FANDOM

Renaat Bosman
Seizoenen 1617181923 RenaatBosmanPortret2
Eerste verschijning Aflevering 3544 - 19 maart 2007
Laatste verschijning Aflevering 5145 - 18 oktober 2013
Gespeeld door Marc Peeters

Kinderen Onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenVerhaallijnenFoto's

Algemene Informatie

Renaat Bosman is een nevenpersonage dat van 19 maart 2007 tot en met 14 oktober 2009 en van 7 oktober 2013 tot en met 18 oktober 2013 vertolkt wordt door Marc Peeters.

Beroepsleven

Renaat wordt geïntroduceerd als de nieuwe hoofdinspecteur en collega van Annelies Devos bij de politie. Na de dood van Xavier Latour verdwijnen beiden uit beeld. Vier jaar later heeft hij zijn job als politierechercheur opgegeven en is hij directeur van de gevangenis waar Bert Van den Bossche op dat moment opgesloten zat. 

Verhaallijnen

Bosman volgt Luc De Laet op als assistent van politiecommissaris Annelies Devos. De twee kunnen het vrij goed met elkaar vinden. De eerste opdracht van Bosman en De Vos is het voortzetten van een lopend onderzoek naar een serieverkrachter die onder meer Zoë de Rixart de Waremme heeft aangerand. Lange tijd verdenkt Annelies Bert Van den Bossche of Bjorn Impens ervan de schuldige te zijn, maar uiteindelijk blijkt haar intuïtie haar in de steek te hebben gelaten: de ware dader was Kobe Dierckx.

Bosman en Devos worden door Andreas Mitsides ingeschakeld wanneer Els D'hollander met haar dochtertje verdwenen is nadat blijk dat hun dochter verwisseld werd na de geboorte. Ze behandelen ook de zaak van verpleegster Ellen, die door dokter Guy Maeterlinck betrapt werd toen ze een patiënt een dodelijk spuitje gaf. Wanneer VDB Electronics in de problemen zit door de valse zakenman Graham Boardman, onderzoeken Bosman en Devos zijn verdwijning.

Andreas Mitsides is al wekenlang vermist omdat hij vermoedelijk moest onderduiken voor de Cypriotische maffia. Er worden bloedsporen van Andreas gevonden en Bosman en Devos moeten dit nieuws aan Els D'hollander meedelen. Uiteindelijk wordt zijn lichaam gevonden en moet Els hem identificeren.

Devos en Bosman blijven een belangrijk aanspreekpunt voor de familie Van den Bossche. Ook Jan Van den Bossche moet beroep de twee doen wanneer zijn zoon Maarten Van den Bossche ontvoerd is en opgesloten zit in de koffer van een verlaten auto. Renaat en Annelies worden echter nadien op het matje geroepen omdat ze ingegrepen hebben zonder naar back-up te vragen. Ze worden gestraft met binnendienst. Ook wanneer Cédric Van de Caveye ontvoerd wordt door twee modellen van MVM zijn Devos en Bosman van de partij om het jongetje terug te vinden.

Er volgen nog twee moordzaken die door Devos en Bosman onderzocht worden. Zakenvrouw Alexandra Boudewijns werd dood teruggevonden in haar hotelkamer en ook Lobke Corneel werd vermoord teruggevonden. Bij Lobke lijkt het eerst om een overdosis te gaan, maar nadien blijkt ze effectief vermoord te zijn geweest. Voor hun is Pierrot Van den Bossche hoofdverdachte nummer één, maar het was een klasgenoot van Lobke die uiteindelijk de dader bleek.

Bert Van den Bossche schakelt Devos en Bosman in om de ex-pooier van Yasmine Wuyts op te pakken voor stalking. Ze hebben echter meer bewijzen nodig om Gino De Doncker achter de tralies te krijgen. Yasmine wil bovendien haar klacht intrekken nadat een collega van haar werd aangereden. De twee ondervragen de vriendin van Gino, maar worden door de onderzoeksrechter van de zaak gehaald. Ondertussen wordt het duo ingeschakeld om Brenda Vermeir terug te vinden, want na haar reisje uit het buitenland is ze nooit teruggekeerd naar huis. Bart Van den Bossche haalt er echter inspecteur Jef Lits bij om zijn vrouw terug te vinden.

Suzy Mariën moet inspecteurs Devos en Bosman inschakelen wanneer haar neefje Pim Mariën van huis wegloopt. Hij is minderjarig, maar wil bij zijn vriendin in Limburg gaan wonen. Wanneer nadien ook Suzy verdwijnt, moeten ze op zoek naar twee vermiste personen. Tot ze te weten komen dat ze bij Pims vriendin in Limburg is.

Shirley Van Kets is ervan overtuigd dat ze gestalkt wordt door Jan Van den Bossche en schakelt de politie is. Devos en Bosman pakken Jan op, maar hij blijft beweren dat hij niets met de stalking te maken heeft. Shirley vreest voor haar leven wanneer de stalking steeds erger wordt en Devos en Bosman pakken uiteindelijk Patrick Holemans op als de schuldige.

Xavier Latour maakt opnieuw zijn opwachting binnen de omgeving van den Van den Bossches nu Trudy Tack de Rixart de Waremme beste vriendinnen geworden is met Christel Feremans. Wat Trudy niet weet is dat de twee onder één hoedje spelen om Peter Van den Bossche klein te krijgen. Ze doen aangifte bij Devos en Bosman wanneer Latour Christel thuis opwacht.

Dankzij Latour kon Geert Van Loo zich binnenwerken bij VDB Electronics en werd Bart Van den Bossche opgepakt voor bedrijfsspionnage. Devos en Bosman bijten zich vast in de situatie, maar moeten Bart toch aanhouden. Wanneer Geert dood wordt teruggevonden, lijkt het nog ondenkbaar voor Bart om zijn onschuld te bewijzen. Ondertussen schakelt Peter het duo in om zijn vrouw terug te vinden, die er samen met hun dochtertje vandaar is gegaan.

De laatste zaak waaraan we Devos en Bosman samen zien werken is het opsporen van Xavier Latour en de door hem ontvoerde Trudy Tack de Rixart de Waremme en Louise Van den Bossche. Nadien komt Renaat nog in beeld rondom de zaak van MVM's gestolen collectie. Hierna verdwijnt hij uit beeld. Vanaf dat moment staat de familie voor het lichte politiewerk in contact met rechercheur Van Camp en voor zwaardere zaken met inspecteur Anita Degeling.

Jaren later blijkt dat Renaat niet langer voor de politie werkt, maar ondertussen gevangenisdirecteur geworden is in de gevangenis waar Bert Van den Bossche al twee jaar opgesloten zit. Een ontsnappingspoging van Bert en Alex De Grauwe is reden genoeg voor Renaat om zich in deze zaak vast te bijten, omdat Bert een oude bekende is. Het is echter alleen Alex die kon ontsnappen, want het verkoolde lijk van Bert werd teruggevonden in de gevangenis.

Ongeveer een week later ontvangt Renaat van de wetsdokter het nieuws dat het verkoolde lichaam dat van Alex was. Bijgevolg is het dus Bert die ontsnapt is, en dit doet bij Bosman een belletje rinkelen. Bosman tipt de politie dat ze de loft van Peter Van den Bossche subtiel in de gaten moeten houden. Al snel wordt Bert op die manier gearresteerd. Bosman verzekert hem dat hij er persoonlijk voor zal zorgen dat hij na zijn nieuwe rechtszaak voor de moord op Alex, naar een van de strengst beveiligde instellingen zal worden overgeplaatst.

Foto's