Fandom

Familie Wiki

Reeks 22

2,764pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Seizoen 21 Seizoen 22 Seizoen 23

Seizoen 22 is de reeks die loopt van 27 augustus 2012 tot 28 juni 2013. Het seizoen telt 220 afleveringen.

In oktober en november 2012 wordt Generiek 6 aangepast, waarin een aantal extra personages worden opgenomen: Trudy Tack de Rixart de Waremme, June Van Damme, Benny Coppens, Patrick Pauwels en Liesbeth Pauwels worden toegevoegd. Hanne Van den Bossche, Axel De Meester en Caroline De Meester zijn niet langer te zien in de generiek.

Verder dit seizoen maken we kennis met Arno Coppens, Stefanie Coppens, Elias, Charlotte Kennis, Pieter-Jan, Rudi Verbiest, Gail Cockelaere, Justin Cockelaere, Wouter Dewynter, Vera, Kristina Delcourt en Danny Vandrogenbroeck.

Het personage dat na jarenlange afwezigheid terugkeert is Leen Van den Bossche.

Vaste gezichten die verderop het seizoen verdwijnen, zijn achtereenvolgens Maarten Van den Bossche, Hanne Van den Bossche, Paul Jacobs, Victor Praet, Remko Willaert, Roos Sterckx, Axel De Meester, Caroline De Meester, Anita Degeling, Colette Vermeir, Annelies Verlinden, Steve Schuurmans, Jana Pleysier, Jean-Pierre Deleu, Glenn De Bock en Kristina Delcourt.

Verhaallijnen

Marie-Rose versus Caroline (deel 2)

Familie afl4886 08
Familie afl4888 02
Familie afl4886 06
Familie afl4886 09

In tegenstelling tot Marie-Rose heeft Caroline de van de ravijn in de Ardennen niet overleefd. Wanneer Axel te horen krijgt dat zijn moeder Marie-Rose probeerde te vermoorden, voelt hij zich niet meer op zijn gemak bij VDB Fashion en beslist ontslag te nemen. Mathias en Marie-Rose besluiten hun relatie een nieuwe kans te geven, maar dit verloopt redelijk stroef.

De ontvoering van Mieke (deel 2)

In opdracht van Glenn belt een paniekerige Mieke naar Niko. Niko beslist helemaal alleen op zoek te gaan naar zijn lief en de doorgedraaide Glenn. Wanneer hij hen terugvindt in een loods, wordt Niko al snel overmeesterd en onder schot gehouden. Net voordat Glenn met het koppel wilt afrekenen, duikt niemand minder dan Steve op. Hij slaagt erin zijn broer en Mieke uit de klauwen van Glenn te redden. Mieke en Niko zijn Steve dankbaar en vertrekken voor een tijdje naar het buitenland om te bekomen van het voorval. Steve beslist zijn broer te vervangen in de Jan & Alleman.

Het slechte rapport (deel 2)

De resultaten van Guido zijn ondermaats en hij moet zijn jaar opnieuw doen. Guido zelf heeft een ander idee voor ogen en wil zakken van richting en Elektro-mechanica gaan studeren. Jan wil hier niets van weten, waardoor Guido gewoon zijn jaar opnieuw moet doen.

De wraak van Deleu

Nu Victor Praet de algemeen directeur wordt na de fusie, wil voorzitter Jean-Pierre Deleu wraak nemen. Onder de noemer van 'besparingen' eist hij dat Victor verschillende vaste werknemers ontslaat, waaronder Paul, Linda en Mieke.

Verbouwingswerken

Maarten stort zich zo hard op de verbouwingswerken van de boerderij dat zijn gezondheid en relatie met Roos eronder lijden. Roos kan haar lief overtuigen om tijdelijk een andere kok aan te nemen in de KomEet zodat ze met Maarten op reis naar Thailand kan gaan. Het koppel beslist Guy aan te nemen.

Hanne naar Amerika

Na het vertrek van Axel bij VDB Fashion stelt Hanne zich kandidaat om de nieuwe ontwerper te worden. Veronique wilt haar echter niet aannemen omdat ze geen diploma heeft. Dit zet Hanne aan het denken. Ze beslist om met Remko naar Amerika te verhuizen en daar haar studies af te maken. Ook Remko gaat er opnieuw studeren.

De dood van Paul

Hoewel Paul en Nathalie gaan samenwonen, groeien zij en Dirk echter terug naar elkaar toe. Wanneer Paul van Bart en Trudy te horen krijgt dat Nathalie hem bedrogen heeft en ook nog eens Annelies hem komt vertellen dat Pauls beste vriend William gestorven is, beslist hij zelfmoord te plegen.

Hernia (deel 1)

Jean-Pierre wordt weggestemd als voorzitter van de Raad van Bestuur van het Algemeen Ziekenhuis. Victor gaat opnieuw met plezier werken. Zijn geluk duurt echter niet lang wanneer hij er een hernia oploopt en voor langere tijd buiten strijd is. Victor moet uiteindelijk geopereerd worden aan zijn rug.

Strijd voor PR-manager

Bij VDB barst een strijd los tussen Evy en Nathalie voor de job van PR-manager. Na lang overleg kiezen Peter en Veronique echter voor Nathalie. Evy beslist haar ontslag te geven als directiesecretaresse en gaat bij een andere firma aan de slag. Na een tijdje begint ze VDB te missen en neemt Evy haar oude job bij VDB terug aan.

Miskraam

Peter en June proberen een kind te krijgen. Wanneer June zwanger is slaat het noodlot echter toe en krijgt ze een miskraam. Ze beslist om de moed niet op te geven en blijft geloven dat ze ooit zwanger zal geraken. Maanden later is June nog niet zwanger geworden en beslist haar kinderwens op te geven.

Relatieproblemen

Tijdens een dansavond gaat Albert dansen met een andere vrouw, waardoor Anna ruzie met hem maakt. Ze beslist haar koffers te nemen en bij Marie-Rose in te trekken. Anna doet alsof ze een hartaanval heeft waardoor Albert bezorgd geraakt. Hierdoor komt het terug goed tussen de twee en keert het koppel terug naar hun appartement aan de zee.

Goe Gezelschap

Jan en Rita maken kennis met Herman, een nieuwe stamgast in de Jan & Alleman. Herman is de voorzitter van toneelclub Goe Gezelschap en wilt van het café zijn vaste stek maken. Samen met Herman organiseren Jan en Rita hun eerste toneelstuk: De Affaire. Na de voorstelling krijgt het tweetal een staande ovatie van het publiek.

Colette en Michael

Marie-Rose komt te weten dat na het bedrog door David Colette iets begon met Michael, die door zijn gokverslaving een groot deel van haar verworven fortuin opblaasde. Enige tijd later duikt Michael terug op en wordt duidelijk dat het van zijn kant enkel om geld ging: hij werd immers door Colette als escort ingehuurd. Samen met Marie-Rose slaagt ze erin om Michael te overtuigen zich te laten opnemen in een praatgroep. Nadien verhuizen ze terug naar Frankrijk.

De overval

Liesbeth moet van haar baas het geld van Shoe Discount naar de nachtkluis brengen. Daar wordt ze echter overvallen en belandt ze in het Algemeen Ziekenhuis. Wanneer Liesbeths familie zich moet reorganiseren, beslist Rita er een handje toe te steken in het huishouden. Liesbeth is hier echter niet tevreden mee en maakt dit ook duidelijk.

Pesterijen

Guido wordt gepest op school door Elias en Vincent. Wanneer hij verliefd wordt op Charlotte, een meisje van zijn school, beslissen Elias en Vincent hier een stokje voor te steken. De pesterijen drijven Guido zelfs zo ver dat hij een zelfmoordpoging wilt ondernemen. Charlotte kan hem net op tijd terugvinden en hem ompraten.

Donorschap

Evy en Jana willen graag een kind. Ze beslissen op zoek te gaan naar een geschikte donor. Het koppel komt uit bij Niko en kiest voor hem. Achteraf begint alles uit de hand te lopen wanneer Niko en Evy meermaals naar bed met elkaar gaan. Het komt tot een breuk tussen Evy en Jana en ook Mieke's vertrouwen in Niko en Evy is weg.

De dood van Steve

Steve wordt verliefd op Mieke, die hem vriendelijk afwijst. Nadat hij verhuisd is, begint Steve Mieke te stalken via angstaanjagende smsjes en een bloemenkrans met haar overlijdingsdatum. Niko blijft in de onschuld van zijn broer geloven, wat ervoor zorgt dat hij ruzie krijgt met Mieke. Na de plotse dood van Steve komt Niko achter de waarheid.

Crisis

Door een financiële crisis beslissen Peter en Veronique VDB Transport op te doeken. Niet veel later laten de twee een audit uitvoeren en schakelen ze crisismanager in om de problemen binnen de holding op te lossen. Hij constateert dat Peter en Veronique nog een afdeling binnen de holding moeten opdoeken. De keuze gaat naar VDB Technics.

Het huwelijk van Marie-Rose en Mathias

Rita is verliefd op Patrick, maar durft hem niets te vertellen over haar alcoholverslaving. Wanneer hij Rita's geheim ontdekt, beslist Patrick haar te leren gecontroleerd te drinken. Dit lukt Rita echter niet wanneer ze in een zatte bui op het huwelijk van Marie-Rose en Mathias binnenvalt.

Reünie

Dirk wilt zijn leven op een positieve manier veranderen. Hij schrijft zich in voor een cursus fotografie, neemt contact op met zijn kinderen en brengt meer tijd door met Nathalie. Het lukt Dirk om Gail en Justin tot in België te krijgen. Justin lijkt de reünie met zijn vader supertof te vinden, terwijl Gail hem nog vanalles verwijt.

Nieuwe ontwerper

Na het vertrek van Axel zit VDB Fashion een tijdje zonder ontwerper. Peter en June beslissen om op zoek te gaan naar een nieuwe ontwerper. De twee leren onder andere de charmante en getalenteerde modeontwerper Rudi Verbiest kennen. Na de passage van meerdere kandidaten, beslissen Peter en Veronique om hem aan te nemen.

Arno en Gail

Gail en Justin passeren toevallig ook langs het huis van de familie Pauwels, waar Gail Arno ontmoet. De twee leren elkaar beter en kennen ben beginnen een relatie. Deze komt onder druk te staan wanneer Gail terug wilt keren naar Amerika. Het koppel beslist een langeafstandsrelatie te beginnen, waarbij ze elkaar om de zoveel tijd bezoeken.

Lantec

In tegenstelling tot Dirk heeft Bart niets om handen na zijn ontslag bij VDB. Hij vindt maar werk dat bij hem past, wat zorgt voor spanningen in zijn relatie met Trudy. Uiteindelijk mag Bart aan de slag gaan bij Lantec. Nadat hij enkele projecten van VDB Technics doorspeelt, zorgt Veronique ervoor dat Bart ontslagen wordt bij Lantec.

De Foodbar

Trudy krijgt een job aangeboden bij VDB als Veroniques persoonlijke assistente. Uit Trudy's geleverde werk komt Veronique met het idee om de KomEet om te bouwen tot een bio-sandwichbar. Maarten wilt hier niets van weten en beslist om met Roos uit de familieholding te stappen en op wereldreis te vertrekken.

Stefanie en Hans

Stefanie haar grote liefde blijkt een verleden te hebben met haar ouders. Tot grote ergernis van Benny was Hans vroeger verliefd op Liesbeth en heeft hij dit nooit kunnen verkroppen. Ondanks dit geven Stefanie en Hans hun relatie een kans. Na een tijdje begint het leeftijdsverschil hen parten te spelen en beslissen ze uit elkaar te gaan.

Rita versus Marie-Rose

Anna en Albert trekken defintief in bij Marie-Rose en Mathias. Anna zorgt ervoor dat Rita ook bij hen intrekt, zodat ze haar dochter kan helpen afkicken van haar alcoholverslaving. Na een conflict met Marie-Rose beslist Rita echter al te verhuizen. Ondertussen kunnen Marie-Rose en Mathias Anna en Albert overtuigen om in een rusthuis te gaan wonen.

Driekhoeksverhouding

Nu hij verliefd is op zowel Mieke als Evy, weet Niko niet voor wie hij moet kiezen. Beide vrouwen willen dat Niko zo snel mogelijk een keuze maakt. Omdat Mieke hem niet wilt verliezen, beslist ze dat Niko een driehoeksverhouding mag hebben met haar en Evy. Deze verhouding duurt echter niet lang, waardoor Niko beiden laat vallen.

Hernia (deel 2)

Victor krijgt terug last van zijn hernia. Wanneer hij verlammingsverschijnselen vertoont, wordt Victor met spoed naar het Algemeen Ziekenhuis gebracht. Victor besluit een punt achter zijn relatie met Veronique te zetten, omdat hij niet wilt dat ze levenslang voor een verlamde man moet zorgen. Victor verhuist naar een revalidatiecentrum.

De terugkeer van Leen

Leen keert plotseling terug naar België. Ze deelt haar familie mee dat ze haar studies chirurgie in Amerika heeft stopgezet en hier een dokterspraktijk wilt beginnen. Buiten dit nieuws zijn de Van den Bossches ook in de war wanneer ze zien dat Leen zwanger is. Ze wilt hier echter niets over kwijt.

Nieuwe uitdagingen

Benny gaat aan de slag bij VDB als klusjesman. Buiten zijn werk als klusjesman dient hij ook als 'paspop' voor VDB Fashion. Benny heeft hier geen problemen mee aangezien hij vergezeld wordt door knappe vrouwelijke modellen. Uit jaloezie beslist Liesbeth een job in de Foodbar aan te nemen om haar man in het oog te houden.

Opvangouders

Via Xelios worden Peter en June tijdelijke opvangouders van Warre. Louise voelt zich al snel uitgesloten en begint Warre te haten. Dit zorgt voor spanningen in het gezin. Niet veel later moet Warre al terugkeren naar zijn ouders. Louise voelt zich schuldig door haar jaloers gedrag en excuseert zich bij haar vader en June.

De komst van Kristina

Rita komt onder druk te staan dankzij haar nieuwe cafévriendin Kristina. Kristina heeft een slechte invloed op haar. Zowel Dirk als Patrick proberen Rita te helpen, maar Kristina kan echter zo op haar inwerken dat ze zich tegen hen keert. Terwijl ze Rita steeds alcohol laat drinken, plundert Kristina beetje bij beetje haar bankrekening leeg.

Guido's schoolrapport

Guido wilt met Charlotte en haar ouders mee op reis gaan. Jan is hiertegen en vindt zijn zoon nog veel te jong hiervoor. Hij draait echter bij en gaat akkoord op de voorwaarde dat Guido 85 procent haalt op zijn schoolrapport. Wanneer hij net geen 85 procent, beslist Guido om stiekem met Charlotte mee te reizen.

Buurtfeest in mineur

Mathias wilt terug een wielerclub opstarten. Hij kan o.a. Jan, Benny, Dirk en Peter overtuigen om in de club te komen. Wat later besluit Mathias om een buurtfeest mét wielerwedstrijd te organiseren. Door de hoge dosis stress krijgt hij een hartaanval tijdens het feest. Na het bedrog van Kristina wilt Rita toenadering zoeken tot haar familie en vrienden. Ze beslist naar het buurtfeest te trekken, waar ze getuige is van een dronken scheldpartij. Rita krijgt besef van haar fouten en sluit zich aan bij de AA. Terwijl de wielercours bezig is, proberen Niko, Evy en Stefanie sfeer te creëren in de feesttent. Het is echter Albert en vooral Linda's zangkwaliteiten die de show stelen. Ondertussen is Patrick trots op Benny, die de cours gewonnen heeft zonder EPO te gebruiken. Ook Jelle steelt de show bij de wedstrijd voor de miniemen, waar hij aangemoedigd wordt door Mieke aangezien Bart en Trudy aan het verhuizen zijn. Tussen de post vindt Bart een brief met zijn geslaagde examenresultaten, waardoor hij aan de slag kan bij de overheid. Ondertussen breekt Leens water en moet ze zo snel mogelijk naar het Algemeen Ziekenhuis. Doordat Jan met haar in de file staat, kan Leen niet anders dan in de auto te bevallen. Liesbeth trekt naar de luchthaven om Arno op te halen. Dirk en Nathalie zijn teleurgesteld wanneer Gail niet met hem meegekomen is naar België.

Personages

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Terugkerende gastpersonages

Nieuwe gastpersonages

Voor de gastpersonages die geen eigen pagina hebben, klik hier

Recasts

Afleveringen

Voor een overzicht van de afleveringen, zie hier.

Families (26)

  • Seizoen 1 - 24: Cockelaere
  • Seizoen 1 - 25: De Putter
  • Seizoen 1 - heden: Dierckx, Van den Bossche
  • Seizoen 2 - 23: Van der Venne
  • Seizoen 2 - heden: Thielens, Van de Caveye
  • Seizoen 8 - heden: Tack de Rixart de Waremme
  • Seizoen 10 - heden: Desmet
  • Seizoen 16 - 23: Bosman
  • Seizoen 16 - heden: Hermans
  • Seizoen 17 - 22: Feys, Jacobs
  • Seizoen 17 - heden: Moelaert
  • Seizoen 18 - 25: Van Damme
  • Seizoen 18 - heden: Schuurmans
  • Seizoen 19 - 22: Praet, Willaert
  • Seizoen 20 - 23: De Meester
  • Seizoen 20 - 24: Sterckx
  • Seizoen 21 - 22: Pleysier
  • Seizoen 21 - 23: Debie
  • Seizoen 22 - 24: Kennis
  • Seizoen 22 - heden: Coppens, Pauwels, Verbiest

Huwelijken en scheidingen

Geboortes en sterftes

Ondernemingen, verenigingen en clubs

Trivia

Lees Meer