FANDOM

Zoë de Rixart de Waremme
Seizoenen 1516 Portret-zoe
Eerste verschijning Aflevering 3116 - 1 september 2005
Laatste verschijning Aflevering 3591 - 12 mei 2007
Gespeeld door Barbara Claes (voorheen Stephanie Claes)

Kinderen -
Ouders Eline Vaerenbergh en † onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaLees Meer

Algemene Informatie

Zoë de Rixart de Waremme is een nevenpersonage dat van 1 september 2005 tot en met 12 mei 2007 te zien is in de reeks. Het personage werd aanvankelijk vertolkt door Stephanie Claes, maar werd in het zestiende seizoen overgenomen door Barbara Claes omdat Stephanie reeds uit de soap was gestapt.

Familie en Liefdesleven

Zoë en haar tweelingzus Noa de Rixart de Waremme zijn van adelijke afkomst, maar wisten hier niets van. Ze zijn de dochters van Eline Vaerenbergh, die zwanger werd van de zoon van graaf Ghislain de Rixart de Waremme. Omdat Eline van 'gewone' afkomst was, moest ze haar twee dochters afstaan. Zoë en Noa kwamen terecht in verschillende instellingen en komen pas na hun achttiende verjaardag te weten wie hun biologische ouders zijn. Zoë en Noa hebben bovendien nog één halfzus: Trudy Tack de Rixart de Waremme, ook een kleindochter van Ghislain.

Als jonge twintigers probeerden zowel Noa als Zoë de jonge Kobe Dierckx te strikken. Wanneer dat niet lukte, vielen ze allebei voor een andere jongeman: Flor. Hij kon niet kiezen tussen de twee en zowel Noa als Zoë laten hem links liggen. Nadien heeft Zoë nog een relatie met Dirk Seymens, die enkele jaren ouder is en bovendien een bedrieger bleek te zijn. Hij gebruikte Zoë alleen om zijn handel in vastgoed verder uit te bouwen.

Studies en Beroepsleven

In tegenstelling tot haar zus Noa, weet Zoë niet meteen wat ze met haar leven wil doen. Tijdens het 16de seizoen gaat Zoë opnieuw studeren en kiest ze voor een carrière als actrice. Ze wordt toegelaten tot de filmschool, maar zet haar studies verder in de Verenigde Staten.

Verhaallijnen

Zussen
Familie3403
Familie3358

Mieke Van den Bossche en Marc De Waele ontvangen twee nieuwe jongeren in hun opvanghuis: Zoë en haar tweelingzus Noa de Rixart de Waremme. Het zijn twee rebelse jonge meiden die al meermaals bij de jeugdrechter zijn geweest. Ze maken het Mieke en Marc dan ook knap lastig.

Wanneer de grootouders van Trudy Tack de Rixart de Waremme overlijden komt ze via hun testament te weten dat ze nog twee halfzussen heeft. Trudy gaat onmiddellijk op zoek naar haar zussen en krijgt hiervoor de hulp van advocate Griet Tersago. Noa en Zoë zitten inmiddels weer in de gevangenis na een zoveelste misstap. Dankzij een krantenartikel beseffen Mieke en Marc dat Noa en Zoë de zussen van Trudy zijn en ze brengen haar op de hoogte. Met de hulp van Griet kan Trudy de twee vrij krijgen en ze nemen hun intrek in de villa van Marie-Rose.

Het lukt Noa en Zoë niet meteen om zich aan te passen aan hun nieuwe leventje. Ze zijn juist te weten gekomen dat ze van adel zijn, en bovendien kunnen ze niet met iedereen van de familie goed overweg. Vooral Veronique Van den Bossche stoort zich aan het puberale gedrag van de twee. Noa en Zoë kunnen het ook niet laten om hun kersverse zus Trudy te pesten. Het is vooral Noa die een beetje volwassener wordt door een job als secretaresse bij VDB Electronics aan te nemen.

Tijdens een feestje ten huize Marie-Rose zijn ook Guy Maeterlinck en zijn vriendin Eline Vaerenbergh uitgenodigd. Bij het zien van de tweeling, komen er bij Eline veel gevoelens naar boven. Als jong meisje heeft ze namelijk een tweeling moeten afstaan omdat de familie van de vader haar niet accepteerde. Trudy is ervan overtuigd dat Eline wel is de moeder van Noa en Zoë kan zijn, en ze doen een DNA-test. De test is positief, maar Noa en Zoë weten niet meteen hoe ze moeten reageren op dit nieuws. Eline is in de wolken en vraagt aan de tweeling of ze bij haar en Guy willen komen inwonen zodat ze elkaar kunnen leren kennen.

Nu Noa en Zoë meer en meer in contact komen met de familie Van den Bossche, leren ze ook de knappe Kobe Dierckx kennen. Ze proberen hem alletwee te verleiden, maar het lijkt niet te pakken. Nadien leren ze een andere jongeman kennen: Flor. Ze spreken alletwee met hem af, maar het is al snel duidelijk dat Flor niet kan kiezen tussen de twee. Noa en Zoë hebben hierdoor ruzie en krijgen het aan de stok met Guy en Eline. Ze besluiten Flor links te laten liggen.

Familie3434
Familie3507
Familie3458

Drie jaar later. In tegenstelling tot haar zus, is Zoë nog steeds een wildebras. Ze wil graag een nieuwe auto, en hoopt dit via Eline en 'papa Guy' gedaan te krijgen. Guy vindt dat zijn stiefdochter eindelijk eens moet volwassen worden en probeert haar op het goede pad te krijgen door over haar toekomst te praten. Zoë beslist om terug te gaan studeren en kiest voor de filmschool. Ze wil namelijk een carrière uitbouwen als actrice. Ze slaagt in haar toelatingsexamen en stort zich volledig op haar studies.

Ondertussen gaat het ook op liefdesleven goed voor Zoë. Ze heeft een nieuwe vriend Dirk Seymens, die wel enkele jaren ouder is dan haar. Guy Maeterlinck en Eline Vaerenbergh zijn dan ook niet meteen enthousiast, maar daar trekt Zoë zich niets van aan. Dirk blijkt te handelen in vastgoed in Spanje en wil dat Zoë voor hem klanten ronselt. Uiteindelijk, nadat ook Eline geld aan hem heeft overgemaakt, blijkt dat hij een bedrieger is. Zoë wil niets meer met het te maken hebben en schaamt zich rot ten opzichte van haar moeder.

Inmiddels is Zoë ook goed bevriend geraakt met de jonge Van den Bossches en brengt veel tijd door in hun stamkroeg, de QV. Op een avond wordt ze na het verlaten van het café aangerand. Ze is zwaar aangedaan en verdenkt mede dankzij de politie haar ex-vriend Dirk. Enige tijd later worden ook haar zus Noa de Rixart de Waremme, Shirley Van Kets en Lobke Corneel aangerand. Uiteindelijk zal blijken dat de schizofrene Kobe Dierckx de ware dader is. Zoë is gechoqueerd, maar besluit hem wel te vergeven omdat Kobe ziek is en zelf niet beseft wat hij juist gedaan heeft.

Zoë krijgt op school de opdracht om een kortfilm te maken en Eline is onder de indruk van het scenario dat haar dochter geschreven heeft. Samen met haar vrienden probeert Zoë de kortfilm te draaien en zelfs Jan Van den Bossche hoopt dat hij een rolletje krijgt. De eerste opnamedag verloopt echter helemaal niet vlot en Trudy Tack de Rixart de Waremme wil haar zus op financieel vlak helpen. Zoë wordt zelfs door Veronique Van den Bossche aangesproken om een promofilmpje voor Linea Veronica te maken.

Wanneer Guy enige tijd later de aanbieding krijgt om in een gerenommeerd Amerikaans ziekenhuis te gaan werken, is Zoë de eerste die staat te springen om met hem mee te reizen. Ze ziet ginds immers een grotere carrière voor haar weggelegd dan in België. Hierdoor besluiten ook Eline en Noa om mee te gaan. Het hele gezin verhuist naar Amerika en zeggen België vaarwel.

Trivia

  • Barbara Claes en Stephanie Claes zijn in het echte leven ook zussen van actrice Silvia Claes, die in Familie de rol van Trudy Tack de Rixart de Waremme vertolkt.
  • Tijdens het 16de seizoen vertolkte Barbara Claes zowel Noa de Rixart de Waremme als Zoë, omdat actrice Stephanie Claes uit de serie was gestapt. Hierdoor kwamen de twee personages nog amper samen in beeld.
  • Doorheen de jaren wordt meermaals in de afleveringen bevestigd dat Noa en Zoë nog steeds in Amerika wonen (o.a. in seizoenen 17, 20, 22 en 26).

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Zoë, kijk hier.
  • Voor meer informatie over de familie de Rixart de Waremme, zie hier.