FANDOM

Seizoen 23

Seizoensfinale: De strijd om Peter Van den Bossche

Algemene Informatie

De seizoensfinale van seizoen 23 is de 220ste aflevering van het seizoen en de 5325ste aflevering in totaal. De finale werd uitgezonden op vrijdag 27 juni 2014 en duurde 61 minuten exclusief reclame.

Inhoud

640px-Familie 5325 009
640px-Familie 5325 006
Familie 5325 022
Roos-videoboodschap
Familie 5325 032
Seizoensfinale23-1
Familie 5325 029
Thomasfeyaerts
640px-Familie 5325 002
Familie 5325 030
Seizoensfinale23-8

De ontmaskering van Delphine

Elise graait de laptop van Delphine mee. Ze wil kost wat kost bewijzen dat Delphine de verborgen camera op Peters slaapkamer installeerde en een sekstape ervan heeft gemaakt om Elise te doen geloven dat Peter een pervert is. Met de hulp van Arno lukt het om haar te ontmaskeren. Ondertussen ontdekt Delphine dat haar laptop verdwenen is en schakelt de politie in. Wanneer ze een flashback krijgt van Elise, die vanuit haar ooghoek het kantoorgebouw uitsnelde, beseft ze dat zij de laptop heeft meegenomen. Delphine is in alle staten en raast naar de woning van Elise. Tijdens een schermutseling met haar valt Elise van de trap en breekt haar nek. Ze is op slag dood. Louise, die tijdens haar bezoek aan Elise eventjes naar het toilet was, is getuige van dit voorval en vlucht weg. Delphine beslist haar te achtervolgen met haar motor.

Maarten naar Pakistan

Bart beslist Maarten te helpen om, ondanks het lopende onderzoek omtrent de terrorismezaak, naar Pakistan te vluchten. Maarten is het wachten beu en wil zijn verloofde Roos zelf gaan bevrijden uit de handen van extremisten, die besloten het busje waarin Maarten en Roos zaten te gijzelen. Wanneer hij op een nachtelijke trein naar de luchthaven wacht, stapt een allochtoon jongetje op hem af. De jongen overhandigt Maarten een tablet, waarop een videoboodschap van Roos te zien is. In het filmpje smeekt Roos hem om in België te blijven en te doen wat de terroristen hem verder zullen opdragen. Niet veel later komt de trein aan en verschijnt de twijfel in Maartens ogen.

Modeshow met een onverwacht staartje

Peter laat zich overhalen om naar de modeshow van Vero Bello te gaan. Zijn zus Veronique richtte het modehuis vlak nadat ze aan de kant werd geschoven bij VDB op. Iedereen stelt zich vragen bij het feit dat ze dit alles op minder dan twee maanden heeft kunnen klaarspelen. Ondertussen lijkt de modeshow een succes te zijn, die eindigt in een korte speech van Veronique. Hierbij zegt ze nog één iemand in het bijzonder te willen bedanken, waarna ze niemand minder dan June op het podium roept. Ineens wordt het voor de familie allemaal duidelijk: June is degene die maandenlang achter de schermen geïnvesteerd heeft in Vero Bello met het geld dat ze voor haar aandelen van VDB heeft gekregen.

Het mysterie Thomas Feyaerts

Zjef en Evy blijven zich vragen stellen bij de bedoelingen van hun huisgenoot Thomas. Hij lijkt zich al weken in de privélevens van de hele omgeving te verdiepen en reageert uiterst gepikeerd wanneer hem hierover vragen worden gesteld. Wanneer Hannah en Thomas beslissen naar de modeshow van Vero Bello te gaan, maakt Zjef hiervan gebruik. Hij doorzoekt Thomas' spullen en stuit op heel vreemde dingen. Ondertussen komt een mysterieuze jongeman in beeld, die op een kerkhof het graf van zijn ouders toespreekt. De jongeman belooft zijn vader dat hij zal afmaken waaraan hij begonnen was. Niet veel later duikt hij op bij de modeshow van Vero Bello. De verbazing is groot wanneer hij zichzelf Thomas Feyaerts noemt bij het aanmelden aan de inkom.

Het geheim van Anna

De familie is al weken in de ban van een mogelijk familiegeheim, dat Anna wilde onthullen vlak voordat ze een hersenbloeding kreeg op het lentefeest van Jelle. Ze in intussen aan de betere hand, maar lijdt aan geheugenverlies. De familie leest haar dagboekfragmenten voor om beetje bij beetje haar geheugen terug op te frissen in de hoop het geheim te weten te komen. Vandaag is Jan aan de beurt. Anna valt al snel in slaap tijdens het voorlezen. Ondertussen bladert Jan wat verder door de dagboeken. Wanneer hij plots op een passage stuit die hem schijnbaar choqueert, scheurt hij de pagina uit het boek en verbrandt deze bij hem thuis.

Andere verhaallijnen

Rudi wil weten of hij degelijk voor de mannen valt. Om zijn geaardheid te testen besluit hij naar bed te gaan met iemand die hij kent: Zjef. Met de hulp van Patrick slaagt Niko erin om Mieke te verrassen met een huwelijksaanzoek. In het bijzijn van hun familie en vrienden beantwoordt Mieke Niko's vraag met een 'ja'. Na lang nadenken vindt Liesbeth dat haar man wel degelijk een derde kindje verdient. Ze besluit te stoppen met de pil om Benny zijn kinderwens te gunnen.

Cliffhangers

  • Kan Louise uit de handen van Delphine blijven? Hoe loopt het verder af voor beiden?
  • Wat is June van plan? Wil ze wraak nemen op Peter via Vero Bello?
  • Stapt Maarten op de trein? Of doet hij wat Roos van hem vraagt?
  • Wie is de echte Thomas? Wat voeren ze in hun schild?
  • Wat is het geheim van Anna? Wat heeft Jan hiermee te maken?
  • Is Rudi wel zeker van zijn geaardheid? Worden Zjef en Rudi een koppel?
  • Hoe zullen de voorbereidingen van het huwelijk van Niko en Mieke verlopen?
  • Hoe zal Benny op Liesbeths nieuws reageren? Zal ze zwanger geraken?

Aanwezige Personages

Galerij

Seizoensfinale23-HannahenThomas-7
Afbeeldingen kunnen hier bekeken worden.

Vervolg

De man die als laatste op de modeshow aankwam, blijkt de echte Thomas Feyaerts te zijn. De andere deed zich al weken voor als Thomas en heet eigenlijk Bas Van Opwyck. Bas excuseert zich voor het stelen van de identiteit van Thomas en vertrekt. Thomas vertelt dat hij enkele maanden geleden ontdekte dat Anna Dierckx zijn biologische overgrootmoeder is. Bij een confrontatie vertelt ze uiteindelijk dat Jan Van den Bossche de grootvader van Thomas is.

Het lichaam van Elise Casters wordt in een lijkzak naar buiten gedragen. De politie start meteen een onderzoek naar haar dood. Intussen voelt Delphine Van Winckel zich in het nauw gedreven en houdt ze Louise Van den Bossche gevangen. Ze kan het niet over haar hart krijgen om Louise iets aan te doen en besluit zich uiteindelijk over te geven. Na haar arrestatie wordt Delphine overgebracht naar de psychiatrische instelling in Frankrijk, waar ze eerder al werd behandeld.

Maarten Van den Bossche besluit om niet naar Pakistan te vertrekken en zoals gevraagd de verdere instructies af te wachten.

Trivia

  • De auto waarmee Mieke naar Niko toe rijdt, heeft een nummerplaat die wel vaker in de soap wordt gebruikt, voor verschillende personages. Zo zat deze nummerplaat ook op de wagen waarmee De Valck ooit Paul Jacobs aanreed, terwijl hij enkele weken nadien op de auto van Mieke zat bij de scènes waarin ze werd opgewacht door Steve Schuurmans of ontvoerd door Glenn De Bock.
  • Op de modeshow van Vero Bello zijn ook enkele bv's te zien. De aanwezige bv's zijn Showbizz Bart, Ellen Petri, Griet Vanhees, Hanne Troonbeeckx en Ann Van Elsen.
  • Modejournaliste Andrea De Praetere wordt vertolkt door actrice Arlette Sterckx, bekend van o.a. Spoed. 
  • Wanneer Jan het papier scheurt, kan je enkele woorden lezen. Er staat vanonder: van Isabelle... een klooster... zwangerschap... daar opgenomen.
  • De ringtone van Niko is de versnelde versie van Tubular Bells, de theme song van de horror-film 'The Excorcist'.
  • Leen Van den Bossche en Arthur Van den Bossche maken zich in de Jan en Alleman klaar om naar het huwelijksaanzoek van Niko te gaan, maar tijdens het aanzoek zelf zijn ze nergens te bespeuren.

Voorganger

Volgende

Seizoen 22: Buurtfeest in mineur Seizoen 24: Het wraakplan van June
Seizoensfinales
Seizoen 1: Verkrachting en ongevalSeizoen 2: Adoptie eindigt in dramaSeizoen 3: Auto in het kanaalSeizoen 4: Collectieve zelfmoordSeizoen 5: Rita ontvoert PierrotSeizoen 6: De ontploffingSeizoen 7: Schietpartij op zeeSeizoen 8: VoedselvergiftigingSeizoen 9: Drama in het kasteelSeizoen 10: De terugkeer van BartSeizoen 11: De vliegtuigkapingSeizoen 12: De vliegtuigcrashSeizoen 13: Huwelijk op MaltaSeizoen 14: Cédric is vermistSeizoen 15: Huwelijk in KroatiëSeizoen 16: De ondergang van VDBSeizoen 17: Ontvoering en valpartijSeizoen 18: Confrontatie met LatourSeizoen 19: Het verboden huwelijkSeizoen 20: Vuur en wraakSeizoen 21: Drama op teambuildingSeizoen 22: Buurtfeest in mineurSeizoen 23: De strijd om PeterSeizoen 24: Het wraakplan van JuneSeizoen 25: De strijd met JuneSeizoen 26: Dubbelhuwelijk en ontvoering