Fandom

Familie Wiki

René D'hollander

2,825pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
René D'hollander
Seizoenen 678910111213141516 Portret2007 Rene 1
Eerste verschijning 1997
Laatste verschijning Voorjaar 2007
Gespeeld door Dirk Meynendonckx

Kinderen Berre D'hollander
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekSlideshowLees Meer

Algemene Informatie

René D'hollander is een hoofdpersonage dat van 1997 tot en met 2007 vertolkt wordt door Dirk Meynendonckx.

Familie en Liefdesleven

René is de broer van Els D'hollander, al hadden ze in het verleden niet de beste band. Hij liet namelijk zijn zus misbruiken door zijn vrienden, in ruil voor geld. Jaren later wil René het terug goedmaken en vergeeft Els hem zijn stommiteiten. 

In de beginjaren was René eventjes getrouwd met Manou Van Steen, maar zij vroeg de scheiding aan nadat ze over zijn verleden gehoord had. Nadien had René een relatie met Noortje Moortgat en werd ze zelfs zwanger van hem. Na haar miskraam, bedroog hij haar met Trudy Tack de Rixart de Waremme en verliet Noortje hem ook. Er volgende nog relaties met Cathérine Misotten en Veronique Van den Bossche, maar René vond het liefdesgeluk bij Heidi Janssens, met wie hij trouwde. Samen kregen ze een zoontje: Berre D'hollander

Beroepsleven

Binnenkort

Verhaallijnen

SF06 11

René komt in beeld als broer van Els D'hollander, de nieuwe vriendin van Guido Van den Bossche. In tegenstelling tot zijn zus, heeft hij een verschrikkelijk slecht karakter. Hij kan het ook niet goed vinden met zijn kersverse schoonbroer, en het gevoel is wederzijds.

Desalniettemin is hij aanwezig op hun huwelijksfeest en wordt hij samen met de rest van de familie gegijzeld in het Hilton. Uiteindelijk verliezen de gijzelaars hun geduld en blazen ze het hele hotel op.

De familie zit in een kring gebonden met een bom. Maarten Van den Bossche kan onder het koord door kruipen en slaagt erin de code van de bom in te tikken. De bom blijft maar een tijdje stilstaan, dus de familie moet snel ontsnappen. Ze vluchten naar het dak en kunnen uiteindelijk bevrijd worden. De man waar de aanslag allemaal om draaide pleegt zelfmoord met een geweer.

Op het oudejaarsfeest bij Guido worden 'amateurbeelden' getoond van het Schotse huwelijk van René en Manou. De twee stapten een tijdje geleden in het huwelijk. Els schaamt zich diep omdat haar broer in het verleden niet altijd even zuiver op de graat was. Ze vertelt aan de Van den Bossches wat voor een vreselijk persoon haar broer wel niet is. Hij liet Els namelijk misbruiken door zijn vrienden, in ruil voor geld. Guido wil René niet langer in zijn buurt, en wanneer hij een job vraagt bij VDB Electronics, weigert hij resoluut. Het komt ook tot een scheiding tussen René en Manou, nadat ze het nieuws hoort.

René wordt - voor een onbekende reden - naar de gevangenis gebracht en komt daar in contact met Didier De Kunst. René en Didier worden al snel goede vrienden omdat ze alletwee een grondige hekel hebben aan Guido Van den Bossche. René mag echter de gevangenis verlaten, maar blijft Didier daarna opzoeken om informatie uit te wisselen. Didier en zijn celgenoot Ricky denken aan ontsnappen, en dat lukt mede door de hulp van René. Didier steekt het FAIC in brand om zo Guido financieel te raken. René voelt zich schuldig, en wil het liefst van al de band met zijn zus weer verbeteren.

Wanneer Els en Guido op huwelijksreis naar Marbella vertrekken, komt Didier dit te weten dankzij René. Ze reizen het koppel achterna en willen van het moment gebruik maken om Guido te vermoorden. Terwijl Els en Guido een bootje gehuurd hebben, klimt Didier aan boord en houdt hij Guido onder schot. Maar ook Guido heeft een pistool aan boort. Er valt een schot.

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Familie3410

Met de tijdsprong tussen seizoen 15 en 16 zijn Heidi en René naar Cyprus verhuisd. René duikt echter al snel weer op, wanneer de politie hem verdenkt van belastingfraude en hem naar België laat overbrengen. Vanuit Cyprus krijgt hij het bericht dat Heidi niets meer met hem te maken wil hebben, en dat hij ook zijn zoontje Berre niet meer te zien krijgt. De wereld van René stort helemaal in.

Omdat René in afwachtig van zijn proces het land niet mag verlaten, zoekt hij steun bij Veronique. De twee beleven enkele avontuurtjes, maar uiteindelijk maakt Veronique hier een einde aan. René wil intussen koste wat het kost herenigd worden met zijn zoontje en neemt advocaat Balencourt onder de arm om hem daarbij te helpen.

Uiteindelijk wordt René vrijgesproken en keert hij terug naar Cyprus voor een nieuwe verzoeningspoging met Heidi.

Trivia

  • Naast zijn rol als René D'hollander was Dirk Meynendonckx ook lange tijd acteursregisseur bij Familie.

Generiek

Slideshow

Binnenkort

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van René, zie hier.