FANDOM

Seizoen 23

Seizoen 24

Maarten en Roos worden gegijzeld in Pakistan

Algemene Informatie

Tijdens het 23ste seizoen worden Maarten en Roos gegijzeld. Ook in het 24ste seizoen wordt Roos nog gegijzeld, Maarten moet instructies volgen om Roos vrij te krijgen.

Inhoud

Seizoen 23

Eind mei willen Maarten en Roos terug naar huis keren na nog een laatste bezoek aan Pakistan waar ze een berg gaan beklimmen. Wanneer ze met een busje op weg zijn naar de berg wordt hun bus gegijzeld en iedereen wordt meegenomen naar een verlaten en verwoest huis. Bart komt hierachter door zijn werk bij de Anti-Terrorismecel van de politie. Bart mag niets zeggen en hij doet met de dag maar raarder en raarder. Uiteindelijk besluit hij de familie in te lichten over de situatie van Maarten en Roos. De hele familie is geschokt.

Op een dag wordt Maarten vrijgelaten door de extremisten. Ze wikkelen hem in een zak en ze rijden met hem in een auto naar de woestijn en gooien hem daar uit de auto. Hij wordt gevonden en wordt in Pakistan opgevangen. Vanaf dat moment mag Bart aan de familie vertellen wat er allemaal met Maarten en Roos is gebeurd, maar Roos is echter niet vrijgelaten. Een paar dagen later vliegt Maarten over naar België. Daar wordt hij meteen opgevangen door zijn familie. De familie herkent hem niet meer.

Maarten kan niet slapen en moet altijd maar denken aan Roos en de extremisten. Leen raadt hem aan om naar een psychiater te gaan. Maarten voelt zich schuldig tegenover Roos en hij vraagt zich af waarom hij wel werd vrijgelaten en Roos niet. Maarten wil koste wat het kost Roos redden uit de handen van de extremisten. Bart wil hem hierbij helpen, maar krijgt hierbij enorme tegenhang van Jan en Mieke.

Op aanraden van Faroud, helpt Bart hem naar zijn zoektocht naar Roos. Bart betaalt zijn vliegtuigticket naar Pakistan en brengt hem veilig naar het station waar Maarten de trein naar Schiphol gaat nemen. Wat Maarten echter niet weet, is dat Faroud hem achtervolgt en er nog steeds van overtuigd is dat Maarten ook een terrorist is. Wanneer Maarten op het punt staat om te vertrekken met de trein, krijgt hij van een allochtoon jongetje een videoboodschap van Roos te zien met de boodschap dat hij niet naar Pakistan mag gaan, en in België moet blijven wachten op een telefoontje. Net op dat moment arriveerd de trein van Maarten. Zal hij op de trein stappen en zijn zoektocht verder zetten of blijft hij in België, wachtend op verdere instructies?

Seizoen 24

Maarten besluit in België te blijven en verdere instructies af te wachten en de trein rijdt weg. Hij gaat meteen naar zijn vader, die verrast is om hem terug te zien. Ondertussen is Faroud al langs geweest bij Bart. Hij heeft hem vertelt dat hij Maarten achtervolgt heeft en alles heeft gezien. Hij is het allochtoon jongetje gevolgd, maar hij wist niets. Hij was gewoon een boodschapper. Niet veel later klopt Maarten aan bij Bart. Hij ziet dat hij niet verrast is en hij vertrouwt Bart niet. Maarten denkt dat hij meer weet.

Twee maanden lang laten de gijzelaars niets van zich horen. Tot Maarten plots een mysterieus telefoontje krijgt en ze aan Maarten vragen om op maandag 8 september af te spreken aan de Sint-Romboutstoren in Mechelen. Maarten krijgt van de terroristen opnieuw instructies om te wachten op een telefoontje. Nadien besluit Maarten solo verder te gaan, en alle communicatie met Bart en Faroud te verbreken. 

Maarten wordt naar een geheime locatie gebracht waar hij de opdracht krijgt om een bom te leggen in een winkelcentrum in ruil voor de vrijlating van Roos. Maarten gaat akkoord, maar beslist op het laatste nippertje om er toch niet mee door te gaan. Dankzij de tussenkomst van Faroud kan Maarten gered worden, maar ondertussen heeft een collega van Faroud het levenloze lichaam van Roos gevonden. De terroristen worden opgepakt en Maarten wordt in veiligheid gebracht. 

Foto's

Seizoen 23

Seizoen 24

Belangrijkste personages

Trivia

  • Hoewel Maarten en Roos in Pakistan gegijzeld werden, werden de scènes opgenomen in Tenerife.