FANDOM

VDB Electronics
VDB Systems Bedrijfsrestaurant VDB De Borger & Co FAIC

Van den Bossche Electronics is het levenswerk van Guido Van den Bossche. Als ondernemer met een neus voor zaken en een ijzersterk karakter steekt hij zijn hart en ziel in de onderneming. het bedrijf is een groot succes. Verschillende vijanden duiken op, die VDB Electronics ten gronde willen richten en die Guido naar het leven staan. Maar Guido vecht terug en houdt de onderneming overeind. Na de dood van Guido neemt Peter Van den Bossche de leiding over VDB Electronics.

Geschiedenis

In het begin van de jaren negentig wordt Van den Bossche Electronics opgericht. De grote bezieler van de onderneming is Guido Van den Bossche. Guido is een buitenbeentje in de familie. Als kind al onderscheidde hij zich van zijn broer en zussen door zijn opmerkelijke intelligentie. In zijn volwassen leven boekt hij grote successen als ondernemer. VDB Electronics specialiseert zich in de productie van microchips. Guido neemt Xavier Latour aan als zijn rechterhand en kan rekenen op de jarenlange expertise van zakenman Willem Delfosse, die ook zijn kennis deelt met Guido als aandeelhouder. François Van den Bossche is aandeelhouder en stille vennoot. Mia Dondeyne is de trouwe directiesecretaresse.

Babette Van Tichelen gaat aan de slag als tweede directiesecretaresse en Jan Van den Bossche wordt de nieuwe personeelsdirecteur. Het bedrijf kent veel succes dankzij een belangrijke deal met een Japans bedrijf. Xavier Latour wordt ontslagen en Willem Delfosse neemt zijn plaats in als rechterhand van Guido.

Door een ernstig verkeersongeval, is Guido tijdelijk buiten strijd en wordt Marie-Rose De Putter CEO ad-interim. Babette Van Tichelen gaat aan de slag bij Maison Marie-Rose en Patty versterkt het team als directiesecretaresse. Wanneer Guido terug als CEO aan de slag gaat, krijgt hij verschillende doodsbedreigingen. Op een dag is Guido spoorloos verdwenen. Hij werd ontvoerd door de electronicamaffia. Deze keer neemt Jan Van den Bossche tijdelijk zijn functie over.

De ontvoering van Guido blijft zich aanslepen en er wordt op zoek gegaan naar een voltijdse vervanger. Willem Delfosse neemt de taak op zich, maar moet na een tijdje opnieuw verstek geven. Peter Van den Bossche neemt de taken van zijn vader over, maar is niet geschikt voor deze job. Didier De Kunst stelt zich kandidaat en kan zich met de hulp van François Van den Bossche inkopen in het bedrijf. Hij neemt plaats op de CEO-stoel en laat zijn eigen bedrijf: het FAIC fuseren met VDB Electronics. Na het vertrek van Patty gaat Manou Van Steen aan de slag als directiesecretaresse.

Guido Van Den Bossche is teruggekeerd, maar zijn bedrijf is ondertussen volledig overgenomen door Didier De Kunst. Jan Van den Bossche neemt ontslag en secretaresse Mia Dondeyne wordt zelf door Didier ontslagen. Guido blijft niet bij de pakken neerzitten en start een nieuw bedrijf: VDB Systems, met de hulp van François Van den Bossche. Ook Babette Van Tichelen maakt haar terugkeer naar het familiebedrijf als secretaresse.

Door de komst van VDB Systems zit VDB Electronics in slechte papieren. Didier kan het niet verkroppen dat hij verliest van zijn aartsrivaal. Het komt opnieuw tot een fusie waardoor Didier verbannen wordt naar het FAIC.

Door toedoen van Guido wordt Didier De Kunst weggestemd als afgevaardigd beheerder van zusterbedrijf FAIC. Guido wilt namelijk niet dat hij zoveel macht heeft binnen VDB. Didier verliest steeds meer en meer zijn menselijkheid en begint Guido als zijn ergste vijand te zien. Wat later geeft hij een som van 25 000 euro aan huurmoordenaar de Cobra om Guido te vermoorden. Henk Terjonck en Lenka Wuytack gaan aan de slag bij VDB Electronics.

Guido is in Malta begonnen met de bouw van een zusterbedrijf voor VDB: de Peter Van den Bossche Plant, vernoemd naar zijn overleden zoon. Guido krijgt er hulp van de Maltese zakenman Joe Bonduono. Op de officiële opening in Malta slaat de gevaarlijke huurmoordenaar de Cobra toe. Claire De Ruyter overleeft deze aanslag niet. Guido belandt in een rolstoel en is verlamd aan zijn benen.

Na het ongeval van Guido krijgt Veronique Van den Bossche de leiding over VDB Electronics, terwijl Didier De Kunst erin geslaagd is om terug aan het hoofd van het FAIC te komen staan. Noortje Moortgat heeft het team van het FAIC ondertussen vervoegd als secretaresse en receptioniste. Bart Van den Bossche keert terug na zijn Amerikaanse studies en gaat aan de slag in het familiebedrijf als IT-manager.

Didier is opgepakt voor de moord op Claire en de aanslag op Guido. Didier kan ontsnappen en steekt het FAIC in brand, terwijl Guido en Veronique er aanwezig waren. Manou Van Steen vertrekt bij VDB Electronics en de nieuwe directiesecretaresse Jolien Stijnen maakt haar opwachting.

Guido staat terug volledig aan het hoofd van VDB Electronics en na de dood op Didier De Kunst lijkt er hem niets meer in de weg te staan.

Thomas Maeterlinck wil zich inkopen bij VDB Electronics en hoopt hiervoor het geld van Trudy Tack de Rixart de Waremme te kunnen gebruiken. Peter Van den Bossche gaat aan de slag als rechterhand van zijn vader. Noortje Moortgat vraagt haar overplaatsing naar het Franse filiaal van het FAIC. Guido wil opnieuw uitbreiden in Malta en gaat er samen met Peter op bezoek. Hij wordt echter vermoord door sekteleden van Salomon. Bart Van den Bossche vertrekt naar Canada en geeft zijn ontslag. Peter Van den Bossche komt aan het hoofd van VDB te staan, maar wordt al snel opgevolgd door Vincent Misotten. Vincent benoemt ook Thomas Maeterlinck tot zijn rechterhand.

Vincent Misotten heeft prostaatkanker en zal nog maar enkele maanden te leven hebben. Thomas Maeterlinck wordt aan de kant geschoven en Jo Bervoets wordt de nieuwe rechterhand, met als doel CEO te worden na de dood van Vincent. Henk Terjonck krijgt zijn oneervol ontslag. Naast Thomas, wil ook Sarah De Kunst zich wreken voor de dood van haar vader.

Personeelsleden

  • De werknemers bij het einde van het bedrijf worden in DRUKLETTERS neergeschreven.
  • De werknemers die meerdere functies hebben gehad in het bedrijf, worden aangeduid met een (*).

Algemeen directeur
Commercieel directeur
Verkoopsdirecteur
Personeelsdirecteur
PR-manager
Hoofd van de research
Directiesecretaresse
Fabrieksarbeider
Overige functies

Galerij