Fandom

Familie Wiki

Monique Stevens

2,768pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
† Monique Stevens
Seizoenen 1234567891011 PortretMoniqueSeizoen8
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 2416 - 20 juni 2002
Gespeeld door Riet Van Gool

Kinderen Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaQuotesGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Monique Stevens is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 20 juni 2002 vertolkt wordt door Riet Van Gool.

Familie en Liefdesleven

In de beginjaren van de serie was Monique getrouwd met Jan Van den Bossche. Samen hadden ze twee tienerkinderen: Bart Van den Bossche en Mieke Van den Bossche. Het bleek al snel dat dit huwelijk onder veel druk stond. Ze konden heel moeilijk rondkomen met hun inkomen en maakten hierdoor maar al te vaak ruzie met elkaar. Nadat Jan haar bedroog met Babette Van Tichelen, was voor haar de maat vol. De twee scheiden.

Meteen na haar scheiding ontmoet Monique de rijke zakenman/rechter Didier De Kunst. De twee worden een koppel en Monique neemt samen met haar kinderen haar intrek in zijn villa. Hun relatie heeft veel doorstaan, want Didier was er ook niet vies van om Monique te bedriegen. Na een zoveelste slippertje, gaat Monique bij hem weg tot Didier haar ten huwelijk vraagt. Hun huwelijk loopt op de klippen wanneer Didier naar de gevangenis wordt gebracht voor de aanslag op Guido Van den Bossche en Claire De Ruyter

Na de breuk met Didier gaat Monique terug op date met onder andere Jef Lits, maar begint echter een relatie met Jean Makonga. Wanneer deze relatie tot een einde komt, vindt Monique uiteindelijk het liefdesgeluk bij hartchirurg Guy Maeterlinck. Er zijn even spanningen in hun relatie wanneer Monique gevoelens krijgt voor Guy's collega Antonio. De twee trouwen toch met elkaar, maar hun geluk is niet van lange duur. Wanneer Mieke Van den Bossche terugkeert uit Brazilië met een tropische ziekte, krijgt Monique dezelfde ziekte. Mieke geneest terwijl Monique sterft in het bijzijn van haar gezin. 

Beroepsleven

Ze was jarenlang de zaakvoerder van haar eigen restaurant: De Lork. Dit restaurant was jarenlang de vaste stek binnen de familie. Na haar dood, werd Elke Baertsoen de nieuwe zaakvoerder. Daarnaast was Monique voorzitster van een praatgroep voor vrouwen en was ze tijdelijk vervangend burgemeester. 

Verhaallijnen

GezinJanSeizoen1
Seizoen1 JanMonique2
SF01 03

Monique is de vrouw van Jan Van den Bossche en de moeder van Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche. Het huwelijk van Jan en Monique is allesbehalve ideaal, omdat ze het niet te breed hebben. In tegenstelling tot Jans broer Guido Van den Bossche, kan Jan zich geen dure levensstijl permitteren, iets wat Monique maar al te graag wil. Ze maakt dan ook duidelijk aan haar schoonzus Marie-Rose De Putter dat ze haar helemaal niet kan uitstaan.

De ruzie tussen Monique en Marie-Rose komt tot een hoogtepunt wanneer ze alletwee de rijke nonkel François Van den Bossche proberen in te palmen. François en zijn vrouw Simonne Vercauteren hebben geen kinderen, en het is welbekend dat ze goed verdienen door de schoenenfabriek van François. Ook het cadeau voor de verjaardag van Anna Dierckx zorgt voor discussie tussen Monique en Marie-Rose. Vooral omdat Monique en Jan hun deel van de cadeau niet kunnen betalen en het niet zien zitten om naar een duur restaurant te gaan.

Jan werkt bij een verzekeringsmakelaar, maar wordt op een dag ontslagen. Zijn broer Guido geeft hem de job van personeelschef bij VDB Electronics, iets wat Jan maar al te graag aanneemt. Monique ziet dit anders, want ze is bang dat Guido gewoon medelijden met hem heeft.

Door het constante gekibbel tussen haar en Jan, begint hij gezelschap te zoeken bij andere vrouwen. Zijn nieuwste verovering is directiesecretaresse Babette Van Tichelen. Hij koopt dure juwelen voor haar, en gebruikt hiervoor zelfs het geld uit de spaarpot van zijn kinderen. Monique begint al snel door te hebben dat er meer aan de hand is, en besluit haar man te volgen. Jan gaat zogezegd op zakenreis naar Hamburg, maar gaat eigenlijk op hotel met Babette. Monique confronteert Jan met de feiten.

De weken daarna is het koude oorlog tussen de twee, maar Monique en Jan gaan niet officieel uit elkaar om de schijn hoog te houden voor hun kinderen en familie. Ze groeien weer even dichter naar elkaar toe dankzij de dood van Pierrot Cockelaere en geven hun huwelijk nog een kans..

Seizoen2 MarieRoseCEO7
Seizoen2 PeterGevangenis10

Jan Van den Bossche en Monique hebben hun huwelijk nog een tweede kans gegeven. Monique stelt wel een belangrijke voorwaarde. Hij moet volledig breken met zijn secretaresse Babette Van Tichelen. Voor Jan is dit blijkbaar moeilijker dan verwacht, want Monique betrapt de twee tijdens een slippertje op zijn kantoor. Voor Monique is dit de druppel en ze wil een scheiding. De hele familie reageert geschrokken, maar ze laten Monique niet vallen. Ze blijft namelijk de moeder van Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche. Monique pakt haar koffers en verhuist naar een appartement.

Nadien heeft Monique een duidelijk doel voor ogen. Ze wil eindelijk iets maken van haar leven en een man vinden met heel veel geld om dat waar te maken. Voor haar is het huwelijk met Jan een afgesloten hoofdstuk, maar de twee blijven toch vriendschappelijk met elkaar omgaan, voor de kinderen. Het duurt dan ook niet lang voor Monique op zoek gaat naar een nieuwe vriend. Tijdens het proces van Peter Van den Bossche komt Monique voor het eerst in aanraking met rechter Didier De Kunst. Monique vindt hem een aantrekkelijke man, ookal is hun eerste ontmoeting niet meteen geslaagd.

Monique en Didier spreken later met elkaar af en worden een koppel. Monique trekt in bij Didier en komt te weten dat Jan hun huis wil verkopen. Monique eist een deel van de verkoopprijs en laat Didier met Jan onderhandelen.

Nieuwjaar19947 seizoen3
Nieuwjaar8 seizoen3

De scheiding van Monique en Jan Van den Bossche blijft aanslepen. Monique wil er niet op wachten en zorgt ervoor dat ook Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche bij Didier kunnen intrekken. Jan verhuist niet veel later naar een appartement, en Monique krijgt ook een deel van de verkoop van het huis.

Nu dat Monique over de juiste financiële middelen beschikt, wil ze ook niet bij de pakken blijven neerzitten. Ze start haar eigen zaak op: klassenrestaurant De Lork, samen met haar nieuwe rechterhand maître Frank. De Lork wordt al snel de vaste plek waar de familie komt dineren, en is een goede plek voor zakenlunches. Al is Monique haar ex-man nog niet vergeten. Ze voelt zich toch schuldig tegenover Jan wil een eerlijke regeling treffen in verband met bezoekrecht.

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan en zowel Monique als Didier stellen zich kandidaat voor een functie binnen de gemeente. Ook Jan is van de partij, en gaat meteen de strijd aan met Didier. Jan wordt even plaatsvervangend burgemeester, en ook Monique kan van een overwinning genieten. Ondertussen leert ze ook Sarah De Kunst kennen, de enige dochter van Didier met een eigen willetje.

VDB Systems5 Seizoen4
DidierSarah2 Seizoen4

Monique moet tijdelijk afscheid nemen van haar dochter Mieke Van den Bossche. Haar schoolresultaten zijn ondermaats en Didier De Kunst vindt het een goed idee om Mieke even op bijscholing te sturen zodat ze later naar een goede universiteit kan gaan.

Wanneer VDB Electronics de strijd aangaat met het nieuwe bedrijf van Guido, steunt Monique haar echtgenoot. Al wil ze haar familie niet zomaar tegenwerken. Door de moeilijke positie, besluit Monique zich dan toch afzijdig te houden, en ze stort zich op haar restaurant De Lork.

Monique krijgt dan toch de eer om even burgemeester van de stad te worden, terwijl Jan Van den Bossche de schepen van Feestelijkheden wordt. Eén van de eerste opdrachten van Monique is het huwelijk van Jan en Nele Van Winckel. Al trouwen ze niet op de traditionele manier. Ze doen het in een luchtballon, en Monique voelt zich duidelijk niet op haar gemak. Ze heeft last van hoogtevrees, en wil het liefst zo snel mogelijk achter de rug hebben.

Didier breekt met zijn dochter Sarah De Kunst omdat ze een lesbische relatie heeft met een zekere Wendy. Monique vindt de reactie van haar vriend overdreven en probeert ze alletwee op andere gedachten te brengen. Nadien vindt Monique een vreemde oorbel in haar bed, en ze denkt meteen dat Didier haar bedriegt met een andere vrouw. Ze pakt haar koffers en gaat met Bart Van den Bossche tijdelijk op hotel.

GezinDidier5 Seizoen5
MoniqueDidier12 Seizoen5
Monique trouwt

Didier bekent dat hij een slippertje heeft begaan met Bernice. Monique kan het ontrouw niet aanvaarden en wil weggaan van Didier. Hij smeekt haar echter op een tweede kans, en Monique geeft hem die. Al is ze niet van plan het bedrog snel te vergeten. Haar slecht humeur verdwijnt wanneer Mieke Van den Bossche terugkeert uit Frankrijk. Monique is blij dat haar dochter terug in het land is, en is trots op de goede resultaten die ze behaald heeft.

Het ontrouw van Didier blijft echter een doorn in het oog. Hij bedriegt Monique opnieuw met anderen vrouwen, en voor Monique is het genoeg geweest. Tijdens een fikse ruzie, zet Didier haar op straat. Samen met Mieke en Bart Van den Bossche vertrekt ze naar een hotel. Didier heeft de dag nadien al meteen spijt van zijn beslissing, en voelt zich eenzaam zonder Monique. Hij gaat naar De Lork en vraagt haar ten huwelijk. Monique geeft geen antwoord en laat Didier in de kou staan.

Monique wordt enkele dagen later uitgenodigd door Didier bij hem thuis. Na een goed gesprek, vraagt hij haar opnieuw ten huwelijk en deze keer zegt ze ja. Ze trouwen in het bijzijn van de hele familie, en ook Didiers dochter Sarah De Kunst maakt van de gelegenheid gebruik om terug naar huis te keren en band met haar vader weer te versterken. Tot Didier te weten komt dat Sarah een lesbische relatie heeft met Wendy. Hij zet Sarah terug op straat, terwijl Monique de brokken probeert te lijmen. Didier luistert niet naar zijn kersverse echtgenote en blijft bij zijn besluit.

Wanneer De Lork in financiële problemen komt, wil Didier geld lenen aan Monique. Ze is echter te trots om het geld aan te nemen, en wil haar eigen boontjes doppen. Tot de financiële put te groot wordt, en ze het geld toch moet aanvaarden. Ze eist daarvoor wel een tegenprestatie. Ze wil dat Didier zich niet meer bemoeit met VDB Electronics en zijn aandelen verkoopt.

DidierMonique3 Seizoen6
ClaireenGuido6 Seizoen6
GuidoRevalideert5 Seizoen6

Monique en Didier De Kunst krijgen een kaartje van Sarah De Kunst. Ze woont nu in de Verenigde Staten met Wendy en heeft een bloemenwinkel geopend. Didier beschouwt haar niet langer als zijn dochter en verbreekt alle contact.

Nu Didier zijn aandelen verkocht bij bij VDB Electronics, heeft hij nog maar weinig macht binnen het bedrijf. Guido Van Den Bossche ziet zijn kans om hem voor eens en altijd buitenspel te zetten. Didier wordt weggestemd als afgevaardigde van de Raad van Bestuur van het FAIC en hij staat op straat.

Didier wil zich wreken op Guido en contacteert huurmoordenaar De Cobra om Guido uit te schakelen. Al neemt De Cobra er zijn tijd voor. Didier wordt ongeduldig en pleegt voortdurend mysterieuze telefoontjes. Monique begint argwanend te worden.

De serie maakt een sprong in de tijd van zeven jaar

ArtsenZonderGrenzen7 Seizoen6
SF06 01

Zeven jaar later. De Cobra heeft toegeslagen tijdens een reisje van Guido en Claire De Ruyter naar Malta. Claire overleed na een zware val, maar Guido overleefde het ongeluk. Hij is echter verlamd en zit in een rolstoel. Didier is het al lang vergeten dat zijn aanslag mislukt is, want hij heeft tijdens de afwezigheid van Guido, opnieuw de macht kunnen krijgen bij het FAIC.

Monique kijkt al dagenlang uit naar de terugkomt van Bart Van den Bossche. Hij heeft zijn studies in Amerika eindelijk afgerond en kan aan de slag bij VDB Electronics. Bart is nog maar net terug, of Monique moet afscheid nemen van haar dochter Mieke Van den Bossche. Ze trekt als verpleegster naar Tanzania voor Artsen Zonder Grenzen.

Inspecteur Jef Lits komt via Didiers contactpersoon Freddy te weten dat Didier de huurmoordenaar ingeschakeld heeft om Guido te vermoorden. Didier wordt opgepakt door de politie en bekent. Hij wordt overgebracht naar de gevangenis. Voor Monique is dit een grote schok. Ze wist dat haar echtgenoot niet altijd zuiver op de graat was, maar had geen idee dat hij zó slecht kon zijn. Na haar mislukte huwelijk met Didier, heeft Monique eventjes een relatie met Patrick, een klant uit De Lork. Maar ook dit liep slecht af. Monique besluit daarom de mannen eventjes aan de kant te schuiven en zich volledig op haar zaak te storten.

Nadien volgt er nog meer slecht nieuws wanneer Mieke ernstig ziek wordt in Tanzania. Ze heeft malaria en moet dringend gerepatrieerd worden naar België. Haar toestand is kritiek en ze belandt in een diepe coma. Het is nog maar de vraag of ze dit avontuur zal overleden. Nonkel Walter Dierckx wordt er zelfs bijgeroepen en Monique vreest het ergste. Tot Mieke plotseling ontwaakt en volledig herstelt. Mieke besluit niet terug te keren naar Tanzania en neemt haar intrek bij Monique.

Tijdens de seizoensfinale is ook Monique te gast op het huwelijksfeest van Guido en Els D'hollander. Samen met de andere familieleden wordt ze gegijzeld door de extremisten uit de Oostbloklanden. Iedereen wordt samengebonden en de terroristen plaatsen een bom. Wie overleeft dit drama niet?

DoopselHannah Seizoen7
HannahOntvoerd4 Seizoen7

Mieke Van den Bossche woont nu al enkele maanden terug in België, maar ze kan het niet meer gewoon worden. Ze wil iets betekenen voor de mensheid en heeft heimwee naar haar tijd in Tanzania. Ze komt terug in contact met haar goede vriendin Reinhilde en samen maken ze plannen om naar Brazilië te verhuizen om er aan ontwikkelingshulp te doen. Monique moet opnieuw afscheid nemen van haar dochter, en dat valt haar zwaar.

Bart Van den Bossche heeft ondertussen een relatie met Brenda Vermeir en hij heeft haar ten huwelijk gevraagd. Monique en Brenda kunnen het echter helemaal niet met elkaar vinden. Tot Bart tijdens een etentje het goede nieuws meedeelt dat Brenda zwanger is. Monique is trots op haar zoon en deelt het goede nieuws met haar ex-man Jan Van den Bossche. De geboorte van Hannah Van den Bossche is een speciale gebeurtenis voor Monique, maar al snel ontstaat er een rivaliteit tussen haar en Brenda's moeder Marthe Vermeir.

Na het doopfeest van Hannah slaat het noodlot toe. Het kindje is spoorloos verdwenen en niemand weet waar ze is. De politie wordt erbij gehaald en Bart schakelt zelfs de media in om zijn dochter terug te vinden. Ook voor Monique zijn dit bange weken, zeker wanneer op hetzelfde moment Didier De Kunst uit de gevangenis ontsnapt. Monique is bang dat Didier ook haar zal opzoeken en voelt zich niet meer veilig. Monique reist naar Brazilië om tot rust te komen bij Mieke.

Seizoen8 21
Familie1618
Seizoen8 35
Seizoen8 39

Bart Van den Bossche en Brenda Vermeir zijn te weten gekomen dat hun dochtertje Hannah Van den Bossche zich bij Daniëlle Vinck in de Elzas bevindt. Terwijl ze hun dochtertje gaan halen, besluiten Monique en Marthe Vermeir om hun appartement op te knappen voor hun terugkomst. Monique kijkt hard uit naar de thuiskomt van haar kleindochter, en haar geluk kan niet op wanneer ze Hannah terug in haar armen kan sluiten.

Terwijl niet iedereen begrip toont voor de situatie van Daniëlle, is Monique wel vergevingsgezind. Ze vindt het vooral een eer dat Daniëlles ouders - de graaf en gravin van Rullingen - de kleine Hannah in hun testament gezet hebben ter compensatie van het verdriet.

Wanneer Monique door Nele Van Winckel benaderd wordt in verband met haar huwelijksproblemen met Jan Van den Bossche, beseft Monique maar al te goed dat ze zich eigenlijk heel eenzaam voelt. Ze is verbaasd wanneer inspecteur Jef Lits haar mee uit eten vraagt. Monique twijfelt, en zegt na lang aarzelen toch ja. Ze gaan verschillende keren samen op date, maar Monique ziet een relatie niet zitten en vraagt om gewoon vrienden te blijven.

Kerstmis komt eraan en Monique begint haar dochter Mieke Van den Bossche nog meer te missen. Tot ze een vreemde brief krijgt van Mieke. Ze is namelijk in Brazilië getrouwd met een zekere Leonardo. Monique en Jan zijn er nu zeker van dat Mieke niet meer naar huis zal terugkeren.

Monique loopt opnieuw op wolkjes wanneer ze tijdens een diner-dansant in De Lork Jean leert kennen. Monique is verliefd en hij vraagt haar mee op reis. Maar haar geluk kan niet blijven duren, want Jean was maar tijdelijk in het land, en vertrekt opnieuw naar het buitenland. Monique heeft het opnieuw moeilijk, en het proces van Didier De Kunst maakt het haar niet makkelijker. Meester Balencourt wil haar oproepen als getuige, maar dat ziet Monique niet zitten. Bovendien wil ze eindelijk werk maken van haar scheiding.

Na de plotse dood van Didier, vertrekt Monique naar de Caraïben om er aan boort te gaan van een cruise voor singles. Ze heeft er afgesproken met Jean, maar ze ontmoet er op de eerste dag de charmante chirurg Guy Maeterlinck. Monique en Guy kunnen het goed met elkaar vinden, en dat zorgt voor jaloezie bij Jean. Er bloeit iets moois tussen de twee en Monique besluit voluit voor Guy te gaan.

Seizoen9 51
Seizoen9 75
Seizoen9 54
Seizoen9 77

Anna Dierckx en Albert Thielens zijn vijftien jaar getrouwd. Dat moet uiteraard gevierd worden en Guido heeft bij hem thuis een feestje georganiseerd. Alle Van den Bossches en de intiemste vrienden zijn uitgenodigd. Monique wil van de gelegenheid gebruik maken om de familie op de hoogte te brengen van haar nieuwe relatie met chirurg Guy Maeterlinck. Ze kondigen zelfs hun huwelijk aan. Ook Bart Van den Bossche heeft groot nieuws. Hij gaat voor een jaar naar de Verenigde Staten om er te studeren.

Nu Monique en Guy samen zijn, vindt ze het hoog tijd om zijn kinderen te ontmoeten. Femke Maeterlinck en Thomas Maeterlinck zijn echter helemaal niet opgezet met de nieuwe relatie van hun vader, en willen Monique zo snel mogelijk weer buitenpesten. Monique kan het gedrag van haar toekomstige stiefkinderen maar moeilijk aanvaarden, en ze is vooral teleurgesteld in Guy, die hier niets tegen doet. Het is vooral Femke die een toegeving doet, na een emotioneel gesprek over haar overleden moeder.

Monique neemt definitief haar intrek in de villa van Guy, maar het huis doet haar nog te veel aan zijn overleden echtgenote denken. Monique kan Guy overtuigen om een aannemer aan te nemen om het huis op te knappen. Niet veel later krijgt ze bezoek van Mieke Van den Bossche en haar man Leonardo, die tijdelijk in België zijn voor de begrafenis van Guido Van den Bossche. Monique is blij dat haar dochter eindelijk kan kennismaken met haar nieuwe vriend, maar het afscheid valt haar opnieuw zwaar. Niet veel later moet ze ook afscheid nemen van Bart, die dan toch naar de VS vertrekt.

Guy wil Monique verrassen met een reisje naar Mexico, maar Monique had het reisje helemaal anders verwacht. Ze worden vergezeld door Antonio, een collega van Guy. Bovendien is Guy in Mexico telkens met zijn werk bezig, en vraagt hij aan Antonio om Monique gezelschap te houden. Monique wil haar man een lesje leren en gaat in op het flirterige gedrag van Antonio. Guy hoopte Monique te verrassen met een huwelijk in Mexico, maar Monique blaast alles af en wil terug naar huis gaan.

Terwijl Guy en Monique hun problemen proberen op te lossen, krijgt Monique plotseling bezoek van Sarah De Kunst. Ze is terug uit de VS en zoekt onderdak. Monique biedt Sarah een verblijfplaats aan, en ondertussen beseft ze dat Guy en Els D'hollander wel heel close met elkaar omgaan. Ook Cathérine Misotten heeft haar zinnen op Guy gezet, en Monique kan haar jaloezie maar moeilijk verbergen.

Nu Bart Van den Bossche definitief in de VS woont, staat Brenda Vermeir er alleen voor in de opvoeding van de kleine Hannah Van den Bossche. Wanneer het tot een ongeluk komt, waarbij Hannah verwond geraakt, willen zowel Monique als haar ex-man Jan Van den Bossche het hoederecht over het meisje aanvechten, maar ze komen gelukkig tot inkeer.

Antonio maakt zijn opwachting in België en hij heeft Monique nog steeds niet uit zijn gedachten kunnen zetten. Hij probeert Monique te overhalen om samen met hem een nieuw leven te beginnen. De brokken tussen haar en Guy zijn nog steeds niet volledig gelijmd en ze lijkt dan ook van plan om hierop in te gaan. Guy brengt haar tot inkeer door haar opnieuw ten huwelijk te vragen. Hij wil met haar trouwen op 3 mei, de datum waarop ze elkaar twee jaar eerder ontmoetten. Monique gaat akkoord en Antonio keert terug naar Mexico.

De problemen met Guy zijn echter nog niet volledig van de baan, want hij heeft opnieuw veel contact met Els D'hollander, die steun zoekt nu haar vriend Vincent Misotten terminaal ziek is.

Monique krijgt een telefoontje vanuit Amerika met de mededeling dat Bart er is omgekomen bij een vliegtuigcrash die geen overlevenden kende. De wereld van zowel Monique als Jan stort volledig in nu ze hun zoon verloren hebben. Niet veel later krijgen Guy en Monique het bezoek van een zekere Christel Feremans, die beweert Barts verloofde te zijn geweest en samen met hem een zoontje Mike te hebben gekregen. Christel gaat al snel in de clinch met Brenda, wanneer ze voor Mike de helft eist van het aandelenpakket dat Hannah door Barts dood zal erven.

Christel neemt haar intrek met Mike in het huis van Guy en Monique en zo ontmoet ze Thomas Maeterlinck. De twee worden een koppel, maar Monique probeert de vrouw te waarschuwen voor Thomas. Hij wil waarschijnlijk alleen een relatie met Christel om zo aan aandelen van VDB Electronics te komen. Niet veel later gaan de twee alsnog samenwonen.

Er komt een verrassend telefoontje uit Amerika. Bart blijkt nog in leven te zijn en in coma te liggen in een Amerikaans ziekenhuis. Brenda, Koen en Peter reizen naar hem toe in de hoop hem terug naar België te kunnen overbrengen. Intussen komt dit nieuws ook Christel ter oren en krijgt ze het bijzonder benauwd.

In Amerika kunnen Brenda Vermeir, Peter Van den Bossche en Koen Lamoen op het nippertje vermijden dat de huurmoordenaar, ingehuurd door Christel Feremans, Bart om het leven brengt. Een zwaar verminkte Bart keert terug naar België en er volgt een emotioneel weerzien tussen moeder en zoon. Maar er volgt een zware revalidatie, en vooral mentaal heeft Bart het moeilijk met zijn verminkt gezicht. Monique is in ieder geval blij dat hij weer aan de slag gaat bij VDB Electronics, dat is voor haar het ultieme bewijs dat alles terug zoals vroeger zal worden.

Monique krijgt opnieuw bloemen van Antonio en Guy Maeterlinck vreest dat hij zijn toekomstige bruid weer zal kwijtspelen. Hij reist naar Mexico om hem onder handen te nemen, en daar is Monique allesbehalve mee opgezet. Ze vindt het bovendien niet kunnen ze hun huwelijk wééral uitgesteld is. Guy maakt de belofte om een nieuwe trouwdag te kiezen en uiteindelijk stappen ze in het huwelijksbootje op 14 februari.

Mieke Van den Bossche keert ernstig verzwakt uit Brazilië terug. Ze lijdt aan een tropische ziekte die haar organen aantast. Het gaat snel bergaf met haar. Wanneer ze in ademnood verkeerd en de medische apparatuur het laat afweten, geeft Monique haar mond-op-mondbeademing, waardoor ze zichzelf met de tropische ziekte besmet. Guy laat zijn echtgenote naar het ziekenhuis brengen, maar de toestand van Monique gaat zienderogen achteruit terwijl Mieke wonder boven wonder aan het genezen is. Guy brengt Monique naar huis zodat ze haar laatste dagen in een vertrouwde omgeving kan doorbrengen. Monique sterft uiteindelijk in bijzijn van haar kinderen en Guy.

Trivia

  • Actrice Riet Van Gool werd uit de serie geschreven, omdat zij zwanger was en dit niet in de serie kon verwerkt worden.
  • Voor de actrice was dit haar laatste grote televisierol. Ze besloot haar leven een andere wending te geven en zich bezig te houden met spiritualiteit. Wel dook Van Gool in 2003 nog even op in een gastrol in de ziekenhuisserie Spoed. 

Quotes

Jan smeekt Monique om hem nog een kans te geven
Monique: Kruip maar, ventje!

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Monique, zie hier.
  • Voor meer informatie over het overlijden van Monique, zie hier.