het lentefeest van Jelle. Wat aanvankelijk een prachtige dag lijkt te worden, slaat snel om in een drama. Het feest wordt namelijk abrupt onderbroken wanneer Anna een hersenbloeding heeft en in elkaar zakt. De volgende dagen hebben zowel Albert, Marie-Rose, Rita en Jelle zelf het moeilijk om het drama dat er is gebeurd te verwerken. Jelle voelt zich schuldig omdat het op zijn feestje gebeurd is, maar Bart kan Jelle geruststellen dat alles wel in orde zal komen met de bomma. Rita vraagt zich af wat Anna wou zeggen op het lentefeest. Welk geheim wou ze onthullen?

Door de spanningen op het werk van Bart, komt zijn relatie met Jelle eventjes onder druk te staan omdat hij zich afreageert op zijn zoon. Jelle kan het zijn vader echter alweer snel vergeven.

Familie 5376 002
Afl54 04
Familie 5420 03
Familie 5420 04
S24 E201 023
S24 E202 003
S24 E205 038

Hanne Van den Bossche en Thomas Van den Bossche hebben stiekem een relatie. Jelle krijgt iets in de gaten omdat Hanne op een morgen pas om zes uur 's morgens thuiskomt. Niet veel later gaan Hanne en Thomas samen naar Parijs. Ze kan dus niet komen kijken naar zijn voetbalmatch en Jelle is duidelijk teleurgesteld, want Hanne heeft nog nooit een voetbalmatch van hem gemist.

Jelle moet een spreekbeurt maken over 'De Groote Oorlog'. Hij begint vol goede moed, maar ziet na een tijd door de bomen het bos niet meer. Wanneer Albert Thielens te weten komt dat Jelle hierover een spreekbeurt moet maken, voelt hij zich meteen geroepen om hem te helpen. Jelle is met deze hulp heel blij, maar Albert gaat iets te enthousiast aan de slag. Hij overstelpt Jelle met informatie, voor een spreekbeurt die eigenlijk maar vijf minuten mag duren. Op aanraden van Bart Van den Bossche, maakt Jelle zijn spreekbeurt verder af zonder de hulp van Albert. Tot Albert een idee krijgt om de spreekbeurt toch nog beter te maken. Albert verkleedt zich als soldaat en brengt Jelle een bezoekje in de klas.

Trudy Tack de Rixart de Waremme en haar danspartner Gunther Poucke organiseren een dansmarathon in de Jan en Alleman en ook Jelle wil deelnemen. Hij wil samen met Louise Van den Bossche dansen, en oefent stiekem thuis. Samen met Louise en Hanne organiseert hij ook een verrassingsact.

Na nieuwjaar gaan Jelle, Louise Van den Bossche en Cédric Van de Caveye samen 'nieuwjaarke zoet' zingen in de straten van Mechelen. Wanneer Jelle het geld moet bijhouden dat ze al verdiend hebben, laat hij het perongeluk in de Jan en Alleman liggen. Cédric is razend en geeft Jelle een klap in zijn gezicht. Bart Van den Bossche en Trudy Tack de Rixart de Waremme willen het daar niet bij laten en halen er Veronique Van den Bossche bij. Terwijl ze samen met Peter Van den Bossche een hevige discussie voeren, hebben Jelle en Cédric hun ruzie echter al opgelost. Niko Schuurmans heeft hun geld gevonden en heeft hen op de hoogte gebracht.

Delphine is voor een weekend terug thuis en Louise is bang dat ze naar haar zal komen en ze kan sindsdien niet meer goed slapen. Bart komt pas laat thuis, omdat hij lang op zijn werk moet blijven en ondertussen spelen Trudy, Hanne, Louise en Jelle een gezelschapsspel. Hanne is gewonnen en Trudy wilt zich gaan klaarmaken om te gaan slapen. Louise is bang en daarom vraagt ze om nog een ronde van het gezelschapsspel te spelen. De anderen stemmen toe en ze maken zich klaar om nog een ronde van het gezelschapsspel te spelen. Trudy zegt dat ze daarna dan allemaal samen gaan slapen. Jelle interpreteert het verkeerd en hij stelt voor om allemaal samen te slapen.

Wanneer Bart Van den Bossche naar Luxemburg vertrekt op congres, belandt hij in een dodelijk auto-ongeval. De volgende morgen staat de politie bij Trudy Tack de Rixart de Waremme aan de deur en vertellen ze dat Bart overleden is. Jelle is op dat moment bij een vriendje blijven slapen en Trudy weet niet hoe ze aan Jelle moet vertellen dat zijn vader overleden is. Jelle wil het nieuws aanvankelijk niet geloven, omdat hij diezelfde morgen nog een telefoontje van zijn vader gekregen had toen hij in de auto zat. Uiteindelijk dringt het nieuws toch tot hem door wanneer hij samen met Trudy, Mieke, Leen en Guido een laatste groet gaat brengen in het crematorium.

De dagen nadien zit Jelle een beetje in de put en krijgt hij vooral veel steun van Trudy, Mathias Moelaert en Patrick Pauwels. Ze nemen de jongen vaak mee naar het atelier van Patrick waar ze samen aan oldtimers werken. Op de begrafenis van Bart en Thomas, ziet Jelle voor het eerst zijn zus terug en het komt tot een emotioneel weerzien.

Familie s25 5550 004
Familie s25 5556 005
Familie 5567 001
Familie 5568 004
Familie 5636 003-30ju3dbcjjztivy8mmbv2i
Familie 5637 001-30ju3q997ow7rvu1audedm
Familie 5640 003-30ju4xze1idqwrlfcapkwa
Familie 5725 001
Aflevering 5763-10

Jelle krijgt van Trudy Tack de Rixart de Waremme te horen dat ze een slippertje begaan heeft met Mathias Moelaert. Jelle is enorm ontgoocheld in zijn stiefmoeder, is ze de dood van zijn vader al vergeten? Jelle zoekt steun bij Hanne Van den Bossche via skype, omdat zij nog steeds in Milaan woont. Jelle heeft het moeilijk en besluit Trudy te vergeven.

Twee maanden later

Mathias keert terug na twee maanden vakantie in Scandinavië en Trudy merkt dat Jelle hem gemist heeft, al zal hij dat nooit zelf toegeven. Trudy vraagt aan Mathias om met Jelle eens te praten, zodat ze hun problemen samen kunnen oplossen. Mathias is onder de indruk van Jelle wanneer hij hem kan vergeven voor zijn misstap. Nadien komt Mathias opnieuw geregeld over de vloer om zich over Jelle te ontfermen.

Trudy merkt onmiddellijk dat Jelle een vaderfiguur nodig heeft in zijn leven en ze vraagt aan Mathias of hij bij haar wil intrekken, zeker nu hij zelf op zoek is naar een woning. Mathias weigert, omdat hij bang is voor de reactie van hun omgeving. Jelle luistert het gesprek af en wil maar al te graag dat Mathias bij hen intrekt. Hij probeert Mathias eigenhandig op andere gedachten te brengen, met succes, want niet veel later neemt Mathias dan toch zijn intrek bij hem en Trudy. Al steken de roddels al snel de kop op en ook Louise Van den Bossche steekt haar irritatie niet onder stoelen of banken.

De komende dagen is Jelle dolgelukkig met de aanwezigheid van Mathias. Hij fungeert steeds vaker als een surrogaat-vader voor de jongen, en zijn familie begint zich zorgen te maken. Vooral Mieke Van den Bossche vindt dit geen gezonde situatie voor zowel Jelle als Trudy. Uiteindelijk begint ook Mathias dit in te zien en hij verhuist opnieuw. Jelle is teleurgesteld en begint Mathias al snel te missen. Daarom dat Mathias terug meer tijd vrijmaakt voor de jongen, en hem nog steeds naar de voetbaltrainingen brengt.

Eind 2015 merkt Trudy op dat Jelle zich steeds vaker afzondert, waardoor Trudy zich heel eenzaam voelt. Hij wil bijvoorbeeld veel tijd doorbrengen met Faroud Kir en bij 'de Friends'. Wanneer Jelle en Hanne dan ook nog eens kerstavond bij de Friends willen vieren, is dat even allemaal te veel voor Trudy. Ze voelt zich eenzaam en in de steek gelaten en Hanne en Jelle besluiten dan toch kerstmis met haar te vieren. Nadien merkt Trudy dat Jelle zich een beetje eenzaam voelt, zeker wanneer Hanne duidelijk maakt dat ze haar intrek zal nemen bij de 'Friends'. Samen met Peter Van den Bossche en Zjef De Mulder gaat Jelle op pad met de motor.

Wanneer Jelle terug is, komt Trudy te weten dat hij tijdens het motortripje in contact gekomen is met enkele echte motards en Trudy vindt dat onverantwoord van Peter en Zjef. Jelle reageert zeer hevig en roept dat Trudy zijn mama niet is. Hij maakt zijn opwachting bij de 'Friends' omdat hij daar ook wil wonen, net zoals Hanne. Hanne zorgt ervoor dat Jelle begrijpt dat hij bij Trudy moet blijven.

Trudy verliest haar sleutels in de Foodbar en voelt zich niet veilig thuis. Ze haalt een pistool van Niko Schuurmans in huis en verstopt het in een kast. Wanneer Jelle op zoek gaat naar een spelletje, komt hij toevallig dit geweer tegen. Hij brengt Cédric Van de Caveye op de hoogte en vindt het cool om dit geweer te tonen.

Louise Van den Bossche heeft voor het eerst terug een vriendje: Steve Vanderhaegen en Jelle komt dit al snel te weten. Zo komt ook Trudy het te weten en zij wil onmiddellijk alles weten over Steve. Uiteindelijk blijkt dat Steve niet bij Louise op school zit, maar in Amsterdam woont. Trudy maakt zich zorgen en probeert stiekem met Steve te chatten in de naam van Louise. Louise is razend op haar mama en stapt op de trein naar Amsterdam om er bij Steve te kunnen zijn. Trudy kan Louise niet bereiken en Jelle en Cédric Van de Caveye proberen Steve op de rooster te leggen via Facebook, maar hij reageert niet.

De examens zijn ondertussen aangebroken en Jelle krijgt moeilijk nieuws te verwerken wanneer zijn tante Mieke Van den Bossche in het ziekenhuis belandt nadat ze werd aangereden door een auto. Hanne vindt het haar plicht om Jelle op de hoogte te brengen.

S26 afl5830 039
Familie 5835 002
Familie 5850 002
Familie 5858 005
S26 afl5858 234

Op een avond is Jelle volledig in paniek omdat hij ervan overtuigd is dat hij zijn vader gezien heeft vanuit het venster in zijn kamer. Trudy Tack de Rixart de Waremme maakt zich zorgen over Jelle en bespreekt de situatie met Hanne Van den Bossche. Trudy vreest dat Jelle de dood van zijn vader nog steeds niet verwerkt heeft en daarom nachtmerries heeft. Ze wil een dokter of psycholoog inschakelen, maar daar wil Jelle niets van weten. Hij is ervan overtuigd dat hij niet gek is, omdat hij zijn vader al meerdere keren gezien heeft.

Dankzij Trudy komt ook Faroud Kir te weten dat Jelle met nachtmerries zit, maar hij neemt het iets ernstiger op. Zeker wanneer zowel Jelle als Mieke Van den Bossche zeker zijn dat ze een man zagen staan voor het huis van Trudy laat op de avond. Faroud maakt Jelle duidelijk dat hij niet gek is, maar dat vindt Trudy een slecht idee. Zij wil gewoon dat Faroud vertelt dat hij Bart onmogelijk gezien kan hebben omdat hij dood is.

Ondertussen groeien Faroud en Trudy dichter naar elkaar toe en heeft ook Jelle veel plezier aan de aanwezigheid van Faroud. Jelle gaat nadien samen met de twee een weekendje weg om te ontspannen na de stress van de afgelopen weken. Tijdens een romantisch etentje probeert Faroud Jelle te bereiken via zijn telefoon, maar hij krijgt Jelle niet aan de lijn. Ze keren terug naar het huisje en merken dat Jelle er niet is. Faroud is volledig in paniek, tot Jelle toch terugkeert na een lange wandeling. Nadien vertrekken Trudy, Faroud en Jelle terug naar huis.

Samen met Trudy en Louise Van den Bossche vertrekt Jelle naar Kalmthout om er de verjaardag van de bomma te vieren. Het feest kent echter een zeer verrassende ontknoping wanneer Jelle plotseling oog in oog komt te staan met zijn vader. Bart Van den Bossche heeft zijn dood in scène gezet omdat hij achtervolgt werd door gangster, maar wou zijn familie terug zien met de hulp van Faroud. Jelle is dolgelukkig omdat het nu duidelijk is dat hij niet zot geworden is. De rest van de familie reageert met grote shock, maar het zijn vooral Trudy en Hanne die het nieuws niet kunnen geloven.

Omdat Bart nog steeds gezocht wordt door de gevaarlijke Italiaanse Gallo's, moeten Jelle, Trudy en Hanne binnenblijven. Ook Bart keert terug naar huis om bij zijn gezin te zijn. Hanne heeft het hier moeilijk mee, want ze kan haar vader niet vergeven dat hij zijn familie in de steek gelaten heeft. Ook Trudy kan niet zomaar de knop omdraaien. Jelle is in de wolken en wil zo veel mogelijk tijd met zijn vader spenderen, maar Bart moet zijn gezin weer even verlaten om een gevaarlijke opdracht uit te voeren om ervoor te zorgen dat de Gallo's opgepakt worden. Wanneer Bart nadien terugkeert, lijkt al het gevaar verdwenen te zijn.

Wanneer Trudy, Jelle en Louise een uitstapje maken, worden ze onderweg ontvoerd door Isabella Gallo. Ze eisen 5 miljoen losgeld en de volledige familie Van den Bossche wil helpen om het bedrag bij elkaar te krijgen. Bart krijgt de opdracht om het geld te overhandigen, maar wou de politie afschudden door Peter Van den Bossche te sturen. Hierdoor is Isabella ontevreden en laat ze Trudy en de kinderen toch niet vrij. Enkele dagen later krijgt Bart coördinaten door van een plaats waar ze Trudy gedropt hebben. Trudy moet Bart neerschieten of Jelle en Louise zullen vermoord worden. Bart, Faroud Kir en Pieter Brinck spelen het spelletje mee en worden zo naar de schuilplaats van Isabella gebracht. Daar kunnen ze haar overmeesteren en worden ook Jelle en Louise in veiligheid gebracht.

Na hun wilde avonturen met de Italiaanse maffia, is Trudy toe aan een nieuwe start. Ze polst zowel bij Bart als Jelle wat ze er van zouden vinden om naar de Verenigde Staten te verhuizen. Bart wil zijn familie niet opnieuw in de steek laten, maar zowel Jelle als Louise zien het idee wel zitten. Uiteindelijk besluiten ze toch te verhuizen en twee weken later nemen ze afscheid van hun familie.

Vanaf dit punt wordt de rol van Jelle vertolkt door Felix Jamaels.

Jelle keert terug naar België om een voetbalcarrière uit te bouwen.

Trivia

  • Omdat Jelle geboren is in de laatste aflevering van het 15de seizoen, is hij slechts enkele minuten als baby te zien in de serie. Vanaf het 16de seizoen werd namelijk een sprong in de tijd gemaakt van drie jaar. Sindsdien vertolkt Jens Gruyaert de rol. 
  • Jelle is niet gelovig en heeft ook zijn communie niet gedaan.
  • Anno 2017 zou Jelle 16 jaar moeten worden volgens de jaartelling van 'Familiewereld'. Dit wil zeggen dat hij geboren is in 2001, net zoals de acteur. Zijn geboorte was op het scherm echter pas te zien in 2006. Het is nog onduidelijk of het personage in 2017 werkelijk reeds 16 jaar zal worden.
  • Op 7 februari 2017 wordt bekendgemaakt dat Jens Gruyaert op eigen vraag uit de reeks zal verdwijnen omdat hij zich meer wil focussen op zijn studies en zijn privéleven. Jelle verdwijnt niet uit de reeks, maar zal door een andere acteur vertolkt worden. Al duurt het nog wel een hele tijd, na zijn vertrek naar Amerika, voor Jelle opnieuw in 'Familie' verschijnt.

Generiek

Galerij

Foto's