FANDOM

Steven-de-lelie-op-lijst-open-vld-id3230358-1000x800-n
Steven De Lelie
(Antwerpen, 25 februari 1977) is een Belgisch acteur en regisseur.

Theater

De Lelie is vooral bekend in de theaterwereld. Hij speelde onder meer de theatermonoloog Kartonnen Dozen, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Lanoye uit 1991. Ook speelde hij mee in De Libertijn. Dat hij ook regisseurskwaliteiten heeft, bewees hij met het theaterstuk Junglebook en Inside Moulin Rouge, en later ook met "Inside Moulin Rouge 2", waarin Sofie Truyen de hoofdrol speelt.

In Kartonnen Dozen speelt De Lelie de rol van een jongeman die probeert een weg te zoeken in zijn onzekere, ontluikende seksualiteit. In het stuk stellen drie kartonnen dozen de drie belangrijke fasen in zijn leven voor.

In De Libertijn speelt hij de Baronet, een jonge, ietwat onzekere leerling van het hoofdpersonage Denis Diderot (Frank Aendenboom), die zijn meester moet drukken op het belang van punctualiteit terwijl deze gestoord wordt door zijn vrouw, Antoinette Diderot (Anneleen Cooreman), zijn minnaressen, Anna Dorothea Therbouche (Nora Tilley) en juffrouw D'Holbache (Saartje Vandendriessche), en zijn dochter Angelique Diderot (Grietje Vanderheijden). In Equus speelde hij de hoofdrol, Alan Strang.

Sinds 2010 is De Lelie artistiek leider van het Antwerpse theatergezelshap Theater aan de Stroom, en speelt ook zelf in diverse stukken mee.

Televisie

In Lili en Marleen vertolkte hij de rol van Rikki, een jongeman in het Antwerpen van de jaren zestig. Rikki wordt verliefd op Vicky Muys (Grietje Vanderheijden), een meisje dat, toch voor haar moeder Georgette (Camilia Blereau), net een klasse te hoog is voor Rikki. Ze trouwen uiteindelijk omdat ze zwanger van hem raakt.

In Familie speelde De Lelie van 2006 tot en met 2011 Bert Van den Bossche (vroeger gebracht door Mout Uyttersprot). Nadat Bert 5 jaar geleden naar China vertrok met Tinne Huysmans, keert hij terug naar België als een hard zakenman, en met een nieuwe vriendin, Cixi Lao Tsai, die hij leerde kennen terwijl hij werkte voor het IT-bedrijf van haar vader. Hoewel Bert vroeger een integer man was, is het duidelijk dat de zakenwereld hem hard gemaakt heeft. Ook is hij op geld belust en heeft hij veel meer zelfvertrouwen dan vroeger.

Eind 2010 werd De Lelie zijn vast contract bij Familie stopgezet. In september 2011 verdween het personage Bert uit de reeks. In 2013 en 2015 keerde slechterik Bert voor een korte periode terug in de reeks.