FANDOM

Marie-Rose De Putter
Seizoenen 1234567141516171819202122232425 S24-marierose
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 5557 - 8 september 2015
Gespeeld door Martine Jonckheere

Kinderen Peter Van den Bossche en Veronique Van den Bossche
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaQuotesGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Marie-Rose De Putter is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met maart 1998 en van 30 mei 2005 tot en met 27 augustus 2015 vertolkt wordt door Martine Jonckheere. In september 2015 komt het personage niet in beeld, maar kan de kijker de stem van actrice Martine Jonckheere wel degelijk horen via de gsm van Mathias Moelaert.

Familie en Liefdesleven

Marie-Rose is bij de start van de serie getrouwd met de rijke Guido Van den Bossche. Samen met hem heeft ze twee kinderen: Peter Van den Bossche en Veronique Van den Bossche. Naar de buitenwereld toe leek alles goed te gaan in de relatie van Guido en Marie-Rose, maar dat was slechts schijn. Marie-Rose kan het namelijk niet laten om constant vreemd te gaan. Zo begint ze slippertjes met zowel tennisleraar Nick Vandecasteele, modegigant Gerard Van de Caveye als advocaat Jean-Michel Le Croix. Wanneer Guido dit te weten komt, gooit hij haar buiten en zet de scheiding in. Nadien geeft Marie-Rose haar relatie met Jean-Michel een kans. Deze komt tot een einde nadat hij wordt vermoord door Didier De Kunst.

Na het overlijden van Jean-Michel ontmoet Marie-Rose de rijke zakenman Hugo Beckers. De twee gaan uit elkaar omdat hij haar bedroog. Na het bedrog van Hugo probeert Marie-Rose haar ex-man Guido terug te verleiden, maar dit plannetje mislukt. Jaren later komen Marie-Rose en Hugo elkaar weer tegen en geven ze hun relatie nog een kans. De twee storten echter neer tijdens een helikoptercrash. De familie Van den Bossche denkt jarenlang dat zowel Marie-Rose als Hugo overleden zijn.

Wanneer Marie-Rose jaren later plots terugkeert, heeft ze een relatie met Christophe Mouret. Christophe is de man die haar gered heeft uit de zee na de helikoptercrash. Hij gaf Marie-Rose een nieuwe naam omdat ze leed aan geheugenverlies: Cathérine De La Mer. Uiteindelijk keert Marie-Rose terug naar België en krijgt ze haar geheugen terug. Haar relatie met Christophe komt na een tijdje tot een einde. Wat later heeft Marie-Rose korte relaties met zowel Raf Broos als Nick Vandecasteele. Nadien heeft ze maandenlang een langeafstandsrelatie met Joe Bonduono gehad. Deze komt tot een einde nadat hij wordt vermoord door Xavier Latour.

Na al haar mislukte relaties heeft Marie-Rose het moeilijk om nog een man toe te laten in haar leven. Het duurt ook een tijdje voordat ze zakenman Mathias Moelaert toelaat in haar leven. Na een relatie van meer dan drie jaar stappen Marie-Rose en Mathias op 1 februari 2013 in het huwelijksbootje. Aan hun huwelijk komt een einde wanneer Mathias haar enkele jaren later bedriegt met Trudy Tack de Rixart de Waremme. Marie-Rose vraagt de scheiding aan en verhuist naar Frankrijk. Wat later gaan Veronique, Peter, Anna Dierckx en Albert Thielens op bezoek bij Marie-Rose in Frankrijk. Marie-Rose heeft haar kinderen ingelicht over het feit dat ze opnieuw het liefdesgeluk gevonden heeft.

Beroepsleven

Marie-Rose is altijd actief geweest in de modesector. Ze had in de beginjaren samen met Veronique en Gerard een eigen modehuis: Maison Marie-Rose. Gerard trok zich terug en Giancarlo Parducci investeerde in de zaak, waardoor Marie-Rose ontslagen werd. Nadien begon Marie-Rose met Hugo een modellenbureau: Illusions. Dit bedrijfje bleef niet lang bestaan door de breuk tussen de twee.

Wanneer Marie-Rose in 2005 terugkeert, heropent ze Maison Marie-Rose met de hulp van Trudy Tack de Rixart de Waremme. Er ontstaat een concurrentiestrijd tussen Maison Marie-Rose en Linea Veronica, het modebedrijf van Veronique. Uiteindelijk komt het tot een fusie tussen de twee en wordt MVM geboren. Nadien besluit Marie-Rose om zich terug te trekken uit het bedrijf, omdat ze van haar pensioen wil genieten. Toch stapt ze terug in het zakenleven wanneer de VDB Holding wordt opgericht. Marie-Rose wordt de manager van de KomEet.

Een jaartje later wordt de KomEet gesloten en stapt Marie-Rose definitief uit de holding. Enkele jaren later helpt Marie-Rose geregeld haar dochter bij modebedrijf Vero Bello. Wanneer Veronique merkt dat ze haar moeder eigenlijk goed kan gebruiken, biedt ze haar een vaste job aan als productmanager. Door conflicten tussen Marie-Rose en June Van Damme en de familievete tussen haar, Veronique en Peter Van den Bossche, geeft ze na een tijd haar ontslag. 

Verhaallijnen

Trivia

  • Marie-Rose verjaart op 27 mei.
  • Actrice Martine Jonckheere verliet de serie in 1997 omdat ze ook nog andere tv-rollen wilde spelen. Niet veel later kreeg ze een hoofdrol in de sitcom 'Verschoten en Zoon'. Toen Martine in 2005 terugkeerde naar Familie, werd haar rol in 'Verschoten en Zoon' afgebouwd.
  • Marie-Rose gebruikt in de reeks vaak Franse woorden, vooral tijdens de eerste seizoenen. Wanneer ze in Gran Canaria terecht komt als Cathérine De La Mer, spreekt ze ook vloeiend Frans. Hierdoor kunnen we afleiden dat Marie-Rose afkomstig is uit een tweetalige familie. Al is er weinig bekend over haar ouders. 
  • Aanvankelijk was Marie-Rose een hautaine vrouw die zich beter voelde dan de rest van de familie. Wanneer Marie-Rose tijdens het 15de seizoen terugkeert uit Gran Canaria, is ze volledig van karakter veranderd. Ze is een zorgzame vrouw geworden die alles voor haar familie over heeft. Marie-Rose werd zelfs door Anna aangeduid als de nieuwe 'Mater Familias'.
  • In 2014, tijdens seizoen 24, werd actrice Martine Jonckheere ontslagen. Volgens de makers kwam dit omdat ze geen verhaallijnen meer konden vinden voor het personage Marie-Rose. Het personage verdween uiteindelijk maar pas een jaar later uit de soap. Martine Jonckheere's laatste draaidag was op 18 juni 2015. Na de opnames had ze een ander kapsel. Dat kapsel wou ze al lang, maar in haar contract bij Familie stond dat ze haar toenmalig kapsel moest behouden.
  • In 2015 werd bekendgemaakt dat een terugkeer van het personage niet uitgesloten wordt, maar dat Martine Jonckheere niet meer gevraagd zal worden. 

Quotes

Vaak terugkerende uitspraak van Marie-Rose
Marie-Rose: Merde!
Marie-Rose geeft de scheidingspapieren aan Mathias
Marie-Rose: Gij zult voor altijd mijn schat blijven, maar ver weg, verborgen, om misschien ooit gevonden te worden door iemand anders.

Generiek

Marie-Rose heeft vanaf seizoen 1 altijd al een plaats in de generiek. Hoewel ze ongeveer nog 1 seizoen bleef na de tijdsprong, werd ze niet meer opgenomen in generiek 2. In seizoen 14 komt haar plotse comeback. Ze krijgt dan ook direct terug een plaats in de generiek. In seizoen 24 wordt ze uit de serie geschreven, dus verdwijnt ze uit de generiek. Opmerkelijk is wel dat ze in generiek 7 niet meer fysiek te zien was.

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Marie-Rose, zie hier.
  • Voor meer informatie over de affaires van Marie-Rose, zie hier.
  • Voor meer informatie over Cathérine De La Mer, zie hier.