FANDOM

Seizoen 27 Seizoen 28 Seizoen 29

Seizoen 28 is de reeks die loopt van 27 augustus 2018 tot juni 2019. Het seizoen telt 220 afleveringen.

Het personage dat in de loop van het seizoen haar opwachting terug maakt is Marie-Rose De Putter.

Verder dit seizoen maken we kennis met Jonas Versteven.

Verhaallijnen

Familie 6209 k 001
Familie 6209 002
Familie 6209 001
Familie 6209 004
Familie 6209 k 003
Familie 6209 k 008
Familie 6209 k 002
S28 afl6209 275
Familie 6209 k 005
Familie 6209 k 004
Familie 6209 k 007
S28 afl6209 132
Familie 6210 002
S28 afl6210 023
S28 afl6210 054
Familie 6212 005
Familie 6213 001
Familie 6212 004
S28 afl6213 007

Veronique op de dool

Veronique wordt wakker naast het bebloede lichaam van Amelie. Ze is totaal van slag en kan zich niets meer herinneren van de avond die ze samen doorbrachten. In volle paniek rent ze de deur uit. Ze slentert doorheen de straten van Mechelen, bebloed en met het wapen nog steeds in haar handen. Wanneer ze bij Peter aankomt, stuurt hij meteen de hulpdiensten naar Amelie.

Nadat Amelie geïntubeerd wordt door de hulpdiensten, wordt Lars op de hoogte gebracht van wat er gebeurd is met haar. Hij snelt zich in paniek naar het ziekenhuis en ziet hoe zijn zus wordt binnengereden. Hij laat Peter weten dat Amelie is neergestoken, waarop Veronique in paniek met het mes wegvlucht. Peter haast haar achterna en ziet haar nog net een steegje binnenvluchten, maar al gauw raakt hij haar terug kwijt.

In het ziekenhuis is Brigitte in alle staten. Ze heeft de Van den Bossches nooit vertrouwd. Het feit dat Lars nu ook een relatie met Veronique zou hebben draagt hier niet positief aan bij. De recherche, die gearriveerd is in het huis van Veronique, onderzoekt de plaats delict. Cédric weet niet waar hij uitkomt en probeert om Veronique te bereiken. Mathias en Marie worden ook op de hoogte gebracht en haasten zich naar Cédric. Uiteindelijk krijgt Lars als eerste een telefoon van Veronique, die nog steeds in shock ronddwaalt. Zij krijgt te horen dat Amelie in de mild is gestoken, maar buiten levensgevaar is. De buurtbewoners hebben de politie verwittigd en Veronique wordt omcirkeld door politiewagens, geboeid en hardhandig afgevoerd.

Emma in de problemen

Emma duikt in paniek het water in, op zoek naar Milou. Nadat ze hopeloos terug het water uit klimt, ziet ze plots Milou voor haar neus verschijnen. Ze is slechts even gaan plassen in de bosjes. Emma is opgelucht en brengt de meisjes terug naar het café van Jan. Guido is blij haar terug te zien en brengt Lucas op de hoogte. Die is daarentegen alles behalve blij en belt de politie. Hij dient klacht in voor kidnapping, waarop Emma wordt meegenomen naar het politiekantoor.

Jan deelt met Guido iets wat hem opviel. Lucas nam onmiddellijk Milou in de armen, maar Mila niet. Guido laat Lucas naar hem komen en probeert hem te overtuigen van de goede bedoelingen van Emma en dat de ruil misschien toch geen goed idee is. Uiteindelijk gaat Lucas gedeeltelijk akkoord. Emma komt terug thuis en hij deelt aan haar en Guido mee dat hij de klacht intrekt. Hij wil co-ouderschap; een week de meisjes bij hem en een week de meisjes bij Emma en Guido.

Het verhoor

Amelie ontwaakt langzaam. Peter, Lars en Brigitte ondervragen haar, terwijl Veronique wordt ondervraagd door de politie. Het geheugenverlies van beide dames start vanaf het moment dat ze thuiskwamen, al kan Amelie zich nog herinneren dat Veronique haar verwijten begon te maken. Voor Brigitte is dit een bevestiging van wie de echte dader is. Ze raast naar de politie om ook een verklaring af te leggen. Daar verdenken ze Veronique ervan haar geheugenverlies te faken, om te profiteren van dat van Amelie. Daarbij heeft een buur hen nog zwaar horen ruzie maken. Maar er is ook merkwaardig nieuws; er zijn illegale slaapmiddelen in het bloed van Amelie gevonden.

Veronique wordt gearresteerd op verdenking van poging tot moord op Amelie De Wulf. Lars kan haar nog net zien voor ze wordt overgebracht en mag haar een minuut zien, op voorwaarde dat hij daarna een verklaring aflegt. Veronique heeft het erg zwaar dat ze naar de gevangenis moet. Brigitte jaagt Peter weg bij het bed van Amelie. Ze wil dat de familie Van den Bossche hen met rust laat.

Relatiebreuk

Stan heeft het schot van Evy overleefd en zit in de gevangenis. Maarten en Evy komen thuis, maar hebben hevige ruzie. Evy verwijt hem aanleiding te hebben gegeven voor de schietpartij. Mocht hij Stan niet hebben neergeslagen, dan zou hij zichzelf hebben aangegeven volgens haar. De ruzie loopt verder op en Maarten vertrekt. Hij zal alleen naar India gaan. Evy houdt hem echter niet tegen.

Twee maanden later

Veronique en Amelie hebben last van dromen over de bewuste nacht. Lars gaat geregeld op bezoek bij Veronique, wiens moed haar stilaan in de schoenen zakt. Lars verdenkt Marie als dader en gaat met de inspecteur praten. Marie maakt van de afwezigheid van Veronique gebruik om Mathias en Cédric rond haar vinger te draaien. Beiden twijfelen aan Veroniques onschuld. Eva en Manon hebben een dochter gekregen: Fien. Rudi en Zjef zijn dol op haar. Hannes korset is uit en ze loopt nu op krukken. Enkele vingers aan haar linkerhand zijn nog gevoelloos. Stefanie heeft niets meer gehoord van Ayo en vreest dat hij in Nigeria is opgepakt. Het co-ouderschap van Mila en Milou verloopt vlekkeloos en Lucas, Guido en Emma komen goed met elkaar overeen.

Andere verhaallijnen

Trudy ontdekt fitnesspillen in Jelles sportzak. Hij vertrekt op voetbalstage. Stefanie vreest dat ze het werk bij de brandweer onderschat heeft. Jenny's zoon Jonas komt vrij uit de gevangenis, maar hij wilt Robyn nooit meer zien. Op café maakt hij kennis met Benny en de twee kunnen het goed met elkaar vinden. Hanne gaat terug werken, maar wordt al snel geconfronteerd met haar beperkingen en moet haar korset terug aandoen. Ze krijgt opnieuw gevoelens voor Quinten, maar wilt hem niet opnieuw kwetsen. Niko krijgt bezoek van zijn jeugdvriend Michiel om hem te waarschuwen dat Andy Vereecken opnieuw als wijkagent aan de slag is. Hij slaat kinderen en is een pedofiel. Michiel ontvoert hem en vraagt Niko's hulp. Die weigert mee te werken, maar moet toch toegeven wanneer Vereecken hen allebei herkend heeft. Niko vertelt Mieke over wat er vroeger gebeurd is, maar zij blijft argwanend. Marie heeft een geldig alibi en op aanraden van Veronique besluit Lars haar te vriend te houden. Amelie gaat de confrontatie met Veronique aan en gelooft in haar onschuld. Ondertussen krijgt Veronique een celgenote: Vicky. Die maakt haar met geweld duidelijk dat het ieder voor zich is in de gevangenis.

S28 afl6214 026
Familie 6214 001
Familie 6214 003
Familie 6213 001
S28 afl6214 042
Familie 6215 002

Veronique geterroriseerd

Vicky stelt Veronique voor de keuze: stikken of zwijgen. Veronique beslist om te zwichten voor haar celgenote en laat zich door Vicky terroriseren. Peter merkt dat Veronique niet in haar gewone doen is na een bezoekje aan zijn zus en praat erover met Lars. Ook Lars merkt dat Veronique het moeilijk heeft en denkt dat Vicky er iets mee te maken heeft. Hij overweegt om de gevangenis hierover in te lichten, maar Amelie is bang dat Veronique dit niet wil.

De verloren zoon

Jenny probeert Jonas en Robyn terug in contact te brengen door stiekem met hen allebei op hetzelfde moment af te spreken in de Foodbar, maar wanneer de twee elkaar zien, gaan ze allebei lopen. Jenny hoopt vurig op een verzoening, maar vreest het ergste. Ondertussen gaat Jonas met Benny een weddenschap aan. Hij wedt dat hij Amelie binnen de week kan kussen. Benny amuseert zich goed met Jonas, maar weet echter nog niet dat hij de broer is van Robyn en ook Jonas weet niet van Benny's relatie met Robyn.

Hanne en Quinten

Hanne praat met Quinten over haar gevoelens voor hem, maar die maakt haar duidelijk dat hij haar niet meer terug wilt. Nadat Hanne hem in het verleden gedumpt had, is hij beginnen drinken en vreest dat dit opnieuw zal gebeuren. Hanne is er kapot van en ze probeert zonder kruk de trap op te gaan, maar ze komt ten val. Wanneer Quinten dit te horen krijgt, voelt hij zich schuldig.

Michiel's wraakactie

Niko probeert te onderhandelen met Vereecken om hem te doen bekennen, maar door een tussenkomst van Michiel loopt het helemaal fout. Hij wilt het op zijn eigen manier oplossen en is zelfs bereidt om Vereecken te laten uitdrogen tot hij zijn daden bekent. Ondertussen ziet Mieke op de televisie een opsporingsbericht van Vereecken en is bang dat Niko meer weet. Hij ontkent. Wanneer Niko overweegt om Vereecken te bevrijden ontdekken hij en Michiel dat Vereecken ontsnapt is.

Personages

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Terugkerende gastpersonages

Nieuwe gastpersonages

Meer informatie over gastpersonages uit het 28ste seizoen die geen eigen pagina hebben, vind je hier.

Recasts

Recycling

  • David Cantens heeft voor de derde keer een rol in Familie. Tijdens seizoen 16 was hij Dirk Seymens en tijdens seizoen 19 was hij Filip Van Waaienberg. Dit seizoen vervoegt hij de cast als Jonas Versteven.
  • Herbert Bruynseels speelt voor de tweede keer mee in 'Familie'. In seizoen 20 vertolkte hij een korte gastrol als Willy De Cock. Dit seizoen speelt hij opnieuw een korte gastrol, maar het is de bedoeling dat hij later nog terugkeert in dezelfde rol.

Afleveringen

Voor een overzicht van de afleveringen, zie hier.

Huwelijken en scheidingen

Geboortes en sterftes

Trivia

  • Dit seizoen bereikt de vernieuwing van 'Familie' een laatste fase. Na de jaarlijkse vakantie voor de crew en acteurs verhuisde heel 'Familie' naar de AED Studios in Lint, waar Zodiak Belgium vanaf dan voor de productie van de soap instaat. Op het scherm gebeurt dit tijdens de eerste maanden van het 28ste seizoen, maar hier zou niets van te merken mogen zijn. Door de verhuis verdwijnen er enkele decors en worden dezen vervangen door 4 nieuwe decors, waaronder een gevangenis en een nieuw appartement. Ook krijgen sommige decors een nieuw likje verf en wordt het ziekenhuisdecor 3 keer groter.
  • Op 17 augustus stonden de eerste tien afleveringen in preview te koop.

Lees Meer