FANDOM

Maarten Van den Bossche
Seizoenen 678910111213141516171819202122232426 Familie maarten 2014 003
Eerste verschijning Aflevering 1084 - 6 januari 1997
Laatste verschijning Aflevering 5858 - 30 december 2016
Gespeeld door Michael Vroemans (voorheen Gianni Verschueren)

Kinderen -
Ouders Jan Van den Bossche en Nele Van Winckel
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Maarten Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 6 januari 1997 tot en met 30 juni 2006 vertolkt werd door Gianni Verschueren. Van 4 september 2006 tot en met 29 maart 2013, op 25 december 2013, van 9 mei 2014 tot en met 7 mei 2015 en op 30 december 2016 vertolkt wordt door Michael Vroemans.

Familie en Liefdesleven

Maarten is de zoon van Jan Van den Bossche en Nele Van Winckel. Hij heeft één zus Leen Van den Bossche, drie halfbroers Willem Feyaerts, Guido Van den Bossche en Bart Van den Bossche en één halfzus Mieke Van den Bossche

Als puber had Maarten een korte relatie met Lieselot, een meisje van zijn klas. Na de tijdsprong in 2006 had hij een relatie met de schuchtere Annick Schoonbaert. Ondertussen werd Maarten verliefd op de avontuurlijke Evy Hermans en laat Annick links liggen. De relatie met Evy bleef ook niet duren, omdat zij verliefd werd op Maartens neef: Pierrot Van den Bossche.

Later begon Maarten een relatie met zijn stagementor: Caro Goossens. Na de breuk met Caro heeft Maarten kort nog iets gehad met Kicky, de dochter van de brouwer. Enige tijd later wordt hij verliefd op Roos Sterckx. Maar die heeft al iets met Niko Schuurmans. Ondertussen leert Maarten Charlotte kennen, die op dat moment een relatie heeft met Joost. Charlotte dumpt hem om een relatie te kunnen beginnen met Maarten, maar Maarten maakt haar duidelijk dat hij interesse heeft.

Nadien is Maarten eerlijk over zijn gevoelens voor Roos en worden de twee een koppel. Een jaar later vraagt Maarten Roos ten huwelijk, maar stellen achteraf hun huwelijk uit omdat ze op wereldreis willen vertrekken. Wanneer beiden in Pakistan gegijzeld worden door terroristen, betekent dit de dood voor Roos. Maarten kan de dood van zijn verloofde moeilijk verwerken en lijdt aan hallucinaties van haar.

Enkele maanden later wordt Evy Hermans terug stilaan verliefd op Maarten en kust hem. Maarten maakt haar duidelijk dat hij geen gevoelens heeft voor haar.

Studies en Beroepsleven

Maarten was als jonge twintiger geen goede student en wist niet goed wat hij met zijn leven wou doen. Hij was de jongen voor wie studeren niet hoefde, mislukte twee jaar na elkaar als student informatica en moet aan het werk. Uiteindelijk beslist Maarten om naar de kokschool te gaan. Dat bleek een schot in de roos te zijn. Zo heeft Maarten bijvoorbeeld stage gelopen in restaurant De Lork. Hij stopt echter vroegtijdig met zijn opleiding door problemen met zijn stagementor en maakt zo zijn opleiding niet af. 

De grote droom van Maarten is een eigen restaurant openen. Door geldnood werkte hij tijdelijk in de fabrieken van VDB Electronics, maar neemt na zijn ontslag samen zijn vader en Rita Van den Bossche het café van Dimitri Roels over. Het drietal transformeert de zaak tot een uitgebreide brasserie, tot grote ergernis van stiefmoeder Linda Desmet. Na een tijd beslist Maarten zich terug te trekken uit de zaak. Nadien heeft Maarten samen met zijn toenmalige vriendin Roos Sterckx een tijdje een eigen traiteurszaak, genaamd Roos Crevette, uitgebaat. In juni 2011 wilt Maarten zijn cateringzaak uitbreiden met een tweede caravan, genaamd De Rosbief, en besluit een banklening aan te vragen.

Tijdens het 21ste seizoen mag Maarten enkele weken als chef-kok in het restaurant van Quinten Huisinga, De Karimata, werken. Wat later komt Maartens échte droom uit: het runnen van een eigen restaurant. Restaurant De KomEet wordt een tak van de VDB Holding, een holding opgestart door te familie Van den Bossche. Een jaar later moet Maarten zijn droom alweer opgeven wanneer Veronique Van den Bossche de KomEet wilt ombouwen tot een biologische foodbar. Hij ziet het echt niet zitten om er aan de slag te gaan en beslist met Roos om op wereldreis te vertrekken.

Bij zijn terugkeer in 2014 gaat Maarten alsnog aan de slag in de Foodbar. Hij doet dit om Zjef De Mulder uit de nood te helpen tijdens de afwezigheid van Liesbeth Pauwels. Later krijgt Maarten opnieuw een aanbieding om in de Foodbar te werken, maar hij weigert. Hij beslist aan de slag te gaan als barman in snookercafé De Komma. Maarten doet dit echter undercover onder de naam Jeroen Smits. Wanneer Faroud Kir dit te weten komt, zorgt hij ervoor dat Maarten ontslag neemt. Via Faroud kan Maarten nadien deelnemen aan de selectieproeven van de Geheime Dienst. Hij faalt echter voor deze proeven, waardoor hij niet aan de slag kan gaan als Geheim Agent. Maarten vertrekt opnieuw naar het buitenland.

Verhaallijnen

Trivia

  • Michael Vroemans had een tijdlang een relatie met Sofie Mora, die in de reeks de rol van Yasmine Wuyts vertolkte. 
  • Wanneer de makers van Familie aan Michael Vroemans vroegen of hij terug naar de reeks wou keren, was hij meteen overtuigd, maar hij had één voorwaarde: ook Heidi De Grauwe (Roos Sterckx) moest terugkomen. 
  • De tatoeages die Maarten heeft vanaf het 23ste seizoen zijn echt en behoren tot de nieuwe look van Michael Vroemans. Na zijn ontslag bij Familie spitste hij zich namelijk toe op spiritualiteit. 
  • In seizoen 23 en 24 werden Maarten en Roos Sterckx gegijzeld in Pakistan. De scènes werden echter niet opgenomen in Pakistan, maar in Tenerife.
  • Toen Michael Vroemans opnieuw werd ontslagen in 2015, kreeg hij te horen dat Maarten in de toekomst nog mogelijks kan terugkeren. Vroemans maakte wel duidelijk dat hij hiervoor zou passen. Desalniettemin maakte hij een korte comeback op 30 december 2016 aan de hand van een skypegesprek.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Maarten, zie hier.
  • Voor meer informatie over de affaires van Maarten, zie hier.