Fandom

Familie Wiki

Roos Sterckx

2,764pages on
this wiki
Add New Page
Comments4 Share
† Roos Sterckx
Seizoenen 2021222324 Portret-roos
Eerste verschijning Aflevering 4445 - 16 oktober 2010
Laatste verschijning Aflevering 5374 - 30 oktober 2014
Gespeeld door Heidi De Grauwe

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenLiefdeslevenOverlijdenVerhaallijnenTriviaGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Roos Sterckx is een nevenpersonage dat van 16 oktober 2010 tot 30 oktober 2014 vertolkt door Heidi De Grauwe.

Beroepsleven

Roos werkte eerst als verpleegster bij het Algemeen Ziekenhuis waar ze Linda Desmet heeft leren kennen. Nadat ze haar job als verpleegster opgegeven had, kan ze via Linda als serveerster komen werken bij Jan en Alleman.

Nadat ze een relatie begon met Maarten Van den Bossche, gingen ze samen weg uit het café om een eigen zaak op te starten. Zo ontstond de Roos Crevette, een traiteurszaak. Dit blijf maar enkele weken duren omdat bleek dat de zaak niet rendabel genoeg was.

Daarna gaat Roos aan de slag bij de Copacabana, een dancing waar ze Danny leert kennen. Doordat ze via Danny verslaafd geraakt aan peppillen, neemt ze ontslag en is ze een tijdje werkloos. Ze gaat zelfs terug een tijdje aan de slag bij de Jan en Alleman totdat Maarten een eigen restaurant opent waar Roos gaat werken: de KomEet. Aanvankelijk is ze maître van het restaurant, maar omdat ze weinig ervaring heeft, gaat de job van maître naar Jana Pleysier en wordt Roos serveerster en barvrouw. Een dik jaar later gaat de KomEet alweer toe omdat Veronique een andere weg wil inslaan met het gebouw. Ze wil er een biologische foodbar vestigen, maar Maarten ziet dit idee niet zitten. Samen met Roos vertrekt hij voor een jaartje op wereldreis. 

Liefdesleven

Vanaf dat Roos kwam werken bij de Jan en Alleman werd al duidelijk dat zowel Maarten Van den Bossche als Niko Schuurmans een boontje voor haar hebben. Ze heeft kort een relatie met Niko maar uiteindelijk besluit ze om voor Maarten te kiezen.

De relatie van Roos en Maarten verloopt niet zonder de nodige problemen. Ze starten samen een zaak: De Roos Crevette en gaan uit elkaar omdat ze constant ruzie hadden. Nadien komen ze terug bij elkaar en vraagt Maarten haar ten huwelijk. Ze moeten hun huwelijk uitstellen, omdat ze samen op wereldreis vertrekken.

Overlijden

Roos en Maarten Van den Bossche willen hun wereldreis in Pakistan beëindigen. Samen met andere toeristen gaan ze een berg beklimmen, maar worden ze ontvoerd door terroristen. Maarten wordt vrijgelaten, maar ze houden Roos gevangen zodat ze haar kunnen gebruiken om Maarten opdrachten te laten uitvoeren. Roos wordt overgebracht naar België, waar ze in een verlaten huisje opgesloten zit. Maarten krijgt de opdracht dat hij een bom moet leggen in een Antwerps winkelcentrum. Dan pas krijgt hij Roos weer levend terug. Ondertussen is Roos echter al overleden. Ze probeerde te ontsnappen, en werd (buiten beeld) neergeschoten door een terrorist. 

Enkel Maarten, Leen Van den BosscheBart Van den BosscheTrudy Tack de Rixart de WaremmeFaroud Kir en het politieteam van Sam Renders kennen deze ware toedracht rond de dood van Roos. Aan de rest van de familie wordt wijsgemaakt dat ze is omgekomen in Pakistan, omdat de politie de mislukte bomaanslag uit de media wil houden.

Na haar dood komt Roos nog verschillende keren in beeld, doordat Maarten tijdens het verwerkingsproces hallucineert en haar geregeld ziet verschijnen of haar stem hoort.

Verhaallijnen

Familie4445
Familie4609

Roos werkte als verpleegster in het Algemeen Ziekenhuis, maar deed haar job niet graag. Dankzij Linda komt ze werken in de Jan en Alleman. Ze trekt de aandacht van zowel Maarten als Niko, die allebei hun best doen om het hart van Roos te winnen. Roos en Niko hebben kort een relatie met elkaar, maar ze kiest uiteindelijk toch voor Maarten.

Al snel blijkt dat Roos het werk in het café beu wordt. Nadat ze meedere keren lastig wordt gevallen door de seniorenclub die van het café hun thuisbasis gemaakt hebben, besluit ze om op te stappen. Ook Maarten trekt zich terug uit de zaak, omdat hij altijd de droom had een restaurant te openen. Samen met Maarten opent Roos de Roos Crevette, een broodjeszaak op wielen.

Ze trekken samen in in de oude caravan van Dimi die ze mogen onderbrengen in een oude loods van Mathias. Ze krijgen de hulp van Niko om de caravan om te bouwen toch een echte zaak/woning. Na enkele weken begint het zwaar te worden voor Roos die het comfort mist. Omdat de zaak ook niet erg rendabel is, begint ze te werken in de Copacabana. Hij is stikjaloers op de aandacht die Roos krijgt van andere mannen. Ze maken een einde aan hun relatie.

Familie4691
Familie s20 afl4760 01
640px-Familie afl4795 03
Familie afl4885 17

Roos trekt in bij Evy en Pierrot in het Studentenkot tot Maarten besluit de Roos Crevette te verkopen. Ze komen terug bij elkaar en verhuizen naar de woning van Bart terwijl Bart in het ziekenhuis verblijft. Terwijl Maarten gaat werken bij Quinten Huisinga, blijft Roos werken in de dancing. Dankzij haar collega, Danny komt ze in aanraking met peppillen en wordt ze verslaafd. Danny laat de prijs van de pillen steeds stijgen en vraagt uiteindelijk seks in ruil voor een paar pillen. Roos besluit om haar job op te geven en vertelt alles aan Evy en Maarten. Samen met Trudy probeert ze nu van de pillen af te geraken.

Nu dat Roos terug zonder werk zit, gaat ze vragen aan Jan of ze terug in het café mag beginnen werken. Uiteindelijk besluit Jan haar terug in dienst te nemen. Wanneer Maarten besluit om eindelijk een restaurant te beginnen, gaat hij samen met Roos op zoek naar een geschikte locatie, en naar een sponsor. Ze vragen of Matthias wil investeren maar hij weigert. Later besluiten ze om het bedrijfsrestaurant te runnen van de nieuwe VDB Holding en ze noemen hun restaurant de KomEet. Roos stopt opnieuw met werken bij de Jan en Alleman en wordt de gastvrouw van hun nieuwe restaurant.

Al snel blijkt dat Roos veel te onervaren is voor de job als gastvrouw. Na een slechte recensie wil Maarten dat ze zich bijschoolt. Roos is uiteraard niet blij met deze kritiek maar belooft om er iets aan te veranderen. Later wordt er toch gekozen om een maître te kiezen en uiteindelijk komt Jana werken bij de KomEet. Eerst komen Roos en Jana zeer goed met elkaar overeen tot Roos jaloers begint te worden omdat Jana meer aandacht krijgt van Maarten. Uiteindelijk komt alles weer in orde wanneer blijkt dat Jana een vriendin heeft en dus lesbisch is.

Roos en Maarten beseffen dat ze niet eeuwig bij Bart en Trudy kunnen blijven wonen. Ze zoeken naar een huisje maar ze komen niet echt overeen. Maarten wil liever in de stad blijven wonen terwijl Roos meer in de natuur wil gaan wonen. Uiteindelijk wordt Roos verrast door Maarten wanneer hij een boerderijtje heeft gekocht. Roos is in de wolken met deze verrassing en het wordt alleen nog maar beter wanneer Maarten haar ten huwelijk vraagt.

Familie afl4887 03
Familie afl4890 01
Familie afl4911 01
Familie afl4929 02
Familie afl5031 02
Familie afl5035 02
Familie afl5037 03 (1)
Familie afl5040 04

Roos en Maarten vertellen samen aan de familie dat ze gaan trouwen. Iedereen is in de wolken en het koppel is dolgelukkig. Er komen alleen meteen spanningen wanneer Maarten aan de renovaties van de boerderij begint. Roos vindt dat hij zijn werk bij de KomEet verwaarloosd. Samen met Jana probeert ze hem te overtuigen om minder hooi op zijn vork te nemen. Wanneer Maarten plotseling in elkaar zakt tijdens een hevige discussie, begint Roos zich pas echt ongerust te maken. Maarten wordt onderzocht door dokter Paul Jacobs die hem vertelt om het rustiger aan te doen. Roos is hier ontzettend blij mee maar ze beseft al snel dat Maarten niet van plan is om te luisteren naar Paul. Niet veel later krijgt Maarten een auto-ongeluk en beseft hij uiteindelijk dat het zo niet verder kan. Roos en Maarten boeken en reis voor 2 weken om eventjes tot rust te komen en ondertussen wordt Maarten vervangen door Guy in de KomEet.

Twee weken later keert het koppel helemaal uitgerust terug uit Thailand maar niet zonder slag of stoot. Maarten brak zijn arm tijdens een trektocht en moet nog enkele weken in het gips blijven. Roos en Maarten zien geen andere oplossing dan dat Guy nog enkele weken langer kok blijft. Roos krijgt het al snel op haar zenuwen van Maarten omdat hij zich verveeld. Wanneer hij met het idee afkomt om een kookboek te maken, reageert ze dan ook zeer kritisch. Gelukkig krijgt Maarten al snel een koude douche van een uitgever en vergeet hij het hele idee.

Niet veel later constateert Maarten dat er geknoeid is met enkele dure wijnflessen. Maarten verdenkt eerst de wijnleverancier maar die blijft dit ontkennen. Wanneer hij uiteindelijk Jana gaat beschuldigen, weet Roos niet wat ze hoort. Jana kan hier niet mee lachen en neemt haar ontslag. Roos staat er vanaf dan alleen voor in de zaal en gaat langs bij Jana om haar te vragen terug te keren. Wanneer Jana dit weigert, zit er voor Roos niets anders op om het interimkantoor te bellen maar dit blijkt geen groot succes te zijn. Gelukkig keert Jana terug naar de KomEet wanneer ze Guy kan ontmaskeren als de wijndief en als Maarten zijn excuses heeft aangeboden.

Wanneer Roos al enkele dagen overtijd is, denkt ze dat ze wel eens zwanger zou kunnen zijn. Ze besluit het te vertellen aan Evy maar ze is bang om het aan Maarten te vertellen. Evy reageert enorm enthousiast op dit heugelijke nieuws maar uiteindelijk komt Roos te weten dat ze toch niet zwanger is. Na deze zogezegde zwangerschap, merkt Roos op dat Evy helemaal in de ban is geraakt van baby's. Roos is dan ook eerder sceptisch wanneer Evy vertelt dat ze een kindje wil met Jana. Evy besluit ervoor te gaan maar Roos denkt nog steeds dat ze een grote vergissing maakt.

Door een grote crisis bij de VDB Holding wordt er besloten om VDB Transport te sluiten. Roos en Maarten zijn bang dat hun restaurant wel eens het volgende slachtoffer van de crisis zou kunnen worden wanneer ze hun boekhouding moeten inleveren. Maarten heeft niet genoeg zijn best gedaan waardoor de boekhouding een puinhoop is. Maarten raakt helemaal in paniek wanneer en ook een tweede afdeling gesloten zal moeten worden. Roos probeert positief te blijven en uiteindelijk mag de KomEet toch blijven bestaan en is het VDB Technics dat de deuren moet sluiten.

Tijdens het huwelijk van Marie-Rose en Mathias, komt Roos te weten dat Evy en Jana uit elkaar zijn gegaan. Roos leeft mee met haar beste vriendin en probeert haar te troosten. De volgende dag krijgen Roos en Maarten slecht nieuws van Jana wanneer die haar ontslag neemt. Hierdoor staat Roos er plotseling helemaal alleen voor in het restaurant. Ze besluiten om een jobstudent aan te nemen terwijl Roos het opnieuw zal proberen als maître.

De volgende weken blijft het duidelijk dat Veronique kritisch blijft over de KomEet. Ze wil dat het restaurant meer winst gaat maken en Maarten probeert naar oplossingen te zoeken. Hij voert een extra avondshift in en daarnaast gaat hij ook ontbijt serveren. Veronique blijkt nog steeds niet tevreden te zijn en begint ondertussen aan een plannetje om de KomEet om te vormen tot een bio-sandwichbar. Wanneer Maarten en Roos dit nieuws horen, zijn ze enorm verrast. Maarten is woedend en ziet zijn droom uit elkaar spatten. Veronique biedt hen wel de kans om die sandwichbar uit te baten, maar daar wil Maarten niet van weten.

Wanneer het einde van de KomEet steeds sneller nadert, beginnen Maarten en Roos na te denken over hun toekomst. Ze besluiten om hun leven over een totaal nieuwe boeg te gooien en ze beginnen met een wereldreis te plannen. Ze vertellen het nieuws aan hun familie en niet veel later vertrekken ze naar Zuid-Afrika.

Familie afl5303 14
640px-Familie afl5303 02
640px-Roos-videoboodschap

Roos en Maarten zijn nu al een jaartje onderweg over heel de wereld, maar zijn van plan om hun wereldreis stop te zetten. Ze voelen zich klaar om terug naar België te komen. Maarten belt naar zijn vader om het goede nieuws te zeggen dat ze eind mei terug naar huis keren na nog een laatste bezoek aan Pakistan. Maar het is in Pakistan dat alles misloopt. Samen met andere toeristen willen ze een berg beklimmen, maar onderweg worden ze gegijzeld door enkele gewelddadige terroristen.

Roos en Maarten worden samen met andere toeristen naar een afgelegen plek gebracht. Eén van de andere gijzelaars wordt vermoord en ook Roos vreest voor haar leven. De gijzelnemers nemen een videoboodschap op en Bart komt hier achter door zijn werk bij de Anti-Terrorismecel van de politie. Op een dag wordt Maarten door de gijzelnemers in de woestijn gedropd en keert hij uiteindelijk terug naar België. Hij kan niet meer slapen en voelt hij zich schuldig tegenover Roos, die alleen achtergebleven is in Pakistan.

Maarten heeft na enkele weken nog steeds geen nieuws van Roos. Hij weet niet eens of ze nog in leven is. Maarten besluit dan maar op eigen houtje zijn vriendin in Pakistan te gaan zoeken. Hij wil in Mechelen de trein naar Schiphol nemen en vandaar naar Pakistan vliegen. Vlak voor hij de trein wil opstappen krijgt hij van een allochtoon jongetje een videoboodschap. Daarin is Roos te zien die zegt dat ze van Maarten houdt en dat hij moet doen wat "ze" zeggen. In die video heeft Roos een krant vast waarop de datum (van die dag) duidelijk zichtbaar is.

640px-Familie 5338 005
640px-Familie 5338 004
Roos-dood

Maarten besluit om in België te blijven en verdere instructies van de terroristen op te volgen. Twee maanden later nemen die met hem contact op en blijkt dat Maarten voor hen een reeks opdrachten zal moeten vervullen, indien hij Roos ooit nog levend wil terugzien. Maarten vreest dat ze Roos inmiddels al vermoord hebben, maar uiteindelijk krijgt hij haar vanop afstand heel even te zien. Roos blijkt dus niet langer in Pakistan, maar wel in België te worden vastgehouden. Tot grote frustratie van Maarten, is het voor de politie geen prioriteit om haar te bevrijden, maar komt het oprollen van het terreurnetwerk op de eerste plaats.

Roos zelf wil ook niet zomaar afwachten tot de politie haar komt bevrijden. Ze kan via een losgemaakte plank één van de terroristen overmeesteren en doet een poging om te ontsnappen. Haar plannetje mislukt wanneer ze oog in oog komt te staan met een tweede terrorist die een pistool naar haar richt. Enkele weken later wordt duidelijk dat Roos toen is vermoord. Wanneer Sam Renders met zijn team het huis binnenvalt, vinden ze haar lichaam in een diepvriezer. Het officiële verhaal van de politie is dat ze is omgekomen in Pakistan; op die manier kan Maartens samenwerking met de terroristen in de doofpot blijven.

Maarten kan de dood van Roos nauwelijks verwerken. De weken nadien heeft hij geregeld last van hallucinaties waarbij hij Roos plotseling ziet verschijnen en/of haar stem hoort. Maarten kijkt steeds uit naar haar bezoekjes. Wanneer hij te horen krijgt wat Roos fataal werd, geeft hij zichzelf de schuld. Roos maakt duidelijk dat het niemand anders zijn schuld is dan die van de terroristen. Ze maakt hem ook duidelijk dat hij verder moet gaan met zijn leven en haar moet loslaten. Maarten kan definitief afscheid nemen van haar.

Trivia

  • Bij de intrede van Roos, kon een subtiel bruggetje worden waargenomen met Wittekerke, de voormalige tweede soap van VTM. Daarin speelde actrice Heidi De Grauwe van 2005 tot 2008 een hoofdrol als verpleegster. Roos is anno 2010, toen ze net in Familie haar debuut maakte, dan weer net gestopt met werken als verpleegster.
  • Bij het begin van seizoen 22 werd bekend gemaakt dat Roos samen met haar vriend Maarten uit de soap zou verdwijnen in het voorjaar van 2013. De laatste draaidagen van Michael Vroemans en Heidi De Grauwe waren in december 2012 en ze waren in de aflevering van 29 maart 2013 voor het laatst te zien. In het voorjaar 2014 werd hun come-back aangekondigd. Sinds 27 mei 2014, in de eindspurt van seizoen 23, zijn ze alweer terug op het scherm.
  • Aanvankelijk had actrice Heidi De Grauwe geen interesse om in 2014 terug te keren, omdat ze naar eigen zeggen al afscheid had genomen van haar personage. De (snelle) terugkeer was bij hun ontslag in 2012 immers niet gepland. Het feit dat collega Michael Vroemans, die Maarten speelt, enkel wilde terugkeren als ook zij weer zou meedoen, trok haar uiteindelijk toch over de streep.

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Roos, zie hier