FANDOM

Mieke Van den Bossche
Seizoenen 1-2-3-4-5-6-7-9-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-NODV-26-27 Mieke2017
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Gespeeld door Caroline Maes (voorheen Lotte Mariën)
Huidig beroep Directiesecretaresse VDB Holding, mede-eigenaar De Proeverij
Huidige partner Niko Schuurmans
Kinderen Lennert De Waele
Ouders Jan Van den Bossche en † Monique Stevens
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Mieke Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 14 januari 2000 vertolkt wordt door Lotte Mariën en vanaf 11 oktober 2002 door Caroline Maes.

Familie en Liefdesleven

Mieke is de dochter van Jan Van den Bossche en Monique Stevens en de zus van Bart Van den Bossche. Ze heeft ook nog een halfzus (Leen Van den Bossche) en drie halfbroers (Willem Feyaerts, Maarten Van den Bossche en Guido Van den Bossche).

Ze had een tijdlang een relatie met Michel, een jongen die ze in Frankrijk leerde kennen en met wie ze nadien op ontwikkelingshulp ging in Afrika. De twee groeiden uit elkaar en Mieke trouwt later voor de eerste keer in 1999 met Leonardo Da Silva, een ontwikkelingshelper die ze tijdens haar werk in Brazilië leert kennen. Ze moet hem gedwongen achterlaten wanneer ze geveld wordt door een tropische ziekte, die het haar onmogelijk maakt om ooit nog terug naar het land af te reizen. Leonardo sterft in een auto-ongeval terwijl Mieke in België zwanger is van Marc De Waele, een psychiater die ze op een congres heeft leren kennen. Ze bevalt van een jongen: Lennert De Waele. De twee gaan uit elkaar nadat Marc haar bedroog, en nadien verongelukt hij samen met hun zoontje. 

Mieke stapt voor de derde keer in het huwelijksbootje met Wim Veugelen. Mieke wordt opnieuw zwanger, maar krijgt een miskraam en zal hierna nooit meer kinderen kunnen krijgen. Aan dit huwelijk komt ook een einde nadat Mieke hem bedriegt met dokter Paul Jacobs. Mieke heeft een tijdje een relatie met flamencoleraar Pieter De Deyn, ware het niet dat zijn bemoeizieke moeder ervoor zorgt dat het verhaal niet lang blijft duren. Daarna begint Mieke iets met de veel jongere Niko Schuurmans, die haar echter bedriegt met Evy Hermans en daarom door Mieke de laan wordt uitgestuurd. Na de breuk met Niko heeft Mieke enige tijd een relatie met Sébastien, tot ze Niko een tweede kans geeft. Na verloop van tijd vraagt hij haar ten huwelijk. Ze trouwen op 19 december 2014.

Nadat Mieke aangereden werd en een lange tijd in coma verbleef, is ze een 8 jaar van haar geheugen kwijt. Hierdoor is ze Niko vergeten en denkt ze dat Wim Veugelen nog steeds de man van haar leven is. Op aanraden van de familie probeert Mieke terug een band met Niko op te bouwen, maar Mieke voelt de klik niet en begaat een one-night-stand met Wim. Ondertussen begint Mieke ook te flirten met CEO Lars De Wulf, wat zich stilaan verder evolueert tot sekspartijen. Niet veel later neemt Mieke een beslissing over de 3 mannen in haar leven: ze laat Lars vallen, vraagt de scheiding aan bij Niko en kiest voor haar ex-man Wim. In februari 2017 maakt Mieke het uit met Wim, omdat ze hem opnieuw te saai vindt en wordt ze uiteindelijk terug verliefd op Niko. De twee geven hun huwelijk nog een kans.

Studies en Beroepsleven

Mieke was als jong meisje erg geïnteresseerd in ontwikkelingshulp. Ze trok bijvoorbeeld naar Tanzania, waar ze als verpleegster bij Artsen Zonder Grenzen aan de slag ging. Ze verhuisde nadien naar Brazilië om er ook aan ontwikkelingshulp te doen. Nadat ze een tropische ziekte had opgelopen, moest ze noodgedwongen terug naar België keren.

Samen met haar tweede echtgenoot, Marc De Waele, richt ze een opvangcentrum op voor probleemkinderen. Na zijn dood gaat ze werken bij het OCMW. Uiteindelijk besluit Mieke om haar job op te geven en gaat ze terug werken als verpleegster. Ze gaat aan de slag in het Algemeen Ziekenhuis waar ook haar stiefmoeder Linda Desmet en halfzus Leen Van den Bossche werken.

In het begin van het 23ste seizoen neemt Mieke ontslag bij het Algemeen Ziekenhuis omdat ze samen met Linda Desmet als zelfstandige verpleegster aan de slag gaat. Tijdens het 25ste seizoen opent Mieke haar eigen bed & breakfast: de Mie&B en wordt ze mede-eigenaar van de brouwerij van Niko: De Proeverij

In het najaar 2016, na het ontwaken uit de coma, lijdt Mieke aan geheugenverlies. Ze heeft geen interesse meer in de Mie&B en ook zelfstandige thuisverpleegster kan haar niet meer boeien zoals vroeger. Ze zegt haar oude leventje voorgoed vaarwel en start als de nieuwe directiesecretaresse van VDB Fashion. In 2017 probeert Mieke hogerop te komen en ze solliciteert bij 9House voor de oude job van Simon Feyaerts. Ze wordt echter niet gekozen en verliest de job aan Marie Devlieger

Verhaallijnen

Trivia

  • Tijdens de eerste jaren van Familie werd actrice Lotte Mariën aangeduid als Lieselotte Mariën in de generiek. Nadien werd haar naam afgekort tot Lotte. 
  • Wanneer er in 1997 een tijdsprong plaatsvond, werd actrice Lotte Mariën niet vervangen door een oudere actrice, terwijl dat wel het geval was voor het personage van Bart Van den Bossche. Dit valt te verklaren omdat het personage van Bart een groter aandeel kreeg na de tijdsprong, terwijl de rol van Mieke werd afgebouwd.
  • In 2011 ontstond het gerucht dat Caroline Maes uit de serie wilde stappen, nadat ze in een interview had aangegeven dat ze het rustiger aan wilde gaan doen vanaf het moment dat de verhaallijnen dat toelieten.
  • Mieke houdt van lavendelgeur. Dit laat Jan denken aan hun vakanties samen in de Provence.
  • In het 26ste seizoen vertelt Mieke dat het lied 'Angels' van Robbie Williams haar lievelingslied was en tevens het openingslied van haar huwelijk met Wim.
  • Na haar transformatie van brave Mieke naar een iets stoutere versie, kreeg actrice Caroline Maes veel negatieve reacties omdat de kijkers vonden dat haar personage vaak te ver ging.

Generiek

Galerij

Foto's