FANDOM

Viv Neyskens
Seizoenen 2627 Viv
Eerste verschijning Aflevering 5811 - 26 oktober 2016
Gespeeld door Ini Massez
Huidig beroep Barvrouw Jan en Alleman, poetsvrouw
Huidige partner Jan Van den Bossche
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenQuotesTriviaGalerijFoto'sMediaLees Meer

Algemene informatie

Viv Neyskens is een hoofdpersonage dat sinds 26 oktober 2016 vertolkt wordt door Ini Massez.

Familie en Liefdesleven

Viv is een energieke, positieve en vrij flamboyante dame die na een hoop miserie met haar ex-man Ludo een nieuwe start wil nemen. Hij heeft jarenlang tegen haar gelogen over de schulden die hij had gemaakt en het kwam tot een scheiding. Het enige wat over Vivs ouders tot nu toe geweten is, is dat ze een horecazaak (feestzaal) uitbaatten.

Door haar scheiding heeft Viv de zoektocht naar een vaste relatie opgegeven. Desalniettemin begint ze toch een relatie met George, die haar uiteindelijk meteen bedriegt waardoor hun relatie niet lang standhoudt. Nadien ontwikkelt Viv gevoelens voor Jan Van den Bossche en hebben ze een tijdlang een affaire. Viv wil dat Jan eerlijk is tegenover zijn vrouw - en tevens haar beste vriendin - Linda, maar kan haar gevoelens voor Jan niet onderdrukken. Wanneer het bedrog van Jan en Viv uitkomt, geeft Linda de twee de toestemming om elkaar te blijven zien, maar daar heeft Viv het moeilijk mee. Uiteindelijk maakt Jan de beslissing om voor Viv te kiezen en besluit hij te scheiden van Linda.

Studies en Beroepsleven

Viv werkte vroeger dag en nacht in de fruitwinkel van haar en Ludo. Volgens haar was de zaak een goudmijn. Ludo deed de boekhouding van de winkel, omdat Viv haar man vertrouwde. Wat ze echter niet wist, was dat Ludo veel te dure dingen kocht, waardoor er op een dag de deurwaarder voor de deur stond en bleek dat ze al die jaren voor niets had gewerkt. In het verleden heeft Viv ook een opleiding masseren gevolgd én gewerkt in een massagesalon. Ze werkte tevens jarenlang in de horecazaak (feestzaal) van haar ouders.

Na twee jaar in Gent gewoond te hebben, verhuist Viv terug naar Mechelen en zoekt ze een parttime job. Zo wordt Viv aangenomen als de poetsvrouw van Benny Coppens en Patrick Pauwels. Eind november 2016 wordt Viv aangenomen in de Jan en Alleman.

Verhaallijnen

Viv en haar echtgenoot Ludo wonen samen in Mechelen waar ze een fruitwinkel uitbaten. Als hobby zingt Viv in een musicalgroep, waar ook Linda Desmet deel van uitmaakt. Wanneer op een dag de deurwaarder voor de deur staat, wordt duidelijk dat Ludo al jarenlang dubieuze zaakjes deed met de boekhouding. Viv raakt alles kwijt en besluit naar Gent te verhuizen om ver weg van haar ex-man te zijn. Twee jaar later keert Viv terug naar Mechelen om er een nieuw leven te beginnen.

Familie 5811 005
S26 afl5812 010
Familie 5816 007
S26 afl5818 048
Familie 5834 003
Aflevering 5845-1
Familie 5849 001
Familie 5855 003
Aflevering 5856-3
S26 afl5858 156
Familie 5874 003
S26 afl5865 020
257088392691000
Ec3605f857806e56c22d923c0d2b3fec
B6e4dfc4ec59a59c0add9b0e6c82a54a

Op een dag staat plots Viv in het café van Jan om haar goede vriendin Linda op te zoeken. Momenteel huurt ze een woning in Mechelen en is ze tevens op zoek naar een job. Ze hoopt dat Linda haar hiermee kan helpen, maar Jan heeft net Emma in dienst genomen om Agnes te vervangen. Linda kan ervoor zorgen dat Viv aan de slag kan als poetsvrouw bij Benny en Patrick, tot grote ergernis van Jenny, die zelf de job zag zitten om Benny voor haar te winnen.

Benny gaat akkoord om Viv een proefperiode te gunnen, maar eigenlijk is hij op zoek naar een iets jongere vrouw. Patrick is echter serieus onder de indruk van Viv omdat het een fijne verschijning is en ze doet haar werk ongelooflijk goed. Wanneer Viv de volgende dag ook gekookt heeft voor de twee heren, besluit ook Benny haar een kans te geven. Viv is in haar nopjes, maar stelt ook haar voorwaarden. Ze wil namelijk dat Patrick en Benny zelf ook hun best doen om op te ruimen en dat ze zelf hun inkopen doen.

Het komt tot een ernstige ruzie tussen Patrick en Benny dankzij de komst van Benny's vader Alfons. Viv merkt de spanning tussen de twee mannen snel op en wil ze allebei helpen om hun ruzie op te lossen. Ze zet de mannen aan het werk zodat ze al poetsend hun frustraties kunnen wegwerken. Haar aanpak blijkt te helpen, maar het is vooral Patrick die laaiend enthousiast is over de goedlachse Viv. De verschijning van Viv ontgaat ook Jan niet, wanneer Viv haar opwachting maakt op het verjaardagsfeestje van Mila.

Linda is kwaad op Jan omdat hij haar geaffronteerd heeft voor alle mensen in het café. Jan merkt de gevolgen hiervan wanneer hij merkt dat Linda niets warms heeft klaargemaakt om te eten. De dagen nadien krijgt Linda nog altijd het gevoel dat ze maar niets goed kan doen voor haar man en blijft ze alsmaar zagen en klagen over haar man. Door de goede raad van Viv komt het terug goed tussen de twee.

Nadat zowel Faroud als Emma er de brui aangeven in het café, neemt Jan Viv aan als vervanging. Na één dag vertelt Jan echter dat Viv niet hoeft terug te komen. Viv komt nadien te weten dat hij vooral een probleem met haar gebabbel had en ze is kwaad op Jan. Ook Linda heeft een appeltje met hem te schillen, want ze vindt het jammer dat Jan niet meer moeite doet om overeen te komen met haar beste vriendin.

Wanneer Viv naar de foodbar gaat, komt ze toevallig terecht op een speed-dating, georganiseerd door Emma. Viv raakt er aan de praat met George en de twee blijven nog een hele tijd zitten om elkaar te leren kennen. Viv stelt George ook voor aan Linda en Jan. Terwijl Linda enorm onder de indruk is van zijn charmes, heeft Jan meteen in de gaten dat hij profiteert van Viv, omdat hij haar altijd laat betalen. Wanneer Jan een tijdje later George ziet flirten met een andere vrouw in het café, vertelt hij alles aan Linda. Ook Viv komt het te weten, maar George zet Jan onder druk om te liegen over wat hij gezien heeft.

Viv en George worden een koppel en hij nodigt haar uit voor een weekendje Parijs. Linda krijgt echter een alarmerend telefoontje van Viv omdat George haar openlijk bedrogen heeft. Jan en Linda rijden speciaal naar Parijs om haar te halen en Viv is de twee enorm dankbaar. Vooral Jan verdient excuses, omdat hij George vanaf het begin doorhad. Jan biedt nadien Viv haar job in het café terug aan.

Nu Viv en Jan veel tijd samen doorbrengen, groeien de twee dichter naar elkaar toe. Jan laat zijn emoties de vrije loop en biedt Viv een troostende schouder aan wanneer ze over haar pijnlijke scheiding praat. Het komt tot een kus en Viv voelt zich enorm schuldig tegenover Linda. Ze moet echter aan Jan opbiechten dat ze wel degelijk gevoelens heeft voor hem en ook Jan voelt hetzelfde. De dagen nadien blijven de twee stiekem verder doen en blijven de gevoelens groeien.

De familie Van den Bossche geeft een groot verjaardagsfeest voor Anna Dierckx in Kalmthout en Viv stelt voor om de catering te verzorgen. Jan probeert haar en Linda op andere gedachten te brengen omdat het toch een 'familiefeest' is, maar uiteindelijk moet hij zwichten voor hun argumenten. Op het feest zelf kunnen Viv en Jan niet van elkaar blijven en gaan ze met elkaar naar bed. De schuld wordt bij Viv zo groot dat ze compleet wil stoppen met hun affaire, maar ze kan niet weerstaan aan Jan.

Dankzij het familiefeest komen er veel emoties los bij Jan enerzijds door de plotse terugkeer van zijn zoon Bart en anderzijds door het gedrag van zijn kleinzoon Simon. Jan laat zijn emoties de vrije loop in de buurt van Viv en kan alleen met haar erover praten. Hierdoor blijven de twee hun affaire aanhouden en moet Viv toegeven dat ze echt verliefd geworden is op Jan. Het is vooral Benny die dit opmerkt, omdat hij ziet hoe Viv de laatste tijd zo vrolijk rondloopt. Wanneer Trudy, Jelle en Louise ontvoerd worden, wordt het Jan allemaal te veel en zoekt hij steun bij Viv. Wanneer de drie veilig terugkeren, is Viv ook de eerste persoon die hij op de hoogte brengt, in plaats van Linda.

Ten huize Benny en Patrick maakt Viv kennis met Alfons Coppens. Hij logeert er omdat hij gevallen is en zich in een rolstoel moet voortbewegen. Viv probeert de man te helpen, maar komt al snel te weten dat hij zeer conservatief is. Wanneer Viv te weten komt dat Alfons al die tijd zijn kwetsuren aan het faken was, wil ze dit onmiddellijk aan Benny vertellen. Alfons kan haar van gedachte doen veranderen, omdat hij gewoon tijd wil doorbrengen met zijn zoon.

In de Jan en Alleman is Viv aanwezig tijdens het afscheidsfeestje van Bart en Trudy, die samen met de kinderen naar Amerika verhuizen. Voor Jan is dit opnieuw een zware opdoffer en het gaat van kwaad naar erger wanneer Leen na het feestje neergestoken wordt. Jan zoekt troost bij Viv en hun affaire wordt weer verdergezet. Het ontgaat daarom Benny niet dat Viv er de laatste tijd wel heel vrolijk bijloopt. Hij is er zeker van dat Viv een 'loverboy' heeft zitten en gaat dit verkondigen in de Jan en Alleman. Viv is Linda een uitleg verschuldigd en vertelt haar dat ze al een tijdje afspreekt met een gigolo.

Wanneer Jan en Viv aan het kussen zijn in het café, stapt Benny plots binnen. Hij kan zijn ogen niet geloven dat Jan de geheime minnaar van Viv is, maar gaat er wel mee akkoord om dit te verzwijgen. In ruil vraagt Benny wel zwijggeld in de vorm van gratis pintjes in het café. Viv heeft een goed gesprek met Benny over haar diepe gevoelens voor Jan. Benny probeert Viv op te peppen wanneer Jan enorm veel moeite doet om Linda een mooie valentijn te geven. Viv probeert vervolgens Jan jaloers te maken door een klant uit het café mee op date te vragen.

Dankzij Benny komt ook Mathias het nieuws te weten en hij gaat persoonlijk met Viv praten. Nadien voelt Viv zich opnieuw enorm schuldig tegenover Linda en ze besluit er een einde aan te maken. Jan pakt dit nieuws niet goed op en geeft onmiddellijk Mathias de schuld van alles. Viv besluit op te stappen in de Jan en Alleman en neemt ontslag. De dagen hierna heeft Viv het moeilijk en mist ze haar werk in het café. Na een goed gesprek met Benny besluit ze terug te keren, maar ze maakt wel aan Jan duidelijk dat hun relatie puur professioneel moet blijven.

Het duurt niet lang voor Viv en Jan terug in oude gewoontes vallen. Wanneer Jan zijn verjaardag viert, zijn Mieke, Guido en Emma getuige van een passionele kus tussen de twee. Guido is razend op zijn vader en dreigt ermee alles aan Linda te vertellen. Voor Viv is de maat vol, ze wil niet langer liegen en bedriegen. Als Jan hun relatie een eerlijke kans wil geven, moet hij eerlijk zijn tegenover Linda en haar de waarheid vertellen. Jan gaat akkoord, maar vertelt tegen zijn familie dat het slippertje met Viv maar eenmalig was en dat het nooit meer zal gebeuren.

Terwijl Jan blijft beloven dat hij alles aan Linda gaat vertellen, probeert hij Viv gelukkig te maken door samen met haar normale dingen te doen, die een gewoon koppel ook zou doen. Hij neemt haar mee naar de supermarkt, maar dat kan Viv niet appreciëren. Jan wil het goedmaken en neemt Viv mee op restaurant terwijl Linda en Guido samen naar de film gaan. Guido komt echter te weten dat hun affaire nog steeds aan de gang is en stuurt Linda met opzet naar hetzelfde restaurant. Linda betrapt Jan en Viv samen, maar besluit de twee niet te confronteren. Het duurt echter niet lang voor Viv doorheeft dat Linda wel degelijk iets weet, want ze doet enorm vreemd tegen haar.

Wanneer Linda het niet langer kan verbergen en alles op tafel gooit, probeert Viv de brokken te lijmen door Linda haar excuses aan te bieden, maar dat heeft weinig zin. Linda is razend en besluit een tijdje het huis uit te gaan. Viv voelt zich enorm schuldig, maar Jan voelt zich eerder opgelucht dat het geheim eindelijk onthuld is. Tot ieders grote verbazing, keert Linda terug naar huis en heeft ze een voorstel voor Jan en Viv: de twee mogen elkaar blijven zien, zolang Jan belooft te werken aan hun huwelijk. Jan gaat akkoord, maar Viv vindt het een vreemde situatie en wil Jan niet delen. Zeker wanneer ze merkt dat Linda het er absoluut niet mee kan vinden, maar doet alsof om Jan te plezieren.

Viv probeert zoveel mogelijk tijd met Jan te spenderen, nu ze het mogen, maar Linda steekt er telkens een stokje voor. Voor Viv is het duidelijk dat deze situatie niet kan blijven duren, zeker wanneer Linda gezondheidsproblemen krijgt door de stress. Jan maakt de definitieve keuze om van Linda te scheiden en volledig voor zijn relatie met Viv te gaan, maar Linda neemt dit nieuws slecht op en belandt in het ziekenhuis. Wanneer Linda terugkeert, besluit Jan om er voor haar te zijn en haar te verzorgen, maar dat zorgt voor jaloezie bij Viv. Zij is ervan overtuigd dat Linda dit gebruikt om Jan terug voor haar te winnen, al vertelt Jan dat zijn keuze vast staat.

Binnenkort.

Quotes

Een kwade Viv komt het café van Jan binnen

Jan: Dag Viv, wat zal het zijn?

Viv: De waarheid.

Trivia

  • Actrice Ini Massez heeft samen met huidige Familie-acteurs Roel Vanderstukken en Marianne Devriese, en voormalige Familie-acteurs Monika DumonRudy Morren, Darya GanturaKarel Deruwe en Christophe Haddad tot de hoofdcast van televisienovelle Ella (2010-2011) behoord.
  • Anno 2017 is Viv één van de weinige hoofdpersonages die nooit fysiek in de generiek te zien is. Alleen de naam van haar vertolkster (Ini Massez) wordt vernoemd. Dit is ook zo bij de personages StanAgnes, Arno en Faroud.
  • Viv maakte haar debuut eind oktober. Sindsdien verschijnt ze (bijna) altijd met een zonnebril in haar haren, ookal zijn het koudere tijden. Op 18 januari 2017 post 'Familie' op Facebook dat de zonnebril een diadeem is.
  • Bij de aankondiging van het personage, werd de naam Viv Neyens gebruikt, maar op de officiële VTM-website van Familie wordt de naam Viv Neyskens gebruikt.

Galerij

Foto's

Media

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Viv, zie hier.