Fandom

Familie Wiki

Noortje Moortgat

2,764pages on
this wiki
Add New Page
Comments2 Share
Noortje Moortgat
Seizoenen 6789 Portret-noortje
Eerste verschijning 1997
Laatste verschijning Aflevering 1735 - 5 november 1999
Gespeeld door Veerle De Jonghe

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriek

Algemene Informatie

Noortje Moortgat is een hoofdpersonage dat van 1997 tot en met 5 november 1999 vertolkt wordt door Veerle De Jonghe.

Familie en Liefdesleven

Samen met haar broer Rikkert Moortgat is Noortje een goede vriendin van de familie Van den Bossche. De twee brengen dan ook veel tijd door in stamkroeg De Bananja.

Noortje had een knipperlichtrelatie met René D'hollander. Ze wordt zelfs zwanger van hem. Wanneer Noortje als kookmoeder meegaat op de zeeklassen van Maarten Van den BosscheLeen Van den Bossche en Pierrot Van den Bossche, wordt ze getroffen door botulisme en verliest ze haar ongeboren kind. Dit is een zeer zware klap voor Noortje. Ze verblijft een tijdje in een instelling.

Na haar herstel pikt Noortje weer de draad op en herbegint een relatie met René. Deze komt echter tot een definitief einde wanneer ze René betrapt tijdens slippertje met Trudy Tack de Rixart de Waremme.

Beroepsleven

Noortje was jarenlang de directiesecretaresse van het dochterbedrijf van VDB Electronics: FAIC. Na haar definitieve breuk met René, vraagt ze haar overplaatsing naar de Van den Bossche plant in Frankrijk aan.

Verhaallijnen

Binnenkort

Binnenkort

Seizoen8 24
Seizoen8 René32
Familieveerleronny
SF08 25

Noortje heeft nu al eventjes gevoelens voor René D'hollander, maar hij heeft dat nog niet door. Terwijl ze op wolkjes loopt als het over de liefde gaat, lukt het minder goed met haar werk in het FAIC. Sinds Henk Terjonck aan de leiding staat, werkt Noortje er nog allesbehalve graag. Henk gedraagt zich als een verschrikkelijke klier omdat hij overgeplaatst is van VDB Electronics. Babette Van Tichelen probeert de ruzie op te lossen door zowel Noortje als René uit te nodigen voor een etentje.

Tot ieders verbazing wordt René ook verliefd op Noortje en worden ze een koppel. Al lijkt René niet altijd even trouw te zijn, want hij durft al eens flirten met secretaresse Jolien Stijnen. Noortje is blind voor alle gebreken van René, en voor haar is hij de man van haar leven.

Nadien gaan Noortje en René samen naar Damme om te genieten van een dagje uitwaaien. Wat Noortje niet weet, is dat Didier De Kunst meereist. Hij woont al wekenlang stiekem bij René thuis, omdat hij ondergedoken is voor de familie Van den Bossche. Wanneer Noortje over samenwonen begint, reageert René dan ook zeer koeltjes. Noortje vindt dat René zich enorm vreemd gedraagt en begint te twijfelen over haar relatie. Tot ze zwanger blijkt te zijn. René dringt aan op een abortus, maar daar wil Noortje niets van weten.

Noortje neemt de moeilijke beslissing om haar relatie met René te beëindigen en het kindje alleen op te voeden. Maar René heeft spijt van hun ruzie, en wil het opnieuw bijleggen. Noortje twijfelt, maar wanneer ze René wil opzoeken komt ze er Didier tegen. Noortje is razend en wil René niet meer zien. Ze geeft zelfs haar ontslag bij Guido Van den Bossche. Guido wil het ontslag niet aanvaarden en eist dat de twee het met elkaar bijleggen.

Enkele weken later wordt Didier opgepakt door de politie en naar de gevangenis gebracht. Noortje zit met veel vragen, en gaat hem opzoeken. Didier kan haar helemaal inpakken en Noortje blijft verschillende keren terugkeren om met Didier te praten. Haar vrienden en familie proberen Noortje te verwittigen dat Didier niet te vertrouwen is, maar Noortje eist antwoorden. Wanneer Didier wil ontsnappen, wordt hij doodgeschoten door inspecteur Jef Lits.

Noortje beseft eindelijk dat ze fout was, en dat Didier haar verschillende dingen heeft wijsgemaakt. Samen met Brenda Vermeir en Nele Van Winckel stort ze zich op de voorbereidingen van de zeeklassen van de kinderen. Maar de zeeklassen draaien uit op een nachtmerrie. Vijftig kinderen en hun begeleiders hebben een voedselvergiftiging opgelopen. Op het domein is het een complete chaos. De familie Van den Bossche verneemt het slechte nieuws op de radio en vertrekt in allerijl naar de kust. Ondertussen worden de slachtoffers naar verschillende ziekenhuizen overgebracht. Ook Noortje wordt ziek, en vreest voor haar kindje.

Noortje verdwijnt uit beeld na haar breuk met René D'hollander. Ze vraagt bij het FAIC haar overplaatsing aan naar de Van den Bossche plant in Frankrijk.

Trivia

  • Actrice Veerle De Jonghe was in de beginjaren van Familie ook al te zien. Ze vertolkte toen de rol van Birgit Van den Sompel.

Generiek

Slideshow