Fandom

Familie Wiki

Xavier Latour

2,827pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
† Xavier Latour
Seizoenen 112131415161718 Portret-latour
Eerste verschijning 1992
Laatste verschijning Aflevering 4146 - 26 juni 2009
Gespeeld door Eric Kerremans (voordien Guy Van Sande)

Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenFamilie en LiefdeslevenVerhaallijnenMisdrijvenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Xavier Latour is een hoofdpersonage dat in 1992 vertolkt werd door Guy Van Sande en van 25 februari 2003 tot en met 26 juni 2009 door Eric Kerremans

Beroepsleven

Xavier werkte in de beginjaren een tijdje bij VDB Electronics als de rechterhand van Guido Van den Bossche. Hij werd echter op een oneervolle manier ontslagen en heeft dit nooit kunnen verkroppen. Xavier groeide nadien buiten beeld door in de zakenwereld. Jaren later benadert hij opnieuw de Van den Bossches en probeert zich zelfs terug in te kopen bij VDB. Bovendien neemt Xavier De Borger & Co over van Thomas Maeterlinck, een bedrijf dat later zou opgaan binnen VDB.

Familie en Liefdesleven

Na zijn intrede tijdens het 12de seizoen ontwikkelde Xavier een knipperlichtrelatie met Christel Feremans. De twee gaan de jaren nadien nog vaak uit elkaar, maar komen toch steeds terug samen. Tijdens het 18de seizoen wordt Christel zwanger van Xavier. Wanneer Christel Xavier tegenwerkt, vermoordt hij haar en hun ongeboren kindje.

Verhaallijnen

Xavier gaat van start bij VDB Electronics als de rechterhand van CEO Guido Van den Bossche. Hij heeft echter te losse handjes, wat Babette Van Tichelen aan de lijve mag ondervinden, waardoor Guido hem op staande voet ontslaat.

Jaren later keert Xavier plotseling terug naar de omgeving van de Van den Bossches. Het wordt al snel duidelijk dat hij zijn ontslag nooit heeft kunnen verkroppen en vastberaden is om wraak te nemen op de hele familie. Aangezien Guido Van den Bossche intussen overleden is en diens zoon Peter Van den Bossche aan het hoofd van VDB Electronics staat, wordt Peter de rechtstreekse vijand van Xavier.

Xavier beslist aandelen te kopen en hoopt zo meer inspraak te krijgen binnen het bedrijf. Wat de familie niet weet, is dat Xavier al jarenlang wraak wil nemen op de Van den Bossches. Samen met zijn handlangers Thomas Maeterlinck, Sarah De Kunst, Bart Van den Bossche en Eric Bervoets zet hij een plan in werking om VDB ten onder te laten gaan.

Xavier belist zijn grenzen van wraak te verleggen en Peter Van den Bossche ook op familiaal vlak te raken. Hij wil hem hetgeen wat hem het meest dierbaar is afnemen: Trudy Tack de Rixart de Waremme. In samenwerking met Sarah laat hij haar Trudy ontvoeren en regelt hij een - heimelijk gesaboteerde - chartervlucht. Het vliegtuig met Sarah, Thomas en Trudy aan boord stort neer. Tot grote frustratie van Xavier heeft Trudy het tragisch ongeval overleefd. Terwijl Xavier zit te broeden op een nieuw plan, begint hij een affaire de vriendin van Bart: Christel Feremans. Wanneer Bart dit ontdekt, is hij razend. Hij beslist terug de kant van zijn familie te kiezen.

Xavier doet een nieuwe poging om het leven van Peter Van den Bossche en Trudy Tack de Rixart de Waremme in gevaar te brengen. Hij laat namelijk hun wagen saboteren, maar het koppel kan ontsnappen voordat het voertuig ontploft.

Aangezien zijn vorige zet mislukt is, besluit Xavier het anders aan te pakken. Hij beslist te graven in het verleden van Peter en komt zo te weten dat Peter vroeger ook al een vijand had, namelijk sekteleider Diederik Truyman. Xavier komt te weten dat Salomon dood is, maar zijn broer Truyman nog in leven is en ook zint op wraak. Hij beslist in zee te gaan met dokter Truyman om samen het einde van Peter voor te bereiden.

Peter en Trudy trouwen in Malta. Christel Feremans en Xavier reizen incognito met de familie mee om een aanslag te plegen tijdens het huwelijksfeest. Ver geraakt het tweetal niet, want ze worden gevangen gehouden door Truyman, die niet langer met Xavier wil samenwerken. Peter wordt door Truymans handlangers - net als zijn vader - neergestoken in een binnenstraatje in Malta.

Wanneer Truyman tracht te vluchten, vergiftigen Xavier en Christel hem. Ze gooien hem nadien in de zee en vertrekken terug naar België. Een tijdje later komen Xavier en Christel te weten dat Peter de aanslag heeft overleefd.

Nu de zoveelste aanslag op Peter Van den Bossche mislukt is, wil Xavier zich terug focussen op VDB Electronics. Wanneer Rob Gerrits op zakenreis naar Marokko gaat, plant Xavier drugs in zijn bagage waardoor Rob opgesloten wordt in een strenge, Marokkaanse gevangenis. Peter doet er alles aan om Rob terug vrij te krijgen, met de hulp van Andreas Mitsides en Koen Lamoen.

Christel Feremans begint door te hebben dat de plannetjes van Xavier niet werken en besluit zich tegen hem te keren. Ze getuigt tegen Xavier en hij belandt in de gevangenis. Hierdoor bezit Christel nu zijn aandelen. In de gevangenis leert Xavier Sergio kennen.

Xavier komt vervroegd vrij uit de gevangenis. Wanneer hij ontdekt dat Christel zijn aandelen verkocht heeft aan de Van den Bossches én zijn penthouse heeft overgenomen, slaan Xaviers stoppen door. Hij probeert Christel te verdrinken in bad. Wanneer dit niet lukt, beslist Xavier om haar van het dak te gooien. Christel valt meters naar beneden en komt in een vrachtwagen terecht. Ze wordt in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis. Enkele dagen later krijgt Xavier een telefoontje: Christel is overleden.

Familie3252

Hoewel Xavier het tegendeel denkt, heeft Christel Feremans zijn moordaanslag overleefd. Peter Van den Bossche kan zijn ogen niet geloven als de dood gewaande Christel opeens zijn kantoor binnenstapt. Haar zogezegde dood was maar een plannetje om Xavier om de tuin te leiden. Christel stelt aan Peter voor om samen te werken en wraak te nemen op Xavier. Tijdens een etentje tussen Xavier en Peter verschijnt Christel opeens op het toneel. Hierdoor krijgt Xavier een hartaanval en wordt hij afgevoerd naar het ziekenhuis. Uiteindelijk blijkt dit één van zijn vele plannetjes te zijn, aangezien hij niets mankeert en wegloopt uit het ziekenhuis om naar het buitenland te verdwijnen.

Een hele tijd later keert Xavier terug naar België. Hij heeft zich inmiddels verzoend met Christel en wil samen met haar VDB Electronics terug overnemen. Ze gaan hun ultieme masterplan uitvoeren: de toren waarin VDB Electronics, Linea Veronica, De Borger & Co en het FAIC in gevestigd zijn laten ontploffen. Andreas Mitsides krijgt echter weet van de plannen en slaagt er de dag van de aanslag zelf nog in om de bommen onschadelijk te maken. Wanneer hij alles nog een laatste keer gaat controleren, loopt Andreas Xavier en Christel tegen het lijf. Wanneer Xavier de knop indrukt, gebeurt er niets. Zijn stoppen slaan door met als gevolg dat hij Andreas probeert neer te schieten. De politie komt net op tijd en arresteert het duo.

De serie maakt een sprong in de tijd van drie jaar

Familie3493
Familie3501
SF16-9
SF16-15

Xavier is al drie jaar van de aardbodem verdwenen, maar maakt onverwachts zijn terugkeer als Graham Boardman, een Britse zakenman. Hij benadert Joe Bonduono in Malta als potentiële investeerder in VDB Electronics. Wanneer de vestiging in Malta volledig afbrand - door het toedoen van Latour - reist Peter naar Malta om er de schade op te meten. Latour doet Peter een voorstel tot samenwerking en Peter gaat akkoord. Boardman komt nadien naar Vlaanderen om de rest van de familie te 'ontmoeten'. Bart vertrouwt de geldschieter voor geen haar, maar Peter en Veronique zijn er van overtuigd dat de kerel correct is en wuiven zijn bezorgdheid weg.

Dankzij de financiële steun van Boardman, wordt de Van den Bossche Plant in Malta snel terug opgebouwd. Xavier heeft al snel zijn volgende plannetje klaarliggen, want bij de opening van de nieuwe kantoren steekt hij ze opnieuw in brand. Peter, Bart en Joe - die aanwezig zijn op het openingsfeest - worden even verdacht door de politie. Het drietal blijkt onschuldig te zijn en keert terug naar België.

Als dat al niet genoeg was, laat Xavier nog andere dingen in het honderd lopen. Nadien verdwijnt Boardman van de ene dag op de andere en kan niemand nog in contact komen met hij. Peter verliest alle moed wanneer duidelijk wordt dat VDB Electronics dankzij het toedoen van Latour in zeer slechte papieren zit. Ook persoonlijk komt Peter in de problemen en moet hij zelfs een hypotheek op zijn villa nemen om zijn schulden te kunnen afbetalen.

Latour maakt echter een grote fout, die ontdekt wordt door Bart. Bart en Peter beginnen te graven in het verleden van Boardman en krijgen een jeugdfoto te zien die volledig afwijkt van hoe hij er nu uitziet. Na veel gepuzzel komt de familie Van den Bossche te weten dat ze niet met de echte Boardman te maken hadden, maar met rivaal Xavier Latour. Xavier nam Grahams identiteit over na zijn dood. Ondertussen haast Xavier - die zich van geen kwaad bewust is - zich naar Joe's hotelkamer om hem te vermoorden. Na deze daad pakt hij zijn spullen en beslist te vluchten naar Zuid-Afrika.

S17W02-5
Familie3791
326-2924cbfe4e22d3747d99983cce542086

Xavier is naar een villa in Zuid-Afrika verhuisd en krijgt er het gezelschap van Christel. Ze krijgen al snel een telefoontje van Vromans, de stroman van Xavier. Een zekere Cathérine de la Mér is geïnteresseerd in de gestolen microchips van VDB Electronics. Cathérine, of beter gezegd Marie-Rose, vergeet echter dat ze vroeger had verteld tegen de zogezegde Graham Boardman over haar alternatieve naam. Xavier zet een val op. Hij stuurt Bart en Peter naar een adres in Zuid-Afrika. De weg is echter gevaarlijk en het duo wordt belaagd.

Christel en Xavier zijn dolgelukkig wanneer ze horen in het hotel van Bart en Peter dat ze nooit zijn teruggekeerd. Onwetend keren Xavier en Christel terug naar hun villa om de ondergang van de twee Van den Bossches te vieren. Die zijn hen intussen gevolgd en houden Xavier onder schot. Hij gaat met hen mee naar de bank en haalt de gestolen 4 miljoen euro terug af. Later klopt Peter hem neer in een afgelegen steegje. Xavier overleeft de klop, maar wordt iets later gearresteerd door de politie. Xavier wordt naar de gevangenis overgebracht terwijl Christel kon vluchten.

Enkele maanden later gaat Marie-Rose samen met Els naar de gevangenis om Latour te bezoeken. Marie-Rose wil uit zijn mond horen waarom hij Joe Bonduono vermoord heeft. Tijdens hun bezoek breekt er echter een opstand uit onder de gevangenen. De cipiers krijgen geen grip op de situatie. Zowel Marie-Rose als Xavier Latour worden gegijzeld en meegesleurd in een draaikolk aan spectaculaire gebeurtenissen. Uiteindelijk gaat het allemaal om een sluw plannetje van Latour om te ontsnappen. Nadien verdwijnt Latour opnieuw van de aardbodem.

Binnenkort

Misdrijven

Trivia

  • Naast zijn rol als Xavier Latour was Eric Kerremans ook een tijdje acteursregisseur bij Familie.
  • Xavier is geboren op 20 april 1967.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het overlijden van Xavier, zie hier.