Fandom

Familie Wiki

Walter Dierckx

2,768pages on
this wiki
Add New Page
Comments2 Share
† Walter Dierckx
Seizoenen 123456789101112131415 Portret-walter
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 3374 - 29 juni 2006
Gespeeld door Guido Horckmans

Kinderen Kobe Dierckx
Ouders Joseph Dierckx en † Marie-Claire Van Damme
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepsleven VerhaallijnenTriviaGeneriekSlideshowLees Meer

Algemene Informatie

Walter Dierckx is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 29 juni 2006 vertolkt wordt door Guido Horckmans. Bij de start van seizoen 16, dat zich 3 jaar later afspeelt, wordt duidelijk dat het personage intussen overleden is.

Familie en Liefdesleven

Walter is de zoon van Joseph Dierckx en Marie-Claire Van Damme. Samen met Carine kreeg hij 1 kind: Kobe. Walter is de broer van Anna en schoonbroer van Pierre en Albert. Hij is tevens de nonkel van Guido, Jan, Rita en Marleen en stiefnonkel van Liesbeth en Ina.

Walter was aanvankelijk priester en kon dus niet trouwen. Toch werd hij verliefd op zijn huishoudster Carine. Hij komt zelfs op het moment om zijn geloof in twijfel te stellen. Maar Carine beslist Walter te verlaten om hem deze keuze te besparen. Jaren later staat ze echter terug voor zijn deur. Deze keer kiest Walter wel voor Carine en stappen ze in het huwelijksbootje. Op haar sterfbed vertelt ze hem dat de twee samen een zoon hebben: Kobe. Samen met Kobe neemt Walter afscheid van Carine, die sterft aan de gevolgen van AIDS. Ook Kobe en Walter hebben te maken met deze ziekte.

Beroepsleven

Als jongeman voelde Walter zich aangetrokken tot de kerk en hij werd priester. Hij verzorgde onder meer de begrafenis van Pierrot Cockelaere en Peter Van den Bossche en het doopsel van Hannah Van den Bossche. Walter wordt uiteindelijk gepromoveerd tot bisschop en hij krijgt zuster Ernestine onder zijn hoede als huishoudster. In 2002 breekt Walter volledig met de kerk wanneer hij trouwt met Carine Wattez

Verhaallijnen

VeroniqueWalter2Seizoen1
SF01 19

Walter Dierckx is de jongere broer van Anna Dierckx. In tegenstelling tot Anna heeft Walter zelf geen eigen gezinnetje gesticht omdat hij priester is. Walter en Anna zijn twee handen op één buik, zeker sinds de dood van haar echtgenoot Pierre Van den Bossche. Anna kijkt enorm hard op naar haar broer, en ze is zeer trots dat ze een priester binnen de familie hebben. Walter hielp zijn zus met de opvoeding van de jonge Marleen Van den Bossche na het overlijden van Pierre. Wanneer Anna 65 jaar wordt, wil Walter dan ook met de familie een groot feest geven. Samen met Rita Van den Bossche zingt hij een lied tijdens het feest.

Door zijn functie als priester, is Walter ook voor de familie Van den Bossche een grote steun. Wanneer Veronique Van den Bossche zwanger blijkt te zijn, gaat ze op biecht bij nonkel Walter. Ze is amper zeventien jaar oud, en denkt aan abortus. Walter kan haar overtuigen om het kindje toch te houden omdat het een zonde is om een abortus te laten plegen.

Ook voor Rita Van den Bossche is Walter een rots in de branding. Rita staat er helemaal alleen voor in de opvoeding van haar zoontje Pierrot Cockelaere. Rita heeft daarnaast nog eens een carrière als zangeres, waardoor Walter vaak als babysit fungeert. Wanneer Pierrot enkele maanden later sterft aan leukemie, verzorgt Walter de begrafenis van de jongen.

Seizoen2 PeterGevangenis6
SF02 18

Walter is één van de weinige familieleden die Peter Van den Bossche steunt tijdens zijn rechtszaak. Als is hij er niet helemaal van overtuigd dat hij Birgit Van den Sompel daadwerkelijk niet verkracht heeft. Hij vangt de jongen op terwijl zijn vader aan het revalideren is.

Het is niet ongeweten dat Walter iets voor zijn gemeenschap wil betekenen als priester. Daarom start hij een winkeltje met tweedehandsspulletjes. Hij krijgt hiervoor de hulp van Marleen Van den Bossche. Zij zorgt voor de inrichting van de winkel en helpt hem in de zaak. Zo leert Walter ook Ben Van der Venne kennen, de nieuwe vriend van Marleen. Ondertussen heeft ook Anna Dierckx een man leren kennen: Albert Thielens. Zowel Anna als Marleen stappen in het huwelijksbootje.

Tijdens de seizoensfinale gaan Walter en zijn goede vriend François Van den Bossche op bezoek bij Marleen en Ben. Ze hebben een dochtertje uit Afrika geadopteerd: Lovely Van der Venne. Wanneer Marleen nog snel een fles jenever wil gaan halen, en het straat oversteekt, horen ze een schrik geluid...

Tweedehands3 seizoen3
Walter trekt zich de problemen binnen de familie Van den Bossche hard aan. Hij kan het maar niet geloven dat Marleen Van den Bossche overleden is en vindt het ontzettend moeilijk om nog langer in hun winkeltje te werken. Alles doet hem aan Marleentje denken. Hij durft amper nog bij Anna Dierckx op bezoek gaan. Enerzijds omdat de sfeer er allesbehalve optimaal is, en anderzijds omdat Walter zich schuldig voelt.

De weken daarna zondert Walter zich steeds meer af van de familie. Hij spreekt voortdurend af met Staf, een eenzame vriend, die meehelpt in het winkeltje. Dankzij Staf ondervindt Walter dat hij zijn familie terug moet opzoeken, en zich niet schuldig mag voelen. Hij kan Anna Dierckx overtuigen om het opvoeden van Lovely Van der Venne over te laten aan Ben Van der Venne en helpt haar met de verhuis naar haar nieuwe serviceflat.

GuidoClair3 Seizoen4
Walter gaat onmiddellijk naar het ziekenhuis met François Van den Bossche wanneer hij te weten komt wat er met Guido Van Den Bossche en Peter Van den Bossche gebeurd is. Hij is blij dat ze alletwee ongedeerd zijn.
HenkBabbetePeter9 Seizoen4

Guido en Marie-Rose De Putter zetten hun scheiding in gang en Guido vindt opnieuw liefde bij psychologe Claire De Ruyter. Guido wil de goedkeuring van zijn nonkel Walter vragen, en Walter vindt het fantastisch dat zijn neef en Claire een koppel zijn. Hij kent haar namelijk omdat ze al enkele jaren samenwerken. Walter stuurt af en toe parochianen in nood naar Claire.

Peter is naar Amerika vertrokken om te gaan studeren, maar hij raakt daar al snel in de problemen. Samen met zijn nieuwe vriendin Willeke De Vries belandt hij in een sekte. Hij experimenteert bovendien met drugs en zet zich van zijn familie af. Wanneer Peter weer enkele dagen in België is, maakt hij ruzie met zowat iedereen. Walter besluit de jongen onder zijn hoede te nemen, maar hij wil niet luisteren en vertrekt terug naar de sekte van Salomon.

Walter reist Peter achterna, maar kan niet zomaar binnendringen in de sekte. Leider Salomon wordt zwaar beveiligd en Walter moet uiteindelijk undercover gaan om tot bij Peter te geraken. Hij treft Peter aan, volledig gedrogeerd aan pillen. De andere sekteleden ondervinden al snel dat Walter binnengedrongen is, en slaan alarm. Walter moet noodgedwongen zonder Peter naar huis terugkeren. Enkele weken later krijgen Walter en de familie het verschrikkelijke nieuws te horen dat de sekteleden allemaal massaal zelfmoord gepleegd hebben.

HetProces5 Seizoen5

Het overlijden van Peter Van den Bossche valt Walter zwaar. Hij heeft er spijt van dat hij Peter niet mee kon nemen naar huis, toen hij in Amerika was. De begrafenis wordt dan ook een emotionele plechtigheid voor Walter, en hij staat erop de dienst zelf uit te voeren.

WalterVerliefd11 Seizoen5

Ook het proces van Rita Van den Bossche laat Walter niet koud. Hij wil er vooral zijn voor zijn zus Anna Dierckx. Samen gaan ze Rita geregeld bezoeken in de gevangenis, maar dat is niet gemakkelijk voor Anna. Walter speelt altijd voor bemiddelaar tussen de twee, wanneer er weer discussies ontstaan.

WalterVerliefd14 Seizoen5

Walter heeft dringend een hulp in het huishouden nodig, en neemt een inwonende huishoudster aan: Carine Wattez. Carine is echter een mooie, jonge verschijning, die maar al te graag met Walter flirt. De twee kunnen het goed met elkaar vinden, en hebben vaak lange gesprekken met elkaar tot diep in de nacht. Carine interpreteert dit fout en probeert Walter te kussen. Walter is volledig van zijn melk en ontslaat haar.

De weken nadien blijft Carine hem benaderen. Ze heeft gevoelens voor Walter, en is ervan overtuigd dat hij hetzelfde voor haar voelt. Walter kiest voor zijn geloof en vraagt aan Carine om uit zijn leven te verdwijnen. Wanneer Carine in het ziekenhuis belandt, komt Walter haar meteen bezoeken. Hij beseft dat hij gevoelens heeft, maar wil er niet aan toegeven. Toch laat hij Carine opnieuw toe in zijn leven.

De familie begint door te hebben dat er meer aan de hand is, en vooral Anna Dierckx stelt zich vragen bij de plotse aanwezigheid van Carine. De parochie van Walter heeft het ook in de gaten, en ze kunnen niet langer zwijgen. De vicaris zorgt ervoor dat Walter naar een nieuwe parochie moet verhuizen. Walter is razend en begint aan zijn geloof te twijfelen. Toch doet hij wat er van hem gevraagd wordt en samen met Carine gaat hij op zoek naar een nieuwe woning. Die vinden ze, en opnieuw trekt Carine bij hem in.

WalterCarine3 Seizoen6

Walter en Carine Wattez wonen nu al enkele weken in hun nieuwe woning aan de andere kant van de stad. Voor de buitenwereld is zij gewoon een huishoudsters, maar eigenlijk zijn ze stiekem verliefd. Anna Dierckx en Albert Thielens komen geregeld langs, en merken al snel dat er meer aan de hand is tussen de twee. Carine hoopt dat Walter eindelijk eerlijk zal zijn, en voor haar zal kiezen. Wanneer ze beseft dat dat nooit zal gebeuren, maakt ze de keuze voor hem. Ze vertrekt en zoekt een ex-vriend op om daar te gaan wonen.

ArtsenZonderGrenzen14 Seizoen6
SF06 09

Door de plotse dood van François Van den Bossche krijgt Walter het opnieuw moeilijk. François was niet alleen een goede vriend van de familie, maar ook een goede persoonlijke vriend van Walter. Wanneer het testament van François wordt voorgelezen, krijgt Walter het moeilijk.

De serie maakt een sprong in de tijd van 7 jaar

Zeven jaar later. Walter heeft ondertussen weer het vertrouwen van de kerk gekregen, en wordt gepromoveerd. Hij is nu de directeur van enkele Katholieke rusthuizen in het land. Bovendien is hij opnieuw verhuisd, en woont hij nu in het appartement van François Van den Bossche, dat hij van Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche gekocht heeft.

Mieke woont nu al een tijdje in Tanzania, waar ze voor Artsen Zonder Grenzen werkt. Ze loopt er echter malaria op, en moet dringend naar België gerepatrieerd worden. Haar toestand gaat zienderogen achteruit en Walter wordt er bij gehaald als priester. Als bij wonder overleeft Mieke haar ziekte, en geneest ze volledig.

Na de dood van Claire De Ruyter, heeft Guido Van Den Bossche opnieuw het liefdesgeluk gevonden. Hij vraagt zijn vriendin Els D'hollander ten huwelijk. Ze trouwen en heel de familie komt bij elkaar in het Hilton hotel om dit te vieren. Maar het feest krijgt een onaangenaam einde wanneer een meedogenloze huurmoordenaar de Van den Bossches gijzelt in het Antwerpse Hilton Hotel. Een diplomaat wordt zonder meer afgemaakt. Uiteindelijk verliezen de gijzelaars hun geduld en blazen ze het hele hotel op.

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Bij de start van seizoen 16 heeft een tijdsprong van 3 jaar plaatsgevonden. In de eerste scène bezoeken Anna Dierckx en Albert Thielens het graf van Walter, die een aantal maanden voordien blijkt te zijn overleden. Een eenvoudig griepje werd hem fataal, omdat hij door zijn besmetting met het hiv-virus (via Carine Wattez) een verzwakt immuunsysteem had.

Anna stoort zich er mateloos aan dat haar familieleden niet echt lijken te rouwen, en dat niemand staat te springen om een mooie grafzerk te sponsoren. Later zal blijken dat de dood van Walter vooral voor Kobe Dierckx een enorme klap is geweest. Hij ontwikkelde er schizofrenie door en belandde tijdlang in een psychiatrische instelling.

Trivia

  • Acteur Guido Horckmans moest de serie verlaten omdat de makers een verjongingsactie wilden doorvoeren. Walter was één van de vele personages die sneuvelden. Later werd bekend gemaakt dat de acteur symptomen van dementie begon te vertonen.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de familie Dierckx, zie hier.
  • Voor meer informatie over de relaties van Walter, zie hier.