FANDOM

Micheline Hoefkens
Seizoenen 561617 Micheline1Portret
Eerste verschijning 1995
Laatste verschijning Aflevering 3766 - 5 februari 2008
Gespeeld door Liliane Dorekens

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenVerhaallijnenFoto's

Algemene informatie

Micheline Hoefkens is een nevenpersonage dat van 1995 tot en met 1996 en van 17 oktober 2006 tot en met 5 februari 2008 vertolkt wordt door Liliane Dorekens.

Beroepsleven

Micheline verbleef een hele tijd in een vrouwengevangenis. Wanneer ze met Rita Van den Bossche naar Benidorm vlucht, gaat ze daar aan de slag in een café. Jaren later woont Micheline terug in België en heeft ze in Antwerpen haar eigen café geopend: Den Hannekesnest. 

Verhaallijnen

HetProces14 Seizoen5

Micheline Hoefkens is een celgenote van Rita Van den Bossche in de vrouwengevangenis. Rita belandde er nadat ze het appartement van Marie-Rose De Putter in brand stak en op haar broer Guido Van den Bossche schoot. Rita en Micheline kunnen het aanvankelijk helemaal niet met elkaar vinden. Ze noemen Micheline 'De Pot' en ze doet niets liever dan Rita pesten.

Nadien worden de twee toch goede vrienden, en wanneer ze alletwee uit de gevangenis ontslagen worden, blijven ze contact houden met elkaar. Micheline neemt haar intrek in het appartementje van Rita en samen beramen ze een plannetje om Rita en haar zoontje Pierrot Van den Bossche te herenigen. Ze ontvoeren de kleine Pierrot en vluchten naar het buitenland. Ze willen naar Spanje liften, maar dan worden ze tegengehouden door de politie.

Rita en Micheline zijn allebei in Benidorm terecht gekomen met de kleine Pierrot. De twee verliezen uiteindelijk contact met elkaar. Micheline gaat aan de slag in een café, terwijl Rita als zangeres haar kost probeert te verdienen. Nadien keert Rita met Pierrot terug naar België en blijft Micheline hoogstwaarschijnlijk in Spanje.

Jaren later. Micheline woont ondertussen terug in België en heeft zich in Antwerpen gevestigd. Ze heeft er eigenhandig een café uit de grond gestapt: Den Hannekesnest. Op een dag staat een totaal verwilderde Rita Van den Bossche voor haar deur. Door haar drankverslaving heeft ze volledig met haar familie gebroken en ze zoekt onderdak. Micheline twijfelt, maar wil Rita toch een kans geven. Ze biedt haar een kamer aan in haar huis, maar wel op twee voorwaarden: ze moet meehelpen in het café én bovendien van de drank blijven. Rita gaat akkoord met haar voorwaarden en neemt haar intrek bij Micheline.

Alles verloopt goed tot Micheline haar betrapt met een fles drank. Ze zet Rita opnieuw op straat en in een dronken bui wordt Rita aangereden door een auto. Micheline krijgt al snel spijt van haar beslissing en geeft Rita nog een tweede kans.

Wanneer Micheline en Rita in het café het slachtoffer worden van een plotse schietpartij, moeten ze de nacht doorbrengen in het politiekantoor. Het nieuws haalt ook de kranten en zo komt de familie van Rita te weten waar ze juist uithangt. Rob Gerrits en Pierrot Van den Bossche komen Rita in het café opzoeken om haar te overtuigen terug naar huis te komen. Rita wil er echter niets van weten en blijft bij Micheline wonen. Rita wil zelfs officieel scheiden van Rob en samen met Micheline gaat ze op zoek naar een goede advocaat. Ze komen uiteindelijk bij meester Balencourt terecht, die er alles aan wil doen om Rob te pluimen.

Het café van Micheline draait ondertussen zeer goed, en daar heeft de tussenkomst van Rita veel mee te maken. Ze introduceerde namelijk zangavonden en die lokken steeds veel volk. Ook de vaste stamgasten Rudolf De Moor en Lode Saggaert zijn vol lof over Rita, al zien ze eerder allebei in haar een potentiële vriendin. Micheline moet de twee mannen dan ook voortdurend op de vingers tikken om Rita met rust te laten.

Op een dag komt Micheline te weten dat er geld uit haar kassa gestolen is en ze wijst meteen met een beschuldigde vinger naar Rita Van den Bossche. Het komt tot een hevige discussie tussen de twee vriendinnen en Rita trekt haar conclusies. Ze pakt haar koffers en verdwijnt uit het leven van Micheline. Enkele weken later staat Micheline echter weer bij Rita aan de deur. Ze biedt haar excuses aan omdat ze de echte dader achteraf gevonden heeft. Micheline vertelt ook dat ze ondertussen bij de dokter is langsgegaan. Ze hebben namelijk een terminale vorm van kanker bij haar gevonden. Micheline is van plan haar café te verkopen zodat ze haar laatste dagen nog in alle rust kan doorbrengen. Nadien verdwijnt ze uit beeld.

Foto's