Fandom

Familie Wiki

Nele Van Winckel

2,759pages on
this wiki
Add New Page
Comments9 Share
Nele Van Winckel
Seizoenen 3456789101112 Familie2467
Eerste verschijning Voorjaar 1994
Laatste verschijning Aflevering 2535 - 6 februari 2003
Gespeeld door Hermine Selleslagh

Kinderen Maarten Van den Bossche en Leen Van den Bossche
Ouders Dries Van Winckel en † onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Nele Van Winckel is een hoofdpersonage dat van begin 1994 tot en met 6 februari 2003 vertolkt wordt door Hermine Selleslagh.

Familie en Liefdesleven

Nele is de dochter van Dries Van Winckel en een onbekende vrouw. Nele's moeder is waarschijnlijk gestorven gedurende het 8ste seizoen, want in de inhouden staat 'De stemming is bedrukt door het slechte nieuws over Neles moeder.' Niet veel later verhuist opa Dries namelijk naar de omgeving van de Van den Bossches.

Nele is de tweede echtgenoot van Jan Van den Bossche. Samen kregen ze twee kinderen: Maarten Van den Bossche en Leen Van den Bossche. Hun huwelijk was echter niet perfect. Jan durft wel eens vreemdgaan, bijvoorbeeld met zijn secretaresse Jolien Stijnen. Na een lange periode van ruzies, scheiden ze en begint Nele een relatie met een oude kennis: Wilfried Langens. Ze verhuizen samen naar Zuid-Frankrijk.

Alles gaat goed tussen Nele en Wilfried, tot ze van haar ex-man te horen krijgt dat Wilfried haar dochter Leen heeft aangerand. Nele is razend en vermoordt Wilfried met een jachtgeweer. Nele keert nadien nog terug naar België en begint terug met Jan te flirten. De twee belanden meermaals samen in bed, maar Jan kiest toch voor zijn nieuwe vrouw Linda Desmet. Nele verdwijnt uit hun leven en heeft sindsdien ook geen contact meer met haar kinderen.

Beroepsleven

Nele is van opleiding verpleegster, maar werd huisvrouw tijdens haar huwelijk met Jan Van den Bossche. Al kriebelde het voortdurend om terug aan de slag te gaan, bijvoorbeeld wanneer dokter Guy Maeterlinck haar een job aanbood in het ziekenhuis. Nele koos echter altijd voor haar gezin. 

Verhaallijnen

Nele001

Nadat het huwelijk tussen Jan Van den Bossche en Monique Stevens op de klippen is gelopen, leert Jan de iets jongere Nele kennen. Ze komt over als een bijzonder zorgzame vrouw en verovert al snel het hart van de hele familie.

Nele is verpleegster van opleiding, en werkt als thuisverpleegster. Tegen alle verwachtingen in blijft hun relatie duren, en Nele kan het goed vinden met haar stiefkinderen Mieke en Bart. Samen met Jan en nonkel Walter Dierckx zorgt ze voor een verrassing door Anna Dierckx en Albert Thielens een reisje naar een bedevaartsoord cadeau te doen.

Nele003

Nele en Jan Van den Bossche vertrekken samen met de familie naar Italië voor het huwelijk van Veronique Van den Bossche. Door de romantische sfeer van het trouwfeest, krijgt ook Jan het idee om Nele ten huwelijk te vragen. Ze zegt ja en samen vertellen ze het goede nieuws aan Anna Dierckx.

Het duurt niet lang of de twee stappen in het huwelijksbootje, of beter gezegd huwelijksballon. Ze trouwen namelijk in een luchtballon in het bijzijn van heel de familie Van den Bossche. Toch verloopt niet alles even vlot tijdens de trouwdag. Jan vergat bijna waar hij de ringen gelegd had en bovendien viel hij perongeluk uit de luchtballon. Jan komt er wel zonder kleerscheuren vanaf. 

AppartementJan5 Seizoen5

Terwijl Jan en Nele hun intrek nemen in het appartement naast dat van nonkel François Van den Bossche, denkt Nele aan een gezinsuitbreiding. Ze wil graag een kindje met Jan. Maar ziet hij dat idee ook wel zitten? Hij heeft namelijk al twee kinderen uit zijn huwelijk met Monique Stevens.

Ondertussen komt Nele via haar werk in contact met een gevaarlijke patiënt. Hij heeft namelijk aids en wanneer Anna Dierckx dit te weten komt, wijst ze Nele meteen op de gevaren. Het duurt niet lang meer of Nele moet haar job als verpleegster opzeggen. Zij en Jan komen namelijk te weten dat ze zwanger is.

BevallingNele3 Seizoen6
NonkelWalter4 Seizoen7

Nele en Jan krijgen op een dag een medewerker van het ministerie van buitenland op bezoek. Nonkel François Van den Bossche is met zijn vrouw Mia Dondeyne omgekomen in het buitenland. De twee zijn aangedaan door het nieuws, omdat ze niet alles familie, maar ook goede buren waren. Jan doet er alles aan om hun lichamen naar België te krijgen. Nadien bevalt Nele van een dochter: Leen Van den Bossche. Jan en de hele familie zijn in de wolken met deze blije gebeurtenis.

De serie maakt een sprong in de tijd van zeven jaar

SF06 33

Zeven jaar later is er veel veranderd binnen de familie Van den Bossche. Jan en Nele hebben ondertussen nog een zoontje erbij gekregen: Maarten Van den Bossche. Hun huwelijk vertoont reeds de eerste barsten. Nele denkt dat haar man een midelifecrisis heeft, omdat hij een GSM wil kopen. Bovendien ziet ze hoe Jan zijn secretaresse Babette Van Tichelen een lift geeft. Nele weet wat er in het verleden tussen de twee gebeurd is, en trekt verkeerde conclusies. Ze vertrekt met de kinderen naar een hotel.

Jan probeert op verschillende manieren duidelijk te maken dat er niets is tussen hem en Babette, maar Nele wil niet luisteren. Tot ze ontdekt hoe de vork in de steel zit. Nele schaamt zich diep en wil het goedmaken met haar echtgenoot. Ze koopt een GSM voor hem en keert met Maarten en Leen terug naar huis.

Tijdens de seizoensfinale zijn ook Nele en Jan van de partij op het huwelijk van Guido Van den Bossche en Els D'hollander. Ze verzamelen met heel de familie in het Hilton voor het trouwfeest, maar dan slaat het noodlot toe. Een groep extremisten gijzelt de volledige familie omdat er een delegatie van een Oostblokland aanwezig is in het hotel. De gijzelnemers dreigen ermee Jan te vermoorden, en Nele stort in. Jan komt er echter met de schrik vanaf, en nadien verzorgt ze Anna Dierckx, die een hartaanval heeft.

Binnenkort

Nele005
Nele011

Het gaat al lang niet meer goed tussen Jan en Nele. Hun relatieproblemen zorgen ervoor dat Jan steeds meer tijd doorbrengt met directiesecretaresse Jolien Stijnen. Nele komt al snel te weten dat zijn smoesjes over overwerken niet kloppen en ze verdenkt hem ervan een affaire te hebben. Wanneer Nele hem betrapt met Jolien, zet ze Jan op straat. Jan kan niet meteen op sympathie rekenen van zijn familie. Guido keurt het gedrag van zijn broer helemaal niet goed en ook Anna kan haar oren niet geloven. Alleen Monique vindt het jammer dat zijn huwelijk weer op de klippen gelopen is. 

Jan verblijft enkele dagen bij Rita en Rob in Yerseke maar hij wil snel terug naar huis terugkeren. Nele besluit hem nog een allerlaatste kans te geven en ze vergeeft hem. Enkele weken later moet Nele echter naar haar zieke moeder vertrekken en staat Jan er alleen voor om voor de kinderen te zorgen. 

Wanneer Nele terugkeert begint ze zich volop op de organisatie van de zeeklassen te storten. Haar kinderen Leen en Maarten gaan samen met hun neefje Pierrot op reis en Nele, Brenda en Noortje zijn kookmoeders.Tijdens de zeeklassen loopt het echter volledig mis wanneer er bij sommige kinderen een dodelijk vorm van botulisme wordt vastgesteld. Maarten is er erg aan toe en wordt naar het ziekenhuis gebracht. Nele kan de spanning niet aan en stort in.

Nele voelt zich sterk genoeg om in het hospitaal de handen uit de mouwen te steken. Ze wijkt geen moment van haar dochtertje. Maarten is in kritieke toestand met de Seaking naar een ander ziekenhuis overgebracht. Voor Anna is de angst om haar kleinkinderen ondraaglijk en ze krijgt een hartaanval. Het komt uiteindelijk in orde met zowel Maarten als Anna. Alleen Noortje heeft haar ongeboren kindje verloren en zakt weg in een depressie.

Nele010
Nele013

Het huwelijk van Jan en Nele staat alweer op springen. Nele is het kinderachtige gedrag van haar echtgenoot meer dan beu en dreigt hem te verlaten. Wanneer ze een oude jeugdkennis Wilfried opnieuw tegen het lijf loopt, krijgt ze gevoelens voor hem. Ook Jan leert iemand anders kennen, namelijk Linda Desmet. Jan en Nele besluiten er dan maar een punt achter te zetten en ze scheiden. Nele verhuist samen met Wilfried naar Zuid-Frankrijk en ze slaagt erin co-ouderschap te krijgen over de kinderen, waardoor die tijdens de schoolvakanties naar Zuid-Frankrijk mogen komen. 

Nele022

Na een van haar vakanties bij Nele en Wilfried biecht Leen aan haar stiefmoeder Linda Desmet op dat ze door Wilfried werd aangerand. Wanneer Nele dit nieuws van Jan verneemt, slaan haar stoppen door en schiet ze Wilfried dood met een jachtgeweer. Ze verdwijnt achter de tralies, maar wordt later op haar assisenproces vrijgesproken. De jury is van mening dat ze handelde uit onweerstaanbare drang.

Niet lang na haar proces duikt Nele weer op in het land. Ze zoekt toenadering tot Jan en de twee belanden meermaals met elkaar in bed, totdat Linda hen betrapt. Om zijn relatie te redden vraagt Jan aan Nele om uit zijn leven te verdwijnen, maar ze laat zich echter niet afschepen en begint het koppel te stalken. Uiteindelijk kunnen Jan en Linda bewijzen verzamelen en stellen ze Nele voor de keuze: of ze verdwijnt definitief uit hun leven, of ze krijgt een klacht aan haar been, waardoor ze weer achter de tralies kan verdwijnen. Nele kiest het zekere voor het onzekere en verhuist weer naar Frankrijk. Maarten en Leen stellen zich vragen bij de plotse contactbreuk met hun moeder, maar Jan en Linda vertellen hen dat dit de beste oplossing voor iedereen was.

Trivia

  • In 2014 doken er geruchten op dat Nele zou terugkeren in de reeks, mede door een eventueel verband met het personage Delphine Van Winckel. Acteur Jef De Smedt (Jan) vertelde in een tijdschrift dat deze geruchten niet kloppen. Toen actrice Hermine Selleslagh te gast was in het spelprogramma Blokken, vertelde ze zelf dat er geen terugkeer zit aan te komen. Ze is namelijk niet meer actief als actrice, maar is in het bedrijfsleven gestapt. 
  • Hermine Selleslagh won via een wedstrijd een gastrol als Nele in Familie en haar personage groeide uit tot een vast gezicht dat uiteindelijk tien jaar in de reeks te zien zou zijn. 
  • In het spel Het Mysterie Thomas Feyaerts kon men in de GSM van Bas Van Opwyck een e-mail vinden van Nele. Zij vroeg hierin om haar met rust te laten en dat ze niets meer met Jan Van den Bossche te maken wilt hebben.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Nele, zie hier.