Fandom

Familie Wiki

Thomas Maeterlinck

2,827pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
† Thomas Maeterlinck
Seizoenen 910111213 Portret-thomas
Eerste verschijning Aflevering 1687 - 10 september 1999
Laatste verschijning Aflevering 2637 - 1 september 2003
Gespeeld door Bert Vannieuwenhuyse

Kinderen -
Ouders Guy Maeterlinck en † Elisabeth Maeterlinck
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekSlideshowLees Meer

Algemene Informatie

Thomas Maeterlinck is een hoofdpersonage dat van 10 september 1999 tot en met 1 september 2003 vertolkt wordt door Bert Vannieuwenhuyse.

Familie en Liefdesleven

Thomas is de zoon van Guy Maeterlinck en Elisabeth Maeterlinck. Hij heeft één zus: Femke Maeterlinck. Thomas heeft iets gehad met onder andere Trudy Tack de Rixart de Waremme, Brenda Vermeir en Christel Feremans.

Beroepsleven

Thomas heeft enkele jaren gewerkt bij VDB Electronics.

Verhaallijnen

Guy Maeterlinck heeft nog steeds een relatie met Monique Stevens en de twee zijn inmiddels gaan samenwonen. Op die manier komt ze in contact met Guy's kinderen, Thomas en Femke Maeterlinck. De twee kunnen het aanvankelijk absoluut niet met Monique vinden en proberen, tevergeefs, om de relatie te dwarsbomen. Femke komt na verloop van tijd tot inkeer, maar voor Thomas ligt de zaak moeilijker.

Thomas gaat de versiertoer op. Nadat hij bot vangt bij Brenda, laat hij zijn oog vallen op Trudy Tack de Rixart de Waremme, die hij ontmoet doordat Ghislain de Rixart de Waremme hem inschakelt als jurist. Thomas en Trudy twee belanden een aantal keer in bed, maar gaan geen vaste relatie aan. Wanneer het huwelijk van Bart Van den Bossche en Brenda op de klippen loopt, worden Thomas en Brenda alsnog een koppel.

Thomas overhaalt Trudy, de graaf en Marie-Ange de Rixart de Waremme om het kasteel van Rullingen van de hand te doen, waaraan het trio een klein fortuin overhoudt. Thomas kan Trudy overhalen om hem geld te lenen, waarmee hij zich kort na de dood van Guido Van den Bossche inkoopt bij VDB Electronics. Het is zijn hoop om er de nieuwe directeur te worden, wat hem uiteindelijk ook lukt. Hij krijgt wel Vincent Misotten naast zich als afgevaardigd beheerder.

Thomas heeft nog steeds een relatie met Brenda Vermeir. Hieraan komt echter een einde wanneer Brenda en Koen Lamoen te horen krijgen dat ze geen broer en zus zijn, en ze zodoende weer naar elkaar toegroeien. Rond dezelfde tijd wordt Thomas aan de kant geschoven bij VDB Electronics. Wanneer hij te horen krijgt dat de firma de World Electronics Award 2000 zal toegewezen krijgen, vindt hij dat het beeldje ook hem toekomt. Hij schakelt een dievenbende in om de award vlak voor de ceremonie te stelen, maar dat plan mislukt. Niemand heeft echter een idee dat Thomas bij het voorval betrokken was.

Thomas besluit om België achter zich te laten en neemt samen met Henk Terjonck een immobiliënkantoor op Tenerife over. Als blijkt Henk via het kantoor een heleboel mensen, onder wie Anna Dierckx en Albert Thielens, heeft opgelicht, besluit Thomas zich terug te trekken en zijn aandelen van de hand te doen.

Thomas keert terug naar België en wordt benaderd door Sarah De Kunst, die inmiddels een oorlog tegen de Van den Bossches is begonnen. Ze wil met zijn hulp VDB Electronics ten onder krijgen. Aanvankelijk lijkt Thomas hierop te willen ingaan, maar uiteindelijk bergt hij dat plan op, gezien hij daardoor het geld zou verliezen dat hij nog steeds in het bedrijf heeft zitten. Sarah wil vervolgens wraak nemen op zowel Thomas als de Van den Bossches, door de labiele Femke Maeterlinck tot zelfmoord aan te moedigen. Thomas kan net op tijd de politie verwittigen en Femke wordt op het nippertje gered.

Korte tijd na de redding van Femke, besluit Vincent Misotten om Thomas een tweede kans te geven en hem opnieuw een job te geven bij VDB. Jan Van den Bossche en Peter Van den Bossche zijn niet blij met de komst van Thomas, maar kunnen niet ontkennen dat hij zijn werk naar behoren doet. Thomas ergert zich echter aan de boze ogen in zijn rug en voelt zich bovendien aan de kant geschoven wanneer blijkt dat niet hijzelf, maar een buitenstaander werd aangeduid om de zieke Vincent op te volgen als directeur. Thomas besluit zich weer terug te trekken uit VDB en neemt een andere firma over: De Borger & Co.

Wanneer Christel Feremans haar opwachting maakt ten huize Guy Maeterlinck en Monique Stevens, raakt Thomas meteen door haar geïntrigeerd. Als snel beginnen de twee een relatie. Na verloop van tijd vraagt Christel aan Thomas om haar zoontje Mike als zijn eigen zoon te erkennen, zodat hij later de aandelen van Thomas zou kunnen erven. Thomas gaat niet akkoord, tot frustratie van Christel. Toch blijven de twee samen. Ze gaan na verloop van tijd zelfs samenwonen, in het gerenoveerde appartement van Walter Dierckx.

Er wordt brand gesticht bij VDB Electronics en de kantoren branden volledig uit. De politie verdenkt Thomas ervan iets met de zaak te maken te hebben. Hij wordt tijdlang vastgehouden, maar komt uiteindelijk weer vrij.

Nadat Christel Feremans wordt gearresteerd en Thomas te horen krijgt in wat voor zaakjes ze werkelijk verwikkeld was, wil hij liever niets meer met haar te maken hebben. Hij zoekt in de plaats weer toenadering tot Sarah De Kunst, die nog steeds in een psychiatrische instelling verblijft. Hij schakelt een advocaat in en slaagt erin haar op vrije voeten te krijgen. Hoewel Sarah eigenlijk lesbisch is, beginnen de twee toch een seksuele relatie. Thomas stelt zich weinig vragen, maar komt uiteindelijk tot de constatatie dat hij er door Sarah is ingeluisd. Op een nacht rooft ze immers zijn kluis met waardepapieren leeg en verdwijnt ze met de noorderzon.

Enkele maanden later gaan Thomas en Trudy Tack de Rixart de Waremme in op een geheimzinnige uitnodiging van Sarah. Uiteindelijk worden de twee door haar gegijzeld op Marbella. Ze kunnen ontsnappen en Trudy schiet Sarah neer in de jachthaven, wanneer ze overboord valt. Sarah komt niet meer boven en Thomas, Trudy en de politie zijn ervan overtuigd dat ze dood is.

Thomas heeft zijn amoureuze zinnen gezet op Veronique Van den Bossche. Hij laat ook haar niet onverschillig, maar ze houdt aanvankelijk de boot af omdat ze haar familie niet wil bruuskeren. Uiteindelijk worden ze dan toch een koppel.

Thomas wordt benaderd door Xavier Latour om in alle geheim mee te werken aan een groots plan dat VDB Electronics ten onder moet krijgen. Wanneer Veronique in de gaten krijgt dat Thomas om dubieuze redenen haar aandelen wil bemachtigen, breekt ze met hem.

Thomas komt erachter dat Latour hem gewoon misbruikt heeft en helemaal niet van plan is om hem in de winst de doen delen eens hun plan is voltooid. In een vlaag van woede trekt hij naar Latour toe en bedreigt hij hem met een neppistool. Het komt tot een schermutseling waarbij Latour zijn hoofd tegen een pilaar stoot en vervolgens roerloos blijft liggen. In de overtuiging dat hij Latour heeft vermoord - in werkelijkheid heeft Latour zijn dood slechts in scène gezet -, wil Thomas het land uitvluchten. Hij betaalt Sarah De Kunst grof geld om te mogen meevliegen met de chartervlucht die ze gebruikt om Trudy Tack de Rixart de Waremme te ontvoeren. Zowel Sarah als Thomas hebben er geen idee van dat Latour het vliegtuigje heeft laten saboteren. Kort na het opstijgen, crasht het in een meer.

Na de vliegtuigcrash komt het bericht dat er drie lichamen gevonden zijn, terwijl er vier personen aan boord waren. Guy Maeterlinck heeft nog enige hoop dat Thomas het voorval heeft overleeft, maar deze wordt hem ontnomen tijdens de identificatieronde in het mortuarium. Thomas is overleden, net als Sarah De Kunst en de piloot.

Trivia

  • Bert Vannieuwenhuyse verliet de soap om een hoofdrol te gaan vertolken in Spoed, de ziekenhuisserie die toentertijd door het productiehuis van Familie werd geproduceerd. Hoewel hem daar een blijvende rol was beloofd, werd hij aan het einde van zijn debuutseizoen alweer uit de reeks geschreven. Naar eigen zeggen betreurde Vannieuwenhuyse het zich bijgevolg dat hij niet gewoon bij Familie was gebleven.
  • Bert Vannieuwenhuyse begon aan de opnames van Spoed met een nieuwe look (korter haar en een sik), maar op dat moment waren de scènes voor zijn twee laatste afleveringen van Familie (de finale van seizoen 12 en de vervolgaflevering) nog niet opgenomen. Dit was door enkele inventieve ingrepen echter niet zozeer merkbaar:
    • In de eerste van de betreffende scènes wordt Thomas opgebeld op het moment dat hij een laag scheerschuim op het gezicht heeft, klaar voor een scheerbeurt. Op die manier is zijn sik niet zichtbaar. Zijn hoofdhaar wordt door het camerastandpunt verhuld.
    • In de tweede scène draagt Thomas een bivakmuts om Xavier en Christel te overvallen. Hierdoor zijn zowel zijn kortere coupe als zijn sik niet zichtbaar.
    • In de derde scène is Thomas opnieuw in zijn badkamer te zien, waar hij zogezegd zijn haren heeft kortgeknipt om zichzelf daarmee van een opgeplakte valse sik (en snor) te voorzien, zodat hij min of meer in cognito kan wegvluchten.
    • Na een vliegtuigcrash is het lichaam van Thomas te zien op een lijktafel. Zijn deels verminkte hoofd is grotendeels ingewindeld, zodat zijn kin mee bedekt is. Het zou immers onlogisch zijn dat de zogezegd valse sik op dat moment nog aanwezig is.
Waarom zoveel moeite werd gedaan om de nieuwe look van de acteur te verbergen, werd niet bevestigd. Wellicht wilde het productiehuis niet dat het Familie- en Spoed-personage op elkaar zouden gelijken. Dat leek ook het geval bij Wim Van de Velde, die enkele jaren voordien net dezelfde overstap maakte. Van de Veldes haardos uit Familie werd voor zijn rol in Spoed volledig afgeschoren.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer