FANDOM

Leen Van den Bossche
Seizoenen 67891011121314151617181920222324252627 Familie portret2017 leen 02
Eerste verschijning Aflevering 1058 - 6 december 1996
Gespeeld door Cathérine Kools (voorheen Ruth Bastiaensen, Saskia Raë en diverse baby's)
Huidig beroep Dokter WZC De Toren en huisarts
Huidige partner Faroud Kir
Kinderen Arthur Van den Bossche
Ouders Jan Van den Bossche en Nele Van Winckel
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Leen Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 6 december 1996 tot en met 5 januari 1997 wordt vertolkt door diverse baby's, van 6 januari 1997 tot en met 30 juni 2006 door Saskia Raë, van 4 september 2006 tot en met 27 mei 2010 en van 22 november 2010 tot en met 31 januari 2011 door Ruth Bastiaensen. Sinds 19 april 2013 wordt het personage vertolkt door Cathérine Kools.

Familie en Liefdesleven

Leen is de dochter van Jan Van den Bossche en Nele Van Winckel. Ze heeft één broer: Maarten Van den Bossche, één halfzus: Mieke Van den Bossche en drie halfbroers: Willem Feyaerts, Bart Van den Bossche en Guido Van den Bossche. Met haar moeder heeft ze al jaren geen contact meer. Stiefmoeder Linda Desmet nam na het vertrek van Nele de opvoeding van Leen en Maarten voor haar rekening.

Als tienermeisje was Leen eerder verlegen en het duurde ook een tijdje voor ze een vriendje had. Wanneer ze uiteindelijk een relatie begint met de iets oudere Joeri Steegmans, begint Leen te rebelleren tegen haar ouders. Nadien had Leen nog een relatie met Geert De Pauw, een oudere man die reeds een zoontje had. 

Tijdens haar stage bij het Algemeen Ziekenhuis wordt Leen verliefd op stagementor Paul Jacobs. De twee beginnen een relatie en willen zelfs met elkaar trouwen. Het huwelijk wordt afgeblazen omdat Paul haar bedroog met Mieke Van den Bossche. Daarna krijgt Leen gevoelens voor haar nieuwe stagementor, Victor Praet, die tevens hoofd van de Spoeddienst is. Eerst lijken de gevoelens niet wederzijds te zijn, maar daarna groeien ze toch dichter naar elkaar toe. Victor en Leen spenderen een nacht samen, maar hij wilt achteraf toch geen relatie met haar.

Tijdens haar verblijf in Amerika had Leen enkele maanden een relatie met Amerikaan Jake Humphrey. Wanneer ze zwanger werd, liet hij haar in de steek. Ondertussen keert een zwangere Leen definitief terug naar België en bevalt er van een zoon: Arthur Van den Bossche. Anderhalf jaar later begint Leen een relatie met Faroud Kir, met wie ze uiteindelijk gaat samenwonen.

In het najaar van 2016 is Leen zwanger van Faroud, maar pleegt achter diens rug een abortus. Wanneer de waarheid aan het licht komt, verhuist Faroud onmiddelijk terug naar zijn ouders. Aan hen vertelt hij echter dat hij Leen bedrogen heeft, omdat abortus in de Islamitische cultuur als iets veel ergers wordt beschouwd. In juni 2017 wilt Faroud Leen opnieuw een kans geven.

Studies en Beroepsleven

Leen droomde er als tiener van om dokter te worden. Nadat ze Brenda Vermeir hielp bij de bevalling van Jelle Van den Bossche, werd Leen zeker van haar studiekeuze. Na de tijdsprong blijkt studente Leen aan haar doktersstudies begonnen te zijn. Tijdens haar opleiding deed ze stage in het Algemeen Ziekenhuis, met respectievelijk Paul Jacobs en Victor Praet als stagebegeleiders. Uiteindelijk beslist Leen om naar de Verenigde Staten te gaan om er een specialisatiejaar te volgen.

In het voorjaar van 2013 keert Leen terug naar België. Ze heeft haar studies in Amerika stopgezet en wilt huisdokter worden. Leen beslist een dokterspraktijk over te nemen van een dokter die op pensioen gaat. Eind 2015 geeft ze deze op wanneer ze verhuist naar het appartement van Jan Van den Bossche en Linda Desmet. Sindsdien werkt Leen als dokter bij WZC De Toren.

Verhaallijnen

Trivia

  • Volgens de aflevering van 10 september 2014 is Leen geboren op 23 mei 1987 en woont ze in de Fazantlei 74 in Mechelen. Met de tijdssprongen van 7 en 3 jaar zou het jaar kloppen van de geboortedatum (echter zou het betekenen dat we nu 2024 zijn, maar blijkbaar hebben de makers teruggeteld vanaf dit jaar). Maar de dag totaal niet, want in de serie zelf werd Leen op 6 december geboren. In 2016 is Leen terug op 6 december jarig in de serie.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Leen, zie hier.