Fandom

Familie Wiki

VDB Holding

2,819pages on
this wiki
Add New Page
Comments12 Share
VDB Holding
VDB Fashion VDB Transport VDB Technics KomEet Foodbar Fashion Agency Rudimentair

Korte geschiedenis

"Het familiebedrijf is opgericht in de jaren '90 door Guido Van den Bossche onder de naam VDB Systems. Het bedrijf was gespecialiseerd in microchips. Het had zetels in Frankrijk en Malta en werd belaagd door het FAIC, onder leiding van Didier De Kunst, die Systems failliet wilde. Het tegenovergestelde gebeurde en het FAIC smolt samen met Systems onder de naam VDB Electronics. Nu is er geen technologie meer en is het bedrijf gebaseerd op drie pijlers: mode, voeding en modellen. Die vullen mekaar perfect aan. VDB Fashion heeft het een tijd moeilijk gehad door de onverwachte concurrentie met Vero Bello, maar de joint venture zorgde voor meer ademruimte. Momenteel is er terug een financieel evenwicht." - Simon Feyaerts, 17 juni 2015

Start VDB Holding

In het 21ste seizoen (30 december 2011) werd de VDB Holding opgericht. Aanvankelijk overkoepelde de holding vier familiebedrijven: VDB Technics (vroeger VDB Electronics), VDB Fashion (fusie tussen MVM en F@C), VDB Transport (vroeger transportbedrijf van Mathias Moelaert) en de KomEet. Het kaderpersoneel is gehuisvest in het gerenoveerde gebouw van MVM.

In het 22ste seizoen krijgt VDB te maken met een economische crisis. Om de holding van financiële problemen te vrijwaren, moet één tak verdwijnen: VDB Transport. Enige tijd later blijken de problemen nog steeds niet van de baan te zijn en wordt ook VDB Technics opgedoekt. Na de crisis binnen het bedrijf besloot Veronique Van den Bossche de KomEet te sluiten en om te bouwen tot een keten rond bio-voedsel, met de naam Foodbar.

In het 24ste seizoen neemt Peter het modellenbureau Casters Agency over van zijn overleden vriendin Elise Casters. Hij brengt het bedrijf onder in de VDB Holding en noemt het Fashion Agency. Hierdoor ontstaat er een nieuwe tak in de holding. In het begin van het 25ste seizoen komt er een fusie tussen modebedrijf Vero Bello en VDB Fashion.

Huidige Personeelsleden

Vorige Personeelsleden

Functieverschuivingen

CEO

Bij de start van de Holding waren Veronique Van den Bossche en Peter Van den Bossche samen CEO, met gedeelde bevoegdheden. Enkele maanden na de oprichting werd Mathias Moelaert plots CEO naast Veronique, toen Peter een behandeling tegen darmkanker moest ondergaan en nadien niet meer wou terugkeren. Peter keerde tijdelijk toch terug aan het einde van seizoen 21.

In seizoen 22 wordt na een audit bepaald dat het financieel onverantwoord is om nog met twee CEO's te werken. Veronique wordt de enige CEO, terwijl Peter tot voorzitter van de Raad van Bestuur wordt benoemd. Later krijgt hij de volledige autonomie over VDB Fashion.

In seizoen 23 moet de raad van bestuur bij elkaar komen om te beslissen of Veronique CEO mag blijven. Veronique had een winst van 10% beloofd, maar deze belofte kon ze niet nakomen. Ze haalde maar 7,7% winst. Hierdoor en door nog andere redenen beslist de raad van bestuur dat Veronique ontslagen wordt als CEO en dat Peter nu terug CEO wordt. 

Tijdens het 24ste seizoen neemt Peter opnieuw even afstand als CEO en stelt hij deze keer Thomas Van den Bossche aan als vervangend CEO. Reden hiervan is het drugsschandaal waarmee Peter geassocieerd wordt.

Tijdens het 25ste seizoen wordt Peter weggestemd als CEO door de raad van bestuur en neemt Simon Feyaerts zijn plaats in. Simon zelf werd later tijdelijk vervangen door zijn plaatsvervangende CEO (ad intirim), June Van Damme, wiens contract nadien ter sprake kwam. Veronique roept echter de raad van bestuur bijeen om dit nietig te doen verklaren. Dit lukt haar echter niet en June blijft CEO van VDB. Onder haar CEO-schap haalt ze een wurgcontract met 9House binnen en ontslaat ze alle Van den Bossches, om het bedrijf aan de grond te krijgen. Wanneer ze niet veel later in haar kantoor vermoord wordt, moet er opnieuw op zoek gegaan worden naar een nieuwe CEO. Peter denkt meteen aan een samenwerking tussen hem en Veronique.

Tijdens het 26ste seizoen wordt Lars De Wulf de nieuwe CEO van VDB, nadat het bedrijf bijna failliet was, na het wurgcontract met 9House door June. In april 2017 wordt duidelijk dat een zekere Sarah de ploegbaas is van de poetsdienst.

PR-manager 

In seizoen 22 komt de plaats van PR-manager open te staan, wanneer Caroline De Meester sterft. Directiesecretaresses Evy Hermans en Nathalie Debie zullen beiden hun kans wagen om de job te bemachtigen. Peter en Veronique kiezen uiteindelijk voor Nathalie. Na het ontslag van Nathalie in seizoen 23, wordt besloten de functie uit te besteden aan een extern marketingbureau.

Productiemanager

Nadat Veronique enige CEO wordt, neemt Peter Van den Bossche deze taak voor zich. Wanneer hij vernieuwingsmanager wordt en de volledige autonomie over Fashion krijgt, promoveert hij Evy Hermans tot productiemanager.

Winkelmanager

Bij de start van de Holding was June Van Damme verantwoordelijk voor VDB Fashion en de winkels. Na haar ontslag twee jaar later nam eerst Trudy Tack de Rixart de Waremme deze taak over en nadien kwam Delphine Van Winckel het team versterken als winkelmanager. Na het vertrek van Delphine kwam opnieuw Trudy op haar plaats tot deze functie terug naar June ga na een fusie met Vero Bello

Raad van Bestuur en aandelenverdeling

Wanneer Lars het bedrijf van een faillissement redt, blijkt dat hij de meeste aandelen in zijn bezit heeft en dus de touwtjes in handen heeft. In de afleveringen hebben ze het nog niet gehad over de precieze verdeling van de aandelen, enkel 'dat Mathias de belangrijkste aandeelhouder van VDB is' na Lars.

Huidige Leden

Vorige Leden

Locaties

Na de brand in de oude gebouwen van VDB Electronics, werd de VDB Holding opgericht en verhuisde het kaderpersoneel en de belangrijkste afdelingen (boekhouding, administratie ...) naar de oude gebouwen van MVM. De productie van VDB Technics bleef in de oude gebouwen plaatsvinden, omdat die intact bleven na de brand.

Op het gelijkvloers vond oorspronkelijk restaurant de KomEet plaats. Deze werd later vervangen door broodjesketen de Foodbar. Op de eerste verdieping bevindt zich het onthaal van de hele Holding en de kantoren van Peter Van den Bossche en Veronique Van den Bossche. Op de tweede verdieping bevond het atelier van VDB Fashion zich.

Aflevering 5626-3

In 2015 worden de bovenste verdiepingen van de VDB Holding volledig vernield door een ernstige storm. Enkel het gelijkvloers heeft geen schade, waardoor de Foodbar open kan blijven. De rest van het personeel moet lange tijd elders werken, totdat er een nieuw gebouw aangekocht wordt. Op 3 december 2015 verhuist het personeel naar het nieuwe gebouw, waar er opnieuw gewerkt wordt met een open kantoorruimte.

Trivia

  • Het gebouw dat vanaf 3 december 2015 in gebruik werd genomen, bevindt zich volgens een contract in aflevering 5769 in de Adegemstraat 39 in Mechelen, maar in werkelijkheid is het gelegen in het gebouw van het administratief centrum 'De vuurmolen' aan het Begijnhof in Overijse.
  • De lift van het gebouw wordt handmatig, aan de hand van een touw, bediend door een medewerker van het programma.

Foto's