FANDOM

† Miel Verbiest
Seizoenen 161718 Miel1
Eerste verschijning Aflevering 3521 - 20 februari 2007
Laatste verschijning Aflevering 3932 - 20 oktober 2008
Gespeeld door Frans Maas

Kinderen † onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieVerhaallijnenGalerijFoto's

Algemene informatie

Miel Verbiest is een nevenpersonage dat van 20 februari 2007 tot en met 20 oktober 2008 vertolkt wordt door Frans Maas.

Verhaallijnen

Miel is de man van Francine Laenen en een oude schoolvriend van Jan Van den Bossche. Het koppel had jarenlang een bakkerij en ze trekken er sinds hun pensioen continu op uit met hun mobilhome.

Wanneer Jan en Miel elkaar weer tegen het lijf lopen, besluiten beide mannen de banden weer aan te smeden. Ze lopen de deur plat bij elkaar en al snel wordt Francine verliefd op Jan. Jan besluit Miel in te lichten over de avances van Francine, maar hij gelooft Jan niet en reageert kwaad. Later speelt Francine open kaart met Miel en vertelt ze hem dat 'swingen' altijd al een fantasie van haar is geweest. Ze weet hem te overhalen om geregeld een parenclub te bezoeken.

Naast haar seksuele hobby is Francine een bezige bij die altijd nieuwe dingen wilt uitproberen. Vaak probeert ze Linda Desmet hierin te betrekken, maar zij houdt niet echt van de drukte waarmee Miel en Francine te pas en te onpas komen aandraven.

Miel en Francine Laenen schrikken zich rot als ze hun mobilhome plots zien wegrijden. Ze gaan naar Jan Van den Bossche en bellen de politie. Die vinden snel hun motorhome. Hij is zelfs nooit weggeweest, want Miel en Francine hadden de verkeerde motorhome zien wegrijden.

Het koppel verdwijnt een tijdje uit beeld voor een lange rondreis. Bij hun terugkeer steunen ze Jan, Rob Gerrits en Wim Veugelen bij hun beklimming van de Mont Ventoux door mee naar Frankrijk af te reizen. Miel moedigt Jan aan wanneer hij de Mont Vontoux gaat opfietsen. Onderweg met hun motorhome herrinert hij zich plots niet meer waar de sleutels zijn. Later begint hij meer en meer te vergeten. Wanneer Francine naar Nieuw-Zeeland wil voor het huwelijk van haar neef, motvieert Miel haar om te gaan.

Bij haar terugkeer uit Nieuw-Zeeland verdwijnt het onbezorgde leven van Francine als sneeuw voor de zon. Miel blijkt immers aan de ziekte van Alzheimer te lijden en gaat er bijzonder snel op achteruit. Zijn gedrag komt tot een gevaarlijk hoogtepunt wanneer hij met zijn mobilhome in de verkeerde richting de snelweg oprijdt en wordt opgepakt voor spookrijden. Onderzoek in het ziekenhuis wijst aan dat hij aan Alzheimer lijdt. Francine besluit om hem onder te brengen in een psychiatrische instelling, zodat hij geen gevaar voor zichzelf en anderen meer kan betekenen. Ze waakt 24 uur op 24 aan zijn zijde en op die manier verwaterd dan ook het contact met Jan Van den Bossche en Linda Desmet.

Francine staat op een dag plots weer bij Jan Van den Bossche en Linda Desmet voor de deur. Ze vertelt hen dat Miel inmiddels overleden is en nodigt hen uit voor de begrafenis. Ze geeft ook aan dat ze zeker niet van plan is om bij te pakken te blijven zitten. Na de begrafenis zal ze op eigen houtje de wereld gaan rondreizen, want ze is er zeker van dat Miel dat zou gewild hebben.

Galerij

Foto's