Fandom

Familie Wiki

Regels

2,773pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Of je nu een ervaren Wiki-updater bent, of volledig nieuw bent in het vak, hier vind je alle huisregels van deze wiki over de langstlopende soap van Vlaanderen. Gelieve deze regels te respecteren en zo goed mogelijk na te lezen. Als je de regels overtreedt, krijg je een waarschuwing van een beheerder. Na drie waarschuwingen kan er een ban volgen. 

Algemeen

  1. Denk eerst twee keer na voor je iets ga veranderen. Is de informatie die je wil toevoegen wel juist? 
  2. Maak pas een nieuwe pagina aan als je voldoende informatie hebt. Als er wordt aangekondigd dat er een nieuwe generiek komt, zonder meer informatie, is het overbodig om meteen al een nieuwe pagina te creëren. Wacht tot er meer informatie en/of foto's zijn.  
  3. Wanneer je informatie post dat spoilers kan bevatten, zet je bovenaan een waarschuwing (dit vind je terug binnen de sjablonen). 
  4. LET OP SPELLING. Als je een stuk tekst schrijft, of herschrijft, lees het dan steeds grondig na. Denk aan juiste spelling (Google is je beste vriend!) en de DT-regel. 
  5. Als je een nieuwe pagina aanmaakt, voeg je ook categorieën toe. Gebruik liever te veel categorieën, dan te weinig. 
  6. Als je een heleboel foto's wil toevoegen, maak je best een galerij of een diapresentatie aan. Dat is overzichtelijker dan een rij foto's onder elkaar. Je kan elke foto linken naar een pagina op deze wiki, maar is niet altijd noodzakelijk. Als je personages weergeeft in een galerij, zet je wel best een link naar de bijpassende pagina. 
  7. Gebruik structuur in je pagina's. Het gebruik van kopjes en onderkopjes is verplicht! Kop 2 wordt gebruikt als hoofdtitel, en kop 3 als kleinere titel. Je mag ook tekst vet of cursief zetten om het extra aandacht te geven. 
  8. En het allerbelangrijkste: denk aan je taalgebruik! Wees vriendelijk tegenover andere gebruikers en gebruik geen scheldwoorden. Respecteer de beheerders van deze website.

Personages

  • Elk personage krijgt een infobox bovenaan de pagina. Deze vind je terug bij de sjablonen (sjabloon genaamd infobox personage). Vul dit sjabloon zo uitgebreid mogelijk in. Zet bij eerste aflevering niet gewoon 2014, maar ook dag, maand en aflevering. 
  • In de infobox hoort ook een foto. Liefst een duidelijk foto waarop het gezicht van het personage te zien is. Bij voorkeur een staande foto. 
  • Respecteer de hiërarchie (kijk voor een voorbeeld bij bestaande personages). De normale verloop van een pagina gaat als volgt: Algemene Informatie - Familie en Liefdesleven - Beroepsleven - Verhaallijnen - Trivia - Generiek - Galerij - Slideshow - Lees Meer. Bij sommige personages kan er een extra kopje komen (bijvoorbeeld Quotes, afkomst, gezondheid ...).
  • Gebruik het verschil tussen neven- en gastpersonages op de juiste manier. Gastpersonages zijn slechts voor een beperkte periode in de reeks te zien, meestal maximum een paar maanden. Sommige gastpersonages (zoals Charlotte en Elias) zijn over meerdere seizoenen te zien, maar komen slechts sporadisch in beeld. 

Seizoenen

  • De seizoenspagina's moeten zo kort mogelijk blijven. De verhaallijnen worden hier opgesomd, maar het is niet de bedoeling om hier in detail te treden. Maximum 4/5 lijntjes per verhaalijnen + 1 foto. 
  • Respecteer ook hier de juiste onderverdeling van de personages. Verhuis niet nodeloos personages van de ene categorie naar de andere.

Afleveringen

  • Als je een nieuwe pagina aanmaakt voor de afleveringen, gebruik je het voorbeeld van de voorgaande pagina's. Deze pagina's hebben een bepaalde layout, die overal hetzelfde moet zijn. 

Links

  • Als je grote stukken tekst hebt, is het fijner om interne links te gebruiken. Dit gebeurt meestal op de namen van de personages, of bij namen van bedrijven. Het is wel niet de bedoeling, als je in 1 stukje tekst 10x de naam Trudy gebruikt, dat je tien keer een link moet plaatsen. Zet ook nooit een link op een hele zin, enkel op 1 woord of begrip.