Fandom

Familie Wiki

Reeks 1

2,763pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share
Seizoen 1 Seizoen 2

Seizoen 1 is de reeks die loopt van 30 december 1991 tot 29 mei 1992. Het seizoen telt 110 afleveringen.

De kijker leert de familie Van den Bossche kennen en de problemen die zich voordoen binnen de familie. In december 1991 wordt Generiek 1 gelanceerd, waarin de volgende personages worden opgenomen: François Van den Bossche, Simonne Vercauteren, Walter Dierckx, Anna Dierckx, Jan Van den Bossche, Monique Stevens, Rita Van den Bossche, Guido Van den Bossche, Marie-Rose De Putter, Marleen Van den Bossche, Pierrot Cockelaere, Mieke Van den Bossche, Bart Van den Bossche, Peter Van den Bossche en Veronique Van den Bossche.

Verder dit seizoen maken we kennis met Herman De Bie, Babette Van Tichelen, Willem Delfosse, Bruno Van Assche, Jean-Pierre, Willy De Clippeleire, Julienne Vandenabeele, Mia Dondeyne, Birgit Van den Sompel, Mark Van Oorschot, Dirk Cockelaere, Xavier Latour, Chantal, Nick Vandecasteele en Abdil.

De personages die gedurende dit seizoen verdwijnen, zijn achtereenvolgens Pierrot Cockelaere, Mark Van Oorschot, Xavier Latour en Nick Vandecasteele.

Verhaallijnen

Seizoen1 RitaWalter
Seizoen1 MarleenFrancois
Afl1.11
Seizoen1 WalterGust
GezinGuidoSeizoen1
VeroniqueBirgitSeizoen1
Familie199192
VeroniqueGuidoSeizoen1
VeroniqueWalter2Seizoen1
Seizoen1 SimonneFrancois
Seizoen1 MarleenMarieRoseRita
GezinJanSeizoen1
JanBabetteSeizoen1
Seizoen1 JanMonique2
Seizoen1 AnnaMarieRoseGuido
SF01 01
GuidoAnnaSeizoen1
Seizoensfinalefamilie1
SF01 21

De verjaardag van Anna

Anna wordt 65 jaar en dat wil de familie niet zomaar laten voorbijgaan. Guido en Marie-Rose plannen een groot feest in restaurant 'De Gulden Vork'. Jan en Monique kunnen dit niet betalen, waardoor ze hun plannen moeten wijzigen. Uiteindelijk wordt het slechts een intiem etentje bij Anna haar thuis. Rita en Walter hebben samen een lied ingestudeerd en verrassen Anna hiermee tijdens het feestje.

Chantage

Marleen, de achttienjarige dochter van Anna en Pierre, flirt met een getrouwde man genaamd Gust. Wanneer Peter dit te weten komt, beslist hij zijn tante hiermee te chanteren. Marleen moet met Peter naar bed gaan, want anders vertelt hij haar geheim aan Anna. Ondertussen komt ook Walter dit nieuws te weten. Hij probeert Gust met de feiten te confronteren.

Relatieproblemen

Guido heeft samen met zijn vrouw Marie-Rose en hun kinderen Peter en Veronique naar de buitenwereld toe een perfect huwelijk. Maar achter de muren van hun grote villa is het niet al goud dat blinkt. Guido en de exentrieke Marie-Rose hebben vele ruzies waarvan niemand iets afweet.

Tienerzwangerschap

De zeventienjarige Veronique is zwanger. Guido is razend en wil zelfs dat zijn dochter met de vader van het kind trouwt, maar Veronique is helemaal niet verliefd op hem. Intussen zit hij al te flirten met Chantal. Veronique wil abortus plegen, maar Guido wil hier niets van weten. Volgens hem moeten zowel Mark als Veronique hun verantwoordelijkheden opnemen. Ten einde raad gaat Veronique biechten bij Walter en komt ze tot inzicht. Ze besluit het kind te houden.

De bende van Cartouche

Ook de enige zoon van Guido en Marie-Rose is niet perfect. Peter zit samen met zijn vrienden in een rebelse fase. De groep noemt zichzelf 'De bende van Cartouche'. Het komt al snel tot een ruzie wanneer Peter probeert aan te pappen met Birgit, de vriendin van zijn goede vriend Bruno.

Het ongeval van Mark

Nu Veronique besloten heeft om geen abortus te plegen, wil ze het liefst van al samen met Mark het kind opvoeden. Mark is echter een echte fan van motors. Tijdens een ritje met de motor verongelukt hij en sterft ter plaatse. Veronique blijft alleen achter met haar ongeboren baby.

Geldwolvin

François is de broer van Pierre. Samen met zijn vrouw Simonne heeft hij een goed draaiende schoenenfabriek. Door hun fabriek heeft het koppel geld in overvloed. Omdat François en Simonne een kinderloos huwelijk hebben, hoopt Monique stiekem op een deel van hun erfenis. Ze schakelt Mieke en Bart in om een goede indruk achter te laten bij François en Simonne.

Ongetrouwde moeder

Rita is de oudste dochter van Anna en Pierre. Haar eerste echtgenoot ging er vandoor na de dood van hun zoontje Paul. Nadien werd Rita zwanger van Dirk. Wanneer hun zoontje Pierrot werd geboren, koos Rita ervoor om het jongetje alleen op te voeden. Dirk is toch een aanwezige vader voor de jongen, maar zit vaak in het buitenland voor zijn job.

Nieuwe uitdaging

Jan en Monique hebben het niet breed en zijn duidelijk jaloers op de rijke tak van de familie. Jan werkt als verzekeringsmakelaar en Monique is lid van een praatgroep voor vrouwen. Wanneer Jan wordt ontslagen, waardoor het gezin opnieuw in geldnood komt, wil Guido zijn broer een kans geven om bij zijn bedrijf VDB Electronics te komen werken. Jan wordt personeelschef.

De Japanse deal

Guido heeft met VDB Electronics een belangrijke deal kunnen sluiten met een Japans bedrijf. Ze sturen een delegatie naar België, maar net op dat moment komt Guido te weten dat zijn dochter Veronique zwanger is. Hij laat de deal aan Jan en Babette over, die zich over de Japanners ontfermen. Babette neemt ze mee op restaurant en laat hen het nachtleven in de stad zien. 

Affaire

Jan flikflooit met Babette, de verleidelijke secretaresse bij VDB Electronics. Hij koopt Babette een mooie ketting met de letters van hun voornamen in gegraveerd. Monique, die al een tijdje vermoed dat er iets gaande is, komt te weten dat Jan met Babette op weekend geweest is in Hamburg. De vijftienjarige Bart en de zestienjarige Mieke lijden onder het geruzie van hun ouders.

Sabotage

In de omgeving van Guido en Marie-Rose gebeuren vreemde dingen: er wordt een dode kat voor de deur gelegd, de stallen van de manege worden in brand gestoken en de computers bij VDB Electronics worden gesaboteerd. In eerste instantie denkt iedereen dat Peter de dader is, aangezien hij ruzie heft met zijn ouders en al een tijdje niet meer thuis is geweest.

Birgit verkracht

Het conflict tussen Peter en Bruno bereikt een hoogtepunt. Terwijl Guido, Marie-Rose en Veronique naar Luxemburg vertrekken, heeft Peter het huis voor hem alleen en nodigt hij enkele vrienden uit. Ook Birgit is uitgenodigd en wordt meegenomen naar boven door Peter. Niet veel later beweert Birgit dat Peter haar verkracht heeft en stuurt de politie op hem af. Peter wordt gearresteerd. 

Leukemie

Pierrot, de zoon van Rita en Dirk, heeft leukemie. Dankzij een beenmergtransplantatie van Peter komt hij er weer even bovenop, maar hervalt echter na enkele weken. Pierrot geeft de strijd tegen leukemie op en overlijdt aan de ziekte. De hele familie is aanwezig op zijn begrafenis.

De operatie van Anna

Het gaat niet goed met Anna. Ze heeft al enkele jaren last van hartproblemen en moet hiervoor onder het mes. Na een bezoek bij de dokter wordt haar operatie met enkele weken vervroegd. Anna overleeft de operatie.

Verkeersongeval (deel 1)

Bij hun vertrek op vakantie worden Guido, Marie-Rose en hun dochter Veronique slachtoffer van een zwaar verkeersongeval. Veronique wordt in het ziekenhuis opgenomen en verliest haar ongeboren baby. Wat er met Guido en Marie-Rose is gebeurd, is nog steeds onbekend.

Personages

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Nieuwe gastpersonages

Meer informatie over gastpersonages uit het 1ste seizoen die geen eigen pagina hebben, vind je hier.

Recasts

Afleveringen

Voor een overzicht van de afleveringen, zie hier.

Families

Familie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Totaal
Van den Bossche X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X 26
Dierckx X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X 26
De Putter X X X X X X X - - - - - - X X X X X X X X X X X X - 19
Cockelaere X X - X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X - - 23
Stevens X X X X X X X X X X X - - - - - - - - - - - - - - - 11
Van Tichelen X X X X X X X X X - - - - - - - - - - - - - - - - - 9
De Bie X X X X X X - - X X X - - - - - - - - - - - - - - - 9
Latour X - - - - - - - - - - X X X X X X X - - - - - - - - 8
Delfosse X X X X X X X - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 7
Vandenabeele X X X X X X - - - - - - - - X - - - - - - - - - - - 7
Van Assche X X X X X X - - - X - - - - - - - - - - - - - - - - 7
Dondeyne X X X X X X - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 6
De Clippeleire X X X X X X - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 6
Vercauteren X X X - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 3
Van den Sompel X X - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2
Vandecasteele X - - - - - - - - - - - - - X - - - - - - - - - - - 2
Van Oorschot X - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1

Huwelijken en scheidingen

Geboortes en sterftes

Ondernemingen, verenigingen en clubs

Trivia

  • Dit seizoen telt het minst aantal afleveringen van alle seizoenen.
  • Dit seizoen is het enige seizoen dat niet in de maand september of augustus begint.

Lees Meer