FANDOM

Marijke Leemans
Seizoenen 16 Portret-marijke
Eerste verschijning Februari 2007
Laatste verschijning Mei 2007
Gespeeld door Kirsten Cools

Kinderen Lana Stallaert
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieVerhaallijnen

Algemene informatie

Marijke Leemans is een gastpersonage uit seizoen 16 dat meer bepaald te zien was tussen februari en mei 2007. De rol werd vertolkt door Kirsten Cools.

Verhaallijnen

Op een avond valt een zekere Marijke Leemans binnen ten huize Peter. Ze vertelt Peter en Trudy dat Louise  hun dochter niet is, en dat ze waarschijnlijk met haar dochter verwisseld is. Voor Peter en Trudy is dit zeer choquerend, zeker wanneer ze te weten komen dat het kind na een auto-ongeval in coma ligt. Na wat denkwerk ontdekken Peter en Trudy dat de kans ook bestaat dat het kind de dochter van Els en Andreas is. Het viertal is ten einde raad. Peter wilt een DNA-test te laten uitvoeren, maar Trudy weigert. Ook Els en Andreas zijn niet echt voor zo'n test te vinden. Marijke daagt het viertal voor de rechter.

Lana is gestorven. Marijke is helemaal ondersteboven en de uitspraak wordt door het gerecht gedaan: het DNA - onderzoek heeft uitgewezen dat Lana de dochter is van Els en Andreas en dat zij dus verwisseld werd tijdens de geboorte. Marijke is dus eigenlijk de biologische moeder van Dieuwke. Els draait helemaal door en verdwijnt als sneeuw voor de zon, samen met haar dochter Dieuwke.

Commissaris De Vos en haar assistent Bosman vinden het verdacht dat Andreas zich verzet tegen de verspreiding van een opsporingsbericht. Uiteindelijk blijkt alles opgezet spel te zijn van Els en Andreas. Andreas had Els en Dieuwke namelijk ondergebracht in een kraakpand. Bosman en De Vos slagen erin om Els en Andreas toch te overtuigen om naar de rechtbank te gaan. De rechter doet een uitspraak: Els en Andreas krijgen het hoederecht, maar Dieuwkes biologische moeder Marijke mag mee beslissen over haar opvoeding en haar om de twee weekends en de helft van alle schoolvakanties bij haar houden. Els vertrouwt Marijke voor geen haar en laat haar schaduwen. Intussen denken Els en Andreas eraan om definitief naar het buitenland te vluchten, samen met Dieuwke.

Els geeft Ludwig een geheime buitenopdracht. Hij heeft nieuws over Marijke. Els is van mening dat Marijke een slechte invloed heeft op Dieuwke en ze weigert het kind mee te geven. Ludwig heeft nieuws over Geert, de kerel met wie Marijke wordt gezien. Andreas ontdekt dat Els Marijke laat schaduwen. Els vraagt aan commissaris Annelies De Vos om een onderzoek tegen Marijke te starten. Commissaris Annelies De Vos en hoofdinspecteur Renaat Bosman doen een ontdekking over Marijke. Commissaris De Vos en hoofdinspecteur Bosman ondervragen Marijke en Geert voor de zoveelste keer over de babywissel.

Even later komt Bosman erachter dat Geert de DNA-test heeft vervalst en misbruik heeft gemaakt van zijn job. Nog geen paar uren later ontvoert Marijke Dieuwke door haar vroeger dan Els op te halen op school. Bosman vindt een foto van een hut aan een meer in de spullen van Geert. Ludwig kent deze plek en gaat samen met de politie naar de hut. Daar vinden ze Geert met een pistool en ook Dieuwke. Marijke is vastgebonden op een bed aangezien, volgens Geert, ze Dieuwke ging vermoorden. Els is commissaris De Vos en hoofdinspecteur Bosman zeer dankbaar. Ze trakteert hun op een etentje.